Var hittade ni eran hopphäst?

Sv: Var hittade ni eran hopphäst?

knapp
min första..
jag var å letade ponny i södrasverige, så for vi förbi ylvaloven och då stog lillflikkan i gången, det var kärlek vid första ögonkastet. :love:
jag visste redan före jag satt upp, det här var hästen för mig!

sen höll jag ju kontakt med fd ägarna, så då jag skulle gå upp på större, så hade dom en. Jag for ner igen och provade olika hästar, ingen som det sa 'klick' med, men sen innan jjag sku hem, provade jag shannon... och for med henne på tävling osv :) det var kärlek det med!! :love: :love:

Ja, med Hasse var det en himla soppa innan han slutligen blev min. Började med att vi hittade honom på annons i ridsport. Jag vet inte varför, men instinktivt var jag emot att åka. Mamma tjatade och tjatade, och vi skulle ändå till västerås och provrida två andra så då tog vi hasse på vägen. Första provridningen gick väl okej, men jag hoppade inget vidare svårt eller högt. Hade problem bara att få honom att gå rakt fram.

Pratade med min tränare som blev helt lyrisk när han hörde att Hasse var till salu. Påstod att Hasse kapacitetmässigt var en av de bästa i sin årskull. Vi åkte ned tillsammans med tränare för ytterligare en provridning. Den här gången gick det inte alls så bra, Hasse gjorde lite som han ville, kändes som att jag hade noll koll. Dock hoppade vi en ganska stor kombination, och ja, hoppa kan han. Vi bestämde oss i alla fall för att köpa. När det var dags för veterinärbesiktning gick hästen inte igenom. Halt i fram och röntgenstörningar. Ingen kunde säga om hältan berodde på röntgenstörningarna eller överbelastning.

Jag slog bort tankarna på Hasse, provred en annan häst och fastnade för denna. Dock ringer pappa en eftermiddag när jag sitter i skolan och säger "kan du möta mig i stallet om en timme, jag har Hasse med mig hem". Då hade han gått igenom på återbesöket och pappa chansade. Vi hade honom dock på ett slags öppetköp, jag fick lämna tillbaks honom om han inte höll de tre första månaderna/om jag inte tyckte om honom. Första hoppträningen jag gjorde kastade han in mig i sargen och jag bröt två revben. Jag bröt även två fingrar, och ett ben i foten. Han var odräglig att ha och göra med och jag grät varje dag jag skulle rida honom. Andra tävlingen vi gjorde hade vi 20 fel, utan en rivning eller ett stopp. Hästen bara studsade små-små steg frammåt, kunde inte påverka honom.

Så bestämde vi oss för att lämna tillbaks honom. Allt var klart och så, men jag ville göra sista hoppträningen på honom innan vi skickade hem honom. När han hade kastat av mig två ggr satt min tränare fast martingalen i nosgrimman och sa "sofie, om du vågar, ta mantag och ge på honom med uppvinklat spö när han bockar". Jag bad till gud och gjorde som han sa (jag vet, många är emot att slå hästar, men i det här fallet var det oundvikligt). Tränare, pappa och gamla ryttaren tjatade och tjatade för att jag skulle ha kvar honom och påstod att jag skulle reda ut honom. Själv tvivlade jag starkt..

Därpå följde en treveckors lång period då vi varje dag hade våra duster. Spöet användes väldigt frekvent, och vi var inte direkt varandras vänner.

Idag är jag otroligt tacksam över att människorna runt omkring mig stod på sig och mer eller mindre "tvingade" honom på mig. Idag skulle jag inte byta honom mot någon häst. Vi har fått bud på honom för stora pengar, men aldrig att vi säljer. Häst med större kapacitet får man leta efter (även om han än idag är lite för knäpp för sitt eget bästa. :p)

När vi köpte Emma däremot gick det hela väldigt okomplicerat till. Vi åkte ner till Tyskland, provred, jag blev kär, hon veterinärbesiktigades, vi åkte ner och hämtade henne. Klart.

Haha, det här blev riktigt långt.

Jag hittade min Jazz på en internet sida, åkte ner dagen efter (sydsverige) och provred, det gick väl sådär, hoppade helt otroligt! Men jag hann inte riktigt med i ett skutt, hamnade fel och bröt mitt ringfinger. Trodde att jag bara hade brutit nageln så jag fortsatte rida, kände att det blutade något fasansfullt i fingret men red färdigt. Väl i stallet så sa jag att det var kärlek vid första ögonkastet, men behövde hem och fundera.

Väl i bilen vrålade jag ut, rog av mig handsken och fick som väl var av mig förlovningsringen, hehe direkt hem och till sjukhuset, satt där halva natten och fick gips.

Dagen efter ringde jag till Jazz ägare och sa att jag vill köpa honom, skrattade och berättade om fingret, samt att det var ett litet problem, att jag inte hade fått min andra häst såld, han var tyvärr för liten för mig och skulle därför säljas.
Frågade om de hade brottom att sälja, nej det gick bra att vänta.
Så en vecka senare hade jag fått min lilla häst såld och Jazz stog på stallplanen!

Visserligen hade jag brutet finger och kunde inte rida ordentligt, men de bästa möjligheterna att lära känna hästen, hade en månads promenader, longering och uppsutten skritt, :love:

Senast ändrad av en moderator:

Hittade min häst genom pulkan här på buke som höll till i ett travstall där en travgubbe hade ett halvblodsföl e.HipHop till ett kanonpris

Mamma hittade sessan på en annons på blocket.
Hon var 4 år då.jag 11-12
Jag klarade inte änns av att rida henne ett varv i trav när vi provred. Även fast hon ridits trött innan!
första sommaren var ganska hems med henne hon vart känd som den dansande ponnyn jag kunde knappt skritta 10 m från stallet.
Jag tror rekordet med att jag ramlat av från att jag hoppat upp och hon tagit 2 steg! Nä jag ville inte ha henne!!
Men min mamma köpte henne endå.
Försata dressyrträningen (ca 4 mån efter att jag fått henne) så skulle jag galoppera på fyrkaten i ridhuset. men de gick inte ponnyn hoppade o studsade o bytte galopp i varje steg :D.
Första hoppträningen (ca 6-7 månefter köpet)var ganska kul faktiskt utom att jag ramlade av några gånger. Men hon var jäkligt rolig endå hoppade typ 1 meter över varge hinder Osv. :P
Nu är jag inte arg på morsa längre för att hon köpte en odräglig ungponny till en okunning som mig. =)

jag letade häst ett tag.
iallfall den nya jag har nu,
fick kontakt genom en annons från en tjej i danmark som hade ett levista sto i tyskland som ja va intresserad av och hon kännde en tjej i tyskland som vi kunde få prova andra hästar hos också och då åkte vi ner dit och provade och sen hos hon vi va hos kännde en kille han som ja hittade min stjärna hos och så ja då fick vi kontakt genom olika personer :D

Jag letade ett tag och provred ungefär 3-4 hästar innan jag hittade min drömhäst.
Men tillslut hittade jag min häst på bukefalos radannonser(equippa).

Grande tjatade jag till mig :angel:.
Han stod på ridskolan jag red på och jag red honom så ofta jag fick.
Han kunde vara seg, sur och tråkig men jag ville ändå ha honom för hoppa, det kunde han! Och jag tänkte att om han får slippa ridskolan och bara lalla runt i ett ridhus så kan han nog bli en riktigt fin häst.
Och det blev han. Jag fick köpa honom och alla som sett honom när han stod på ridskolan säger att han blivit så fin och ser så glad ut när han fått flytta till mig. Nu hoppar vi inte så mkt längre utan han har fått bli dressyr/skogsmulle pga skada.

Helge hittade jag här på radannonserna. Jag hade tittat runt en hel del på 3 åringar och mailat på en del men ingen som jag tyckte var jätteintressant. Då fick jag syn på en annons på skimmel i perfekt storlek, lätt i typen, bra steg och jättesöt! Jag mailade vad jag hade att erbjuda och så, fick svar av ägaren som tyckte det lät bra.
Vi bestämde datum, jag åkte och kollade, ca 70 mil enkel resa, tog transporten med direkt och jag älskade honom på en gång. Besiktade och tog med honom hem på en gång :D.
Han var den första jag kollade på men jag skulle bara ha honom och det ångrar jag inte en sekund, fast han just nu är inne i en väldig kaxperiod :D.

Jag lyckades köpa på mig tre hästar när jag jobbade som beridare på ett försäljningsstall.
Det första köpet var faktiskt lite komiskt. Jag och tjejen jag jobbade för var nere i tyskland och holland och skulle kolla efter hästar till olika kunder. Så i Holland på ett stall så stod verkligen världens "sötaste" häst och hon sa direkt att den skulle vi ha. Men jag skulle ju provrida först, och dom sa att han var lite speciell. Hästen skenade runt runt i ridhuset, försökte klättra över väggen totalt galen. Men hon skulle ha den ändå...
Kommer hem till sverige med den.. och då kommer min mamma förbi och ser honom. Dom letade nämligen häst till min lillasyster som är handikappad. Mamma ville absolut se honom, och dom blev störtförälskade och köpte honom. Dom var i och för sig inte dom ända som ville ha honom, hade folk på kö att få köpa honom.. kan ju nämna att hästen aldrig skenat någon mer gång, men är stenhård i psyket och kickar bakut ganska bra.
Den andra hästen fick jag köpa halva jättebilligt, och har nu köpt ut henne ur andra halvan också.
Den tredje bestämde jag mig för att jag ville ha innan jag ens såg henne bara för att hon var skimmel :smirk:
Men det ångrar jag inte en sekund, har aldrig ridit en häst som hoppar så fantastiskt och dessutom underbart psyke, och en värstingstam på det gör det ju inte sämre :love:

Hittade min fina polle hos tränaren.

Hon sa ett år innan; "Den här hästen kommer passa dig som handen i handsken!". Men då var det inte riktigt rätt tidpunkt... Sedan blev vi iaf övertalade att komma å prova. En vecka senare stod han hemma i stallet :D Han är e.Biggles ee Beach Boy u. Columbia ue. Columbus, f. -95 och tävlad tom 150. Världen bästa ;)

Av ridskolan inne i Sala. Hade ridit min, nu, häst regelbundet ända sen hon kom ditm (okt 2003). Vintern 2006-07 blev hon til salu men jag hade ej pengarnba de begärde.
I maj när jag var i Norge ringde ridskolechefen och frågade om jag ville köpa henne (med väldigt mkt rabatt:D) och då slog vi till:banana:

-00:an var "beställd" redan från början. Vi bestämde hingst till en bekants sto som blev dräktig med min lilla skrutta. Vi köpte loss henne som 1-åring och har utbildat henne på egen hand.

-98:an köpte vi för nästan 3 år sedan. Fick tips genom min tränare och åkte ner till Ljungbys nationella för att provrida på tävlingsplatsen.
Föll genast för denna okomplicerade häst.

Sen har vi -02:an som jag lånar av -00:ans uppfödare. (har även fött upp denna)

*kl*

Ok.... börr så får vi se hur många jag hinner med:p

-04an köpte jag mest för att jag tyckte synd om henne... en mager rädd liten individ (då 1 år) strosade omkring i en hage. vi vet besiktigade henne och köpte henne. Alla mina första egna tjänade pengar gick åt, även att hon var billig.

-03an. Letade egentligen äldre häst men hittade en annons i ridsport på ett 3 årigt sto som hade bra bedömning på 3 års och enda kravet var att hon skulle visas på semifinalen i flyinge...

-01an, Hittade jag genom en gammal hästbekant som jag träffade bara så där. Var lite i köpat tankar, och det visade sig att hon börjat impotera hästar och hade en vallack tillsalu som hon tyckte jag kunde kolla på när jag ändå letade... sagt som gjort och jag köpte honom.

-02 Var jag nere i holland och köpte. DEt har hela tiden varit meningen att sälja honom, men av olika anledningar har han blivit kvar längre, men ska nu snart ut på annons

Sen var jag nere i Tjeckien och hittade 2 ston som jag ska köpa bara de går igenom röntgen.
en -02a och en -00a.

Denna c-ponny vi har nu fick vi tag i genom en köpesannons faktiskt. Säljaren ringde mig då hon tyckte att kravprofilen stämde med denna ponny. Men det är ju så långt till Skåne. En tjej som gick unghästutbildning på Flyinge då åkte för att provrida Pyret åt oss. Hon sa att Pyret var väldigt outbildad (kunde ej vä. glpfattnig) och tydligen hade hon inte blivit såld på över ett halvår pga att hon var/är så pass svårriden (het och slår bakut). Men hoppa kunde hon så vi tog henne på prov först och hon blev kvar och ska starta LA i år efter flera vinster i LC o LB.

B-ponnyn hittade vi på Internet men blev lurade på så vis att hon var för feg för att hoppa nya hinder på tävlingar.

Halvblodet fick jag också tag i via en köpesannons. Så jag kan rekommendera att sätta in en köpesannons på Internet om man vet säkert vad det är för häst man vill ha. Skriv ut önskad mankhöjd, ålder, ras, utbildningsmivå och vad ni tänker använda hästen till i första hand. Man kan även tillägga hur hästens temperament bör vara och på vilken nivå man själv är. Andra viktiga saker kan man också skriva ut om man tycker att det är viktigt, t ex skadefri. Mitt halvblod o jag klickade direkt med varandra vid provridningen medan det gick sämre för ägarinnan. Dock var det hon som fick hoppa högst på honom för att visa att han kunde hoppa men i dressyren behärkade hon inte honom.

Jag hittade min stjärna :love: med hjälp av min underbart duktiga tränare och dennes bekant, :banana: hästen kom dock via Tyskland direkt från uppfödaren.

Helt outstanding kuse och all hjälp jag fick! :bow:

Så ett tips är att kolla med tränaren din, om du är i häst letar branchen, de har oftas mer kontakter samt de har ju oftast ett stort hum om vad man skall ha för en häst med.. ;)

För förhoppningsvis skall man ju ha många år ihop tillsammans! :)

Ponnyn:

Hade satt ut annons, som förra ägaren såg och tyckte deras ponny skulle passa mig utmärkt. Han var egentligen inte till salu, utan skulle inte säljas förrän om ett år. Han var inte det jag ville ha och ville inte åka och titta, men mamma tjatade. Detta skulle vara den sista ponnyn vi skulle titta på, sen skulle vi börja leta storhäst.
Fastnade direkt för den, när vi kom dit och två veckor senare var han min. Kommer aldrig ångra detta köp!!!!!

Häst:

Av en ren slump hittade jag denna på en annons på nätet.
Han var inte heller något jag letade efter, jag ville ha en 5 eller 6 åring som skulle iaf ha tävlat 90, 1m.
Nu ska jag få hem en oriden 5 åring..
Så det kan bli..

Min ponny Hook hittade vi en annons på som satt vid den ridskola jag red på i Falun. Fastnade direkt för honom när jag provred, men dan efter ringde ägarna och sa att några andra ville ha honom på prov. Så det var bara att glömma honom. Men efter ca 1 månad ringde dom upp oss igen och sa att han var tillbaka. Så efter 2 veckor stog han hemma i mitt stall och jag hade verkligen tre super roliga år med honom innan jag fyllde 18 och var tvungen att sälja honom.

Innan jag hittade min storhäst Mary hade jag i princip gett upp hoppet om att hitta någon ny häst, När min tränare Fia en dag tipsade mig om att hennes kompis i Gävle hade 2 st hästar till salu som båda hade startat 1,30. Så jag och mamma åkte dit och jag fastnade genast för Mary. Hon var verkligen allt jag letade efter fick hoppa nått språng på 1,30 på henne och kände mig bara så trygg på henne och allting stämde perfekt. Åkte tillbaka sedan igen med min tränare och provade henne igen och hoppade en liten bana och allting funkade perfekt igen. Så på min 19-årsdag vet. besiktade vi henne och på eftermiddagen stog hon hemma i mitt stall:D

Jag har bara gått genom kontakter. Tränare, bekanta, ryttare.. :)

Liknande trådar

O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 025
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar