S
saralee
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare
Alltså skulle en häst klia sig mot mig, då får jag verkligen hålla humöret i styr, jag är ingen pinne jag är en människa som kan göra illa sig. Men iaf, jag har hållt på lite med NH och det går ju ut på att ni ska få RESPEKT för varandra och kunna lita på varandra.
Skötte en nordsvensk förr, han var otroligt osäker, men han var en "nh häst" det var lätt att lugna ner honom och säga att det är liksom "ok" att gå förbi här.
Nu kanske jag inte föregår med gott exempel, eftersom jag inte riktigt tagit tag i min häst, problemet är att när jag åkte av landade jag på svanskotan, det gjorde ONT, och gör jag illa mig där igen så kräks jag nog av smärta! Men ja, som sagt hon blr livrädd och skenar nerför branta hala backar ( därför jag fick slänga mig av henne ) och över vägen. Inge kul alls. Men iaf hennes ägare ska komma o kolla henne hoppas jag och så märkte jag ju att hon är brunstig kanske har nåt med det att göra. Men ta bort havren, det är ingen myt, de gör dom pigga. Tog bort min på havren först, eftersom hon var väldigt pigg och det hjälpte. Men ja, NH säger jag bara, din häst verkar ju ha brist på respekt. /sara
Hej! kan säga att jag precis fått ungefär samma problem med min foderhäst. Fast problemet är att hon är livrädd, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, vågar inte ens sitta upp på henne längre. Men vet du vad, hon har iaf respekt för mig på marken och egentligen på ryggen med problemet är bara att hon blir rädd. Jag tycker att du ska åka på en NH kurs med honom eftersom han verkar han totalbrist på respekt nere på marken också.Kan förresten tillägga - vet inte om det spelar någon roll - att hästen är väldigt snäll, men mycket hårdhänt och bufflig - har dålig respekt för "personligt område", och kliar sig gärna hårt på en, springer rakt över en om man inte hindrar honom, och klampar rakt på, och "bufflar sig" rent allmänt. Snäll att rykta etc. förutom att han har svårt att stå still.
Han är krubbitare, det kan eventuellt vara viktigt att veta - det kanske gör honom mer nervös till sin läggning. (Han är ganska kronisk tror jag - han hittar på alternativa lösningar till att krubbita om han inte har tillgång till stöd. T.ex. tar han ibland stöd mot linorna när han är uppbunden, och trycker sig bakåt och försöker svälja luft på det sättet. I hagen tar han stöd över ryggen på sin hagkompis och pressar halsen mot hennes rygg och försöker svälja på det sättet..
Hmm... vet inte om det är något mer som kan vara relevant att veta.
Foderstat: han står på hö, lucern, müsli, havre, betfor och linfrökaka.
Ska prova ta bort havren och ersätta med annat kanske?
Dock har jag hört från foderexperter att havre inte gör hästar hetare än annat, att det är en gammal myt...?
Har hört att magnesiumtillskott gör hästen lugnare? Något annat som kan coola ner lite?
Alltså skulle en häst klia sig mot mig, då får jag verkligen hålla humöret i styr, jag är ingen pinne jag är en människa som kan göra illa sig. Men iaf, jag har hållt på lite med NH och det går ju ut på att ni ska få RESPEKT för varandra och kunna lita på varandra.
Skötte en nordsvensk förr, han var otroligt osäker, men han var en "nh häst" det var lätt att lugna ner honom och säga att det är liksom "ok" att gå förbi här.
Nu kanske jag inte föregår med gott exempel, eftersom jag inte riktigt tagit tag i min häst, problemet är att när jag åkte av landade jag på svanskotan, det gjorde ONT, och gör jag illa mig där igen så kräks jag nog av smärta! Men ja, som sagt hon blr livrädd och skenar nerför branta hala backar ( därför jag fick slänga mig av henne ) och över vägen. Inge kul alls. Men iaf hennes ägare ska komma o kolla henne hoppas jag och så märkte jag ju att hon är brunstig kanske har nåt med det att göra. Men ta bort havren, det är ingen myt, de gör dom pigga. Tog bort min på havren först, eftersom hon var väldigt pigg och det hjälpte. Men ja, NH säger jag bara, din häst verkar ju ha brist på respekt. /sara