Var hittade ni eran hopphäst?

Sv: Var hittade ni eran hopphäst?

Är du i Sverige nu? Letar ni svenska halvblod eller?
Allt ät väl med Kardon och oss, vi tränar och håller på :p'
Har ni fått fina föl iår?
(vet att detta inte hör till)

Jepps, har köpt två stycken och det blir förmodligen inte fler.
Dom är:
Amazone e:Aerline H-88 keys xx-Utrillo.
Ramparts e: Roderik-Utrillo-Raimondo.
Hoppas det ska bli något BRA :p
Vi köpte dom i Halland...
vad kul att det går bra med Kardon :D

Vi ringde till dem som hade Olliver för att kolla på en annan ponny. Vi körde dit och kollade på ponnyn men hon var precis inriden och kunde inte särskilt mkt och inte alls den typen jag ville ha.

Så gick det några månader och så ringde vi dem igen och frågade om de hade fått in nån mer och det hade dem. Så vi körde och kollade ännu en gång och när vi kom dit visade dem oss en stor, fet fjordkorsning och jag sa bara
-Han ska jag ha. sen gick jag :rofl:
Mamma hon bara jaha och såg inte allt för nöjd ut men jag kan säga att vi har inte ångrat det en sekund :bump::love: Nu hoppar han La (Kvalad MSV), Tävlat Lätt FT med Bra resultat och någon enstaka klubb i dressyr. :d

första hästen jag hade var en kompis till mamma som ägde ,vi lånade henne något år när sen ägaren gav henne till oss :D hade henne i ca 3 år sen fick hon avlivas (gammal)

hästen därpå var oxå en kompis till mamma , men hon tipsade bara om att hon fanns , en riktig :devil: var det, men jag fastna för henne , låna henne i 2 veckor sen var hon min :D:D

Köpte 2 shettisar oxå, dom red vi förbi på en av våra runder som vi red ibland, dom var såå söta & gubben som ägde dom älska dom över allt annat men han kunde inte ta hand om dom , (han gav ju dom mat & sånt ju) men kunde inte borta precis, så dom hitta vi så.

Nuvarande häst var en kompis som hade, hon hade inte tid för henne så jag låna henne 3 veckor sen blev hon oxå min :D:D

Min nuvarande har jag bytat mig till! Egentligen är hon dressyrhäst.... men hon gillar att hoppa och gör det ganska bra. Nu har vi inte hoppat så högt ännu men vi får se hur det går!

Hästen jag bytte bort hoppade riktigt bra, men var tre år och oinriden, jag kände att det blev alltför mycket jobb för mig.

Castle Bar "hittade" jag såhär:

Jag hade växt ur mina B-ponnyer och ridit/tävlat mammas storhästar ett år. Men jag kände såklart för att ha en egen häst och var på jakt efter en jag kunde hopptävla med.

Hovslagaren som vi hade på den tiden, var hästhandlare också. Hösten 2003 sa hon till oss att hon hade fått en "ett lass ponnyer" från Irland.
Det fanns en svart D-ponny med där, som hoppade som en kanon sa hon.

Jag var så inne på att köpa storhäst, att jag inte kände mig intresserad av denna D-ponny.

Det gick några månader, och på nyår hade jag fortfarande inte hittat någon häst.
Våran hovslagare ringde oss, desperat, och bad oss komma till henne och provrida lite ponnyer, för hon hade fullt i stallarna och hon ville få sålt dom nu.

På nyårsdagen åkte vi dit, provred några mer eller mindre oridbara D-ponnyer som bara stegrade sig och for runt som om dom aldrig haft ryttare på ryggen innan.
Jag ville såklar inte ha någon av dem, men så sa hon att Svarten är ju kvar (ponnyn hon tipsat oss om den hösten), och att vi kunde ta med honom hem och provrida och sådär hemma.

"Svarten" var inte alls svart, inte ens mörkbrun, bara vanligt brun med en krokig bläs och han var JÄTTESÖT! :love:
Så vi tog med honom hem på prov i en månad.

Första gången jag red honom... haha jag tror inte att han någonsin satt sin hov på en ridbanan innan.
Antagligen har han blivit inriden (och hoppad) på en förmiddag ute i full galopp på någon terrängbana.

FILM - första gången jag red honom

Ännu en FILM - första gången jag red honom

Hoppa kunde han i alla fall INTE, han var så stressad att han sprang rakt igenom hindren.

När jag red ut stegrade han sig och skulle hem hela tiden, han stegrade sig förresten väldigt ofta och på ridklubben sa dom att han stod mer på två ben än på fyra.
Han var jätteknepig att leda, han hoppade 2 meter upp i luften om man gjorde minsta lilla rörelse med handen eller nåt. Han skulle gå 2 meter bakom en, annars gick han inte.

Trots allt detta så fäste jag mig såklart vid honom, och köpte honom.

Först efter 2 år av en massa, massa, massa träning, blod, svett och tårar så vågade vi oss ut och tävla lite.
Han tyckte det var skitläskigt och kunde stå och stegra sig länge innan jag ens fick in honom på banan.

Nu har jag haft honom i 3,5 år och han är helt underbar! :love:
Fortfarande lite speciell, men ändå ganska okomplicerad och hoppar verkligen som en kanon nu! ;)

Vi tävlar upp t.o.m. nationell LA i hoppning, men även lite småklasser i dressyr och vi tränar terrängmomentet i fälttävlan, har kortet och vill ut och debutera nuuu! :D

Jag hittade mina hästar på annons, en av dom var från en tysk hemsida och den andra var redan importerad från Tyskland så den stog redan här :)

Jag hade letat efter häst ett par månader och hade hittat ett gäng med hästar nere i skåne som jag skulle planera att åka ner till när det plötsligt kom upp en lapp i stallet som jag hjälper till i. Jag tyckte att den såg bra ut men trodde att nått var skumt eftersom den var så billig (han var i semifinal i 4års champ i hoppning, i final i 4års champ i fälttävlan, visad med ganska gott omdömme på 3årstest och hade startat i 1,10 hopp). Men min tränare nästan tvingade mig att åka o titta på honom då hon har följt hans "karriär" och vet att det inte var nått fel på honom. Jag åkte ut till stallet som låg lite utanför stan, klev in i stallet och möts av två nyfikna ögon och spetsade öron (jag var fast redan där:love:) Saken blev inte värre av att han var underbar att rida:love: Detta var i Februari i år och Excalibur II och jag har hittills gjort 6 starter i hoppning och har gått felfritt i 5 samt placeringar i 4 av dem:banana:
http://www.pixbox.se/pic_show_id10615763.html

Jag hittade min idag :banana: Det var genom 3-års testet så hittade jag en från början som var till salu, var lite sen med att ringa killen som visade den, så han ångrade sig. Erbjöd istället en 4-åring som han hade hemma som jag var och provred idag. Jätte trevlig, LÅÅÅÅÅNGBENT och lagom egen motor utan att vara het. Hoppar mkt trevligt med bra teknik och mycket bra kapacitet(hoppade dock bara 80-90 eftersom han var ganska grön fortfarande) Jääääätte snäll att hantera m.m. Ska bara disskutera lite mer ingående med köp och så nu :) . Längtar till min "Darwin m.m." (Belgisk import med så himlans långt namn som jag inte kom ihår precis :angel: Typ Darwin van der ..nånting långt.. :smirk: ) Jäääätte glad!

Lägger in lite bilder också :)
DSC00882.jpg

DSC00886.jpg

DSC00887.jpg

fasiken vad läcker! Helt min typ av häst!

Dem 2 fösrta hittade vi genom kontakter. En va en ridskolehäst med två ridskolehästar till föräldrar.:S Men han kom upp till MSV i dressyr!
HAn som jag har nu... Vi skulle åka en runda upp mot gbg hållet men hittade bara två ponnysar som passade, men sen hittade vi den annonsen (buke) , utan bild, ingen info å dem som sålde tyckte inte han va alls sådär bra. Men vi åkte till honom ändå. Dem "fina" annonserna va inget att ha! Meen denna lilla söta ponnyn föll både jag, min mamma å min tränare för, DIREKT!:)

i ett försäljnings stall i småland som importerat henne från tyskland, har vare i sverige sen feberuari 2007:

knappis...

min första ponny var ett jätte busigt russ som min mamma hade som hette Haidi, men hon var så stor för pyttelilla mig så mamma tyckte att jag skulle få en mindre ponny som jag kunde klara av mer själv.

Pyttelilla jag fick en minishettis på 84cm som var stoor för mig:D
Lilla vita amorina som vi hittade på en annons.

100_1841.jpg

Med lilla amorina hoppade jag väl lite klubbtävlingar på 50 cm:) och shettistävlingar

När amorina blev för liten så blev det b ponnyn carino som är korsning shetland/welsh och han tävlade jag ganska mkt med massa vinster o plac upp till La.

100_0960.jpg

Efter detta red jag en massa lånade hästar hos grannen och sen när jag var 15 hittade jag arabvalacken Wambroso hos en annan granne som jag köpte. Har tyvärr ingen bild i datorn på honom.

Då hade jag inte så mkt tävlingsambitioner utan red mest i skogen o tävlade lite klubbhoppningar.

"Bosse" såldes och jag köpte mitt lilla projekt Katleen ett 3 årigt connemarasto som jag skulle utbilda och senare sälja till någon duktig unge som kan ta vara på hennes talang. Henne hittade jag på ett stort stuteri i skåne. Hon var då väldigt ful men hon var så otroligt trevlig så hon fick följa med hem ändå:)

Katta blev en riktig succe och fick 10-8 på treårstestet blev bästa hopp ponny och fick otroligt bra omdömme i protokollet.

Hon är en fantastisk hopp ponny och hon har varit mkt trevlig och duktig ponny.
Sen att hon är en liten :devil: mot andra ryttare är en annan sak:D
Så det har inte varit lätt att hitta en hon passar med.

katleenhst.jpg

Min nästa häst köpte jag för 2 år sedan och hon var då 2 år , jag tänkte att jag skulle köpa en unghäst och rida in och utbilda själv och henne hittade jag på equippa, jag åkte och tittade och blev total kär vid första ögonkastet.

Sen den dagen hon kom hem har vi varit bästa kompisar och underbarare häst kan man inte hitta:love:
Cardior heter hon och är e:Cardento-Robin Z

ior_huvud.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag köpte min skrot från danmark :love:

Satte ut en annons på köpes och fick svar kikade på ytterligare en häst men bestämde mig för honom. Bästa köpet jag någonsin gjort :bow:

Hej allihopa
Då ska vi se Garibaldisen hitta vi via en bekant som hade läst en annons, jag själv ansåg att hästen var för gammal, men han e kvar å jag tävlade honom i 4 år, tills han var 19 år.

Första holländaren å andra holländaren från samma ställe, stor hästhandlare hehe, Den andra, stoet byte jag till mig, med syrans ponny :banana: denna dam har en otrolig kapacitet, men lite mycket
sprall:bow:

4-åringen köpte vi hos uppfödaren jag har arbetat hos. Smidigt, red in hästen fick betalt, pappa köper hästen:D

Jag hittade min dam i Tyskland. Ganska härlig historia - lika bra jag drar den :p

Vi var på besök hos ett stuteri med ambition att hitta ett möjligt hingstämne. Det var så många fina unghingstar. Men det var ingen som riktigt fastnade :( När vi var på väg ut i ridhuset för att se dom vuxna hingstarna hörs plötsligt ett högt brak. Det kom från den borte änden av stallgången, där höll två stallskötare på att ta in en unghäst. Hästen var helt okontrollerbar, stegrade sig och nästan sprang över dom. Till slut kom den in i boxen, lugnade sig en aning. Småsprang i boxen av orolighet. Det var den vackraste varelse jag någonsin hade sett. Ett 2-årigt sto e:Landgraf I-Laudanum xx (såg det på namnskylten). Brun m. svart man och svans, stjärn och inga strumpor. Hon utstålade power och på samma gång mildhet och "kelhet", men den lilla stackaren var väldigt stressad/orolig.
Vi lämnade henne ifred för att lugna sig. I ridhuset fanns 3 hingstar, underbara :love: Men hade stoet i bakhuvudet och kunde inte sluta tänka på henne. Fastnade oxå för en utav hopphingstarna i ridhuset, en stor skimmel e: Champion de Lys-Cor de la Bryere. Jag sa till dom att den hingsten skulle vara intressant, ryttaren fick stiga av så jag (och min mamma) kunde prova. Helt underbar, mjuk och otroligt lyhörd på en. Hoppade också mycket bra, med enormt scoop. Efter provridningen skulle pris osv diskuteras MEN i sista sekunden ändrade jag mig och sa att vi oxå ville ha det 2-åriga stoet vi hade sett i stallgången. Dom blev nästan glada att vi ville köpa henne, för att hade vi inte det så skulle hon gått till slakt pga av sin ohanterlighet. Så nu står jag här med en underbar dam (som har blivit mycket lugnare och stabilare och otroligt snäll OCH DUKTIG!!! Hingsten jag köpte dog i mars detta året pga mycket svår kolik :cry: :cry:
Det var en riktig toppenhingst R.I.P...

Idag har min 11-åriga flicka vunnit 1.50 hoppning (i Tyskland) och ska troligtvis betäckas om vi hittar en passande hingst :D

För 2 minuter sen köpte jag en häst :p Lavendells lillasyster :D:D
Jag pratade med uppfödaren/ägaren, istället för att dom ska betäcka om henne så "får" jag hennes lillasyster, eller rättare sagt jag frågade om det kunde vara möjligt att få köpa henne, men det blir istället ett "litet byte".
Systern heter Corde Daena och är e: Cor de la Bryere-Laudanum xx. Född år 1999 :D tävlad 1.30 hoppning med vinster och fina placeringar, dessutom deltagit i sitt års fölchampionat där hon fick fina poäng :D

jag fick min häst utav min faster haha hon är helt underbar:D
Contessan e mamman och pappan är Forex:D

Liknande trådar

O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 025
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V