Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ta det lugnt...ni känner inte varandra, då får ni räkna med bakslag när ni ger er på situationer där båda blir osäkra. För det verkar som där är problemet, att ni båda blir osäkra och ingen vet hur den andra kommer reagera vilket bara skapar ännu mera osäkerhet. Enkel psykologi.
Det är alltid svårt med första egna hästen, har själv egna erfarenheter av det. Hur snäll hästen egentligen är så får man ju problem, men problem är till för att lösas.
Mitt tips till dig är att ta bort allt kraftfoder, låt honom vara och ta det lugnt. Låt honom komma in i rutinerna, gör bara saker som du känner dig säker på med honom. Det kan vara tråkigt i början, men det området kommer utökas hela tiden och du kommer märka dag för dag att du vågar göra mer och mer utan att vara rädd för att något dåligt ska hända. När han känner dig och är van vid dig kommer han också acceptera dina viljor utan att vara osäker(gå hem, frysa fast i marken osv) eller så kommer han testa dig. Då gäller det att du har varit konsekvent med saker redan från början för att han ska lyssna på dig, och det kan du bara vara om du är säker på vad du gör.
Låter kanske enkelt...men det är ganska enkelt egentligen. Istället för att begära att allt ska funka från början så ta lite i taget, ta dig inte vatten över huvet.
Lycka till
//Höstmåne
Hej!
Det verkar som om du inte är riktigt redo för honom, vilket inte är konstigt då det är din första häst. På din beskrivning när "det händer" grejer, känns det som om du inte riktigt kan behärska situationen till häst i trafik, och jag kan förstå att det blir mycket svårare när pållen får fnatt också. Så jag håller nog med föreg. talare att du ska satsa på en häst med mindre krut och mer rutin i. Lycka till!
Det är din uppgift som hästmänniska att lära känna din kropp och dina signaler så att du vet vem du är och även hur hästar uppfattar dig. Det är jätteviktigt. Ridning är en relation där glädje bör vara drivkraften inte kontroll eller dominans.Jupp, jag tänkte på det också. Men eftersom vi uppenbart har ett ledarskapsproblem mellan oss, han och jag, så tänker jag att det nog är bäst att jag tar itu med det från marken först, och tar det sparsamt med ridningen tills vi etablerat vem som är bossen...
Relationer handlar inte bara om att sätta på plats. Vad blir då kvar? Har du kompisar, syskon och föräldrar som du sätter på plats? Sitter dom fint och väntar på nästa kommando...?Han är en snäll häst som antagligen inte blivit satt på plats innan.
Jag är inte helt efterbliven i ridning jag heller, men har inte så stor erfarenhet av problemhästar.
Desto större anledning till att lära känna hästen...före du rider. Att ha häst är mer än bara ridning. Att lära känna och förstå personligheten är något av det viktigste vi behöver lära oss, ändå så är det många som inte förstår detta, utan bara hoppar upp och rider. Klart att det då uppstår problem. Det är inga mopeder...Sedan tror jag att det till stor del handlar om att vi inte känner varandra och att han testar mig.