Var på hästens rygg vill ni ha vikten? Skillnad barockt/vanligt?

Sv: Var på hästens rygg vill ni ha vikten? Skillnad barockt/vanligt?

Man kanske blir vegetarian på kuppen. Gör mig inget, då jag redan nu lever mest på kikärtor och valnötter. Till laxen, då.

T

Sorry, är lite trög ibland... :o

Monika

Jovisst, men just däri ligger utmaningen för dagens ridlärare.

Hur göra undervisningen/teorin intressant för ridskoleeleverna? Ta det här med sitsträning a'la SRS. Skulle dagens ridskolebarn acceptera det? Eller, snarare: Skulle deras föräldrar vara villiga att betala för "bara" sitsträning i något år? Var det inte en artikel i någon hästtidning om en liknande frågeställning för ett tag sedan...? Det finns så mycket konkurrerande aktiviteter numera och ridskolorna måste ju gå runt.

Mvh Monika

Det skall vara kul, gott och nånting att leka med! Inte lärorikt och något att bygga på. Bara kul och underhållande!

Tittar ni inte på Pink Floyd nu?! Skäms! Själv har jag sett dem men spelar in ändå!

T

Är det The Wall? Såg den i 9:an och gillade den inte då (många år sedan). Fast jag gillar Pink Floyd. Wish you were here är min favorit.

Gott??? Menar du att barnen ska äta hästarna... :devil: :p :angel: :eek:

Monika

Jag menar kinderägg! reklamen!

Jag minns att jag tyckte filmen var otäck när jag var barn, men älskar ju musiken. Det var en dokumentär om "dark side of the moon" innan. I have it all on tape!

Tessan

Sv: Vill se Pink Floyd!!!

Usch då. Låter inte roligt alls. jag tittar inte på sånt - tål det inte. Får hjärtflimmer och tuggar fradga. The wall är tillräckligt otäck för mig även som vuxen...

Tessan (som sent om sider går och lägger sig)

Det finns en punkt på hästens bröstkorg (ganska nära manken) som vid tryck utlöser en reflex att välva ryggen uppåt. Du kan be någon prova på dig själv om du ställer dig på alla fyra.Enligt mina lärare skall sadeln ligga an mest här. De andra ytorna är understödspunkter. (om sadeln ligger an eller tar i under rörelse bakom 18:e revbenet så utlöses en reflex att sänka ryggen)
Har en häst med samma rygg som din. (fast värre) har provat att stoppa de på olika sätt till slut sydde jag om bossan själv.
Chris Johnston lärare i anatomi vid veterinärutbildningen lär ut att länden är minst stabil då den inte understöds av revbenen.
Vad man inte lär ut inom vet.medecinen men som lärs ut till de som blir equiterapeueter är att rörligheten i sidled som i stallgången är marginell, ökar om ryggraden välvs uppåt. Prova på dig själv.

Jag är lite skeptisk mot att dirket dra slutsatser som baseras på mig själv, och sedan tillämpa dessa på en häst. Vi har visserligen samma grunddrag i vår byggnad, precis som alla ryggradsdjur, men det finns ju skillnader.

Däremot kan man utgå från sig själv för att sedan bygga vidare med det som är specifikt för hästen. Att den bär vikt, inte har nyckelben och allt annat.

Intressant med tryckpunkten dock. Ska testa på Pålle.

Som diskussionen ovan visar så är frågan om ländens stabilitet tydligen under omprövning enligt senaste forskningen. Vi får väl se var det slutar...

Det här med att rörelsen i sidled ökar vid välvning uppåt låter logiskt. Det borde ju bli mer plats för kotorna att röra sig helt enkelt. Förutsatt att mnusklerna är tillräckligt mjuka förstås.

Mvh Monika

Susan skrev:
Chris Johnston lärare i anatomi vid veterinärutbildningen lär ut att länden är minst stabil då den inte understöds av revbenen.
Fast det är bl. a. hans forskningsartiklar jag hänvisar till och de visar att det är lite mer komplicerat än så. Jag rekommenderar tex "Three dimensional kinematics of the equine spine during canter" (finns också "trot" i samma tidskrift) från tidskriften jag nämnt tidigare i tråden där han är medförfattare.

Denna artikel rekommenderas också starkt till intresserade -
J-M Denoix "Spinal biomechanics and functional anatomy", North American Equine Practice, vol 15, nr 1, 1 April 1999, pp 27-60

Den här bilden är från den artikeln:
BendAxRotateSm.gif

Det är ett spännande ämne helt klart! Tyvärr hinner jag inte skriva så mycket jag skulle vilja, jag hoppas kunna återkomma till tråden - håll liv i den, tack :) .

Men denoix är ju en av dem som använder kadaver. Det de visar är ju maximal rörlighet med ytterläge på leder. Men intressant ändå.

Jag känner viss oro inför Chris Johnston. Har hört att han påstår att travare och islänningar är de "mest samlade" hästarna eftersom de får in bakbenen längst under kroppen. Jag tycker att ett sånt uttalande, om han nu har gjort det och menar allvar och inte är ironisk eller något, gör att kan man tvivla på i hur många led han tänker... Har någon hört något om det?

Tessan

Det är helt rätt påpekat, men uppblandat med in vivo mätningar som fanns tillgängliga då. Denna artikel av Denoix innehåller syntes och inte bara resultat av kadavermätningar. Läsvärd!
(Denoix är dessutom bland de världsledande i bilddiagnostik på levande hästar.)

Jag känner viss oro inför Chris Johnston. Har hört att han påstår att travare och islänningar är de "mest samlade" hästarna eftersom de får in bakbenen längst under kroppen. Jag tycker att ett sånt uttalande, om han nu har gjort det och menar allvar och inte är ironisk eller något, gör att kan man tvivla på i hur många led han tänker... Har någon hört något om det?
C. Johnston gillar nog att provocera lite gamla föreställningar. Ridfolk har ofta väldigt bestämda uppfattningar om "sanning" som de fått av sina ridlärare eller böcker. Jag kan mycket väl tänka mig att han kläckt en så´n kommentar.

Jag skulle ta den som riktad mot en del ridböcker/ryttares föreställningar där det står att hästen sätter i bakhoven längre fram under kroppen vid ökad samling - utan att böckerna säger var det andra bakbenet är... Med den definitionen har han ju en poäng (han gillar att ha så´na...).

Det var det jag menade med ironin. Jag har aldrig träffat karln och inte heller själv hört uttrycket, så jag visste inte om det var taget ur sitt sammanhang. Det är farligt att använda ironi och sådanan saker när man föreläser för mindre erfarna studenter. De missar lätt att det var sarkastiskt eller ironiskt. Och så bara plitar de ned det på pappret, och det blir helfel.

Det som jag tycker är lustigt med "ridfolk" och kanske andra med är att de lär sig lite som jag lärde mig alla kasus i latinet, traggla utantill. Sen tragglar de det vidare till sina nära, och "kunskapen" blir harranger som man kan citera, men om man ber dem säga det med egna ord eller förklara på ett mekaniskt eller fysiskt sätt, så går det inte. Det tycker jag är tecken på att de inte har förstått. Klart att det finns de som kan rida samling utan att begripa teorin, men det är inte det jag talar om. Det är som att teorin är några lösryckta teser som man upprepar. Inte en funktion som man förstår.

Jag försöker ibland förstå periodiska systemet (när jag gör glasyrer, mest) och inser att när man skulle lära sig det i skolan var det ingen som pratade om valenselektroner eller varför ädelgaserna var inerta. När man får det förklarat av sambon verkar det ju mycket mera logiskt.

Man kan dra parallell till varför man leder hästen på sin högra sida. Om jag frågar ryttare så svarar de, för att hästen är van det, för att då har man hö hand till hästen, för att arbeta den stela sidan, etc. Och det är till viss del sant, men det är för att det är tradition eftersom annars kommer värjan ivägen när man skall sitta upp! Jag har aldrig ridit med värja, och jag leder från båda håll. Islänningarna hade väl heller inga värjor...

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Viktig synpunkt! Det kan bli mycket fel när man inte greppar det större sammanhanget. En lösryckt detalj kan tolkas hur som helst.
Jag tror att ovan nämnda herre tror att människor tänker och ifrågasätter mer själva än de faktiskt gör. Jag önskar att även människor som anser sig mindre kunniga inom ett område kunde koppla på kritiskt tänkande - absoluta sanningar finns det ont om i världen - teorier finns det gott om.

Jag tror att många med begränsade kunskaper inom ett område letar efter en absolut sanning som de kan följa utan att behöva gnugga de små grå. Ju mer man lär sig om ett ämne, desto mer förstår man dock att man faktiskt vet väldigt lite, och tror mycket, och att det finns ett helt isberg att upptäcka under den topp man som okunnig trodde var hela sanningen.

Att se ett större sammanhang och system är då avgörande för att man ska kunna göra en vettig syntes. Hakar man sig på detaljer och tror att de är en sanning i sig, så kan detaljerna bli självändamål och helheten gå förlorad.

Nu är det ju så, att om man kan mycket och har kunnat det länge, så glömmer man att det finns de som inte kan. vet av egen erfarenhet då jag har föreläst mycket själv.

Sen brukar folk bli "dumma i huvudet" när de är på föreläsningar, för de antecknar och antecknar, och lyssnar och tänker lite mindre. Sen läser de när de kommer hem, och förstår inte sammanhanget. Jag brukar vara den där jobbiga typen som räcker upp handen och frågar hela tiden, och de som sitter bredvid tycker man är lat som inte antecknar. Men man kan välja - anteckna eller förstå. Jag föredrar det senare...

Tessan

Haha, det där senare känner jag igen. Folk kan bli väldigt irriterade på mig när jag försöker få igång en diskussion om något djupare än vad som sägs av föreläsarna. De andra studenterna suckar och förstår inte vad det ska vara bra för...

När folk vill veta vilka frågor som kommer på tentorna har det gått alldeles för långt.

Sv: Vill se Pink Floyd!!!

Du kan ju få låna kassetten av mig och titta i lugn och ro!

T

Vad gäller 5p-kursen på SLU så är det ju mig helt ovidkommande om jag klarar tentan första gången eller får gå upp igen. Tentar jag om så får jag antagligen lära mig mer. Jag är bara intresserad av att få se, höra och dissikera mera! Är det gamla travare som ligger på bordet?

T

Där tycker jag att det är många tränare som borde ta på sig ansvaret att se till att elevrna verkligen förstår och inte bara upprepar det man sagt.
Min ena ridlärare frågar ofta "Vad händer då? Varför? Vad ska du göra då? Varför?" Och svarar man jag vet inte så kan hon låta en prova göra saken och sedan ska man svara på vad som händer. Vet man inte förklarar hon, berättar bakgrunden till allt, och frågar om vi förstår. Hon är väldigt pedagogisk.
Jag tycker fler tränare borde försöka få eleven att tänka själv. Inte bara säga åt dem vad de ska göra. Utan fråga dem! Och be dem utveckla svaren. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 084
Senast: Morran
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 447
Senast: Rimfaxe
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Utrustning Ja nu ligger ju sadeln inte tillräckligt bra eftersom att kila upp den ens kommer på tal. Men jag behöver prata om detta.. Jag är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 421
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar