Var på hästens rygg vill ni ha vikten? Skillnad barockt/vanligt?

Sv: Var på hästens rygg vill ni ha vikten? Skillnad barockt/vanligt?

Men väldigt många "ridlärare" vet inte vad som händer när man gör olika saker. De har också lärt sig utantill vad som ger vad och hur man åstadkommer det. De rider själva på ren tur och skicklighet, inte på kunnande...

Tessan

Tror det är gamla travare. När jag gick fick man gruppvis dissekera ett fram- och ett bakben, därutöver fanns det en hel häst som grupperna fick samsas om. Den omtalade luktande föreläsningen sista veckan lyckades jag dock missa p g a snöstorm :crazy: - pendlade mellan Stockholm och Uppsala.

Kursen var helt klart intressant - fast för mig gav den mest en insikt om hur långt forskarna och ridvärlden står ifrån varandra :(. Vissa föreläsare var toppen och gav en del tänkvärda svar, medan andra uppenbart inte kunde ta ett ridperspektiv då ridning inte verkade vara något de själva sysslade med. Synd! Dessutom kändes det fel att sluta efter de fem veckorna :p - när man väl kunde alla muskler och deras fästen (kunskap som snabbt flyger iväg igenom man inte underhåller den :angel: ) så hade det varit perfekt att fortsätta med mer rörelsemekanik - vilket jag tyckte behandlades styvmoderligt i kursen i övrigt :(.

Där hör man! jag skall också pendla mellan Stockholm och Uppsala. Men det borde gå.

Jag tror att väldigt få förstår synergin i den ridna hästens kropp. Väldigt många har svårt/omöjligt att förklara vissa förlopp, eftersom det inte finns någon hållbar teori om varför det är så. Det har inte forskats så länge, har inte funnits rätt utrustning och numera när man både forskar mycket och har rätt utrustning så forskar man på "märkligt ridna" hästar. Läs "modernt ridna". jag tror att väldigt få är ridkunniga efter det gamla klassiska sättet OCH insatt i biomekanik. Tyvärr. Jag aspirerar till att bli den förste, om 40 år...

Tessan

Joda, sålänge vädergudarna är vänligt stämda och bussen hel så fungerar det fint att pendla - i alla fall när det rör sig om en så kort period. Kan man dessutom läsa på bussen så är det ju alla tiders! (Jag har inte - varken förr eller senare - läst så omsorgsfullt under kursens hela gång som just på SLU)

Noir skrev:
Jag tror att väldigt få förstår synergin i den ridna hästens kropp. Väldigt många har svårt/omöjligt att förklara vissa förlopp, eftersom det inte finns någon hållbar teori om varför det är så. Det har inte forskats så länge, har inte funnits rätt utrustning och numera när man både forskar mycket och har rätt utrustning så forskar man på "märkligt ridna" hästar. Läs "modernt ridna". Jag tror att väldigt få är ridkunniga efter det gamla klassiska sättet OCH insatt i biomekanik. Tyvärr. Jag aspirerar till att bli den förste, om 40 år...

Ja, och ändå tyckte jag att det kändes mer angeläget att lyssna så fort någon talade om forskning på hästar som över huvud taget reds eller arbetades (exempelvis genom tömkörning). Men kontakta mig om 40 år när du lyckats sammanfoga helheten, så lovar jag att lusläsa! ;) :)

Susan skrev:
Det finns en punkt på hästens bröstkorg (ganska nära manken) som vid tryck utlöser en reflex att välva ryggen uppåt.

Jag hittar inte rätt punkt på hästen! Det händer i alla fall inget. Kan du beskriva mer specifikt var den sitter?

Mvh Monika

Näe :smirk: men jag vet hur det känns i sadeln när den är anpassad till detta :bump:
(det tog bara ett år av frustrationoch tandagnisslan och slitande av mitt hår för att få till min sadel så att det funkade)
Nu äntligen :banana: :banana: :banana:

Och jag vet hur det ser ut på hästen när sadeln fungerar enligt detta

jag tror inte att det är en ren reflex så att du kan trycka där och ryggen åker upp, men korrekt belastning där av sadlen ska ge en reaktion åt samma håll som reflexen när du killar hästen under magen.
altså den höjer bröstryggen :D

Är du veterinär eller månde veterinärstudent, eller bara intresserad?

Vad det gäller påståendet att länden var den vekaste delen av hästens rygg så menade Chris att länden var svagast rent skelettmässigt eftersom den inte understöddes av revben
- Men (det sa han visserligen inte) men länden har ju en mängd muskler istället som kan stabilsera den. Så allting är ju relativt - som Einstein sa...

Jag var där när han sa det omtalade citatet, det är jag som berättade det för Tessan.

Det fanns inget speciellt samband att rycka det ur.
Han sa att han brukade säga så men då blev det ett sånt liv så det skulle han inte göra. Sen pratade han om annat.

MVH Susanne

Aha, då missförstod jag dig! *slutar leta* Punkten under magen har jag dock hittat redan!

Monika

jag måste faktiskt svara mig själv.
Och Zezel får ursäka min bristande bildning.

jag får inte riktig kläm på Chris om jag skall vara ärlig.
Jag brukar vara rätt vaken och hajja vad föreläsaren säger, men
Ibland tycker jag han säger saker lite hipp som happ.
Ärligt talat var artikeln i ridsport bra mycket mer givande än en svindyr föreläsning av honom under rubriken hästens förutsättningar för arbete.
han var heller inte intresserad av engagerade frågeställningar utan vände till slut ryggen mot mig och ignorerade mina frågor.

Jag vill ju både förstå mera och ha något med mig hem som jag kan använda som ryttare.

De veterinärer som jag känner var inte glada att ha honom till anatomilärare. Det hade ju lite med språket att göra också men de tyckte inte han var lättförstålig om jag skall uttrycka mig snällt och milt. Sedan var där en dl hierarki om jag skall fortsätta att uttrycka mig diplomatiskt. vad jag frågar mig är vad han har för agenda. med sin forskning förstår jag givetvis att han vill förkovra sig i sitt arbete, men den offentliga biten.

Han gillar ju uppenbarligen att var offentlig och jag har hört många mena att han säger kosntiga saker. "Que" liksom, inte för att provcera utan snarare vad menar han.

Sedan vet jag att han gjort en del uppmärksamad forskning. Framför alt hans avhandling.

Men en tanke dessa markörer. det är möjligt att de markerar en led när hästen står still. men hästen rör sig ju väldigt mycket inne i sitt skinn så blir inte en del av dessa missvisande :confused:

Hej! Det blir lite mycket "person-diskussion" om jag ska svara dig i tråden, du är välkommen att pm:a i stället om du vill.

Susan skrev:
Men en tanke dessa markörer. det är möjligt att de markerar en led när hästen står still. men hästen rör sig ju väldigt mycket inne i sitt skinn så blir inte en del av dessa missvisande :confused:
Helt rätt! Huden rör sig över leden, och så även markörerna - mer eller mindre beroende på vilken led.

Systemet med markörerna på huden som används i rörelseforskningen är noggrant utarbetat med hjälp av forskning där man använt markörer som satts fast i skelettet. Man har så fått fram formler för hur huden rör sig och korrigerar för detta i de data man får fram.

Och i min gamla bok av Hamilton finns en jättefin planch som visar den unga hästen med outvecklat sadelläge och den äldre välridna hästen som utvecklat ett gott sadelläge.....

true_blue skrev:
Och i min gamla bok av Hamilton finns en jättefin planch som visar den unga hästen med outvecklat sadelläge och den äldre välridna hästen som utvecklat ett gott sadelläge.....
Jag hoppas verkligen att du är källkritisk med allt du läser ;) - det är därför jag anger var artiklarna kommer ifrån, så att alla som är tillräckligt intresserade kan leta upp dem och läsa dem själva.

Min avsikt är absolut inte att presentera något som ska tolkas som allmän sanning.

Jag vill bara uppmärksamma dem som inte själva har läst och sett vad som pågår i forskningsvärlden att det finns mer att läsa än gamla böcker för att få ihop en helhet om hur hästen rör sig.

Senast ändrad:

Har samma ambition som du och angav ju källan....

Vill bara påpeka, att även om en häs är en häs - är en häst...osv
Så ändras hästen under resans gång. :) /T_B

Vill bara påpeka, att även om en häs är en häs - är en häst...osv
Så ändras hästen under resans gång. /T_B
Aha :idea: ! Nu trillade den tioöringen ned... Det var det du ville säga. Det fattade faktiskt inte jag :o - är lite fast i mina banor ibland - som de flesta av oss!

Men det är så sant som det är sagt! :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 084
Senast: Morran
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 447
Senast: Rimfaxe
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Utrustning Ja nu ligger ju sadeln inte tillräckligt bra eftersom att kila upp den ens kommer på tal. Men jag behöver prata om detta.. Jag är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 421
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar