Var på hästens rygg vill ni ha vikten? Skillnad barockt/vanligt?

Sv: Var på hästens rygg vill ni ha vikten? Skillnad barockt/vanligt?

zesel skrev:
Att man ska trycka på njurarna behöver man inte oroa sig för - skröna. De ligger långt ned, och påverkas inte av direkt tryck på ryggen. De ligger innanför ländkotornas tvärutskott, så de har "benskydd" de också - högra njuren täcks dessutom till största delen av revbensbågen!

Däremot ska man vara försiktig med punkttryck här ändå - man kan indirekt tänkas påverka njurar och andra inre organ med innervering utgående från ländryggen.
Musklerna i sig är också känsliga för punkttryck.

Bra att få det utrett. Att det ska vara så svårt att veta om det man lärde sig en gång är rätt eller inte. :cry: Men det är kul med ny kunskap! :)

Mvh Monika

Det är ju oerhört svårt att veta hur försökshästarna gick. Om det var i "modern" tävlingsform eller klassiskt. Det är det som är svårt med forskning. Man måste oftast vara mycket insatt i detaljer för att kunna avgöra enstaka studiers tillförlitlighet. Dessutom är väl biomekanikforskningen om påverkan mellan häst/ryttare ganska ny och har väl knappast bekräftats av flera av varandra oberoende källor? Eller har jag fel? Noir och Zesel kan nog svara på det, de är mer insatta än jag, som bara filosoferar...

Angående Dr Claytons resultat, som jag bara läst sammanfattningar i olika hästtidningar av, så tror jag att man måste förstå det som om Clayton vill vara neutral. Resultaten beskrivs rätt så neutralt i citatet från Noir. Det tycks vara upp till läsaren att tolka texten utifrån sin egen synvinkel. När jag läste om det i Ridsport så tänkte jag så här: Detta bevisar den samlade domarkårens inkompetens i hästanatomi. Inte ens domarna vet hur en bra piaff borde se ut! Eller vet de men har glömt?

Jag vågar sticka ut hakan och tycka att det är domarnas och tränarnas ansvar att dressyren ser ut som den gör idag. Titta bara på förändringarna i TR angående huvudets hållning i piaff!

Dessutom skulle jag vilja ge ridskolorna en skopa... Är själv, som så många andra, fostrad på en ridskola. Vi lärde oss massor, men jag tror att en del av den dåliga svenska grundridningen och de usla ridteorikunskaperna, beror på den svenska ridskolan som fenomen. Tänk om svensk ridskola som unikt fenomen och svenskens bristande kunskaper hör ihop! :devil:

Från min egen ridskoletid minns jag mer om hästens sjukdomar än om hur man rider och påverkar hästen. Bara en sådan sak som att känna hur hästen rör sina ben...fanns inte. :mad:

mvh Monika

De barocksadlar jag stiftat närmare bekantskap med har varit korta - men som sagt är min erfarenhet av dem mycket begränsad.

Kanske nå´n annan här kan komplettera med lite jämförande mått - det vore intressant :bow: !

Nu fungerar photobucket igen - njurar uppifrån (10 &11): (notera ländkotornas tvärutskott som på bilden är "genomskinliga"). (Klickbara bilder: )
Från höger sida:

Fast som jag minns det var vi "kids" måttligt intresserade av teorin. De kan mycket väl ha utsatt mig för en extrem mängd teori, men jag har förträngt det. För oss var kvalitet när man fick galoppera mycket... Jag var bara ett barn.

Tessan

zesel skrev:
njurar uppifrån (10 &11)

Zesel :bump: . Varifrån kommer bilderna? Den boken vill jag ha!!! :banana: :banana: :banana:

Tessan

Nu låter det som att jag slingrar mig, men man kan också undra om de oridna hästarna i försöket har en helt annan dynamik i sin rygg, än vad en häst får när någon tynger ner den på mitten? En oriden häst kanske klarar att stabilisera ländryggen i gångarterna, men när den får en last tas rörelsen ut där rörelsemöjligheten finns dvs där man även kan böja mest på ett dött djut.

Man skall ju inte blanda ihop hästens förmåga till böjning ståenden på stallgången eller när den kliar sig med bakhoven, med hur mycket hästen skall böja sig när den är belastad med en ryttare på ryggen. Men hur en häst bör röra sig generellt med en ryttare på ryggen ändras ju med. Hästar går ju inte på tygeln utan ryttare, men med ryttare är det janska viktigt för att inte sänka ryggen. Det blir liksom ett helt annat bollspel då.

jag är som sagt mycket intresserad av att läsa avhandlingen om ryggens rörlighet, men vill inte åka upp till SLU denna vecka. Men kanske nästa. Har mycket att undersöka där. Förresten någon som sökt till 5-poängs-kursen där i oktober? Nån som vet något om den?

Tessan

Såg bara att den var i "klump" under oktober, hade tänkt söka om den varit lite mer utspridd alt delvis på distans. Så svårt att få ledigt från jobbet så länge! Ansökningstiden har dessutom gått ut nu.

"Atlas der topographischen Anatomie der Haustiere" av P. Popesco

Finns andra böcker med bara häst som också har vackra bilder.

Sorry - svaret skulle till Curtis! :)

Senast ändrad:

Nej, det trot jag inte. Det var jag som frågade.

Hur är musklerna avtecknade i boken. T ex semispinalis?

T

Senast ändrad av en moderator:

Intressant bild! Har aldrig tänkt på hur det ser ut uppifrån. Ländkotornas tvärutskott ser ju riktigt stabila ut. *funderar på deras stabilitet i förhållande till revbenen*

Monika

Jag har sökt kursen! Får se om jag kan gå dock. Först ska man ju komma in, sedan ha någonstans att bo...

Monika

Noir skrev:
Nu låter det som att jag slingrar mig, men man kan också undra om de oridna hästarna i försöket har en helt annan dynamik i sin rygg, än vad en häst får när någon tynger ner den på mitten? En oriden häst kanske klarar att stabilisera ländryggen i gångarterna, men när den får en last tas rörelsen ut där rörelsemöjligheten finns dvs där man även kan böja mest på ett dött djut.

Tycker inte alls att du slingrar dig! Det låter som en viktig frågeställning. Det är det jag menar med att man måste vara mycket insatt för att kunna ta ställning till resultatens relevans.

Monika

Noir skrev:
För att studera vad som händer när ryttare sitter på krävs att man vet hur hästens rygg rör sig utan först. Det visste man inte innan mätningar började göras, och man har fått omvärdera en hel del av gamla beskrivningar.
Man skall ju inte blanda ihop hästens förmåga till böjning ståenden på stallgången eller när den kliar sig med bakhoven, med hur mycket hästen skall böja sig när den är belastad med en ryttare på ryggen. Men hur en häst bör röra sig generellt med en ryttare på ryggen ändras ju med. Hästar går ju inte på tygeln utan ryttare, men med ryttare är det janska viktigt för att inte sänka ryggen. Det blir liksom ett helt annat bollspel då.
Det finns en del studier av hästar under ryttare, men inte fokuserat på ryggens rörlighet. Det kommer om bara pengar tillräckligt fås! Än så länge kan man bara spekulera.
jag är som sagt mycket intresserad av att läsa avhandlingen om ryggens rörlighet, men vill inte åka upp till SLU denna vecka. Men kanske nästa. Har mycket att undersöka där. Förresten någon som sökt till 5-poängs-kursen där i oktober? Nån som vet något om den?
Tessan
Ingen avhandling - endast artiklar har publicerats. Doktorandprojekt pågår.
5-poängskursen kan ge massor, tyvärr har organisationen inte alltid varit prioriterad av de ansvariga, men har man lite eget driv är det inget problem. Det är ett mycket bra tillfälle att få dissekera och fundera och kunna prata med de människor som har tillgång till den alldeles aktuella forskningen! Rekommenderas!

Aha, :o ursäkta virrpannan - jag ska kolla om jag kan få in ett par mindre bilder på semispinalis.

Här i 2:a lagret av djupa halsmusk.- sen finns den som "avskuren" med på bild med nästa lager.
th_semispinalis.jpg

Senast ändrad:

zesel skrev:
5-poängskursen kan ge massor, tyvärr har organisationen inte alltid varit prioriterad av de ansvariga, men har man lite eget driv är det inget problem. Det är ett mycket bra tillfälle att få dissekera och fundera och kunna prata med de människor som har tillgång till den alldeles aktuella forskningen! Rekommenderas!

Bra, för jag har sökt den. Tänkte att just dissektionerna skulle ge mig mest. Jag har ett eget driv, det är inga probelm :smirk:

Tessan

zesel skrev:
Här i 2:a lagret av djupa halsmusk.- sen finns den som "avskuren" med på bild med nästa lager.
th_semispinalis.jpg

Tack så mycket! Jag har en del hästanatomiböcker, men de lider alla av samma problem. Musklerna visas i lager, och skymmer delvis varandra. Det ger inte alltid korrekt uppfattning om ursprung och fästen. Som semispinalis på bilden - vad fäster den? Under longissimuskorven? Hur då? I mina böcker står att den fäster på den stora bog/mank-faschian. Har aldrig sett den på bild, så hur menar de? Jag vet att Pauli Görnbergs bok visar musklerna en och en, men de ser inte direkt "verkliga" ut.

Tessan (Jagar fortfarande den perfekta anatomiboken)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, du - lyckas du hitta en riktigt riktigt bra bok så tar jag tacksamt emot tips! Popesco är bra, men inte perfekt.

Det finns djupare bilder också. Fascian du menar finns med - jag ska prova att lägga in den också.

th_semispin2.jpg

Noir skrev:
Förresten någon som sökt till 5-poängs-kursen där i oktober? Nån som vet något om den?

Jag läste den förra året. Och är mkt nöjd. Kändes dock lite för avancerad för mig för att jag skulle kunna få ut 100% av den, då mina förkunskaper var mkt begränsade. Så det vart mkt plugg men jag klarade kursen, om än med nöd och näppe.

Jag tyckte det var väldigt bra blandning av människor som gick kursen, massörer, travmänniskor, hoppryttare, hovslagare, sjukgymnaster, ridskoleinstrutörer mm. man lärde sig så mkt nytt och fick mer infallsvinklar på saker och ting.
Intressantast var dock disektionerna ;) Rek. dock att ta med ngt för lukten den sista veckan.

Det låter bra lill_flesky. Skall jag ta med luktsalt eller stoppa öronpropparna i näsan? Lavendelpåse i skurk-näsduk?

Jag tycker Popesco verkar rätt bra...

T

Luktsalt brukar räcka ;)

Det värsta var när man kom hem och skulle steka köttfärs någon vecka efter kursen slut och insåg hur lik lukten från köttfärsen var den som man upplevde på anatomen :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 084
Senast: Morran
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 447
Senast: Rimfaxe
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Utrustning Ja nu ligger ju sadeln inte tillräckligt bra eftersom att kila upp den ens kommer på tal. Men jag behöver prata om detta.. Jag är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 421
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar