Var på en av "Sveriges bästa ridskolor"...

B

Babelilla

Var på en av \"Sveriges bästa ridskolor\"...

... och blev otroligt besviken, arg och framförallt SUR!
Jag hade hört så många snacka om:
- Ohh.. den ridskolan är en av Sveriges bästa! Den är så bra liksom...

LJUGPOTTOR :mad:
Jag åkte då till den ridskolan, skulle bara se hur "fantastisk! den var.. Men icke! Så fort jag gick in i stallet ser jag hästarna stå i sina spiltor.. omgivna av småungar som tror att de är bestämda, men i själva verket gör de bara fel. Jag gick in till en häst och hade då tänkt mej: Ja, jag ska visitera den lite grann!.
Och det första tecknet jag ser är att hästen är Helt uttorkad i halsen... :( Halsskinnet har liksom helt veckats.. och hästen står där och mår dåligt..hänger med huvudet och bara lyder.. sen går jagväl självklart för att se hur en ridlektion är!
Där går ponnyerna på rad med sina "bestämda" ryttare. Det är dags för hoppning och en häst vill inte hoppa hindret i galopp utan saktar av till trav och travhoppar det. Då kommer ridlärarens instruktion:
- Rappa till henne så hårt du bara kan! 10 gånger, 20 gånger, hon ska lyda dig.
Det hade visat sig att det var hästens 3 lektion i rad samma dag. :cry:
Dagen efter ringer jag till det stallet och berättar att jagv varit där och att jag tycker att de vore kolla hästarna bättre. Hon på andra sidan telefonen (eller är det kanske Mars?) blir arg och säger:
- Vi tar han om våra hästar!
Nej medger jag. Sen säger jag Tack och Hej och hon håller klaffen.

Hästar utnjyttjas till 100% av ridskolor.. tyvärr.. :( :mad: :( :cry:

Re: Var på en av \"Sveriges bästa ridskolor\"...

Usch! Inte roligt. :(

De ridskolor jag känner till är faktiskt kanonbra.
Hästarna mår bra inget onödigt spring i stallarna. Det är alltid övervakat.
Fasta rutiner.
De är en ren fröjd för ögat. :)Naturligtvis finns det förbättringar att göra där med men vilka stall har inte det?

Va trist!!!

Har varit på både bra och dåliga ridskolor.
Där jag höll till när jag var yngre tyckte jag hästarna sköttes bra. I vissa perioder så fick dom gå mer om någon häst var halt tex, men dom gick oftast 4 dar i veckan, sen kanske någon dressyrkurs el uteritt på helgerna. Dom gick runt 3 lektioner per dag tror jag på ett ungefär.
Alltid vara ute på dagarna i kuperade hagar osv.

Men tyvärr finns det ridskolor som låter hästarna gå nästan varenda dag i veckan, flera timmar om dagen och knappt komma ut i hagen. Tragiskt men sant.

Om det som du skriver är sant MÅSTE du anmäla detta till djurskyddet i den aktuella kommnen, annars är du som vet om detta MEDSKYLDIG till hästarnas lidande.

Tycker att du ska agera och inte vara SUR!

ja usch jag har sånn tur att jag slipper ridskole livet nu. Våran ridskola blev helt kass när vi bytte ridskole shef.

1.hon bantade ner alla hästrna så revbenen syndes tydligt.
2.satte halsförlängare och nåra andra inspänningsanordningar på hälften av alla hästar. 1 av dom ett 22 connemara sto som inget har kräft nån form av på flera år eftersom hon endast går barnlektioner.

3 Hon satte pessoabett på stallets lilla shettis 18 år. som endast barn som ridit ett år rider eller 2 rider.

4.hon lär ut till dom bättre eleverna (dom som hjälper till att rida till hästarna åså) att såga.

usch skönt att man är därifrån.

Min faster har ridskola å de tycker jag är en av de bästa. Hästarna går på lösdrift å får bara stå i spilta 2 timmar kanske max om dagen om ens de. Går bara nån lektion om dagen å har bara en skötare å inga ungar som springer ut och in. Skötarna är kunniga personer som tar jätte bra hand om hästarna... Men de e synd att de finns så jävla dåliga ridskolor!!!

Jag har anmält det. Hoppas de förbättrar det. Sen så har de inte haft en ridlärare som var mamma ledig, så de tog en skitotrevlig 25 åring som har en häst där, som varken är utbildad eller ngt. Sen var det en pålle, jättesöt, som hade kolik. Då sa dom. Han får väl gå åtminstone 2 lektioner. Fy fan.

Ja, vissa ridskolor är jättebra. Men större ridskolor, som ex. har 50 ridskolehästar är bara så kassa.

kan inte se det daliga med halsforlangare pa ridsolehastarna!

vad kan du sjalv om hastar da? och som du sjalv sa det var barn i stallet, det kanske trodde att de gjorde ratt! och vad var meningen med ditt telefonsamtal????????

Meningenmed telfonsamtalet var att hjälpa hästar att få det bättre.

Jag har varit på en del ridskolor och sett både bra och dåliga. Den ridskola som finns närmast mig hör till den dåliga typen dessvärre.
De har små "spiltboxar", så att hästarna knappt får plats att vända sig. Vet inte huruvida måtten är godkända, men det är LITET! De har mycket spring och skrik i stallet, inkompetenta och otrevliga ridlärare. Ridlärare som själva sågar hästarna i munnen, vilket eleverna naturligtvis tar efter. Alla hästar som jag sett där, går inte i form utan går som äkta kameler. Huvuden rakt upp och framåt, stela och de har stor omsättning när det gäller halta hästar.
De går bara i ridhuset åtta månader i sträck, inte ens en enda ridtur på utevolten eller en liten skritttur ut! De har i princip noll utevistelse också.
Näe, usch och fy för vissa ridskolor... :(

Mvh Huntress :)

...hoppas att du talar sanning om både hur det är på ridskolan... och att du verkligen har anmält...inte för att jag vill att det ska vara dåligt utan för att det vore hemska beskyllningar som det inte är sant...

Jag har ingen som helst anledning till att ljuga. Tycker synd om pållarna.

Är det en privatägd eller föreningsdriven ridskola?
Skicka ett brev där du berättar vad du sett till styrelsen/ägaren.

Gud vad bra att du anmälde det. När jag ledde på en barnlektion en gång på våran ridskola så fick en häst där kolik dock inte så allvarligt men hon gick och bet sej i magen hela tiden och sparkade mot magen och 1 gång la hon sej ner och rulla med ungen på ryggen. Ridläraren bara: "men dte är bara bra om hon rör på sig föresten har vi inte tid med att göra iordning en ny häst åt ungen."

Då vägrade alla vi leda och ställde oss bara i mitten och efter 25 secunders trav var allt kaos vi fick sadla en ny häst och ut å gå med dne stackars kolik hästen.

Visst dte är bar att kolikhästar rör på sej. men inte i trav med sadelgjorden åtspänd och unge på ryggen. usch vad arg jag var. Så vi sa till styrelsen så ridläraren fick sej en utskällning. :D

Jo på 22 åriga ponnyer för att lära dom att gå i form. Hur bra är dte att lära barnen att rida med inspääningstyglar och pessoabett?

Gud va sjukt :mad: :crazy:! Bra att du anmälde. Jag har faktiskt inte varit på så många ridskolor när de har varit lektioner, utan har varit på olika ställen på tävlingar. Rider på ridskola själv, och jag har varit på samma ställe i 14 år nu och stormtrivs. Det är helt och rent, bra, välutbildade och snälla hästar och bra stallpersonal samt bra, kunniga och trevliga ridlärare. det är ett rätt stort ställe med många hästar, men det funkar :).
men man kanske ska ta och besöka lite olika ställen för att få sig en bredare bild över ridskolorna i sverige, iaf i det området man bor...? Förstår ju att även om mitt ställe är supernajs, så betyder ju inte det att alla ställen är det....

Att en häst som har kolik skulle gå lektioner tror jag inte en sekund på. Har du sett hur en häst som har kolik uppför sig?

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 346
Senast: Appetax
·
B
Hästmänniskan :mad: ...Vi bor i ett litet samhälle som är omgivet av skogar, ängar och insjöar. Här finns massor av fina ridvägar, sandvägar...
2
Svar
20
· Visningar
2 797
Senast: mala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar