var går gränsen?

Sv: var går gränsen?

Vägen är inte detsamma som målet. Hade det varit det hade vi väl alla haft uppvisningar, hållt clinics, vunnit Grand Prix-klasser?

Susan skrev:
Så skulle jag tolka det. Det som är intressant är väl vad man vill uppnå där och då.

Min favoritsnubbe de Kunffy ( snart får jag ta provision :D) påpekar lite då och då.

man får inte blanda i hop målet - med vägen

Precis!!! Tackar :)

jacko skrev:
Vägen är inte detsamma som målet. Hade det varit det hade vi väl alla haft uppvisningar, hållt clinics, vunnit Grand Prix-klasser?

Vaddå, har inte du vunnit Grand Prix klasser?? Är inte det ett kriterium för att över huvud taget ha en åsikt här på Buke????

...fattar INGENTING!!! :rofl:

Alla tycker väl olika, men min åsikt är i alla fall att om halsen är lång och i lägre vinkel så korkas ju hästen inte ihop så fasligt av att vara lite bakom lod. Det känns mycket mer OK att titta på än när en häst är hög, kort i halsen och dessutom bakom lod.

T

Tessan och jag har haft en diskussion för hundra år sedan om en muskel som går från nackutskottet ( heter det så?) och ner till manken kan lyfta ryggen.
...
Framifrån så skuölle det kunna vara så här att om man stabiliserar halkotpelaren och sedan drar in hakan så skapr det en dragkraft uppifrån i semispinalis. Den fasta punkten torde då var Atlas....

Jag är ju ingen stjärna på muskelnamn och sånt... :crazy:
Semispinalis, är det muskel på ovansidan av halsen? Var/hur sitter den fast i nederkant?
Spontant tycker jag nog att det låter mer som block och talja än någon hävstång. Kanske om man tänker sig musklerna som ett "snöre" från nosen, över nacken och ner till ryggen... så om man drar in hakan så drar man i "snöret" som löper över nacken och så drar det ryggen uppåt. Men det känns inte riktigt biologiskt det här heller :crazy: Jag får nog läsa Bürger och se om jag förstår hur han menar :rofl:

Senast ändrad:

quigley skrev:
Okej, men då kan man ju aldrig rida hästen i låg form utan att det är rollkur enligt er. Det är ju mindre jobbigt för en häst att gå i lågform (och mycket bättre för resultatet i längden) än i någon slags upprest tävlingsform dagarna i ända, det får den ju bara sänktrygg av.

Men då rider jag mina hästar i rollkur varje arbetspass enligt er, och det enda som hänt med dem är att de fått fler muskler. Inga konstiga knölar på halsen eller blivit stressade.
:bow: :bow: :bow:

Noir3 skrev:
Alla tycker väl olika, men min åsikt är i alla fall att om halsen är lång och i lägre vinkel så korkas ju hästen inte ihop så fasligt av att vara lite bakom lod. Det känns mycket mer OK att titta på än när en häst är hög, kort i halsen och dessutom bakom lod.

T

Ja, det är faktiskt så jag också tycker.. Gillar inte heller hästar som är ihoptryckta och är i lodplan..

Susan skrev:
Tessan och jag har haft en diskussion för hundra år sedan om en muskel som går från nackutskottet ( heter det så?) och ner till manken kan lyfta ryggen.
Detta utifrån en hävsarmsteori från Bürger om jag förstått det rätt.
jag tror även dadde referara till främre och bakre hävarmen...

Jag har haft åsikter om brister i de mekaniska tankarna.

Jo jo. Men det är snarare detta jag anser att du missuppfattar snarare än den totala funktionen med hans teorier. Han menar inte att halsen "fixeras" och när huvudet vinklas in drar semispinalis upp ryggen via manken, inte alls. Han skriver många gånger att dessa underhalsmuskler skall vara sysslolösa och tillbakabildas på en dressyrhäst.

Han menar att om semispinalis hålls i en viss längd, och halsen och huvudet sänks så sträcker detta musklerna som löper över manken och ryggens främre del. Detta slappnar av mank/ryggmusklerna och låter bukmusklerna stötta upp hela ryggens båge (då de ej motarbetas). Detta låter även rumpmusklerna göra det jobb du beskrev ovan bakifrån.

Men det är inte bara semispinalis det handlar om i hans teori. De muskler som går längs ryggen fram till halsens nedre del måste lyfta halsens nedre del, så att halskotpelaren blir rak (ej S-formad) och på så vis kan kotorna utgöra en stadig form i hästhalsen och fungera som lite hävarm/hävstång utan att den behöver "fixeras" så mycket.

Susan skrev:
men inser nu att tex. om man fixerar ryggraden med hjälp av raka magmuskeln och fixerar ryggen med ryggmuklerna då kan ju höftlledskkulan vara den fasta punkten och rumpmusklerna kan öppna höftleden och på så sätt ta med sig hela kranen = ryggen

Han menar att den inte behöver fixeras så mycket ovanifrån, då ju rumpan och långa ryggmuskeln är det som häver bålen uppåt, genom att dra över höften, och bukmusklerna stödjer underifrån.

Susan skrev:
Framifrån så skulle det kunna vara så här att om man stabiliserar halkotpelaren och sedan drar in hakan så skapr det en dragkraft uppifrån i semispinalis. Den fasta punkten torde då var Atlas...

Hästen viker in hakan och satbiliserar ( mer än lyfter tror jag) om rådet C 3-7

Naje, det menar han inte. Så menar däremot denoix/pailloux i sin teori, till och med att detta inhållande av hakan kan lyfta hela manken och skapa framdelslättheten i piaff (duh?)

Susan skrev:
semispinalis egentliga funktion är ju att dra fästet på nacken (occipital bone) mot manken - dvs 'stjärnkika'.
.

Njae, han menar att det är den ganska dålig på, då den är seninflätad och inte kortar sig så mycket som till exempel splenius. Splenius kallar han för Kopfschläge-Muskel

Om jag någonsin får lite tid över ska jag illustrera dessa olikheter i teorierna, då de ju är extremt intressanta. Jag har läst Denoix 20 ggr och Bürger lika så, och de är i det närmaste diametralt motsatta. Intressant.

T

Noir3 skrev:
Inte för att just bara svara Susan, utan generellt:

Hästen kan ju "vika in nosen" därför att den höga form den går i är för jobbig att uppehålla. Får hästen då inte längre tygel så kan den vika in nosen och på så sätt placera halsen lägre. Att den sen står emot kanske betyder att den verkligen vill ha längre tygel.

lette_rollkur.gif
Är inte detta samma ryttare? Det händer ganska ofta att min unghäst börjar som den första bilden för att sedan inte orka och då blir det som bild två ibland :crazy: Tycker det är ganska vanligt att man ser unga hästar som går så här och jag upplever inte att de mår dåligt av det för man rider ju inte så hela tiden.

Jo det är samma ryttare och samma häst med antagligen några sekunders mellanrum (man ser det på originalbildens bakgrund)

Han försöker visa hur man rider hästen framåt-neråt eller lång-och-låg. Jag anser att hästen böjer av. Om hästen inte orkar bättre tycker jag att man ska rida den i lägre form med utsträkt hals inte bara fälla ner ned. Men jag tror våra åsikter skiljer sig, enl dina idigare inlägg...

T

AnnA_ skrev:
Jag är ju ingen stjärna på muskelnamn och sånt... :crazy:
Semispinalis, är det muskel på ovansidan av halsen? Var/hur sitter den fast i nederkant?
Spontant tycker jag nog att det låter mer som block och talja än någon hävstång. Kanske om man tänker sig musklerna som ett "snöre" från nosen, över nacken och ner till ryggen... så om man drar in hakan så drar man i "snöret" som löper över nacken och så drar det ryggen uppåt. Men det känns inte riktigt biologiskt det här heller :crazy: Jag får nog läsa Bürger och se om jag förstår hur han menar :rofl:

Det här är ju ett sidospår, men i alla fall...
Det är kul med någon med dinkompetens :d :d :d

På tessans förra sida kunde manläsa om de de två hävarmarna ( levers) "that manage the back"

Angående den främre hävarmen så står det att ; "The semispinalis and the multifidus were design to pull the back upp"

semi.jpg

Det som jag vill inflika är mest att om smeispinalis skall gör något annat än vad som står i anatomiboken dvs höja hals och huvud så måtse ju halskotpelkaren vara stabiliserad.
Eftersom dess egen kraft vill huvud ioch hals bakåt - så måste ju en motsvarande kraft agera åt andra hållet.

Bara ren mekanik

jag är inte intresserad av rätt elelr fel - bara att knyta ihop min egen säck.

Angående då att vika in hakan som en extra stabilisering för T 1-7 = främre delen av bröstkrogen (var för stressad i förra inlägget (den har även urspun i halsen c 3-7 ) är ju något som alla idrottare gör under extrem kraftuveckling.

men det är ingenting som man gör en halvtimme i taget.

Nja, du pratar om att man ska korta denna semispinalis, och gör man det lyfts huvudet, naturligtvis. Men Låter man den vara halvlång så att halsen pekar rakt ut, så funkar den som en motvikt (huvud) och rep (muskel) bara av huvudets och halsens tyngd. Man får inte glömma den användbara gravitationen. Denna motvikt lyfter inte ryttaren (för liten) men väl slappnar av ryggmusklerna så bukmusklerna kan göra sitt.

Muskeln fäster inte bara där Grönbergs bok visar utan även brett över hela mank-fashian som alla andra muskler också fäster i. Därav är den kopplad tll ryggens långa muskler.

Och den där extema kraftutvecklingen tycker jag på sin höjd kan visas i levader och annat, resten skall göras gymnastiskt och avslappnat.

T

Senast ändrad av en moderator:

jag kan omöjligt diskutera Bürger då jag inet läst hela boken.

Heller inte 'musklerna på halsens undersida', då de inte är specificerade.

Splenius kan dock inte lyfta hästens panna eftersom den inte går hela vägen upp till nackutskottet (är det så det heter på svenska?)
utan enbart till c3.

mennu är vi inne på ännu värre sidospår.

Men är inte huvudets tyngd för litet i förhållande till ryggens - och ännu mindre med en ryttare på?

Nej i exmplet med att vika in hakan så menar jag inte att hästen kortar den utan att den kan jobba isometriskt. men det är bara en tanke jag slogs av.

Senast ändrad:

Susan skrev:
Nej i exmplet med att vika in hakan så menar jag inte att hästen kortar den utan att den kan jobba isometriskt.

Då förstår jag inte hur du kan tycka att det ska bli en stjärnkikare.

Tessan

Noir3 skrev:
Då förstår jag inte hur du kan tycka att det ska bli en stjärnkikare.

Tessan

men det gör jag inte.

Det jag refererade till var en muskelns grundfunktion

Hela systemet är uppbyggt så att bortsett från några undantag så fungerar en muskel så när en muskel aktiveras koncentriskt - dvs muskeln drar ihop sig så innebär det att fästet närmar sig sitt urspung
fästet = nackutskottet närmar sig T 1-7 och wideristkappe.

det är muskelns grundfunktion och den som beskrivs i anatomiboken.

Men en muskel kan jobba på flera sätt, tex exentriskt = muskeln försöker bromsa en rörelse i en elelr flera leder och det var det jag beskrev när man drar in hakan. Muskeln jobbar men blir längre.

men ärligt nu tycker jag för länge sedan att vi hamnat långt ifrån tråden.

var går gränsen....

true_blue skrev:
lånar den senaste knappen:
- Test med halvhalt visar om hästen går rätt på tygeln. Om hh fungerar - så är hästen rätt på tygeln./T_B

Det där var smart.

om halvhalten inte går igenom korrekt så har man passerat gränsen:D

en förutsättning är ju att pilbågn är spänd rätt och att hästen är utan felaktig spänning.

Bra svar :)

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens hälsa och var gränsen bör gå för metoder att öka hästens prestation, är frågor som just nu diskuteras på Internationella...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I radioprogrammet Studio 1 på P1 ringde programledarna upp ridsportprofilen Maria Gretzer för att prata om hästvälfärd och vart gränsen...
Svar
0
· Visningar
39
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en studie där ett forskarlag observerade ekipage på GP-nivå vid tävlingar i Tyskland, blev resultatet att flera av hästarna hade nosen...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka