Var på en av "Sveriges bästa ridskolor"...

Re: Var på en av \"Sveriges bästa ridskolor\"...

Den hade Haft kolik, den började släppa. Hästen gick ju in i manegeväggen :mad:

Det är en föreningsdriven ridskola. Men jag har verkligen börjat inse att större ridskolor bara är ute efter pengarna-..

Det är en föreningsdriven ridskola. Men jag har verkligen börjat inse att större ridskolor bara är ute efter pengarna-..

Alla ridskolor ska väl gå med vinst, vem har en ridskola som går med förlust :confused:

Ursäkta mig, men hur kan du generalisera så och säga att alla ridskolor som har 50+ hästar är kassa????? Allt handlar om resurser, så om det finns tillräckligt med personal och pengar för att vårda 50+ hästar så kan det visst vara en bra ridskola. På samma sätt kan en liten ridskola vara kass om det inte finns resurser att ta hand om 10 hästar. En ridskola med många hästar har möjlighet att avlasta hästarna på ett annat sätt en en liten ridskola som är starkt beroedne av ett fåtal hästar för att få ekonomin att gå ihop. Det finns för- och nackdelar med allt.

Ja, vissa ridskolor är jättebra. Men större ridskolor, som ex. har 50 ridskolehästar är bara så kassa.

Fast det där är väl ändå att generalisera grovt!? Nog 17 finns det även stora ridskolor som är välskötta och där både hästar (viktigast), ungar o personal trivs. Det VET jag...

PM.a gärna om vilken ridskola det är..

det är ruskigt tråkigt att vissa ridskolor inte tar hand om sina hästar eller bryr sig om att ha bra personal.. ja manre.. för så lite pengar om det kostar att ge hästarna bättre mat och ha bättre instruktörer så täcks det upp när man kan höja ridavgifterna från 60-70 kr lektionen till 100 kr lektionen.. ja menar.. fräschare hästar och bra ridlärare är värt en hel del..

Vet inte om jag tolkar ditt svar "inte alla" rätt eller fel, men jag hoppas att du menar att tyvärr inte alla ridskolor är välskötta. Det stämmer naturligtvis, och detta faktum är beklagligt, men att större ridskolor i allmänhet skulle skötas sämre tror jag inte på, och framförallt tycker jag att det är ett grovt övertramp att generalisera som Du gjorde i ett tidigare inlägg där du skrev att "stora ridskolor bryr sig bara om pengarna" (underförstått: missköter hästarna till förmån för inkomsterna). Det finns små, välskötta, små dåligt skötta, medelstora välskötta, dito vanskötta såväl som både väl- o vanskötta stora ridskolor.

Tycker förövrigt att det är lite underligt att folk klagar så hiiiiimla mkt på ridskolor. Jag har sett en hel del sådana, och bara en som jag inte tycker sköts bra, sett ur hästperspektiv. Överlag upplever jag snarare svenska ridskolor som mkt välskötta, med lämpliga och välmående hästar och kunnig och engagerad personal och jag tror att de ungar som vuxit upp på ridskola har minst lika mkt hästkunskap, eller kanske mer, med sig i bagaget än de som lärt sig rida hemma, av hästintresserad mamma e d.

Jag håller med dig, men just denna ridskola är ingen höjdare kan jag säga dig.

En ridskola är en öppen verksamhet som kan kontrolleras av miljö och hälsa i princip när som helst utan förvarning. En ridskola bär sig inte om hästarna är vanskötta och sjuka - då får man inga kunder.

jag tror att detär betydligt fler privathästar som far illa än ridskolehästar. Att ridas 2-3 timmar om dagen är ingenting som en häst far illa av. Hästen är en vandrare och jag tror att 2-3 timmar ligger närmare deras natur än 45 minuter. Jag tycker det är larv att gnälla om en "stackars häst" som gått 3 timmar....det vittnar snarast om okunskap av hästen natur.

Kolla på klinikerna, vilka hästar tror ni har ledinflammationer ? Det är betydligt färre ridskolehästar än privathästar.

Visst finns det dåliga ridskolor också. Men jag tycker absolut inte att man kan dra alla över en kam.

Nu är du orealistisk - var i Sverige kostar en ridlektion 70 kr? När jag slutade rida på ridskola (ett ställe som ni säkert skulle gilla - mycket utevistelse etc) Kostade lektionerna här runt Stockholm 160-275 kr per timme i grupp om 8-12 och ändå hade verksamheten svårt att gå runt

Den bra ridskolan hade 10 stora och 15 ponnier som gick 1-3 timmar 6 dagar i veckan. De hade problem eftersom hästarna inte räckte till om en eller fler hästar blev halt (många usla teorilektioner blev det)

Vad jag vill ha sagt är att i de flesta fall skulle ridskolanspersonal ha vidtagit åtgärder om det var så lätt som du vill göra gällande. Det finns mycket få grymma och elaka människor på svenska ridskolor, det finns dock lite för många okunniga och det finns de som blivit avtrubbade då de inte kunnat erbjuda hästarna den livskvalitet som de skulle vilja. När jag läser vissa inlägg så får jag bilden av att ni tror att ridlärare är det självklara valet för alla sadister.

Sedan får man inte glömma att god hästhållning kommer i många former (ställen som jag skulle dömma ut ögonblickligen har fått hästar att hålla fysiskt och psykiskt långt över de 30. Ridskolan hemma, som föreföll så bra, hade få hästar som blev 20). Jag tycker dock att trådskaparen gjort rätt som kontaktat ridskolan och anmält när hon sett saker som inte fungerar.

Nu är du orealistisk - var i Sverige kostar en ridlektion 70 kr? När jag slutade rida på ridskola (ett ställe som ni säkert skulle gilla - mycket utevistelse etc) Kostade lektionerna här runt Stockholm 160-275 kr per timme i grupp om 8-12 och ändå hade verksamheten svårt att gå runt

Den bra ridskolan hade 10 stora och 15 ponnier som gick 1-3 timmar 6 dagar i veckan. De hade problem eftersom hästarna inte räckte till om en eller fler hästar blev halt (många usla teorilektioner blev det)

Vad jag vill ha sagt är att i de flesta fall skulle ridskolanspersonal ha vidtagit åtgärder om det var så lätt som du vill göra gällande. Det finns mycket få grymma och elaka människor på svenska ridskolor, det finns dock lite för många okunniga och det finns de som blivit avtrubbade då de inte kunnat erbjuda hästarna den livskvalitet som de skulle vilja. När jag läser vissa inlägg så får jag bilden av att ni tror att ridlärare är det självklara valet för alla sadister.

Sedan får man inte glömma att god hästhållning kommer i många former (ställen som jag skulle dömma ut ögonblickligen har fått hästar att hålla fysiskt och psykiskt långt över de 30. Ridskolan hemma, som föreföll så bra, hade få hästar som blev 20). Jag tycker dock att trådskaparen gjort rätt som kontaktat ridskolan och anmält när hon sett saker som inte fungerar.

du nämnde staden Stockholm, det finns långt färre platser i ridgrupper i stlm än dte finns ridintresserade. längre norrut finns det ungefär lika månag platser i gruppen som det finns intresserad..

och jag vill inte skriva ut namnet på klubben.. men det finns en del som tar väldigt låga priser, men då får man dock det man betalar för. outbildad personal, dåliga hästar, korta lektioner, dåligt materiel osv..

våran tar 75. en trevlig ridskola, bra personal och trevliga hästar/ponyer ligger i centrala göteborg..

till trådskrivaren o er andra?=
men men.. säger detsamma om att hästarna går 3 timmar/dag, att hästen inte vill hoppa kan ju bero på att den är ut tråkad mer än att den är trött tror jag.. dom flästa lektionshästar går ju ca 2-3 lektioner/dag. och offtast inte 3 lektioner på rad med duktiga ryttare som kräver en del utan kannske 3 nybörgarlektioner=inte så krävande.

men det är bra att du anmälde

Hej!
Jag håller helt med Xeline. Dom alldra flesta ridskolor håller en mycket hög klass
på sin skötsel och omsorg av hästarna. Jag har träffat på många hästmänniskor som
tycker att ridskolor är dåliga ställen för hästar per automatik. Vid besök på ridskolor
ser de allt negativ och tolkar allt till det sämre.
Att säga att ridskolor bara bryr sig om pengarna, stämmer kanske litegrann. Det går
inte att driva en bra ridskola om man inte får in pengar att täcka alla kostnader.
Eftersom hästarna är dyra i drift och inte drar in några pengar om de är sjuka/skadade
så ligger det i ridskolans 'vinst-intresse' att hästarna är friska och trivs. Kom ihåg,
det är få hästar som får så mycket kärlek, omsorg och omtanke som en ridskolehäst.

Jag håller med dig, men just denna ridskola är ingen höjdare kan jag säga dig.

ja, det är ju mkt möjligt o en helt annan sak än att dra alla över en kam.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 346
Senast: Appetax
·
B
Hästmänniskan :mad: ...Vi bor i ett litet samhälle som är omgivet av skogar, ängar och insjöar. Här finns massor av fina ridvägar, sandvägar...
2
Svar
20
· Visningar
2 797
Senast: mala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar