Sv: var går gränsen?
Okej, om man nu ska ha hästen lägre och med lägre form vad uppnår man av detta? För jag vill rida hästarna låga men fortfarande inte ha 100% av vikten på framdelen. Som sagt, jag kan rida hästarna lägre i ett stretching syfte, men inte annars.
Du kan inte sätta in en bild på vad du menar med låg form då? Jag tycker det låter som att du är åt rollkurs hållet nu när du förklarar, vilket mycket väl bara kan vara som jag missförstår. Men jag förstår som sagt inte hur hästen ska kunna bli lägre utan att all vikt hamnar på framdelen. Alternativt att man drar in näsan och blockerar ryggen. Och det ser jag ingen poäng med.
Jag gör skillnad på att rida hästarna framåt - nedåt i stretching syfte och att enbart rida hästen i en låg arbetsform.
Fast det är inte en låg form eftersom den inte går med sänkt hals. Hela den låga formen bygger ju på att halsen (om man bortser från bakbenen och ryggen) är låg, hela halsen.
Okej, om man nu ska ha hästen lägre och med lägre form vad uppnår man av detta? För jag vill rida hästarna låga men fortfarande inte ha 100% av vikten på framdelen. Som sagt, jag kan rida hästarna lägre i ett stretching syfte, men inte annars.
Varför skilja på tävlingsform och träningsform? Jag rider i den formen som jag anser vara lämplig för hästen, oavsett om det är tävling eller ej.Låg tävlingsform annvänds till hästar längre ner på utbildningsskalan och unghästar.
Den lågaformen använder (vad jag vet) alla duktigaryttare (i tyskland, och på andra ställen) sig av varje dag vid varje ridtillfälle eftersom det är en endamålsenlig träningsform, jämför med tex studs och bomövningar för en hopphäst. Alltså för att bygga upp och stäcka hästens muskulatur på ett riktigt sätt. Dressyrhästar är ju iallafall för mig atleter, inte uppvisningsobjekt.
Du kan inte sätta in en bild på vad du menar med låg form då? Jag tycker det låter som att du är åt rollkurs hållet nu när du förklarar, vilket mycket väl bara kan vara som jag missförstår. Men jag förstår som sagt inte hur hästen ska kunna bli lägre utan att all vikt hamnar på framdelen. Alternativt att man drar in näsan och blockerar ryggen. Och det ser jag ingen poäng med.
Jag gör skillnad på att rida hästarna framåt - nedåt i stretching syfte och att enbart rida hästen i en låg arbetsform.
Senast ändrad: