Var skulle ni vilja bo?

Jag vet inte riktigt var jag vill bo.
Jag vill bo så att det finns skog att gå i (grusvägar kantade av lite träd räknas inte). Jag vill kunna vandra och tälta osv utan att behöva åka speciellt långt för att påbörja vandringen. Vill också bo så att jag kan släppa hundarna lösa på något lämpligt sätt.

Det ideala hade varit ett hus i utkanten av någon lagom stor stad, ett litet hus med lagom stor gräsplätt utanför. Sedan vill jag att det i närheten ska finnas någon trevlig bonde som låter mig släppa hundarna i lämpliga fårhagar under tiden det inte går får i dem. Vill inte ha långt alls till lämplig badsjö, utan vill kunna gå dit en varm sommardag utan att det blir något jätteprojekt. Jag kan dock skippa sjön, om tomten till huset är så stor att det går att ha någon form av pool eller stort badkar där :p

Och justja, jag bor hellre där det är lövskog än barrskog, och vill absolut inte(!) bo långt upp i norr igen pga mörker och kyla. Hundarna vill flytta till ett varmare land, jag är helt ok med det om det i övrigt är hundvänligt där.

Dessutom måste det finnas möjlighet till klättring! Antingen bra inomhusklättring eller varierande uteklättring.

Jag drömmer om ett stort hus med panoramafönster mot en fantastik utsikt.
Vi har ett sådant sommarhus på en klippa här bredvid huset där vi bor. Det är uthyrt på sommaren men vår och höst går vi upp dit, tänder en brasa och tittar på utsikten.
Det är bra maffigt. Vi har sett havsörn flyga över sjön.
Tyvärr finns det bara sommarvatten så på vintern är det huset avstängt.

En het potatis i mitt liv just nu. Jag behöver diversitet för att må bra, olika människor med olika bakgrund, ekonomi, åsikter och erfarenheter. Vi har pratat länge om att köpa en villa utanför stan, men jag är rädd för att hamna på en gata där alla hus och familjer ser likadana ut. Att normen smalnar av i ett vitt, homogent, medelklassamhälle utan själ.
Jag förstår känslan. Det är därför som jag brukar köra buss i SL-trafiken. Nu sitter jag med min sjöutsikt och Corona-skrumpnar i själen.

Jag har två boenden. Visserligen på landet och ännu mera på landet. Men det ena ligger bara 40min från Stockholm C. Jag rekommenderar verkligen att ha den omväxling som det innebär.

Jag tänker ibland att jag vill bo i en stuga mitt ute i ingenstans i min ensamhet. Utan el och allt sånt där. Bara jag också. Hämta mat och annat viktigt en gång i veckan, klara sig själv. Solpaneler. Ved. Kängor och rejäla ytterplagg. Någonstans att hämta vatten nära, enkelt dass. Badbalja. Hund som sällskap och tex hjälp när jag hämtar mat-dra släde med det i på vintern och vagn med maten i på sommaren.

Det skulle göra gott för min själ.

Om jag nu får tänkta HELT fritt utan begränsningar. Funktionsnedsättningar är ju begränsningar tex- det fungerar nog inte sådär jättebra för synskadade att bo så, och skulle folk jag känner ens tillåta mig att bo så..... För att inte tala om att jag inte har råd att köpa mig en enkel stuga någonstans, dit jag inte kan ta mig fram och tillbaka. Men tja, drömma, se det är inte fel!

Jag med! Herregud vad jag blir avundsjuk på de som bor med stoora fönster :D (tills jag tänker på att de måste putsas ibland...)
Som boendes med antika jättefönster och på jakt efter nytt boende kan jag bekräfta att de är starkt beroendeframkallande även fast de är jobbiga att hålla rena med alla spröjsade glas. De är gudomliga 🥰

Drömboende i Sverige en gigantisk och timrad dalagård i Lerdal med utsikt över Siljan å Rättviken 🤩

Jag tänker ibland att jag vill bo i en stuga mitt ute i ingenstans i min ensamhet. Utan el och allt sånt där. Bara jag också. Hämta mat och annat viktigt en gång i veckan, klara sig själv. Solpaneler. Ved. Kängor och rejäla ytterplagg. Någonstans att hämta vatten nära, enkelt dass. Badbalja. Hund som sällskap och tex hjälp när jag hämtar mat-dra släde med det i på vintern och vagn med maten i på sommaren.

Det skulle göra gott för min själ.
Det där drömmer jag också om ibland. Men jag vet inte om det i längden skulle vara så bra för mig, jag har en tendens att isolera mig lite för mycket ändå. Men tanken är lockande.

Det där drömmer jag också om ibland. Men jag vet inte om det i längden skulle vara så bra för mig, jag har en tendens att isolera mig lite för mycket ändå. Men tanken är lockande.
Jag tror det är isoleringen och enkelheten jag vill åt. Kravlösheten på något vis. Det är nog inte så bra att helt isolera sig så för min del heller kan jag tänka, skulle lätt kunna dra mig undan allt i en sådan situation, så ur den synvinkeln är det kanske inte nyttigt.

Men jag känner ändå en längtan efter det. Så fort jag får en chans här när barnen inte är hemma så håller jag mig borta från folk så mycket jag kan, det är SÅ skönt! Frihet! Slippa prata, slippa träffa någon osv. Nackdelen är ju att det sociala behovet blir kantstött och ju mer man drar sig undan desto svårare blir det att titta fram igen och ta för sig.

Jag har bara varit i Visby en enda gång, men att bo där innanför murarna vore en dröm! 🥰 (Dock inte så passande med tanke på storstadsmänniskan i mig 😅)

Söderköping är också en dröm för mig, i en villa inne i gamla centrum :love:

Har bott i Danmark i typ 15 år och älskar det platta landskapet där man kan se låååångt :love: . När jag bodde i fjällvärlden i Norge ett år och konstant kände mig smått klaustrofobisk, så förstod jag att det nog handlade om att jag växt upp på slätten (mellan Uppsala och Stockholm) och liksom alltid varit van vid det där att kunna se långt :D.

Så om jag någonsin flyttar tillbaka till Sverige så vill jag bo ganska platt och nära vatten. Skåne är charmigt! Men jag älskar också det "milda" landskap som Uppland är, med allt från skog till slätt, sjö och hav :love:.

Bogesundslandet, Vaxholm. Närheten till kommunikationer, jobb och shopping, samt natur och vatten.
Det är min dröm att få bo där. Har spanat ut några lämpliga hus på mina promenader.

Har bott i Danmark i typ 15 år och älskar det platta landskapet där man kan se låååångt :love: . När jag bodde i fjällvärlden i Norge ett år och konstant kände mig smått klaustrofobisk, så förstod jag att det nog handlade om att jag växt upp på slätten (mellan Uppsala och Stockholm) och liksom alltid varit van vid det där att kunna se långt :D.

Så om jag någonsin flyttar tillbaka till Sverige så vill jag bo ganska platt och nära vatten. Skåne är charmigt! Men jag älskar också det "milda" landskap som Uppland är, med allt från skog till slätt, sjö och hav :love:.
Men vaaa? 😅 Jag vill bo i fjällvärlden för att jag älskar att kunna se så långt, se fjäll flera mil bort. Utsikten. När det är platt ser man ju aldrig nånting?

Det är en lisa för själen att kunna komma hem efter jobbet och inte behöva träffa någon alls, inte se någon alls utom de man bor med tills man lämnar bubblan igen även om man vill gå utomhus. (Men det gäller bara vinterhalvåret, på sommarhalvåret är det full rusch i verksamheten, och jag gillar det också). Kontraster förgyller livet så det är också en bra period.

Trivdes sämst i välbeställda villaförorten, betydligt bättre i det som av andra betraktades som ett ghetto. Men bäst utan grannar alls.

Däremot tror jag, för egen del, att utan el och dylik bekvämlighet är mer av en romantisk dröm än något som skulle njutas av.

Jag gillar värme så jag skulle helst bo utomlands, men är det tal om Sverige så håller jag mig nog i Tyresö där jag bor idag. Hade inte tackat nej till en uppgradering av hus och läge så man hamnade vid vattnet i ett större hus. :)

Den finaste utsikten är ändå vatten. Att kunna se ut över en vik och se hur vattnet rör på sig beroende på väder. Vågor, krusningar, spegelblankt, isflak, islossning osv. Båtar på sommaren, kanske någon gång tumlare som simmar förbi.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama