var går gränsen?

Sv: var går gränsen?

Fast det är inte en låg form eftersom den inte går med sänkt hals. Hela den låga formen bygger ju på att halsen (om man bortser från bakbenen och ryggen) är låg, hela halsen.

Okej, om man nu ska ha hästen lägre och med lägre form vad uppnår man av detta? För jag vill rida hästarna låga men fortfarande inte ha 100% av vikten på framdelen. Som sagt, jag kan rida hästarna lägre i ett stretching syfte, men inte annars.

Låg tävlingsform annvänds till hästar längre ner på utbildningsskalan och unghästar.
Varför skilja på tävlingsform och träningsform? Jag rider i den formen som jag anser vara lämplig för hästen, oavsett om det är tävling eller ej.
Den lågaformen använder (vad jag vet) alla duktigaryttare (i tyskland, och på andra ställen) sig av varje dag vid varje ridtillfälle eftersom det är en endamålsenlig träningsform, jämför med tex studs och bomövningar för en hopphäst. Alltså för att bygga upp och stäcka hästens muskulatur på ett riktigt sätt. Dressyrhästar är ju iallafall för mig atleter, inte uppvisningsobjekt.

Du kan inte sätta in en bild på vad du menar med låg form då? Jag tycker det låter som att du är åt rollkurs hållet nu när du förklarar, vilket mycket väl bara kan vara som jag missförstår. Men jag förstår som sagt inte hur hästen ska kunna bli lägre utan att all vikt hamnar på framdelen. Alternativt att man drar in näsan och blockerar ryggen. Och det ser jag ingen poäng med.

Jag gör skillnad på att rida hästarna framåt - nedåt i stretching syfte och att enbart rida hästen i en låg arbetsform.

Senast ändrad:

Rumpnissen skrev:
Okej, om man nu ska ha hästen lägre och med lägre form vad uppnår man av detta? För jag vill rida hästarna låga men fortfarande inte ha 100% av vikten på framdelen. Som sagt, jag kan rida hästarna lägre i ett stretching syfte, men inte annars.

Varför skilja på tävlingsform och träningsform? Jag rider i den formen som jag anser vara lämplig för hästen, oavsett om det är tävling eller ej.

Du kan inte sätta in en bild på vad du menar med låg form då? Jag tycker det låter som att du är åt rollkurs hållet nu när du förklarar, vilket mycket väl bara kan vara som jag missförstår. Men jag förstår som sagt inte hur hästen ska kunna bli lägre utan att all vikt hamnar på framdelen. Alternativt att man drar in näsan och blockerar ryggen. Och det ser jag ingen poäng med.

Jag gör skillnad på att rida hästarna framåt - nedåt i stretching syfte och att enbart rida hästen i en låg arbetsform.

Tyvärr jag kan inte förklare bättre, även därför jag inte svarat dina sissta iinlägg. Jag har inte kommit på något annat än det jag redan skrivit. Så jag lägger ner disskusionen.
Men jag kan säga så här: är hästen eftergiven i "min" låga form är den inte mer på frambenen än vid din tävlingsform. Jag har tyvärr inga bilder på nätet, så jag kan inte ilustrera hur jag menar. Men vad jag räknar som lågform är när nedre delen av halsen är så låg så att den, om den hade gått på långa tyglar hade haft nacken i jämnhöjd med ryttarens hand, lite över manken. Och underhalsen inte späns samt hela resterande halsmuskulaturenm jobbar inklusive bogbladsmusklerna och musklerna vid manken. :idea:

Vi har förmodligen väldigt olika mening med vad manmenar med duktiga.

Min källa är främst Balkenhol och Klimke, vilkajag tycker är duktiga.
I definitionen av lång och och vill man inte he dem längre ned än med näsan ned till bogspetsen.

det finns många orsaker till det rent fysiologiskt.

Okej, då tackar vi för oss här då. :idea: Har förmodligen olika åsikter, precis som det brukar vara om detta ämne.

Susan skrev:
Vi har förmodligen väldigt olika mening med vad manmenar med duktiga.

Min källa är främst Balkenhol och Klimke, vilkajag tycker är duktiga.
I definitionen av lång och och vill man inte he dem längre ned än med näsan ned till bogspetsen.

det finns många orsaker till det rent fysiologiskt.
Då har vi nog samma defenition av duktiga. Eftersom jag anser Balkehol väldigt duktig.

Och jag rider inte mina hästar med nosen lägre än bogspetsen, öven om halsen är betydligt lägre än på rumpnissens bild. Tyvärr som jag skrev nyss har jag inga bilder på nätet för att ilustrera vad jag menar.

Men har det inte lite med hästens förutsättningar att göra också. Jag har en häst som är låg i sin form pga sin kropp. Där har man nog aldrig behövt jobba med att få "ner" henne i formen (som jag fick göra med min arab av naturliga orsaker). Hon ska upp så mycket som möjligt. Men samtidigt är den inte en rak strävan mot högre form eftersom rygg och bakben måste komma med. Med bara hög form utan att den kommer när tiden är mogen, kommer man bara att tappa ryggaktiviteten tror jag. Det är en sak om hästen hänger nedåt i bettet och går på bogarna som det hette förr, en annan sak med fin ryggaktivitet och bakbensaktivitet och lite väl krökt hals..

Förlåt att jag frågar, men hur var resten av hästarnas form på 70-talet. jag var ridskoleunge då och hade helt andra glasögon, men de filmer och bilder man ser från den tiden uppvisar inte den hästform som jag förknippar med dressyr.

Som jag upplever det talar alla om hur väl nosryggen var framme förr i tiden. JA MEN RESTEN AV HÄSTEN DÅ? Hur jobbade den? Var överlinjen rund och fylld? Inte på en enda bild eller film jag sett. De ser ut som svanar. De har så korta halsar som sticker rätt upp från bogbladen att de inte KAN fysiskt komma in med nosen bakom lodplan. Då skulle de strypt sig själva. Underhalsen är i vägen helt enkelt. Men visst, stirrar man sig blind på var nosen är, så red man väl bättre förr.

om fokus är på hur hästen jobbar bakifrån å fram genom kroppen, varför då fokusera så ofantl. mkt på var nosen befinner sig? nu e det ju fokus på framdelen igen!! viktigast är väl att hästen arbetar väl (inte på bogarna) helheten och harmoni? Det börjar kännas som 'bakom lod faschism' bara man hamnar mgt bakom lod så är det sågning direkt!? Det e SVÅRt att rida!!

knapplån, eller ngt ditåt ;)

Men nu handlade ju faktiskt just denna diskution om nosens plasering bakom vs. framför lodplan. ;) Men annars är jag helt med dig. :idea:

Det är nog så att jag upplever generellt sett att det 'skriks' rollkur så fort nosen dippas in ngn mm bakom lod, å alla som rider så ifrågasätts ganska ordentligt som om de vore hästmisshandlare.. (ngt överdrivet) I denna tråd pratas det om rollkur, men jag tycker personligen att det har gått t överdrift, även i andra trådar. Att diskutera e bra, & alla har rätt att ha en åsikt, & detta är min :)

Jag rider inte mina likadant.
Den ena som gärna vill bli för hög i nacken rider jag i en lägre form.
Då den gärna strävar uppåt själv blir det en ganska bra medelväg.

Den andra som vill vara låg rider jag klart över tygeln och bara försöker få in rumpan. Kröka på nacken är dens minsta problem.
resultatet där blir då bra när jag har kommit å tbakbenen.

Är det inte skillnad också på om hästen själv VILL kröka in nacken för att fuska likson än att man som ryttare tvingar in nacken? Tycker jag ialla fall för jag kan verkligen inte hjälpa att min tjej gör så, men jag jobbar ju på att nå Uppåt...

malinsky skrev:
Det är nog så att jag upplever generellt sett att det 'skriks' rollkur så fort nosen dippas in ngn mm bakom lod, å alla som rider så ifrågasätts ganska ordentligt som om de vore hästmisshandlare.. (ngt överdrivet) I denna tråd pratas det om rollkur, men jag tycker personligen att det har gått t överdrift, även i andra trådar. Att diskutera e bra, & alla har rätt att ha en åsikt, & detta är min :)

Jag tycker detta har varit en utav de mest sakliga och trevligaste trådar angående rollkur någonsin. Sen att jag har åsikter som alla inte kommer överens med är ju inte konstigt, men det har hanterats väldigt bra i denna tråd.:idea:

Rumpnissen skrev:
Jag tycker detta har varit en utav de mest sakliga och trevligaste trådar angående rollkur någonsin. Sen att jag har åsikter som alla inte kommer överens med är ju inte konstigt, men det har hanterats väldigt bra i denna tråd.:idea:
DET skriver jag under på! :)

Mysis skrev att hästen själv ville kröka in nacken.

Jag ser mer det som ett tecken på för mycket handarbete från ryttarens sida, 'meck' som vi skrev förut i en anna tråd.

Att hästen inte 'arbetar' beror ju på att ryttaren inte lyckas vinkla om bäckenet.

Vinklar man om bäckenet - så sträcks näsan framåt, man måste då erbjuda hsäten en trygg och stilla hand så den vågar vara kvar därframme.
Meckar man då, på en känslig häst som vill den inte vara där , utan krullar ihop sig igen.

Ryttaren har då lagt krokben för sig själv.

Som bekant fokuserar jag hellre på att ryttaren skall göra rätt, - först då kan och törs ju hästen följa med.

Sedan kan ju tygellängden också var av betydles.
Om hästen vinklar om bäckenet och kommer över ryggen så sträcker den näsan framåt, En för kort tygel hindrar ju det:smirk:

Senast ändrad:

Susan skrev:
Vad får hästen att välja att kröka innacken och stå emot :angel:

Inte för att just bara svara Susan, utan generellt:

Hästen kan ju "vika in nosen" därför att den höga form den går i är för jobbig att uppehålla. Får hästen då inte längre tygel så kan den vika in nosen och på så sätt placera halsen lägre. Att den sen står emot kanske betyder att den verkligen vill ha längre tygel.

lette_rollkur.gif

Båda, eller vilken som, eller bakben. Men det brukar ju hänga ihop.

T

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens hälsa och var gränsen bör gå för metoder att öka hästens prestation, är frågor som just nu diskuteras på Internationella...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I radioprogrammet Studio 1 på P1 ringde programledarna upp ridsportprofilen Maria Gretzer för att prata om hästvälfärd och vart gränsen...
Svar
0
· Visningar
39
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en studie där ett forskarlag observerade ekipage på GP-nivå vid tävlingar i Tyskland, blev resultatet att flera av hästarna hade nosen...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023