Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Susan skrev:Så skulle jag tolka det. Det som är intressant är väl vad man vill uppnå där och då.
Min favoritsnubbe de Kunffy ( snart får jag ta provision ) påpekar lite då och då.
man får inte blanda i hop målet - med vägen
jacko skrev:Vägen är inte detsamma som målet. Hade det varit det hade vi väl alla haft uppvisningar, hållt clinics, vunnit Grand Prix-klasser?
Tessan och jag har haft en diskussion för hundra år sedan om en muskel som går från nackutskottet ( heter det så?) och ner till manken kan lyfta ryggen.
...
Framifrån så skuölle det kunna vara så här att om man stabiliserar halkotpelaren och sedan drar in hakan så skapr det en dragkraft uppifrån i semispinalis. Den fasta punkten torde då var Atlas....
quigley skrev:Okej, men då kan man ju aldrig rida hästen i låg form utan att det är rollkur enligt er. Det är ju mindre jobbigt för en häst att gå i lågform (och mycket bättre för resultatet i längden) än i någon slags upprest tävlingsform dagarna i ända, det får den ju bara sänktrygg av.
Men då rider jag mina hästar i rollkur varje arbetspass enligt er, och det enda som hänt med dem är att de fått fler muskler. Inga konstiga knölar på halsen eller blivit stressade.
Noir3 skrev:Alla tycker väl olika, men min åsikt är i alla fall att om halsen är lång och i lägre vinkel så korkas ju hästen inte ihop så fasligt av att vara lite bakom lod. Det känns mycket mer OK att titta på än när en häst är hög, kort i halsen och dessutom bakom lod.
T
Susan skrev:Tessan och jag har haft en diskussion för hundra år sedan om en muskel som går från nackutskottet ( heter det så?) och ner till manken kan lyfta ryggen.
Detta utifrån en hävsarmsteori från Bürger om jag förstått det rätt.
jag tror även dadde referara till främre och bakre hävarmen...
Jag har haft åsikter om brister i de mekaniska tankarna.
Susan skrev:men inser nu att tex. om man fixerar ryggraden med hjälp av raka magmuskeln och fixerar ryggen med ryggmuklerna då kan ju höftlledskkulan vara den fasta punkten och rumpmusklerna kan öppna höftleden och på så sätt ta med sig hela kranen = ryggen
Susan skrev:Framifrån så skulle det kunna vara så här att om man stabiliserar halkotpelaren och sedan drar in hakan så skapr det en dragkraft uppifrån i semispinalis. Den fasta punkten torde då var Atlas...
Hästen viker in hakan och satbiliserar ( mer än lyfter tror jag) om rådet C 3-7
Susan skrev:semispinalis egentliga funktion är ju att dra fästet på nacken (occipital bone) mot manken - dvs 'stjärnkika'.
.
Är inte detta samma ryttare? Det händer ganska ofta att min unghäst börjar som den första bilden för att sedan inte orka och då blir det som bild två ibland Tycker det är ganska vanligt att man ser unga hästar som går så här och jag upplever inte att de mår dåligt av det för man rider ju inte så hela tiden.Noir3 skrev:Inte för att just bara svara Susan, utan generellt:
Hästen kan ju "vika in nosen" därför att den höga form den går i är för jobbig att uppehålla. Får hästen då inte längre tygel så kan den vika in nosen och på så sätt placera halsen lägre. Att den sen står emot kanske betyder att den verkligen vill ha längre tygel.
AnnA_ skrev:Jag är ju ingen stjärna på muskelnamn och sånt...
Semispinalis, är det muskel på ovansidan av halsen? Var/hur sitter den fast i nederkant?
Spontant tycker jag nog att det låter mer som block och talja än någon hävstång. Kanske om man tänker sig musklerna som ett "snöre" från nosen, över nacken och ner till ryggen... så om man drar in hakan så drar man i "snöret" som löper över nacken och så drar det ryggen uppåt. Men det känns inte riktigt biologiskt det här heller Jag får nog läsa Bürger och se om jag förstår hur han menar
Susan skrev:Nej i exmplet med att vika in hakan så menar jag inte att hästen kortar den utan att den kan jobba isometriskt.
Noir3 skrev:Då förstår jag inte hur du kan tycka att det ska bli en stjärnkikare.
Tessan
true_blue skrev:lånar den senaste knappen:
- Test med halvhalt visar om hästen går rätt på tygeln. Om hh fungerar - så är hästen rätt på tygeln./T_B