Var skulle ni vilja bo?

Har ju en förkärlek för fjällvärlden, så nånstans i norra Dalarna precis på gränsen till Norge.
Eller där vi bor, men på en gård med fält runtom.

Jag drömmer ofta om att flytta norrut och att bo mitt i en riktigt skog, vid någon sjö. Eller t.o.m. där det finns berg för jag älskar verkligen dem. Men samtidigt bor jag på Öland som är så vackert och det känns som hemma. Dessutom tror jag att jag skulle ha svårt att trivas i ännu kallare klimat än vad det är här i söder, för att inte tala om myggorna! :D

Jag trivs ju väldigt bra där jag bor. Bodde i Jönköping under studietiden och insåg hur mycket jag saknade Skånes öppna landskap. Skulle jag flytta mig från västra Skåne så kanske Österlen för då får man mer snö på vinter eller eller på andra sidan Hallandsåsen precis.

Mannens släkt har stuga i Karlshamn och däromkring är det också väldigt fint men tror jag skulle känna mig instängd igen. 🤷‍♀️

Jag trivs jättebra här i den här delen av Södermanland! Älskar naturen här! Men hade gärna haft sjötomt.
Hade också kunnat tänka mig havstomt i Sthlms skärgård någonstans, typ Värmdö. Men helst här i trakten IOM naturen och djurlivet. Det är som att vara på zoo typ där vi bor nu.

Jag trivs i utkanten av Göteborgsområdet men bor fel. På fel sida Göta älv. Vill närmare kusten. Men jag vill inte byta hus. Får man ta det med sig?

Höga kusten, Umeå eller Dalarna om jag ville ha lite större miljöombyte. Om jag inte skulle bo kvar där jag bor nu alltså.
Höga kusten har jag bott i, stortrivdes och älskar miljön :love: ibland känns det lite för långt från en vettig stad dock men är ju ändå nära min nuvarande stad Sundsvall. Att bo vid kusten är väldigt viktigt överlag dock, jag älskar kusten :love:

Jag bor ju hemskt gärna kvar i Skottland, men skulle helst vilja röra mig liite längre norrut och framför allt ha ett eget litet stenhus inte alltför långt ut på landsbygden. Gärna mot östkusten eller vid en loch, jag saknar vattnet. :heart

Blir det någonsin Sverige igen blir det svårt, men ingenting söder om Sundsvall tror jag, och kusten vore ett måste!

Lite mer norrut i Skåne. Här där jag bor är det lite väl platt och mycket folk. Annars är jag rätt förtjust i Blekinge, tycker där är rätt vackert. Inte för mycket skog, då får jag klaustrofobi.
Ett krav är att inte bo alltför långt ifrån havet, även om jag inte hade tackat nej till en egen sjö på tomten.

Jag vill gärna bo off, men kan tänka mig i framtiden att flytta till storstad, men vill då gärna utomlands.

Halland är fint, innre delarna av Varberg eller Falkenberg där det finns lite skog med.
Tjörn eller Orust är också fint.
Finns många finna ställen i landet men vill nog inte lämna västkusten.

Antingen kvar här i Skåne. Jag trivs väldigt bra i min lilla stad med närhet till större städer t.ex. Köpenhamn (när man nu får åka dit igen).

Eller västkusten nånstans. Bohuslän, Smögen osv. Vid kusten. Jag älskar havet! Och om man kan ta en promenad och gå och köpa färska fina räkor så hade livet varit perfekt!

Trivs bra där jag bor nu.

Bifogade filer

• 20200803_163310.webp
    20200803_163310.webp
    374 KB · Visningar: 68
Jag har haft tillfällen att omlokalisera kort eller långt och även utomlands. Men jag har valt att rota mig i den trakt där jag bor idag, och har bott de senaste snart tjugo åren, i Halland. Det är ingen slump, inget tvång, och inte heller ett resultat av att "nöja sig" utan ett aktivt val.
Visst inser jag att det säkert hade gått att få samma livskvalitet, eller kanske rent av bättre, på någon annan plats om tillfälligheter hade placerat mig där - men det finns ingen annan plats som s a s har lockat eller hägrat som önskedröm. Här är helt enkelt bra att leva på många sätt och jag vet ingenstans, trots att jag rest mycket både inom och utanför landet, där fördelarna skulle väga tyngre för mig.

Men om man omformulerar frågan... till vart jag skulle vilja bo om jag inte kunde bo där jag gör idag... så kan jag komma på ett par alternativ.
  • Slottsberget i Göteborg
  • Luftkastellet i Malmö
  • Baskemölla på Österlen
Ett permanent boende utanför Sverige lockar faktiskt inte, oavsett klimatfördelar.

Om ni kunde välja helt fritt, var i Sverige skulle ni vilja bo?

Utan att ta hänsyn till närhet till släkt, vänner och familj eller arbete och att ekonomin inte heller påverkar.

Hmm, trivs här på gården med långt till närmaste granne som dessutom är få till antalet, ett antal egna hektar till hästarna och 1600-talsslottet i sikte över den fågelbemängda sänkta sjön. Men ändå med närhet till två stora städer en halvtimme bort.

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en karg skärgårdsö också, havet är väl det enda som känns för långt bort.

4A731148-2EB7-4FFB-8ABE-99D948062E7B.webp

Jag skulle kunna tänka mig bo i någon mysig liten by utanför Sundsvall/Östersund. Tänker mig att det är lite som här hemma i Norrbotten men bättre växtzon.

Ibland (typ nu när vi fortfarande har snö och andra börjar släppa ut djuren på bete) blir jag sugen på att flytta söderut, typ Småland eller någonstans i Vänern/Vättern höjd.

Jag funderade på en by i Storbritannien där centrum är granne med landsbygden.
Men det sket sig tyvärr med Brexit.
Jag vill absolut bo i EU.
Irland är då ett alternativ.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama