Var uppmärksam på hästar som äter löv

Sv: Var uppmärksam på hästar som äter löv

Intressant. Min häst äter mer än gärna löv från Ask, men inte andra löv. undrar vad det betyder?

Har man nu forskat på detta så....men jag föredrar att tro att hästarna (som din då) fortfarande har förmåga att äta sådant som de tål och i de flesta fall undviker sådant de inte tål (under förutsättning att de får mat nog). Mina hästar går nu på fäladsmark med massor av buskar och träd och de äter vissa, andra rör de inte. Tycker de verkar friska och nöjda med det :)! (får hösilage i hagen på morgonen innan de går ut på fäladen.
Det händer ju att hästar blir förgiftade, men det kan väl inte vara meningen att vi ska ha dem i rena gräshagar om vi har möjlighet att ge dem en omväxlande miljö...med omväxlande mat??!! Det finns de som hävdar att hästarna kan "självläka " vissa problem genom att ha tillgång till div örter och liknande. Tror det kan stämma, har ibland haft någon häst som äter en viss växt för jämt under en period och sedan inte rör den-någon brist som kompenseras?! Tror jag iaf.:)

Har man nu forskat på detta så....men jag föredrar att tro att hästarna (som din då) fortfarande har förmåga att äta sådant som de tål och i de flesta fall undviker sådant de inte tål (under förutsättning att de får mat nog). Mina hästar går nu på fäladsmark med massor av buskar och träd och de äter vissa, andra rör de inte. Tycker de verkar friska och nöjda med det :)! (får hösilage i hagen på morgonen innan de går ut på fäladen.
Det händer ju att hästar blir förgiftade, men det kan väl inte vara meningen att vi ska ha dem i rena gräshagar om vi har möjlighet att ge dem en omväxlande miljö...med omväxlande mat??!! Det finns de som hävdar att hästarna kan "självläka " vissa problem genom att ha tillgång till div örter och liknande. Tror det kan stämma, har ibland haft någon häst som äter en viss växt för jämt under en period och sedan inte rör den-någon brist som kompenseras?! Tror jag iaf.:)

Precis!

Sen är det väl skillnad på om hästarna har gott om mat eller ej. Börjar fodret tryta och hungern träda in så kan de ju gå på ratorna osv och säkert även annat som inte är så bra för dem.

Jag tror som du, att de gärna äter vissa sorter ibland om de känner att kroppen behöver det av någon anledning. Nu har jag inte Asken i hagen utan framför stallet så hon äter lite löv från marken när jag sitter av bara. Hon har aldrig varit intresserad av dem tidigare år därför har jag lagt märke till det.
I hagen gnager de gärna på trädgrenar och annat när maten är slut.

Hmm, intressant... Kamel gillar ju ibland att löva av nån björkkvist när vi rider förbi... :confused: Men jag har aldrig märkt att han skulle må dåligt av det... dessutom så fodrar vi ju med höbollar i hagen så pållarna har ju fri tillgång så att säga:D så hunger kan det inte vara:laugh:

Mina hästar älskar hallon, rönnbär, nypon och björk så jag tror det är något i det som både är nyttigt och gott.
Dessutom säljs ju många av dessa produkter som örttillskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 324
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar