Var på "foderskalan" ligger din häst?

Sv: Var på "foderskalan" ligger din häst?

Nä detta är ett helt nytt fenomen. Antingen så väger han väl 400 kg mer än vad jag tror eller så springer han en mara i hagen varje dag.

Har alltid tidigare behövt ligga under tabellbehovet.

KL

Enligt tabell så borde min häst vara en hårdtränande elithäst, typ..

I själva verket är han väldigt svårfödd och har i princip alltid haft fri tillgång på grovfoder som egentligen har alldeles för bra värden för att vara optimalt för att äta fritt- räknar man skulle en häst klara sig på att få behoven täckta på inte alls så många kg.

Jag har inte exakta kvoter i huvudet, men MJ och proteinbehov vet jag med säkerhet är väl fyllda och mer därtill.

Har alltid funderat på om min häst har någon slags mega förbränning i kroppen då jag alltid har fått trycka i honom mat för att han inte ska falla ur..Han får mer än de hästar som tränas och tävlas i stallet, skulle de få samma lika skulle de se ut som tunnor.

På sommarbetet blir alla andra hästar som ballonger medans min ser vältränad ut sommaren igenom - trots att han då vilar för det mesta och de andra rider sina som galningar

Jag skulle vilja ha min hästs kropp - kunna äta hur mycket som helst utan att det märks :D

Du blandar ihop detta. Jag skriver vilket energibehov de har (strax under tabellen). Detta är vad jag utgår ifrån. Jag ger dem ju inte mindre energi än vad de behöver. Först alltså rätt mängd energi, sen proteinet. Om jag då ger dem protein så att kvoten blir 6 så bygger/bibehåller de inte muskulaturen utan de behöver en kvot närmare 7. Kvoten kan man ju inte börja med utan rätt energimängd först.

Nja han får redan mer protein än vad tabellen anger. Men antagligen får jag ge mig till tåls lite;)
Jag lade på 40% på underhållsbehovet vad gäller arbete. Svårt det där! Kanske tog jag i för mycket?
Mj 90
Smrp 384 (han får 397)
Stor lång häst.

KL
Sto, islänning, maxad C, f. 01: Kan äta precis hur mycket som helst utan att bli fet. Eller snarare så att hon äter inte ihjäl sig oavsett hur mycket mat det finns. Är periodvis svår att hålla i hull eftersom grenar och löv är så gott :crazy: Rids ca fyra dagar i veckan. .

Typ samma som ovan men f. 08: Inte benkoll har bara varit ridhäst knappt ett år, men tycks vara svårfödd och i nov-dec fick jag ösa på henne kraftfoder.
Rids ca fem dagar i veckan.

Räknar bara på vad de äter om de ska ha kraftfoder för att ha lite koll. Båda går på fri tillgång men jag vet på ett ungefär vad de hinner med att peta i sog.

*KL*
Uträknad foderstat efter svårfödd häst, Arbetet ligger på 15% = lätt arbete(rids 5-6dgr/vecka uppbyggnad, hopptränas varannan dressyrtränas varannan)
Tabellbehov: 88mj 528 smrp
får: 122,3mj 753,5smrp och har nu lagt på sig lite hull. 175cm 650 kg är tanken

*kl*

Häst 1(just nu utlånad till min mamma): Arabvalack 21 år. 470 kg/152 cm Lättfödd. Rids och tränas normalt.
Ligger ganska lagom på tabellvärdena för lättfödd häst när det kommer till energin men kräver mer protein för att hålla sig fin, brukar räkna på en kvot på 7 så håller han sig fin.(Nu var det ju lite tjafs om kvoter, läs att jag räknar energibehovet först och gör sen MJ X 7 för att räkna ut proteinet)

Häst 2: Varmblodsvalack 9 år. 450/157 cm. Svårfödd. Distanshäst.
Ligger högre än behoven så till honom räknar jag inte ens ut vad han borde ha utan kör på det som fungerar helt enkelt. Just nu får han totalt 130 Mj och kvoten med proteinet landar i år på 7 men han håller sig fin även på normal kvot.

Jag räknar foderstater till tre och de ligger ganska precis på uträknade värden enligt SLU:s foderhäfte.

I vinter har jag behövt sticka åt den ena lite extra protein, men det är mer sannolikt att det beror på att det har varit mindre protein i vissa balar än att det är fel i foderhäftet.

12åriga valack, relativt svårfödd och faller lätt ur. Ligger i princip enligt tabellen på energin, men ganska mycket högre på proteinet (inga siffror i huvudet just nu)

Jag har en som ligger långt över tabell (arab d-ponny) och en som ligger långt under (177 cm stort halvblod med väldigt mkt xx). De får ungefär lika mkt MJ, den stora något mer protein. Han tränas på msv nivå och går ganska hårt, araben går mest promenader... Han är dock äldre, 22 i år, vilket till viss del kan förklara varför han är mer svårfödd.

Hade jag följt rek giva så hade jag haft en utmärglad och en smällfet. :grin:

Senast ändrad:

KL

Om man nu har en häst som man vet behöver mer än vad medelhästen behöver, gäller det enbart MJ och SMRP eller skall man ösa på med mineraler osv också?

Jag ser ju hur hästen ser ut när det är för lite MJ/Smrp och då är det ju lätt att bara höja. Men jag vet ju inte om hon har större behov av mineraler osv också än medelhästen, eller om det enbart är energi och protein hon kräver extra av?

Hur gör ni med svårfödda hästar, "normalbehov" på allt annat men höjt intag av protein och energi eller har ni höjt på allt annat också?

Tänk om man hade kunnat fråga hästarna efter exakta siffror på allt just dom behöver få i sig.. ;)

Vart kan man egentligen hitta tabellbehovet???

Alltså ett genomsnittligt behov per hest efter vikt och motion??

:confused:

Här http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm

sen finns det andra program också

Dem har jag sett och studera, både danska och svenska. Men det jag saknar är en genomsnitts tabell där man kan se hur många gram/mg/iE etc. per vitamin, mineral, fibrer etc en häst i en viss vikt och en viss mängd arbete ska ha.

Och inte i procent av total mängd foder. Men finns det överhuvud taget???

Till eksempel får en lättfödd häst ju mycket mindre mängder av ovanstående eftersom de inte få lika mycket foder, men procentmässigt i förhållande till varandra ser det fint ud.

Det måste ju finnas en minimum mängd??

Vadå procent? På min häst står det att han ska ha 22g kalcium, tex. Har inget med procent av fodret att göra. Utan hästens vikt mm. Sen räknar den ut vad som finns i fodret och jämför med behovet.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 584
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar