Var på "foderskalan" ligger din häst?

nyaste

Trådstartare
Alla som håller på med hästar vet säkert redan att det finns tabeller med rekommendationer för hur mycket mj, protein m.m. som hästen ska ha för att få i sig allt den behöver. Dock tycker jag att man väldigt sällan ser/hör om någon häst i verkligheten som ligger enligt dessa tabeller. Så nu tänkte jag fråga hur det är med era hästar här inne. Hur högt/lågt ligger dom i verkligheten och hur ska det vara enligt tabellen för din häst?
Skriv också gärna in ras, storlek, ålder och vilket sorts arbete den utför (om den jobbas).

Sv: Var på "foderskalan" ligger din häst?

Jag har konstaterat att mina hästar har väldigt olika behov. Tidigare var jag rätt aktiv och tränade/tävlade mycket med mina hästar. Jag har varit sjuk en längre tid så det har blivit sparlåga på slutet. På alla hästar har jag utgått från en normalt uträknad foderstat. Var ett tag sedan jag räknade på foderstater nu, men jag kom fram till följande:

Häst 1: Valack 23 år, haft honom i 11 år. Helst undvika kraftfoder och istället fodra bara med hö. Han blir väldigt het och pigg av kraftfoder. Han kan äta hur mycket strå som helst och blir aldrig tjock. När jag behövt lägga till kraftfoder behöver han inte alls fylla upp kvoterna utan har hållt sig fin ändå.

Häst 2: Sto -98, haft henne i 12 år. Behöver ha kvoten protein i topp, men inte alls energikvoten som hellre kan vara åt det lägre hållet. Blir lätt tjock om magen (MJ), men har svårt att sätta muskler (protein).

Häst 3: Valack -06. Blev lätt tjock förut och hade tendens till kolik lite nu och då. Han har stått på fri tillgång i snart 1,5 år. Idag blir han inte längre tjock utan kan äta fritt. Vid träning får han ett protein/avelsfoder 135/~10 tror jag det är, men eftersom han verkar ha lätt tendens till magkatarr undviker jag i största mån kraftfoder till honom.
Jag tror att han tidigare hade magsår när han blev tjock lätt, han är även avkomma till stoet -98.

Jag vet inte om det var svaren du ville ha. Idag har jag ingen analys av hösilaget, men det är inte SÅÅ näringsrikt. Jag hade tänkt skaffa en, men ingen av mina hyresgäster ville ha en så jag skippade det i år.

Min stora korsning (varmblodstravare/döle/paint) på drygt 600 kg är lättfödd och ligger lite lägre i energi än enligt tabellen. Hon passar bäst å en kvot närmare 7. B-ponnyn är det samma sak med. Också en korsning (russ/shettis/fjording). Förra hästen (arab/halvblod) hade rätt mycket större energibehov än enligt tabell och var fin vid en kvot på 6. Han fick ca 110 mj och tabellen sa ca 85. Tabellerna är bra att ha som utgångsläge tycker jag och sen får man anpassa utifrån det.

Min fjord är idag 6 år och går på fri tillgång på hö i smhn, har gjort senaste året. Som bäbis (3-5 år) fick man ge så mycket han orkade äta, men han var ändå tunn. Nu har han som väl är växt klart (inte växt på ett bra tag). Inget kraftfoder nu.
Enligt tabell: 60 MJ/350 g smbrp
Får idag: 70 MJ/500 g smbrp
Fick som 3-5åring: 120 MJ/900g smrbp (fri tillgång hösilage + lusern, soja, olja)

Har en valack, tyskt halvblod 7 år gammal runt 600 kg. Måste ligga högt på protein och hyfsat högt på energi för annars blir han lite väl tunn och bygger inte heller muskler som han ska.
Han äter just nu ett analyserat hösilage med bra värden.

Min stora korsning (varmblodstravare/döle/paint) på drygt 600 kg är lättfödd och ligger lite lägre i energi än enligt tabellen. Hon passar bäst å en kvot närmare 7. B-ponnyn är det samma sak med. Också en korsning (russ/shettis/fjording). Förra hästen (arab/halvblod) hade rätt mycket större energibehov än enligt tabell och var fin vid en kvot på 6. Han fick ca 110 mj och tabellen sa ca 85. Tabellerna är bra att ha som utgångsläge tycker jag och sen får man anpassa utifrån det.

Kvoterna är ju fullständigt ointressanta!

Frågan är ju vilket behov de har av MJ resp protein!

Om du bara pratar kvot blir det fel, du gör samma tankevurpa som i en annan tråd.
Du kan ju i princip svälta en häst och ha en kvot på 6 eller så kan den vara smällfet och fortfarande ligga på en kvot på 6.

Alla som håller på med hästar vet säkert redan att det finns tabeller med rekommendationer för hur mycket mj, protein m.m. som hästen ska ha för att få i sig allt den behöver. Dock tycker jag att man väldigt sällan ser/hör om någon häst i verkligheten som ligger enligt dessa tabeller. Så nu tänkte jag fråga hur det är med era hästar här inne. Hur högt/lågt ligger dom i verkligheten och hur ska det vara enligt tabellen för din häst?
Skriv också gärna in ras, storlek, ålder och vilket sorts arbete den utför (om den jobbas).

Tabellprogrammen är bra för att kolla på ett ungefär, men för mina fullblod stämmer de inte!

Flickorna kan ligga nånstans mellan 28 och 45% mer än vad tabellerna anser att de behöver.
Beroende på arbete och väder :)

Kvoterna är ju fullständigt ointressanta!

Frågan är ju vilket behov de har av MJ resp protein!

Om du bara pratar kvot blir det fel, du gör samma tankevurpa som i en annan tråd.
Du kan ju i princip svälta en häst och ha en kvot på 6 eller så kan den vara smällfet och fortfarande ligga på en kvot på 6.

Kvoterna är intressanta för mig. Om de får lägre kvoter så bibehåller de inte sin muskulatur/bygger inte muskler. Kvoten 6 funkar inte så bra för dem alltså. När de får kvoter närmare 7 är de fina.
Det är hästarnas behov jag skriver om om du läser.
Jag har ju skrivit att dessa båda är lättfödda och inte behöver så mycket energi som tabellerna visar. De ligger lite lägre. Om de får för mycket energi blir de absolut feta så att deras energibehov är lägre än tabellhästen är ju lätt att förstå.
Ska jag sammanfatta så har de alltså ett lägre energibehov än tabellerna visar men inte ett lägre proteinbehov. (bara prata kvoter kan man inte och det har jag heller inte gjort)

Tabellprogrammen är bra för att kolla på ett ungefär, men för mina fullblod stämmer de inte!

Flickorna kan ligga nånstans mellan 28 och 45% mer än vad tabellerna anser att de behöver.
Beroende på arbete och väder :)

Du ser. Du skriver ju här att du använder tabellerna på samma sätt som mig. :)Min förra låg högre i energibehov än tabellen och de nuvarande ligger lite lägre än tabellen.

Nja, inte riktigt :)

Om jag ska förklara vad jag menar:

Säg att en häst har minimibehoven 83,3MJ och 499,8 smrp. Det ger en kvot på 6.
X ger den hästen 50MJ och 300smrp. Det är också en kvot på 6!

I det senare fallet får hästen på tok för lite, men kvoten stämmer.

Det enda kvoten talar om är förhållandet mellan energi och protein.
Dvs när din häst mår som bäst är det den fördelningen av MJ vs srmp som passar bäst.

Tabellprogrammen tycker mina givor är orimliga men föhållandet MJ-smrp ligger i spannet 5,98-6,34 i kvot, dvs väldigt nära det programmet anser vara den idealiska kvoten ;)
Så visst kan man tala kvoter, men inte utan att nämna själva siffrorna också.

Hej!

När min pärla på 450 kg bara går och skräpar i hagen behöver hon åtminstone 20 mj mer än "tabellhästen". Hon är arab och är rätt svår att hålla i bra hull, på fri tillgång blir hon fet som en säl, på begränsat med mat blir hon för smal.. Men jag föredrar smalare häst än fetare så det blir begränsat med mat för fröken häst.

/Lavinia

kl

Min valack (17 år, varmblod, runt 630 kg, 165 cm, motions/hobbyrids lätt) ska enligt tabell ha:
78,6 MJ 471,6 smrp, men får enligt foderstaten
88,8 MJ 576,9 smrp. Dvs. ett överskott på 10,2 MJ, och 105,3 smrp, eller 13% MJ och 22% smrp. (Kvoten är 6,5)

Ibland får han iofs 1-2 kg hösilage mer (kallt väder etc) och halmen i boxen har jag inte räknat med...
Han är inte svårfödd (eller har aldrig varit tunn i min ägo iallafall, men jag kanske har matat lagom) men definitivt inte lättfödd heller.

KL

Hur länge väntar ni innan ni förändrar ngt i foderstaten? Få har nog "tabellhästar". Hoppas frågan är begriplig..
Ska förtydliga: har en ny ngt bukig kuse, dock ej fet men med en överlinje i lätt vila;)
Vi har tränat på i 1,5 mån men jag har inte sett att magen har minskat i omfång. Dock skulle jag önska att han gick lite oftare (han tränas 4 dgr per vecka i genomsnitt) och även mer varierat, men när isen smälter så kommer det att bli lättare. Idag får han mat enl "tabell" men ngt säger mig att jag kanske borde minska en aning på MJ. Kanske otålighet bara?
Vet ju också att saker o ting tar tid.. Vad anser ni härinne?

Senast ändrad:

Mina går på lösdrift året runt och har fri tillgång på hö/hösilage under tiden då det inte finns bete

Hingst 7 år, paint ca 550 kg
Arbetas för tillfället inte och fodras som normalfödd - dvs mer eller mindre enligt tabellerna men med mer proteiner.
När han är igång arbetas han lätt ca 4-5 dagar i veckan (ridning eller från marken) och behöver då fodras som svårfödd.

Sto 24 år, paint ca 600 kg. Pensionerad.
Har fina tänder för sin ålder men kräver en hel del mer än tabellerna säger för att hålla sig fin.

Sto 21 år, Quarter, ca 400 kg. Pensionerad.
Fodras som lättfödd enligt tabellerna och behöver inget kraftfoder alls. Får lite betfor för magen samt mineraler (eftersom det behövs till grovfodret).

Hingst född 2012, paint
Diar fortfarande delar av dygnet och stödfodras bara med lite lusern, VSL samt mineraler (förutom hösilaget). Rund och go om magen och jag vet inte än var han hamnar på "skalan". Räknar foderstat utifrån normalfödd.

Halvblodsvalack på 600kg tränas 6 dar i veckan och då 4 av dem väldigt hårt.

Behov enligt tabbell: 80 MJ och 480g SmbRp.

I verkligheten håller han sig bäst i hull på 60-65 MJ och ca 600g SmbRp. Som synes extremt lättfödd trots hård träning med intensiva dressyr och hoppass och däremellan motionspass på 15km i konstant trav och galopp.

Min häst, SWB, 14 år, ca 600 kg, mkt lättfödd, rids sporadiskt, går ute långa dagar i stor hage i liten flock och leker/bråkar en hel har ett tabellbehov av 64 MJ och 382 g Smbpr. Han får i dagsläget 106 MJ och 574 g Smbpr. Alltså 65% mer MJ och 50 % mer Smbpr än behovet.
Kollar med viktmåttband flera gånger i veckan och det ändrar sig inte.

Tycker det låter som proteinbrist. Om du kommer att rida lite mer så hade jag inte dragit ner på energin utan möjligtvis ökat på proteinet i stället. Kan inte svara på hur lång tid det tar innan man ser resultat.

Det skulle jag inte kalla mkt lättfödd.

Jag har en normalfödd och en lättfödd ponny. Den normala ligger på ca 47 MJ och 300 g smb rp (inkl arbetstillägg) vilket motsvarar tabellen ganska precis. Proteinet är högre, men det är inget hon egentligen behöver utan en "bieffekt" av grovfodret.
Den lättfödda, som har samma tabellbehov, ligger istället på ca 30 MJ och 200 g smb rp (inget arbetstillägg) och går inte ner i vikt.

Tabellvärden är baserade på studier av basalbehov (alltså utan träningstillägg, utan tillägg för väder och vind mm). Så det går inte jämföra sin häst i träning med tabellbehovet.
Nu är det ju så med statistik och normalfördelningskurvor att det anger var de flesta, men inte alla, är inom ett visst spann. Det finns extremer åt båda hållet, men de är just extremer och inte vanliga. En riktlinje är ju bara en riktlinje, det vore helt omöjligt att formulera en tabell som passar alla.

Min häst stämmer ganska bra med "tabellerna" :)
Jag upplever att endel ägare ibland (fler som jag träffat) uppskattar att deras hästar tränas hårdare än vad de faktiskt gör; och då blir det såklart fel, och "tabellen stämmer inte".
Tabellerna är ju ibland lite "luddiga" också, ex. lättfödd, svårfödd osv. så ska man själv tolka var sin häst ligger på skalan.
Det är när man börjar bli duktig på att "tolka tabellen" utifrån sin häst som den börjar stämma bra ;)

Jag har en 24-årig grov islänning som går på 35% för mycket MJ och 100% smp för mycket, fin i hullet och muskulärt. Rids inte mycket och går på lösdrift men är låg i rang så han kanske inte får i sig det jag tror. Kvoten 8 på hösilaget är optimalt.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 584
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar