Samma debatt igen och igen, och tyvärr blir den så polariserad och hypotetisk att den inte leder till något. Jag håller med kritikerna för jag tycker det är hemskt att världen ser ut som den gör och kvinnor ska inte behöva vara rädda för att gå ut, men jag håller även med polisen. Skulle ni låta er bästa vän, partner eller dotter gå ensam runt i natten eller skulle ni be henne om att ta en taxi, ringa er för hämtning eller be henne hålla ihop med kompisarna?
"Män borde få utegångsförbud" är ju tyvärr inte genomförbart och skulle vara extremt orättvist med tanke på att ytterst få män är våldskriminella och även män drabbas av oprovocerad våld. Har en bekant som blev helt sönderslagen av ett gäng pga att han gick ensam och de ville ha någon att slå på.
Jag tycker att man som individ måste ta ansvar för sig själv och sin egen säkerhet. Därför tar jag förhandsregler och undviker riskbeteenden som tex att gå ensam genom stan på natten. Det handlar inte bara om rädsla för våldtäkt, man kan bli rånad, mördad, nedslagen, kidnappad etc. Om jag kan undvika den risken genom att be någon hämta mig är det för mig ett litet pris att betala. Det finns så många andra risker och faror i livet som jag inte alls kan påverka eller förhindra.
Jag låser även dörren båda hemma och i bilen, använder bilbälte och tänker över rymningsvägar, brandsläckare osv om jag tex befinner mig på hotell. Inte för att någon polis ed sagt att "såhär ska du bete dig kvinna", men för att jag tycker det är klokt. Det handlar helt enkelt om att vara riskmedveten och att tänka på sin egen säkerhet. Att flest kvinnor blir utsatta för våld i sitt eget hem betyder ju inte att våld utanför hemmet ej förekommer och att man kan skita i att vara försiktig.
I en idealvärld kan du gå ensam och naken genom en storstads alla områden och känna dig trygg och jag önskar givetvis också att det var möjligt, men tyvärr! så ser inte verkligheten ut så i dag och vi måste förhålla oss till den värld vi lever i nu och inte den värld vi önskar att vi levde i...