var går gränsen?

Sv: var går gränsen?

Måste bara lägg in lite historiskt perspektiv på det här med lodplan. Jag är inte lastgammal, men har jag insett de senaste åren att jag är såpass gammal att jag har upplevt i viss form en annan era/tidsålder av ridning och hästhållning. Jag minns tillbaka till 70-talet och kan nog säga att mycket förändrades i början av 90-talet och innan dess så var det andra (mycket annorlunda?) ideal och ridning som gällde.

1) Om man kom in på en tävling med näsan det minsta bakom lodplan så blev man sågad längs med skosulorna och sist så det skvätte om det. Bör väl tilläggas att det inte heller var ok med stjärnkikande hästar över tygeln. I dagens dressyren känns det ibland somom många anser det vara bra o mhästen går bakom lodplan.

2) Det värsta tycker jag nog är att man har förvanskat vad man menar med bakom lodplan. Nuförtiden anser man att hästen går bakom lod när pannan/nosryggen är bakom lodplan. Den äldre definitionen, som jag fortfarande hävdar är den korrekta definitionen, är när linjen mellan hästens öga och munn inte är i lodplan.

Eftersom hästens munn sitter längre ifrån nosryggen än ögat innebär det att med den gamla definitionen går alla dagens hästar mer eller mindre kraftigt bakom lodplan och inte litegrann (som de gör med dagens definition). Fats

Fastän många i dagens dressyrvärld påstår att det inte gör något att hästarna går bakom lodplan utan det kan rentav vara bra så har man luckrat upp definitionen. Frågan jag ställer mig då är: Om det nu inte gör något varför har man då luckrat upp definitionen?

:p Kände att vi var på samma våglängd när jag läste dina inlägg!

Rumpnissen skrev:
Jag rider varenda pass på hästen i låg form. Men jag strävar alltid efter att näsan ska vara framme och atlaskotan högst. Så självklart kan man rida hästarna låga. Men det är ju just detta som jag tycker är det lite underliga idag. Människor anser att låg form är bakom lod, vilket jag tycker är helt förkastligt.

Sitter jag på en spänd eller osäker häst rider jag det mycket gärna låg, men strävar aldrig efter att ta in näsan.

Om hästarna får sänkt rygg när du rider de i tävlingsform är ju något uppenbarligen fel.

Att med kraft eller hård hård att dra in näsan på hästen är kanske inte rollkur, men det är gränsfall. Det är, enligt mig, aldrig god ridning. Sen, som jag skrev innan, kan hästen pga av ryttarens obalans och kompetens ibland hamna bakom lod eftersom den inte orkar bära sig. Som Noir även skrev så är det även ett sätt för hästar att fuska. Men det anser inte jag hästen ska uppmuntras till.

Detta är alltså enbart mina personliga åsikter.

Det beror på hur den är bakom lod, enligt mig. För om man i den låga formen strävar efter att ha den "öppen i formen" måste man ju korta tygeln för att kunna resa upp den, vilket jag har fått lära mig betyder att den i den låga formen tappat bakbenen. Alltså att den inte längre bär upp vikten på bakbenen utan sliter ännu mer på frambenen. Men jag tycker ändå att det är lika fel att ha den så kort i en låg form så att om man reser upp den blir den bakom lodplanet/bakom han.

Sen har även jag träffat på hästar som knäpper av antingen för att de tror att de är duktiga då/ har blivit så bortkopplade från handen så de gör det eller helt enkelt bara "klipper av" kontakten med ryttaren fast med nosen inåt istället för uppåt.

Jodå, jag har sett dig rida, nu är det dock väldigt länge sedan och jag har nog aldrig suttit och granskat dig riktigt ordentligt, i alla fall har jag inga direkta minnen av din ridning... ;)

Och vare sig jag sett dig rida eller inte förstår jag fortfarande inte ditt resonemang. Det jag vill när jag rider de låga är att de ska ha längre hals, hela halsen.. Vilket bli helt tvärtom om man gör som du beskriver, eller?

Nej, man behöver inte korta tygeln eftersom de fortfarande ska ha relativt lång hals. Det är skillnaden på hals och huvud placeringen vid hög vs lång form. I alla fall i min värld. Låg form= längre hals= längre tygel. Fruktansvärt logiskt enligt mig. Jag begriper överhuvudtaget inte hur man kan ha en häst kort i en låg form. :confused:

Självklart finns det hästar som smiter genom att gå bakom hand, vilket jag redan tagit upp. Men det är inget jag uppmuntrar till.

Sen är det bevisat, från flera diskutioner tidigare om detta ämne här på Buke att detta kan diskuteras i århundrande utan att någon ger med sig. ;)

Senast ändrad:

opstinaten skrev:
Måste bara lägg in lite historiskt perspektiv på det här med lodplan. Jag är inte lastgammal, men har jag insett de senaste åren att jag är såpass gammal att jag har upplevt i viss form en annan era/tidsålder av ridning och hästhållning. Jag minns tillbaka till 70-talet och kan nog säga att mycket förändrades i början av 90-talet och innan dess så var det andra (mycket annorlunda?) ideal och ridning som gällde.

1) Om man kom in på en tävling med näsan det minsta bakom lodplan så blev man sågad längs med skosulorna och sist så det skvätte om det. Bör väl tilläggas att det inte heller var ok med stjärnkikande hästar över tygeln. I dagens dressyren känns det ibland somom många anser det vara bra o mhästen går bakom lodplan.

2) Det värsta tycker jag nog är att man har förvanskat vad man menar med bakom lodplan. Nuförtiden anser man att hästen går bakom lod när pannan/nosryggen är bakom lodplan. Den äldre definitionen, som jag fortfarande hävdar är den korrekta definitionen, är när linjen mellan hästens öga och munn inte är i lodplan.

Eftersom hästens munn sitter längre ifrån nosryggen än ögat innebär det att med den gamla definitionen går alla dagens hästar mer eller mindre kraftigt bakom lodplan och inte litegrann (som de gör med dagens definition). Fats

Fastän många i dagens dressyrvärld påstår att det inte gör något att hästarna går bakom lodplan utan det kan rentav vara bra så har man luckrat upp definitionen. Frågan jag ställer mig då är: Om det nu inte gör något varför har man då luckrat upp definitionen?

Känner igen det där, nu ska jag väl inte försöka verka duktig men ändå, jag har samma defenition på lod som du. Och personligen så tycker jag att det skulle vara bättre om man använnde den, särskilt på lite högre nivå. Så att det inte ska gå att "trycka" ihop hästarna bara för att man har kandar, alltså så att man inte kan "rädda" sig på tävling genom att ha dem bakom lod.

Rumpnissen skrev:
Jodå, jag har sett dig rida, nu är det dock väldigt länge sedan och jag har nog aldrig suttit och granskat dig riktigt ordentligt, i alla fall har jag inga direkta minnen av din ridning... ;)

Och vare sig jag sett dig rida eller inte förstår jag fortfarande inte ditt resonemang. Det jag vill när jag rider de låga är att de ska ha längre hals, hela halsen.. Vilket bli helt tvärtom om man gör som du beskriver, eller?

Nej, man behöver inte korta tygeln eftersom de fortfarande ska ha relativt lång hals. Det är skillnaden på hals och huvud placeringen vid hög vs lång form. I alla fall i min värld. Låg form= längre hals= längre tygel. Fruktansvärt logiskt enligt mig. Jag begriper överhuvudtaget inte hur man kan ha en häst kort i en låg form. :confused:

Självklart finns det hästar som smiter genom att gå bakom hand, vilket jag redan tagit upp. Men det är inget jag uppmuntrar till.

Sen är det bevisat, från flera diskutioner tidigare om detta ämne här på Buke att detta kan diskuteras i århundrande utan att någon ger med sig. ;)

Jag kanske är en fruktansvärt dålig pedagog bara. För mina hästar har inte kort hals när jag rider iallafall. Men sen beror det nog på hur man defenierar lång vs kort tygel. För sen varierar jag även tygellängden i den låga formen beroende på om jag vill stretcha eller jogga hästen (och tro mig jag försökte en gång få min fälttävlands häst att gå i rollkur för att se om det gick och hur det känndes men eftersom jag inte är bra på att "rida med handen" gick det inte, inte äns nära).

Jo de är väldigt sant, hade de fått chansen hade de antingen kunnat hålla på i 1000tals år eller så hade det uppståt ett världskrig på grund av disskusionen:crazy: :rofl:

quigley skrev:
Jag kanske är en fruktansvärt dålig pedagog bara. För mina hästar har inte kort hals när jag rider iallafall. Men sen beror det nog på hur man defenierar lång vs kort tygel. För sen varierar jag även tygellängden i den låga formen beroende på om jag vill stretcha eller jogga hästen (och tro mig jag försökte en gång få min fälttävlands häst att gå i rollkur för att se om det gick och hur det känndes men eftersom jag inte är bra på att "rida med handen" gick det inte, inte äns nära).

Jo de är väldigt sant, hade de fått chansen hade de antingen kunnat hålla på i 1000tals år eller så hade det uppståt ett världskrig på grund av disskusionen:crazy: :rofl:

Nejnej, jag menade inte att du gjorde det, men du skrev någonting om att man skulle ha hästen låg med näsan framme skulle man behöva korta tygeln för att lyfta upp eller något sådant...

Självklart beror allt på hur man definerar, det finns ju alla nyanser på lång/kort hög/låg.

Här är en bild när jag försöker rida. :rofl: Så här rider jag i arbetsform i alla fall. Jag vet att det finns mängder av fel och brister men det är åt det hållet jag tänker i alla fall:

korrekt.jpg

Detta är en ganska svag häst som jag mest försöker rida igenom ryggen och hon får hitta den plats hon vill ha, där hon orkar bära sig och gillar läget. Sen, beroende på vad vi arbetar med varierar jag formen både till det lägre och till det högre.

Rumpnissen skrev:
Här är en bild när jag försöker rida. :rofl: Så här rider jag i arbetsform i alla fall. Jag vet att det finns mängder av fel och brister men det är åt det hållet jag tänker i alla fall:

korrekt.jpg

Detta är en ganska svag häst som jag mest försöker rida igenom ryggen och hon får hitta den plats hon vill ha, där hon orkar bära sig och gillar läget. Sen, beroende på vad vi arbetar med varierar jag formen både till det lägre och till det högre.
Fast om du tittar på den här bilden noga, vad kommer hända med nosens placering (nu fastnar vi vid den men skit samma) om hästen ger efter? Den slappnar av sänker halsen och följdakligen nosen, jo då kommer den få nosen mer "innåt" annars måste du länga tygeln och då tappar du den igen, det är så jag tänker inte att den ska gå bakom hand. Titta bara på bilden och tänk dig att hästen sänker hela halsen ca 1-2 dm, då kommer nosen komma in, inte mycket men mer.:idea:

Nej, inte om hästen hamnar lite bakom, men om man böjer in den vansinnigt för mkt. Att den hamnar bakom händer väl de flesta ryttare men när man medvetet böjer in halsen betydligt så tycker jag att man närmar sig rollkur, men det finns ju en ganska stor gråzon, det är inte bara svart7vitt...

quigley skrev:
Fast om du tittar på den här bilden noga, vad kommer hända med nosens placering (nu fastnar vi vid den men skit samma) om hästen ger efter? Den slappnar av sänker halsen och följdakligen nosen, jo då kommer den få nosen mer "innåt" annars måste du länga tygeln och då tappar du den igen, det är så jag tänker inte att den ska gå bakom hand. Titta bara på bilden och tänk dig att hästen sänker hela halsen ca 1-2 dm, då kommer nosen komma in, inte mycket men mer.:idea:

Nu är du ute på hal is eftersom det inte var länge sedan jag red detta passet och kommer ihåg ganska väl hur det var. ;)

Den här bilden är ett prima exempel på att denna häst har gett efter, hon bär sig här helt själv med ett lätt stöd från min hand. Om jag skulle släppt tygeln här hade hon gått kvar i stort sett samma form.

Men rent hypotetiskt: om hästen sänker sin hals i detta läge, eller om jag ber den så kommer jag givetvis länga tygeln. Och då hamnar vi i ett mera stretching stadie men hästen har fortfarande nosen framme. Om jag inte länger tygeln och hästen sänker sin hals kommer givetvis nosen att trilla in, men det anser ju inte jag att det finns någonsom helst anledning till, alltså länger jag tygeln, eller ber hästen gå kvar i denna form.

quigley skrev:

varför skulle man sänka halsen 1 - 2 dm :confused:
vad tror du att du skulll vinna med det???

Jag håller med 'rumpa stumpa' att det är bra där det är, med den bakbensktiviteten så behövs nog ingen mer avspänning :angel:
gillar svansföringen också

Tycker det ser riktigt trevligt ur :)

Rumpnissen skrev:
Nu är du ute på hal is eftersom det inte var länge sedan jag red detta passet och kommer ihåg ganska väl hur det var. ;)

Den här bilden är ett prima exempel på att denna häst har gett efter, hon bär sig här helt själv med ett lätt stöd från min hand. Om jag skulle släppt tygeln här hade hon gått kvar i stort sett samma form.

Men rent hypotetiskt: om hästen sänker sin hals i detta läge, eller om jag ber den så kommer jag givetvis länga tygeln. Och då hamnar vi i ett mera stretching stadie men hästen har fortfarande nosen framme. Om jag inte länger tygeln och hästen sänker sin hals kommer givetvis nosen att trilla in, men det anser ju inte jag att det finns någonsom helst anledning till, alltså länger jag tygeln, eller ber hästen gå kvar i denna form.
Jo men utgå ifrån att jag inte vet det. Är den på bilden i eftergift så är den ju bra, men om den inte är det och ger efter kommer den att söka sig framåt neråt, (så har iaf alla hästar jag sutit på reagerat) och om man då varje gång man får den i eftergift, länger på tygeln och lättar på kraven, hur kommer du då att få en utveckling och en stegring av arbetsbelstningen så man får en välmusklad häst?

Säger inte att du har fel nu utan är bara nyfiken.

Susan skrev:
varför skulle man sänka halsen 1 - 2 dm :confused:
vad tror du att du skulll vinna med det???

Jag håller med 'rumpa stumpa' att det är bra där det är, med den bakbensktiviteten så behövs nog ingen mer avspänning :angel:
gillar svansföringen också

Tycker det ser riktigt trevligt ur :)
Vill man ha den till att gå i låg form behöver den sänka sig en betydlig bit, jag trodde det var det vi var inne på, inte om den formen var en bra träningsform eller inte:idea: Så jag missförtod rumpnissen.

quigley skrev:
Jo men utgå ifrån att jag inte vet det. Är den på bilden i eftergift så är den ju bra, men om den inte är det och ger efter kommer den att söka sig framåt neråt, (så har iaf alla hästar jag sutit på reagerat) och om man då varje gång man får den i eftergift, länger på tygeln och lättar på kraven, hur kommer du då att få en utveckling och en stegring av arbetsbelstningen så man får en välmusklad häst?

Säger inte att du har fel nu utan är bara nyfiken.

Fasst, det finns ju en anledning till att hästen vill länga sig, i så fall eller hur? Detta kan t ex bero på att ryttaren är i obalans och omedvetet påverkar hästen till det, eller att hästen helt enkelt inte orkar.

Sen anser ju jag att formen inte sitter huvudsakligen i tygeln utan i ryttarens sits. Ger man hästen utrymme och förutsättningar (vilket är svååååååååårt :mad: ) att bära sig korrekt gör den oftast det och länger sig endast om ryttaren ger kommando till det eller om den är väldigt trött. Så, vad jag i alla fall menar är att om hästen är eftergiven ska man kunna lätta i henden och den ska gå kvar.

Jag ser inget som helst fel på att lätta på kraven om det är befogat.

Så tänker jag. :D

quigley skrev:
Vill man ha den till att gå i låg form behöver den sänka sig en betydlig bit, jag trodde det var det vi var inne på, inte om den formen var en bra träningsform eller inte:idea: Så jag missförtod rumpnissen.

Haha, vad tokigt det kan bli. Detta tycker ju jag är en låg form, sen finns det ju, som jag tidigare nämt ännu lägre form i form av stretchig och så vidare. En väldigt mångnyanseradskala. :D

Nu ska Rumpnissen sova, kommer bli en lång dag imorgon, hästhelvetet ska skos. ;)

Senast ändrad:

quigley skrev:

Är med på din linje.. för mig är inte detta en låg form. Jag rider min häst i en lägre form

malinsky skrev:
Är med på din linje.. för mig är inte detta en låg form. Jag rider min häst i en lägre form

Nu är jag nyfiken. OM ni har hästen i en lägre form går den då fortfarande med näsan framme och atlas kotan högst. (mer eller mindre) För just på denna hästen går det ju inte att rida den mycket lägre utan att mitten av halsen blir högsta punkten. Just huvudets placering ser jag som ett kvitto på hur hästen jobbar genom ryggen. Om inte, vad är syftet med formen då?

För jag rider som sagt också i lägre form ibland, men inte när jag arbetar hästen. Utan mer som framjoggning eller nervarvning.

Susan skrev:
beror ju på vem du frågar om det kanske inte redan ÄR en låg form :angel:
Fast det är inte en låg form eftersom den inte går med sänkt hals. Hela den låga formen bygger ju på att halsen (om man bortser från bakbenen och ryggen) är låg, hela halsen.

Fast det är klart ska man titta på tävlingsformen, är detta en låg form men det är inte lågform, det är skillnad.

Låg tävlingsform annvänds till hästar längre ner på utbildningsskalan och unghästar.

Den lågaformen använder (vad jag vet) alla duktigaryttare (i tyskland, och på andra ställen) sig av varje dag vid varje ridtillfälle eftersom det är en endamålsenlig träningsform, jämför med tex studs och bomövningar för en hopphäst. Alltså för att bygga upp och stäcka hästens muskulatur på ett riktigt sätt. Dressyrhästar är ju iallafall för mig atleter, inte uppvisningsobjekt.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens hälsa och var gränsen bör gå för metoder att öka hästens prestation, är frågor som just nu diskuteras på Internationella...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I radioprogrammet Studio 1 på P1 ringde programledarna upp ridsportprofilen Maria Gretzer för att prata om hästvälfärd och vart gränsen...
Svar
0
· Visningar
39
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en studie där ett forskarlag observerade ekipage på GP-nivå vid tävlingar i Tyskland, blev resultatet att flera av hästarna hade nosen...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023