var går gränsen?

Sv: var går gränsen?

Ja kan du inte lägag in din bild på Owe också
(jag har undrat var du hållit hus)

Jag lägge tilllite som fortsättning på mitt förra inlägg :D

Där "rollkur effekten" tar vid är rollkur
(se min tråd "jag ser..." på gnägg) *reklamar lite*:angel:

Noir3 skrev:
Han försöker visa hur man rider hästen framåt-neråt eller lång-och-låg. Jag anser att hästen böjer av. Om hästen inte orkar bättre tycker jag att man ska rida den i lägre form med utsträkt hals inte bara fälla ner ned. Men jag tror våra åsikter skiljer sig, enl dina idigare inlägg...T
Det tror jag också :) (att våra åsikter skiljer sig alltså!) Jag brukar ha hästen lång och låg när jag rider fram, men jag anser att man någonstans måste börja kräva av hästen att den skall orka samla sig och komma under sig. Om man inte gör det lär man inte komma så mycket framåt, men som sagt, det är min uppfattning :D .

Så semispinalis är den röda muskeln. Och multifidos är ???

Men nu ser jag en liten hävarm. Den där grejen som sticker ut i nacken, som muskeln sitter fast i. Och så huvudet som motvikt på andra sidan :idea:

Om hästen drar in näsan så blir det ju då en kraft som drar i muskeln. Men vad händer egentligen då?! Om någon drar i mig så att en muskel sträcks så är det mest troligt att jag spjärnar emot och vill dra ihop muskeln... Om jag inte är mycket avslappnad och kan tänka mig att få hjälp att stretcha, men då får det vara mkt varsamt och någon jag litar på!

Men jag kan tänka mig att det motsatta fungerar fint, och det är väl det man vill uppnå. Dvs om denna semispinalis är avslappnad och lååång så tillåts huvudet att ramla ner (pga huvudets vikt). Och hästen huvud blir nånstans runt lod, hurra... Om muskeln istället är spänd och kort så åker nosen fram och upp (och underhalsen ut?)

Men jag kan ingenting om muskler och sånt!! Vad som händer i nederändan av muskeln och med ryggen törs jag inte ens gissa för det blir ju så FEL då :rofl:

Buke-Popeye (fast egentligen blev jag bara nyfiken..) har lurat in mig på Tradera/Ebay, så jag har suttit fast där i några dagar. :devil:
I övrigt har jag haft massa plugg och grejer att göra.. Så jag har inte riktigt orkat skriva något här. :o

Tydligen ska vi och titta på en islänning på torsdag också.
Bra att jag får veta saker. :crazy:

Bilder på owe var det ja, hur många vill ni ha? :angel: Och vilken menar du med "din bild"? Den där han är pissed off på hunden?
Jag har ju multiplikationstabeller med bilder där har gör olika rörelser med olika huvud/halsställningar.. Slänger in några som kan bidra till ämnet (tror jag) i alla fall.

"Sitter", dippar bakom lod. Ska precis göra en vändning från halt rätt om och galoppera iväg åt motsatt håll.
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/hstarnaspringer0220.jpg

Bra trav. I lod/framför lod.
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Owefintrav.jpg

Owes stretchar själv.
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/hstardecember2005020meoooa.jpg

Brall.
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/DSCN0850.jpg

Blandade galoppbilder, olika kvalitet och huvudställningar.
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Elins bilder/bild28frimsnk.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Elins bilder/bild32flrmisnk.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Elins bilder/bild34frmisnk.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Elins bilder/bild30frmisnk.jpg

Shettisen, samma "fenomen", galoppfattning, bakom lod.
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Elins bilder/vinterbilder29januari0080.jpg

Något att ha?

Själv är jag nog inne på din teori, att de helt enkelt tar i så för kung och fosterland mycket att de hamnar i den positionen med huvudet. Det handlar ju inte om några jättevältränade/välgymnastiserade hästar med megastyrka direkt.

Sedan vad gäller Owe, så tror han allvarligt talat att han är en fullblodsarab.. För när han ska visa upps sig far svansen upp över ryggen och halsen blir kort och hög. Då tror jag det beror på att han blir såpass spänd i hela kroppen att det uppstår. I sådana sammanhand visar han även upp "passageaktig" trav.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, du har rätt, vi har vindlat oss långt bort. Jag kan inte uttala mig om vilken grundfunktion muskeln har, då jag inte vet hur Gud tänkte när han skapade hästen. Men enligt Bürger så är detta en "hållningsmuskel" precis som raka bukmuskeln (fastän han bara swishar förbi den, ett barn av sin tid). För stjärnkikeri finns ju alltid splenius (som ju har en utlöpare till nackutskottet) ochsen de små nackmusklerna. Jag vet inte om det är mer användbart till stjärkikeri.

vad han ju noga går in på är att vissa muskler är mer till för statiskt arbete, som då semispinalis och raka bukmuskeln. jag tycker att det låter sunt. Men en häst är egentligen inte gjort för särskilt mycket statiskt arbete alls, alla gångarter pulserar ju, och det enda hästen gör långa perioder är betar och skrittar. Och under betandet använder den halsen till att understödja bålen, och i skrittandet använder den halsen för att röra frambenen, vagga undan för bakbenen, etc.

Theresa

Ciazon skrev:
Det tror jag också :) (att våra åsikter skiljer sig alltså!) Jag brukar ha hästen lång och låg när jag rider fram, men jag anser att man någonstans måste börja kräva av hästen att den skall orka samla sig och komma under sig. Om man inte gör det lär man inte komma så mycket framåt, men som sagt, det är min uppfattning :D .

Visst ska hästen börja jobba. Det ska den göra tidigt i sin karriär, men bara korta episoder med sträckning och vila emellan. Att rulla in halsen med hakan närmare bröstet anser jag varken vara nödvändigt för stretching eller arbetsbelastning.

Theresa

Lord Owen skrev:
Buke-Popeye (fast egentligen blev jag bara nyfiken..) har lurat in mig på Tradera/Ebay, så jag har suttit fast där i några dagar. :devil:
I övrigt har jag haft massa plugg och grejer att göra.. Så jag har inte riktigt orkat skriva något här. :o

Hälsa "Popeye" från mig!

Tessan

Det var nog den här jag menade, och hade tankar kring

hstarnaspringer0230.jpg

Noir3 skrev:
Hälsa "Popeye" från mig!

Tessan

Jag känner inte henne mer än genom buke, jag blev bara ruskigt nyfiken när hon är så besatt av Ebay. "Vad är det som är så kul" liksom. :o :p

Susan skrev:
Det var nog den här jag menade, och hade tankar kring

hstarnaspringer0230.jpg

Aha!

Vad tycker du om den? :) Utveckla gärna.
Det är ju inte min favoritbild direkt. :p

Vill du ha fler liknande bilder?

Yes detta är semispinalis!

Multifidus är små muskler som går mellan kotorna närmast ryggraden. hållningsmuskelr i ryggen (glöm dom i den här diskussionen)

Jag tycker att du tänker rätt för att kunna göra en pilbåge uppåt - så måset ju denna muskel ge efter.

denna muskels grudnfunktion höjer hals och huvud

putts.jpg

Tiff.jpg

(splenius capitis höjer bara huvudet.)

Sedan under större kraftutväxling så kan ju muskler få andra funktioner. Om grudnfunktionen = koncentriskt arbete - höjjer hals och huvud så skull den vid extentriskt arbete = arbete under starkt motstånd kunna skapa drag i dess ursprung vid manken och på så vis hjälpa till att stabilisera bröstryggen.

Men det var ju bara en tanke från min sida om vad som kan tänkas ske på de här bakom lodbilderna ochhur den kan passa in i ryggens arbete

Här kommer en till på en Fjording.

Tuva.jpg

lite konstig vinkel men kolla in bakbensaktiviteten:d
Kolla in hur hon sätter sig - sittbenen pekar nedåt....

Nu har väl hängt med i susans buke kurs:smirk:

Jämför då med nordisens bakbensaktivitet.....:o

Jag undrar just om det är mitt fel..? Jag har nämligen köpt en hel del bra äldre utrustning på eBay för spottstyvrar, och använt endel på hennes häst, bl a. Jag brukar tipsa folk om det, om man vill ha sånt som inte finns i ridsportbutiker. Sen är det lite som poker, tror jag. Det är ett spel. Får jag den verkligen så billigt som det verkar, eller går priset upp på slutet?

Tessan

Sedan kan man ju fundera över vad är skillnaden på dessa två bilder...
vad ändrar rörelsemönstert så dramatiskt...
Jämför att på ena bilden är bakbenen lika aktiva som frambenen :angel:

putts.jpg

puttson.jpg

:D

Lord Owen skrev:
Aha!
Vad tycker du om den? :) Utveckla gärna.
Det är ju inte min favoritbild direkt. :p
Vill du ha fler liknande bilder?

Ja om jag svarar på det så svarar jag på min egen fråga.

Placera din owebild ovanför en exteriörbild så ser du svaret..
Lägg gärna ut.

Susan skrev:
Sedan kan man ju fundera över vad är skillnaden på dessa två bilder...
vad ändrar rörelsemönstert så dramatiskt...

Att Owe springer med på den andra såklart. :D
Och att den lysande fotografen är så bra på att fotografera. :angel:

Susan skrev:
Ja om jag svarar på det så svarar jag på min egen fråga.

Placera din owebild ovanför en exteriörbild så ser du svaret..
Lägg gärna ut.

Hinner inte nu men ska göra det!

Lord Owen skrev:
Att Owe springer med på den andra såklart. :D
Och att den lysande fotografen är så bra på att fotografera. :angel:

På 1 så svarar vi visst var det något som motiverade att......... :D Helt rätt

2. Jag vet att du är asabra på att fotografera. Jag fotade därför att jag blev avis, men fick inte bilderna på CD :mad.
Det var visst nån liten ruta där man skulle kryssa....:angel:

Susan skrev:
På 1 så svarar vi visst var det något som motiverade att......... :D Helt rätt

2. Jag vet att du är asabra på att fotografera. Jag fotade därför att jag blev avis, men fick inte bilderna på CD :mad.
Det var visst nån liten ruta där man skulle kryssa....:angel:

Jag kan lära dig. :) Min kamera är skit, men det går ganska bra om man trycker in knappen 1 minut före hästen kommer in i bilden. :p

Jag ska försöka fixa en videokamera som bränner direkt på DVD och som man kan ta stillbilder och bildserier ur. :bump:

För övrigt så är det väl lite uppförsbacke där han springer på bilden, det påverkar? *försöker vara seriös*

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens hälsa och var gränsen bör gå för metoder att öka hästens prestation, är frågor som just nu diskuteras på Internationella...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I radioprogrammet Studio 1 på P1 ringde programledarna upp ridsportprofilen Maria Gretzer för att prata om hästvälfärd och vart gränsen...
Svar
0
· Visningar
39
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en studie där ett forskarlag observerade ekipage på GP-nivå vid tävlingar i Tyskland, blev resultatet att flera av hästarna hade nosen...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka