Var jag naiv då eller???

Q

Question

Hej!

Har suttit och läst lite om "lurade på hästen"-trådar....

Då har jag en liten fundering bara

Jag köpte min ögonsten för drygt 8 år sedan...
Jag såg en annons "1,5 -årig HINGST säljes... bla bla bla... 15 000 kr"

Ringde på annonsen (en lördag) och frågade lite... hästen verkade intressant!
En kompis var upp och "snokade" lite på hästen på måndagen efter jag ringt!

På torsdagen samma vecka( alltså 5 dar senare, efter jag pratat med dom) så åkte då dit, ca 35 mil. Hade med mig transport och pengar. (dom visste INTE om pengarna och transporten)

Kollade lite på hästen... och "klagade så klart lite"
1. Han var ju kastrerad....

2. I mina ögon kunde han inte dom dom sagt (tex. Det var OMÖJLIGT att få hästen att trava efter mig i grimma och grimskaft)

3. "Klagade lite på annat oxå- minns inte exakt på vad;)

Men sa även han verkar ju trevlig och smart bla bla bla....

Dom svarade:
1. Ja, han vart kastrerad i vecka pga bla bla bla

2. Han BRUKAR ju trava...

3. "Helt seriösa svar på mina påståenden"

Varpå diskussionen:
-"okej, ni får 8000 kr för honom...???"
- "nej, 10000 kr är lägsta bud"
- "Bra, jag tar honom på plats för det!"

Sen åkte vi och fika samt skrev papper....
Så jag åkte och hämtade transport;)

I avtalet skrev vi till (på ett ungefär.. lite mer utförligt i avtalet):
"öppet köp i 14 dagar from XXX om hästen INTE går igen vet. besiktningen. Köpare och säljare delar på kostnaden för transport och besiktning"

Jag köpte honom:) Gjorde en besiktning och han gick igenom:)

Ringde och talade om detta för säljaren! Och då var allt klart!!!

VAR jag naiv då???

Kan ju tillägga att det var det bästa köpet jag någonsin gjort:)
Har under dessa 8 år tagit ut vet 1 ggr.... då fick han hovböld:(
Samt dom gånger han ska vaccineras.... Han har ALDRIG annars varit skadad... okej, nått litet "småsår" här och där;)

"Kruxet" är nog att jag skulle göra om ett sånt här köp... ÄR jag Naiv då???

Var bara lite nyfiken hur andra ställer sig till ett sånt här köp;)

// Karin

Sv: Var jag naiv då eller???

Jag tycker inte du var naiv, du åkte ju och kollade på hästen och du var ju nöjd, även om det kanske inte matchade med vad som stod i annonsen. Dessutom skrev du ju i kontraktet att han skulle lämnas tillbaka om han inte gick igenom.

Antara att om du villat ha en hingst eller en häst som travar efter dig i grimma och grimskaft så hade du väl inte köpt just denna hästen :p
Och eftersom den inte var inriden eller så så kunde du ju inte göra ngt annat än att bara titta och hantera honom.

Så jag tycker inte det var ngt naivt hästköp.

Sv: Var jag naiv då eller???

Jag tycker inte du var naiv, du åkte ju och kollade på hästen och du var ju nöjd, även om det kanske inte matchade med vad som stod i annonsen. Dessutom skrev du ju i kontraktet att han skulle lämnas tillbaka om han inte gick igenom.

Antara att om du villat ha en hingst eller en häst som travar efter dig i grimma och grimskaft så hade du väl inte köpt just denna hästen :p
Och eftersom den inte var inriden eller så så kunde du ju inte göra ngt annat än att bara titta och hantera honom.

Så jag tycker inte det var ngt naivt hästköp.

Vilken tur då;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 627
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar