Var skulle ni vilja bo?

Hmm, trivs här på gården med långt till närmaste granne som dessutom är få till antalet, ett antal egna hektar till hästarna och 1600-talsslottet i sikte över den fågelbemängda sänkta sjön. Men ändå med närhet till två stora städer en halvtimme bort.

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en karg skärgårdsö också, havet är väl det enda som känns för långt bort.

Visa bifogad fil 68696
Vilken vy! Där hade jag fastnat och blivit stående :love:

Om ni kunde välja helt fritt, var i Sverige skulle ni vilja bo?

Utan att ta hänsyn till närhet till släkt, vänner och familj eller arbete och att ekonomin inte heller påverkar.
Jag fantiserar ofta om att flytta till Falsterbo, eller kanske lite mer realistiskt Höllviken. Jag älskar att hänga där och är superglad över att kunna vara i Falsterbo typ hela somrarna och nån vecka här och där.
Men inser att jag nog skulle sakna Stockholm och Östermalm där jag bor (kanske dock mer Djurgården än mitt kvarter..). Men en vacker dag kanske vi flyttar..

Jag trivs så bra där jag bor nu, men det beror delvis på närhet till släkt och vänner. Vore det inte för det skulle jag gärna bo ganska långt söderut i Sverige, där det finns sådana där härliga bokskogar :love:, lite "bättre" växtzon och gärna nära västkusten (Har lite dålig uppfattning om var det placerar mig rent geografiskt, men på ett ungefär :laugh:) och tillräckligt långt från en stad för att kunna ha en lite lagom stor gård med några hästar och kanske en liten flock får och höns.

Jag älskar mitt hörn av världen.
Bor i sista huset på grusvägen. På ena sidan är det Heliga berget, rakt söderut är det Bockholmssundet. Huset är oförsvarligt stort i förhållande till hur många som bor i det, men jag älskart. Alla får plats.

Malmö tror jag. Känner mig hemma där liksom.
Nu bor jag i Stockholmsförort och trivs även här. Vill gärna ha närhet till en större stad, hur som helst.

Här där jag bor nu! Älskar min hembyggd och här känner jag mig verkligen hemma! :love:. Gud förbjude om det börjar byggas på tok för mycket hus här ute, ska fan inte vara så då blir jag arg! Mycket åkrar mellan gårdarna och husen, en gullig by runt kyrkan och kapellet med kyrkogård och mängder med fornminnen! Bakom huset vi bor i (två lgh i, en gammal arbetarbostad ) i en skogsdunge finns en av alla gamla gravplatser och så har vi ju kanalen :):love: . Bor i ett läge som blivit väldigt attraktivt då folk fattar poängen med att bo på landet mitt mellan två större städer; Norrköping och Linköping. Grattis, det har jag fattat i alla år såatte. Nära till sommarstaden Söderköping med :love: . Så nu helt plötsligt är efterfrågan på boende här ute mycket större än tillgången!

Skulle jag inte bo kvar här av någon anledning skulle jag snarare flytta till västkusten som jag har blivit mycket förtjust i sedan jag träffat sambon och följt med dit flera somrar nu :love:.

Senast ändrad:
Hmm, trivs här på gården med långt till närmaste granne som dessutom är få till antalet, ett antal egna hektar till hästarna och 1600-talsslottet i sikte över den fågelbemängda sänkta sjön. Men ändå med närhet till två stora städer en halvtimme bort.

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en karg skärgårdsö också, havet är väl det enda som känns för långt bort.

Visa bifogad fil 68696
Åh Ekenäs slott är sååå vackert! :love: . Då bor vi inte så långt från varandra då ;).

Nu när jag inte har häst bor jag på min drömplats, men hade jag häst skulle jag vilja bo vid kusten, typ mellan Skellefteå och Umeå

* Jenny *

Bifogade filer

• Screenshot_20210430-120933.webp
    Screenshot_20210430-120933.webp
    27,5 KB · Visningar: 52
Nog kan det vara rejält blåsigt på vintrarna, i vintras var det smått kaos under någon vecka :p men riktig fåk har vi nog inte haft på ganska många år nu.
Vintern (typ feb) -18 var det väl fåk? Då det cirkulerade en film där det blåste järnet i Ottenby? Har för mig att jag var jättegravid och att jag valde att inte sätta mig i bilen och åka till jobbet i Jönköping :D

En het potatis i mitt liv just nu. Jag behöver diversitet för att må bra, olika människor med olika bakgrund, ekonomi, åsikter och erfarenheter. Vi har pratat länge om att köpa en villa utanför stan, men jag är rädd för att hamna på en gata där alla hus och familjer ser likadana ut. Att normen smalnar av i ett vitt, homogent, medelklassamhälle utan själ.

Samtidigt längtar jag ut, till hus, till naturen. Just idag skulle jag faktiskt kunna tänka mig att bo kvar i stan och sen skaffa ett litet torp. Vi skulle kunna flytta till söder, där kreativiteten flödar lite mer. Annars är Kungsholmen väldigt trevligt. Skulle även kunna tänka mig att ta mig en bit utanför till kanske Aspudden, Gamla Enskede eller Gröndal. Absolut inte Östermalm. Sen köpa ett litet hus på landet, gärna i Roslagen så skulle vi ha nära till både hem och pappas stuga. Jag tänker att då får man det bästa av två världar? Stan, pulsen och diversiteten och sen LANDET. Ingen villa i förort så det blir mellanmjölk av alltihop, varken stan eller landet. Utan båda, i sin riktiga essens. Lite så tänker jag just nu!

I Skåne, på Österlen. Gärna i närheten av Kåseberga. Kan börja gråta bara av att se bilder därifrån, det är så vackert 😍
Och vi har varit där en del i min ungdom (även senare) och har fina minnen därifrån!

Jag trivs väldigt bra där jag bor just nu - på landsbygden i mitten av Skåne. Bor på rätt (;)) sida av väg 13 så här är det gammalt odlingslandskap med gärdesgårdar och blandad skog, inte platta stooora åkrar som kring Malmö/Lund. Eventuellt skulle jag vilja bo lite närmre Österlen, men samtidigt är det skönt att ha en bit dit på sommaren när alla stockholmare invaderar de krokarna :D och dessutom ligger Österlen långt bort ifrån "allt" annat i Skåne. Älskar dock att besöka Österlen och har nu ca 30 min i bil dit så det är inte så farligt. Men att bo närmre havet hade inte skadat! Det är det enda jag saknar från Malmö, där jag är född och uppvuxen.

Tänkte häromdagen att dubbla boenden hade varit perfekt.
Jag älskar vintern här uppe i norr och de ljusa sommarnätterna.
Medan jag vår och höst hade velat bo nånstans där man slipper ha is in i halva maj och behöva dra på sig vinterkläder i september. Exakt var det skulle vara vet jag inte riktigt. Kanske Småland.

Tänkte häromdagen att dubbla boenden hade varit perfekt.
Jag älskar vintern här uppe i norr och de ljusa sommarnätterna.
Medan jag vår och höst hade velat bo nånstans där man slipper ha is in i halva maj och behöva dra på sig vinterkläder i september. Exakt var det skulle vara vet jag inte riktigt. Kanske Småland.
Jag är inne på ett boende i Spanien/Italien/Portugal från. November-mars. Avskyr mörkret och vintertid :p

Där jag bor, Jämtlandsfjällen. Bodde här 06/07 och sen längtade jag tillbaka i nästan tio år innan jag kunde flytta hit igen. Ibland drömmer jag om Lapplandsfjällen, nån liten ort som är mindre turistig än där jag bor. Men med tanke på hur mycket jag älskar platsen jag bor på och hur länge jag drömde om att bo här så skulle jag nog inte våga flytta. Jag vill ha fjäll och fin natur. Lugn. Här bild från en kvällspromenad en sommarkväll, med utsikt mot grannbyn. Jag älskar att från min lägenhet är det 3 km promenad och sen är jag på fjället. Önskar mig en liten stuga som ligger ensligt men vet inte om det egentligen vore så bra för mig 😅.
DSC_1880.webp

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama