Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skillnaden är väl uppenbar för de flesta, en rekomendation till civilpersoner kan bara bli en rekomendation från polismästarens sida, däremot om han vill ha ut mässing på gatan så ger han en order, pekar med hela handen. Där har du skillnaden. Sedan lägger du och andra en hel drös med egna värderingar i det hela.

Vad som händer den kvinna som struntar i rekommendationen och råkar ut för ett övergrepp?
Tja hon får väl det stöd samhället kan erbjuda och processen att få tag på gärningsmannen inleds, vad skulle annars hända?
Kallar du en uppmaning att kvinnor skall hålla sig hemma för en rekommendation? Sättet man uttrycker sig på speglar de attityder man har.

Vill du inte att vi skall lägga de värderingar vi gör så kanske du skall uttrycka dig på ett annat sätt.

Du klarar inte av att se grundproblemet nämligen att kvinnor blir inte våldtagna pga något riskbeteende utan de blir våldtagna just för att de är kvinnor.

Kallar du en uppmaning att kvinnor skall hålla sig hemma för en rekommendation? Sättet man uttrycker sig på speglar de attityder man har.

Vill du inte att vi skall lägga de värderingar vi gör så kanske du skall uttrycka dig på ett annat sätt.

Du klarar inte av att se grundproblemet nämligen att kvinnor blir inte våldtagna pga något riskbeteende utan de blir våldtagna just för att de är kvinnor.
ja jag kallar den för en rekommendation, ett råd för vad blir påföljden om man inte följer den ? absolut ingenting.

ja jag kallar den för en rekommendation, ett råd för vad blir påföljden om man inte följer den ? absolut ingenting.
Menar du att uppmaningar måste kopplas till någon form av konsekvens för att räknas som uppmaning ungefär så här?

"Gå inte till XXX efter kl 18:00" annars får du dagsböter/blir våldtagen = uppmaning
"Gå och lägg dig, annars får du ingen veckopeng"=uppmaning"
och
"Gå inte till XXX efter kl 18:00" = rekommendation
"Gå och lägg dig"=rekommendation

I min värld blir det hot om man lägger till en påföljd som inträffar vid ohörsamhet. Om det är en rekommendation eller uppmaning handlar mer om tonfall och ordval men många gånger är det synonymer och nyansskillnader.

Ja, ja om kvinnorna bara tänker på sitt (risk)beteende så blir dom inte våldtagna. För det är ju där problemet ligger, i deras beteende :idea:
Tyvärr fungerar inte verkligheten så, Trots att man har ett vettigt riskbeteende så kan man råka illa ut. Vad riskmevetandet och handlandet innebär är bara en sänkt risk, inget annat.

Håller ni med Hovrätten i sitt aktuella beslut att bara för att gängvåldtäkten inte skedde med alla män i var kroppsmynnings så var det ingen gängvåldtäkt. De tog kvinnan i "tur och ordning".

Håller ni med Hovrätten i sitt aktuella beslut att bara för att gängvåldtäkten inte skedde med alla män i var kroppsmynnings så var det ingen gängvåldtäkt. De tog kvinnan i "tur och ordning".

Jag tycker domen är vansinnig. Och pojkar som blir våldtagna är lika mycket offer som tjejer. Vad har det med någonting att göra och varför skulle man tycka annorlunda?

Tyvärr fungerar inte verkligheten så, Trots att man har ett vettigt riskbeteende så kan man råka illa ut. Vad riskmevetandet och handlandet innebär är bara en sänkt risk, inget annat.
Tänk då de kvinnor som inte har något vettigt riskbeteende utan faktiskt tycker att det inte är deras ansvar att män inte våldar. Dom borde ju fatta att verkligheten inte är sån.

Det är ju varje individs eget beslut. om man vill eller inte vill sänka risken att bli utsatt..
ansvaret för ett övergrepp ligger ju hos den som gjort valet och utfört gärningen. tror knappast någon väljer att bli utsatt för övergrepp.

Det är ju varje individs eget beslut. om man vill eller inte vill sänka risken att bli utsatt..
ansvaret för ett övergrepp ligger ju hos den som gjort valet och utfört gärningen. tror knappast någon väljer att bli utsatt för övergrepp.
Ja visst är det varje individs eget beslut, och då behöver man inte ditt mästrande där du trycker upp i ansiktet att om de inte beter sig som du påpekar så gör de fel och utsätter sig för en onödig risk. Det är så det tolkas med din upplysning.

Tror du det finns någon vuxen kvinna i det här landet som missat de risker som finns? Och att de inte låser in sig beror på att de missat och behöver uppmanas att ändra beteende? Eller kan det månde vara så att även kvinnor vill ha ett visst mått av frihet och därför inte låser in sig på kammaren?

Ja visst är det varje individs eget beslut, och då behöver man inte ditt mästrande där du trycker upp i ansiktet att om de inte beter sig som du påpekar så gör de fel och utsätter sig för en onödig risk. Det är så det tolkas med din upplysning.

Tror du det finns någon vuxen kvinna i det här landet som missat de risker som finns? Och att de inte låser in sig beror på att de missat och behöver uppmanas att ändra beteende? Eller kan det månde vara så att även kvinnor vill ha ett visst mått av frihet och därför inte låser in sig på kammaren?
En rätt intressant inställning, så fort någon lyfter fram fakta som inte smakar så ska den värdesättas. "Mästrande" är ett sådant exempel.

Nu är det faktiskt så att jag hela tiden påpekat att det är individens eget val
Att ett riskmedvetet beteende inte skyddar mot övergrepp, men den minskar risken avsevärt.
Sedan är det alltid den enskilde som avgör om vinsten av hans/hennes handlande överstiger risken.
Du tolkar som du tolkar , det är din frihet
Men visa gärna på med citat där jag skuldbelagt ett offer för gärningsmannens gärning. För om du tar av dig dina rosaröda glasögon så kan du ju läsa att jag hela tiden skrivit att förövaren är till fullo ansvarig för sina val och sina gärningar.
Men det passar ju inte din argumentering så därför förbiser du detta faktum ;)

En rätt intressant inställning, så fort någon lyfter fram fakta som inte smakar så ska den värdesättas. "Mästrande" är ett sådant exempel.

Nu är det faktiskt så att jag hela tiden påpekat att det är individens eget val
Att ett riskmedvetet beteende inte skyddar mot övergrepp, men den minskar risken avsevärt.
Sedan är det alltid den enskilde som avgör om vinsten av hans/hennes handlande överstiger risken.
Du tolkar som du tolkar , det är din frihet
Men visa gärna på med citat där jag skuldbelagt ett offer för gärningsmannens gärning. För om du tar av dig dina rosaröda glasögon så kan du ju läsa att jag hela tiden skrivit att förövaren är till fullo ansvarig för sina val och sina gärningar.
Men det passar ju inte din argumentering så därför förbiser du detta faktum ;)
Nej du lyfter liksom inte fram fakta du tjatar dig blå om dina åsikter.
Jag och flertalet andra upplever det som att du skuldbelägger offret, det är fakta liksom att du anser motsatsen. Med tanke på att du är man och därmed inte kan bli skuldbelagd av uttalandet och dessutom ensam så lär fakta vara att många kvinnor känner sig skuldbelagda av ditt beteende.

Sedan kan du gömma dig bakom individens val så mycket du vill, det ändrar dock inte vad jag med flera upplever att du gör, att du jobbar hårt för att skuldbelägga kvinnor.

Nej du lyfter liksom inte fram fakta du tjatar dig blå om dina åsikter.
Jag och flertalet andra upplever det som att du skuldbelägger offret, det är fakta liksom att du anser motsatsen. Med tanke på att du är man och därmed inte kan bli skuldbelagd av uttalandet och dessutom ensam så lär fakta vara att många kvinnor känner sig skuldbelagda av ditt beteende.

Sedan kan du gömma dig bakom individens val så mycket du vill, det ändrar dock inte vad jag med flera upplever att du gör, att du jobbar hårt för att skuldbelägga kvinnor.
Och det är inte ett faktum att varje vuxen indivis ansvarar för sina handlingar och sina val?

Du och några till tolkar detta som om jag skuldbelägger, tja det är ju er sak. Men faktum kvarstår ju oavsett er tolkning, Att individen är ansvarig för sina handlingar och sina val.

Och ingen vettig människa vill ändra på det!
För hela vår lagstiftning bygger ju på det.

Och tidigare har du ju högst ogillat det faktum att vi har en demokratisk rättsordning där den anklagade inte är skyldig att bevisa sin oskuld utan den anklagande och dennes företrädare måste klara av att bevisa skuld. Vilket visar vilken nivå din argumentering o tolkning av rättvisan står.

Ska inte samhällets företrädare varna när man inte kan undanröja en ev fara?
Jag anser att samhället ska varna. För den sakens skull anser du att jag skuldbelägger????

Och det är inte ett faktum att varje vuxen indivis ansvarar för sina handlingar och sina val?

Du och några till tolkar detta som om jag skuldbelägger, tja det är ju er sak. Men faktum kvarstår ju oavsett er tolkning, Att individen är ansvarig för sina handlingar och sina val.

Och ingen vettig människa vill ändra på det!
För hela vår lagstiftning bygger ju på det.

Och tidigare har du ju högst ogillat det faktum att vi har en demokratisk rättsordning där den anklagade inte är skyldig att bevisa sin oskuld utan den anklagande och dennes företrädare måste klara av att bevisa skuld. Vilket visar vilken nivå din argumentering o tolkning av rättvisan står.

Ska inte samhällets företrädare varna när man inte kan undanröja en ev fara?
Jag anser att samhället ska varna. För den sakens skull anser du att jag skuldbelägger????

Det är inte bara @Lobelia och "några till" som uppfattar dig som dömande och skuldbeläggande. Nästan alla i tråden uppfattar dig så, det kanske är på tiden att ta till sig av kritiken någon gång?

Jo, de ska VARNA, men idag varnas vi inte, vi uppmanas. "Det finns en förhöjd våldtäktsrisk i område x" vs. "Håll er borta från område x pga den förhöjda våldtäktsrisken". Är det verkligen så svårt att fatta skillnaden?

Så istället så ska andra halvan av befolkningen bli lidande så att männen slipper restriktioner så lägger lbb på kvinnorna ( förtäckt som eget val). Då är det ju okej.

Fast det är ju fortfarande inte ALLA mäns fel att några är idioter. Så jag förstår inte varför ALLA män ska bli lidande för att några av dem gör vidriga saker. I så fall tycker jag att det vore bättre att skärpa straffen och spärra in de som gör fel. Att bestraffa oskyldiga i förebyggande syfte tycker jag är både fel och orättvist.

Det är inte bara @Lobelia och "några till" som uppfattar dig som dömande och skuldbeläggande. Nästan alla i tråden uppfattar dig så, det kanske är på tiden att ta till sig av kritiken någon gång?

Jo, de ska VARNA, men idag varnas vi inte, vi uppmanas. "Det finns en förhöjd våldtäktsrisk i område x" vs. "Håll er borta från område x pga den förhöjda våldtäktsrisken". Är det verkligen så svårt att fatta skillnaden?
En rätt stor skillnad mellan nästan alla och nästan alla i den här tråden.

Jag bryr mig ärligt talat inte om hur fakta och sanning uppfattas, det ligger i betraktarens öga. Jag omyndigförklarar ingen genom att hänsynsfull dölja eller censurera fakta.
Så till polismästarens uttalande
Det finns en förhöjd våldtäktsrisk i område x" vs. "Håll er borta från område x pga den förhöjda våldtäktsrisken"
Är inte innebörden densamma? en varning om förhöjd risk?
Vilket är viktigast, hur man framför en varning eller att man framför en varning?

Så istället så ska andra halvan av befolkningen bli lidande så att männen slipper restriktioner så lägger lbb på kvinnorna ( förtäckt som eget val). Då är det ju okej.
Javisst du har rätt jag lägger skulden på den som väljer att begå ett övergrepp. Och jag är nästan säker på att ALLA inte bara är på tråden håller med mig om det ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25