Var hittade ni eran hopphäst?

Sv: Var hittade ni eran hopphäst?

Min förra C-ponny hittade jag på annonsdirekt tror jag ;)
Min älskade D-ponny :love: Hittade pappa på nätet :idea:

För att det inte ska bli för långdraget tar jag de hästar jag har nu:

*Sto -99 Varmblod. Var hästlös och hade ganska begränsad ekonomi så jag hade bestämt mig för ett oinridet halvblod el. fullblod. Hittade några annonser på equippa på mer eller mindre halvgalna unghästar som av någon anledning inte var hanterade ännu och bestämde ett par jag skulle titta på. Hade även satt ut köpesannons och det ringde en tjej som hade ett varmblod som inte fungerade på banan. Efterssom hennes stall låg granne med ett av de andra jag skulle till så tänkte jag att kika skadar ju inte, hästen var ju billigare än de andra. Och jag föll pladaskt för denna häst. En vecka senare hämtade jag henne, och nu tre år senare är hon en helt annan häst. Hoppar kanon, men blir helknepig på tävlingsbanan och är ingen lätt häst att rida.

*Sto -90 Shetlandsponny. Behövde en sällskapshäst när vi flyttade till egen gård, och hittade denna ponny i grannbyn som var till salu för hon rymde hela tiden. Har varit här i över ett år nu och har inte rymt en enda gång, trots bara två trådar i stänget. Nu lär sig grannens dotter att rida på henne och hon är nog den snällaste shetlandsponny som skådats!

*Val -05 "Anglokorsning". Blev plötsligt intresserad av att tävla igen och då räcker inte ett varmblod till. Ville ha en unghäst att börja om från början med och hittade denna kille som har ett otroligt steg och verkar ha talang för det mesta. Har ridit flera angloaraber innan och älskar dessa hästar. Har bara sett honom hoppa över gärdsgårdar i hagen, men gillar det jag ser:love:

Det var mina det...

Förlåt om detta är lite off topic men jag måste bara fråga detta...

Hej hej, tänkte bara fråga alla som har importerat sina hästar från Tyskland, Holland, Danmark, Belgien, Irland, Balticum mm. Är det mycket jobb och pappersarbete med att Importera en häst från ett annat EU-land? OCh är det värt besväret? Får man mer häst för pengarna?
Har sett ett försäljningsstall med MYCKET fina hästar (*dreglar*) till förhållandevis bra priser (relativt höga priser men inte för att vara de hästarna) nere i Tjeckien. Där kan man antingen köpa en häst på postorder ;), nej men antingen bara köpa den osedd eller åka ner och titta på de hästarna man vill ha. Sedan anordnar de transport till det landet man bor i och de fixar transport till Mamö til ett pris av 1000 euro. Då är frågan, måste inte hästen stå i karantän eller dylikt innan man får ta hem den eller är det bara att köra hem den från Malmö?
Riktigt tacksam för svar då de har mycket fina hästar till bra priser :D

jag hittade min ponny genom annons på equippa och lite genom kontakter också :)

Min C-ponny hittade jag genom bekanta, en i klubben :)
Jag fick låna honom för att jag inte hade någon ponny att rida, bara mammas halvblod, det var mkt strul med min egna D-ponny och han gick på behandligar mm.
Smokie var när jag fick honom väldigt istadig och de hade haft mycket problem med honom, men jag tänkte att det är väl bättre än en D-ponny man inte kan rida alls och ett halvblod som inte kan hoppa... Är man 12-13 år är det inte så lockande att tävla storhäst i dressyr mot alla tanter :rofl:
Men iaf, min D-ponny blev aldrig bra, och vi fick ta bort honom. Började då leta efter en ny D-ponny att köpa, men köpte Smokie istället.
Har inte ångrat det en sekund :love:, förutom möjligtvis nu när de ändrat kategoriindelningen i fälttävlan... :smirk:

Halvblodet har vi själva fött upp, en avkomma till ovan nämnda halvblodssto som mamma köpte när hon var 2 år, genom bekanta :)

Jag hittade min ponny på internet:p
pic_show_id15760061.html

Jag har hittat två ponnyer på TV4 textsidor på den tiden de hade sådana. En blev en elitponny......den andra hade vi länge o lärde många barn att rida.
Annars genom bekanta o internet. Har inte misslyckats någon gång med häst/ponnyköp - alla har varit super för sitt ändamål.

jag hittade min ponny genom kontakter. Såg bilder och tänkte bara: den ponnyn SKA jag ha:D lite för dyr och lite för svår men köp blev det och vi har inte ångrat det en enda sekund, kommer aldrig någonsin sälja honom, en sån häst får man bara en gång i livet:love:

Min första häst hittade mamma. Hon var sugen på att köpa häst då hon inte kunnat ha egen häst på länge och tittade runt lite på nätet efter annonser. Det var en som lockade och den provred vi och köpte. Det var egentligen inte vad vi borde ha köpt... Hästen var ung, knappt riden och vi var nybörjare, men vaddå?

Nästa häst köpte vi hos en känd svensk uppfödare och snacka om att vi blev lurade. Köpa häst i sverige känns inte så lockande efter det...

Hästen efter det köptes i Tyskland genom kontakter som min tränare hade och ifrån samma ställe kom även nästa häst.

Nyaste hästen köptes också i Tyskland och även då genom kontakter som min tränare hade, men som hon hade fått mest av en slump. Ca två år innan vi letade häst hade hon träffat en kille på tävling i Tyskland som hon pratdae lite med och han hade väl tagit hennes nr och sagt att han hade en jättefin häst till salu som hon borde titta på. Sen när vi letade häst kom hon att tänka på denna häst han hade berättat om och eftersom den verkade lovande och hade fin stam så tänkte vi varför inte provrida? något som jaf verkligen inte ångrar då jag inte hade kunnat hitta en bättre häst!

Jag har köpt de två senaste från samma stuteri. Det var en tränare jag har ridit en del för samt jobbat lite hos som känner denna person väl. Han fixade först en häst jag lånade för att senare köpa, när det nu blev dax att köpa ny häst så var det självklart att kolla hos henne först. Och nästa gång vet jag vart jag vänder mig! :bump:

hittade första ponnyn genom min gamla tränare, och nya ponnyn genom min tränare :)

Mamma är hovslagare och skodde Lillan.
jag hade lämnat tillbaka min c-ponny som ja hade på foder för senare köp men som dom sen inte skulle sälja (:cry: , fast det är en helt annan historia). Provred nåra hästar i sundsvall (när vi lämnade tillbaka Lattjo) och en var bra, men hade inget klick!:/

Mamma skulle hämta mig från skolan en gång och då sa hon att hon hade med sig ridkläder och att jag skulle provrida en ponny då. Så vi åkte å provred.

mamma hade precis vart och skott henne och då hade ägaren sagt att hon precis brutit med sin sambo och hon hade inte råd att ha kvar Lillan längre. Så hon skulle nog sälja... fast hon var inte ute på annons än (hon köper hästar, rider till dom och sen säljer). Mamma gillade lillan och trodde att hon skulle passa mig (hehe ja skulle aldrig få köpa en häst som är dryg att sko... lillan e dryg men vääldigt charmig :love: )

Så ja fick provrida. Det va en måndag. Lillan var 6 år och ja (nej, inget dressyrfan och ganska kass då) fick lätt henne i fin form. Jag kunde inte fatta galopp i höger varv på henne och jag provhoppade bara ett typ 50-60 cm högt kryss av björkpinnar. Men jag fastnade!!:love:

den andra som var bra hoppade banor på 130 och enkelhinder på 140. Utbildad LA dressyr och jättesnäll och känslig. Snygg va hon också. Inget klick.
lillan kunde typ ingenting förutom att gå på spåret i snygg form och hade vilja av stål och var mkt modig!! hade lång rygg och var inte speciellt vacker. Klick!

och nu har jag Lillan som bästa kompis och hon är jätteduktig!! envis, men underbar vissa dagar :love:

sorry att det vart långt, men det var en slump att jag hittade Lillan!!:D

Jag hittade min på annons, tror att det var på equippa faktiskt. Han var jätteful på bilden och egentligen för stor och hade gjort för lite men vi ringde ändå och det var ju tur det ;)

Jag fick tipset om systrarna Bäckström av min foderhästs ägare. Hon hade tränat för Maggan och hon sa åt mig att ringa Maggan o höra vad hon hade för häst. Ägaren hade köpt foderhästen i skåne och tipsade mig om honom därnere också.
Sagt och gjort. Så provred jag Liostra. Tyckte om henne men det var nåt som saknades, kändes som vi inte kompletterar varandra, alltså alldeles för lika. Så jag kollade runt på försäljningsstall o sånt, hittade ett stall i Linköping.
Åkte aldrig ner till Skåne, ville ha häst från Linköping men den hade ett dåligt knä så det var bara att glömma :(

Så jag åkte o red Liostra igen och bestämde mig för att hon fick vara bra, hon var duktig och kunde mkt. Idag ångrar jag inte köpet en enda sekund, jag älskar min Liostra :love:

Min "historia" är väl inte den mest häftigaste precis...

Jag var medryttare på Tyson i ca 3år, och sen när han blev till salu kunde jag ju inte annat än att köpa honom! :angel: Ångrar ingenting...

Sen köpte jag en annan häst från en bekant till mamma, ett sto på 156cm hög... inte så stor, men hoppade hus!

Ungefär samtidigt köpte min kompis sin häst, en stor halvblods valack på 180+ i Holland... Det gick bra till en början, men hur smart är det att köpa en bamsing till häst när du gått från C-ponny?

Så hon köpte mitt sto och jag köpte Chic (vet, passande namn till en valack!:idea: )

kan ju inte påstå att Chic är den mest samlade hästen precis, nerverna utanpå och måste tänka genom allt i minst 5 minuter!

Det var min fd tränare som hade tagit hem ett 6-årigt D-ponnysto från Holland, som hon trodde skulle passa mig.

Första gången jag såg henne blev jag förvånad över att hon var så liten, tränaren hade sagt att hon var maxad men det såg verkligen inte ut så, eftersom hon var tunn.

Två veckor efter att jag hade sett henne för första gången praoade jag på min tränares gård, och hade då chans att ta hand om henne och rida henne varje dag, och sen var jag fast.. :love::love:

Jag hade praktik på ett stall förra hösten och har efter det varit ganska myucket i det stallet. Jag hittade en häst direkt som jag bara föll för, men det var ägarens egen hopphäst som han tävlade för fullt. Så jag har varit med den här hästen på tävlingar och har följt den ca 1 år.

I Våras såldes tyvärr hästen till en annan person men efter mycket strul komn hon hem igen. Nu hinner inte ägaren tävla så mycket och när han antydde att dom kanske skulle låna ut hästen på foder nappade jag direkt.

Och nu har jag min stjärna!

Liknande trådar

O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 025
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar