Våra blivande dressyrhästar

Nu såg jag inte era hästar men jag såg några bli bedömda på plats och jag tycker inte att gångartsdomaren var snål? Tycker tvärtom att han verkligen gav de hästar vi såg en chans att visa bättre bla en fick visa skritten flera gånger och fick sen en 9 på den.
Han dömde, jag skriver han för det är ju väldigt lätt att räkna ut vem ni syftar på då ni skriver visningsplats samt vi har stammen på era hästar, gav min häst 9 8 8.5 på gångarterna ifjol och det är vi väldigt nöjda med! Henne passade det perfekt att bli lite på tårna då hon tryckte på lite extra.

Ser att en av era hästar fick en 9 på galoppen och 8 på skritten det är väl skitbra? Hade domaren varit snål så hade inte samma häst som får 6.5 på traven få 9 på galoppen. Jag kan bara tolka det som att hon/han faktiskt inte travade för mer än 6.5 men visst är det snöpligt att hamna 0.5 från diplom... hade också tyckt det var tungt. Men i final hade hästen inte hamnat då det väl krävs 48 poäng för att gå till championatet?
Hon ser väldigt fin ut på bilden, såg henne tyvärr inte på plats.

Du hade väl kunnat efteranmäla till tingsryd ? Det hade jag gjort om jag var så bombsäker som du är här på att min häst blivit felbedömd och absolut skulle gå finalen :)

Har ni uttryckt ert missnöje till domarna samt framförallt frågat hur de tänkte kring sin poängsättning? En av dem är väldigt hjälpsam och tillmötesgående så han skulle säkert absolut ta sig tid och berättat hur han tänkte. Den andre har jag inte haft så mycket kontakt med men han är säkert trevlig han också.

Det är väl bara att fråga och framföra sina åsikter till de det berör, det brukar jag göra och upplevs kanske som lite obekväm och frågvis men annars får man ju inget veta och de det berör får ju inte heller ngn input om ingen säger något.

Senast ändrad:
Nu såg jag inte era hästar men jag såg några bli bedömda på plats och jag tycker inte att gångartsdomaren var snål? Tycker tvärtom att han verkligen gav de hästar vi såg en chans att visa bättre bla en fick visa skritten flera gånger och fick sen en 9 på den.
Han dömde, jag skriver han för det är ju väldigt lätt att räkna ut vem ni syftar på då ni skriver visningsplats samt vi har stammen på era hästar, gav min häst 9 8 8.5 på gångarterna ifjol och det är vi väldigt nöjda med! Henne passade det perfekt att bli lite på tårna då hon tryckte på lite extra.

Ser att en av era hästar fick en 9 på galoppen och 8 på skritten det är väl skitbra? Hade domaren varit snål så hade inte samma häst som får 6.5 på traven få 9 på galoppen. Jag kan bara tolka det som att hon/han faktiskt inte travade för mer än 6.5 men visst är det snöpligt att hamna 0.5 från diplom... hade också tyckt det var tungt. Men i final hade hästen inte hamnat då det väl krävs 48 poäng för att gå till championatet?

Du hade väl kunnat efteranmäla till tingsryd ? Det hade jag gjort om jag var så bombsäker som du är här på att min häst blivit felbedömd och absolut skulle gå finalen :)

Har ni uttryckt ert missnöje till domarna samt framförallt frågat hur de tänkte kring sin poängsättning? En av dem är väldigt hjälpsam och tillmötesgående så han skulle säkert absolut ta sig tid och berättat hur han tänkte. Den andre har jag inte haft så mycket kontakt med men han är säkert trevlig han också.

Det är väl bara att fråga och framföra sina åsikter till de det berör, det brukar jag göra och upplevs kanske som lite obekväm och frågvis men annars får man ju inget veta och de det berör får ju inte heller ngn input om ingen säger något.

Det krävs 47p för diplom men man får inte ha något betyg under 7 :) De får bara gå 3års en gång och det kan man ju förstå, det är inte snällt när de är så unga att köra till olika ställen och jaga ett diplom! :)

Jag förstår vad du menar och jag tycker att de övriga poängen var helt okej men det var flera som såg som undrade hur hon kunde få 6,5 när andra fick 7. När det var så nära och de andra domarna tyckte väldigt mycket om henne så känns det som att 0,5p mer kunde hon fått när hon ändå hade diplompoäng. Det var flera på plats som inte jag kände som undrade hur hon kunde få så lågt, och nej hon travade inte för en 9a men iaf 7. och ja det känns självklart lite surt men så är det med bedömningar och somsagt kan man inte göra något åt saken utan bara jobba vidare inför nästa år! :)

Jo jag vet att det är 47 poäng och ingen under 7 men jag tänkte på att du skrev att du tyckte att hon skulle vara i final :)

Tror att man ska våga fråga om bedömningar, vad var det han tyckte saknades? Om nu alla andra inkl domare tyckte hon skulle ha högre poäng.

Glömde svara på detta med fler test så nej det är väl inte snällt o jaga diplom.

Vet att jag hört om hästar som gått på fler ställen men om det nu inte är möjligt så måste det varit en hörsägen enbart eller är det ngt som varit möjligt tidigare?

Men jag ÄR nöjd! Jättenöjd!! :)
Min var spänd och strulade med vänstergaloppen.
Tror inte vi fått högre poäng med en annan domare, vi behöver mer rutin helt enkelt.
Det var prat om "snåla" poäng på läktaren och vid resultattavlan. Å var det så är jag ännu mer nöjd som ändå fick 45 p :bump:
Domaren förklarade precis vad han gick efter när han satte siffrorna och vi fick också en extra chans att visa både skritt och trav.

10441220_464088413694383_5156237023145118772_n.jpg

Jo jag vet att det är 47 poäng och ingen under 7 men jag tänkte på att du skrev att du tyckte att hon skulle vara i final :)

Tilläg -dessutom är det 48p för att komma till final, 8or på alla gångarterna och inget delbetyg under 7.
Men det är 47p för diplom :)

Liten uppdatering från oss. Mysen har varit iväg på tillridning i en månad. Tyvärr har han fortfarande tendenser till att bocka när det inte passar herrn.. Tillridaren tycker inte att det är några större problem men han hade ju klister i arslet.. Jag känner mig tveksam till att jag lyckas rida igenom det pga att jag faktiskt inte ridit jätte regelbundet dom senaste 6 åren eftersom min förra häst var skadad så mycket och efter dom resorna jag gjort på Mysen så är inte självförtroendet på topp direkt.

Har hittat en tjej som ska hjälpa mig lite på hemmaplan så hoppas jag att det ger sig med lite mer ridning! Han är ju trots allt bara riden i 4 veckor.

Inflammationen i käklederna har läkt ut bra och på senaste besöket så fanns det bara lite kvar där själva frakturen är så han blev sprutad en gång till för säkerhetsskull.

Tyvärr så är jag som vanligt otursförföljd så precis när det känns som vi började komma igång så går han och gör sig illa i hagen.. Var in till vet och det visar sig att han har en liten blödning vid förstärkningsbandet på vänster fram. Dock väldigt lindrig och inga trasiga fibrer eller så, så vet tror att han är i full gång om ca 4-6 veckor. Så tur i oturen i alla fall.. Vet tyckte vi kunde rida och trava lätt på fast underlag ca 20 min om dagen. Men det är ju inte direkt ultimat med en häst som egentligen ska longeras ordentligt innan uppsittning, vilket inte går nu.. Så det lutar åt att vi får ägna oss åt tömkörning..

Funderar oxå på att investera i ett Rambo Micklen Multi bridle och sätta dit bett klipsen för att inte behöva vara rädd för att ta i honom vid ev bus och ändå skona käkleden.Vad tycker ni, har ni testat det?

Tror att man ska våga fråga om bedömningar, vad var det han tyckte saknades? Om nu alla andra inkl domare tyckte hon skulle ha högre poäng.

Jag jämför bara med hästar jag sett och ridit som varit i final tidigare år och då tycker jag hon också är lika bra :)
Hon travar med mycket knän och gärna lite mycket uppåt men med bra tryck bak och jag tyckte hans kommentarer var bra men siffran lite låg när jag såg hästarna innan bli bedömda. Övriga siffror är jag nöjd med! Menade inte att gnälla, det var bara just trav poängen som jag/vi inte höll med om ;)

Jag har inte kollat i reglerna men tränaren sa att de inte fick starta fler gånger och jag hade inte gjort det även om jag fått faktiskt, hon var duktig och förtjänar sommarlov :)

@super
Jag har nyligen köpt ett Micklem Bridle. Anväder inte just nu klipsen, det verkar som själva utformningen av tränset är lite förlåtande i sig själv. För mig var det en god investering. Har det nu på min stora häst, men har tänkt att ha det under inridning/utbildning av unghästen. Det är dyrt, bäst är ju om man kan få låna av någon. Jag såg det som en investering.:)

När det var så nära och de andra domarna tyckte väldigt mycket om henne så känns det som att 0,5p mer kunde hon fått när hon ändå hade diplompoäng.
Nu är jag inte så kunnig om hur 3-års test går till, men domaren kanske ger poäng för varje sak för sig och står inte och räknar ut och tänker "denna förtjänar diplom" och ändrar uppfattning/siffror för att en häst ska komma upp i det? Låter tokigt i mina öron om det är så domarna skulle resonera, dvs vara "lite snäll" och ge poäng för att komma upp i diplom och inte efter vad domaren anser att varje häst förtjänar i varje moment.

Funderar oxå på att investera i ett Rambo Micklen Multi bridle och sätta dit bett klipsen för att inte behöva vara rädd för att ta i honom vid ev bus och ändå skona käkleden.Vad tycker ni, har ni testat det?
Jag körde på kineton-nosgrimma (fanns inte micklem då) på galoppör som gärna pullade lite som jag inte ville ta bara i munnen, fungerade mkt bra för oss. Så jag skulle helt klart prova det om jag vore du (finns ingens du kan låna först för att pröva?).

@Vingra Jag blev tipsad om Kineton av en annan Bukefalist och bestämde mig för att köpa en då den verkade vettig. Har nu tömkört en gång i den och först så tog han inte förhållningen utan rullade bara in näsan och traskade vidare men efter några gånger så förstod han lite bättre. Dock så gapar han lite ändå vid förhållningar, vet inte om det ger sig när han märker att förhållningarna inte tar så mycket i munnen eller om man ska sätta någon form av vanlig nosgrimma som hjälper att stabilisera. Hur reagerade den hästen du red?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka