var går gränsen?

Sv: var går gränsen?

Vet inte om det bara är du och jag kvar här påtråden, men i alla fall...

Det som händer på bilderna här på tråden är ju att stjärnkikarhästarna använder sian sträckare på översidan och höjjer huvud och sänker ryggen.

Medan alla bakomlodbilderna har en extrem användning av flexorerna på undersidan

Jämför överlinjen på den iegen häst. Ser du inte - så måla av de olika linjerna.

OWE.jpg

.......................
hstarnaspringer0230.jpg

Det som är intressant för mig är ju vad om händer i överlinjen inte vad som händer bakom lod.

Ingen av dessa hästar drar ihop halsen som en rollkurshäst. Framör allt inte den del som är närmast manken - men de är bakom lod.

Det intressant för mig är vad har man för syfte? uppnår man det syftet?

Senast ändrad:

Susan skrev:
Det som är intressant för mig är ju vad om händer i överlinjen inte vad som händer bakom lod.

Ingen av dessa hästar drar ihop halsen som en rollkurshäst. Framör allt inte den del som är närmast manken - men de är bakom lod.

Det intressant för mig är vad har man för syfte? uppnår man det syftet?

Det har du ju rätt i! :idea:

Menar du syftet för de som sysslar med rollkur eller har jag missförstått?

Jag ska rita och fundera imorgon, nu har jag brådis!

Förra inlägget visr då - spänna pilbågen uppåt.

Här kommer spänna pilbågen nedåt - hästen drar ihop sina musker i överlinjen istälelt för underlinjen.
Tiff.jpg

Dessa sittben på hästen pekar uppåt se så hon putar med rumpan istället för att 'vika in' den

De som sysslar med rollkur böjer för mycket framifrån och inget alla bakifrån

Deras rumpor ser ut som rödtoppens ovan.

Susan skrev:
Jag ser mer det som ett tecken på för mycket handarbete från ryttarens sida, 'meck' som vi skrev förut i en anna tråd.

Hehe - "mecka med handen" är mina ord..... jag tycker det är ett bra uttryck.:D

förvånad över mig själv att jag hållt mig ifrån denna tråden tills nu :D

Nu ska jag krångla lite också....:)

Är det egentligen inte lite av en annan sak att diskutera hästens balans och hållning utan ryttare, dvs hästen endast bärande sig själv, men utan ryttare, och att då diskutera "formen"? Ryttaren påverkar ju hästen och ger den helt andra förutsättningar (eller icke förutsättningar) att balansera och bära sig. Hästen i frihet tycker jag är goddag yxskaft att den har sin egen balans och bär sig. Så egentligen - egenom att titta på de ryttarlösa hästar som finns här i tråden, så diskuterar vi ändå formen under ryttare? Blir inte jätte applicerbart eller har jag totalt vansinnesfel? Vore mer effektivt i diskussionen att diskutera RIDANDE bilder?????

Senast ändrad:

Vad jag ville illusterar mest är ju det som man sällan ser med ryttare - dels för att det är svårt och dels för att sadeln ofta är i vägen för ögat.

Det som hästen måste gör muskulärt med ryttare som den iten måset göra utan är ju att kompensera dels ryttarens tyngd och ibland dess bristande balans :smirk:

Men det är ändå samma skelett, samma muskelr och samma biomekanik, med böjare och sträckare.

vad jag intev ar noga med att påpeka tidigare är ju att en rollkurryttare får en höjning av brästryggen med hjälp av latt bända i ligamnetsystemet, men när den ryttaren går ur rollen så saggar bröstkrogen ned igen.

Vitsen är istälelt att få igång hästen böjare på undersidan.

jag tyckte dessa bilder var bra då de var så extrema.
Jag kan lägag in bilder på ridande rytatre också om du vill för att illustrera arbetet med böjare och sträckare

Susan skrev:
Vad jag ville illusterar mest är ju det som man sällan ser med ryttare - dels för att det är svårt och dels för att sadeln ofta är i vägen för ögat.

Det som hästen måste gör muskulärt med ryttare som den iten måset göra utan är ju att kompensera dels ryttarens tyngd och ibland dess bristande balans :smirk:

Men det är ändå samma skelett, samma muskelr och samma biomekanik, med böjare och sträckare.

Jadå - det köper jag absolut.

är givetvis ändå intressant med ridande bilder som balans till hittills diskussion, om du har sådana och de är bra exempel! :bow:

Det lustiga är att jag för flera år sedan hade diskussion med folk och visade på ungefär samma typer av bilder. Häst i hagen som går som den du visar och GP-häst i passage med exakt samma rumpa. De jag visade bilderna för höll inte med om att bakdelarna var exakt likadana.

Hade velat vara en hejjare på photoshop, då kanske man hade kunnat sudda bort ryttare, sadel och huvudplacering på hästarna. Då kan folk inte gå efter vem som rider och var hästen har sitt huvud. Men jag har tummen mitt i handen vad gäller sånt. :(

Hästar som använder sina böjare på undersidan av kroppen. En av dessa är ju raka magmuskeln som vinklar om bäckenet

Strohen.jpg

Hoyos.jpg

FidermarkCobyvanbalen.jpg

Alla dessa hästar ä rbakom lod, men sträcker den nedre delen av halsen farmåt.

I enlighet med bilden av en korrekt halvhalt :
*In med rumpan
*Upp och ut med halsen

Hästar som är spända i sin överlinje = sina sträckare på ovansidan - så den raka magmuskeln inte kan vinkla om bäckenet för att stabilisera ryggen
På alla utom en bild hindrar tygeln hästen från att håla upp huvudet.:devil:

Spnd.jpg

vanlig häst jämför med formen på den svarta hästen med ett S på sargen

hej.jpg

Svensk dressyrryttare som detgår bra för

minna.jpg

Svensk Dressyrryttare som det går ännu bättre för

TibblRyggn.jpg

Såhär illustrerar ryggning i Tibblins bok. Ryggning är annars ett bra sätt att få hästen att vinkal om bäckenet.

E.jpg

Så här ser Passage ut i Lettes stil i hans bok Dressyr.

salinero.jpg

och såhär vinner man OS

Det är INTE nidbilder - det är siluetter.
Kolla in den spända pilbågen ned på varje bild.

Och detta skall kallas dressyr (- där man ska spänna pilbågen uppåt) :o :angel:

Senast ändrad:

Med andra ord så vinklar min häst inte om sitt bäcken på dessa bilder...

414669680uevULy_ph.jpg

418769576fMYfxS_ph.jpg

Ska ta lite mer bilder när jag tömkör så ska jag studera bäckenet..
p.s detta är en annan "var går gränsen"- tråd.. någon snodde min rubrik. ;)

Senast ändrad:

Jag kan inte se dina bilder.

Det manmåste ha i åtanke är hur hsäten ser ut exteriört från början.
Din häst har ju enligt en annnan bild ett väldigt plant bäcken från början.
Hästen skall vinkla mer än när den står still :D

ok, så linjen går från rumpans mest utputade del "bakåt" samt höftknölen, är det rätt uppfattat?

mackan skrev:
Är det egentligen inte lite av en annan sak att diskutera hästens balans och hållning utan ryttare, dvs hästen endast bärande sig själv, men utan ryttare, och att då diskutera "formen"? Ryttaren påverkar ju hästen och ger den helt andra förutsättningar (eller icke förutsättningar) att balansera och bära sig. Hästen i frihet tycker jag är goddag yxskaft att den har sin egen balans och bär sig. Så egentligen - egenom att titta på de ryttarlösa hästar som finns här i tråden, så diskuterar vi ändå formen under ryttare? Blir inte jätte applicerbart eller har jag totalt vansinnesfel? Vore mer effektivt i diskussionen att diskutera RIDANDE bilder?????

Jag tycker det är jätteintressant med bilder på "fria" hästar i olika "former" även i sådana här diskussioner! :) Dels för att jag tycker man ser mkt bättre och för att jag är väldigt intresserad i varför en häst själv väljer att placera sig bakom lod, och vad händer då och bla bla bla.
Kunde jag få fram ens snudd på det min häst visar tidigare i tråden när jag är till häst så skulle jag lägga in bilder. ;)

Och för mig, och min häst, är det inte goddag yxskaft då han gått som en kratta, stolpat runt extremt på framdelen, även i hagen för bara något år sedan. Haft noll balans även utan ryttare. Det som finns i honom nu är något jag jobbat mkt för att få tillbaka (det är ju någon som sabbat innan jag köpte honom...).

Sedan är jag ju av den åsikten att jag måste kunna förstå hur hästen ser ut och så vidare i den önskade "formen" i hagen för at kunna uppleva det ordentligt till häst. :idea:

Bara liten fundering. :D

Det köper jag absolut!

Men om vi pratar ridning så tycker jag inte det är samma sak att diskutera hur hästen bär sig "rätt" utan ryttare och med ryttare. det är samma skelett ja - men inte samma belastning, ioch med ryttarens inverkan. därmed kan man inte förvänta sig att häst under ryttare ska uppträda i identisk "form" som under ryttare - vilken typ eller nivå av ridning vi än pratar.

Nej, inte alls på samma nivå som i hagen. Men kan kanske vill ha ett hum om vad man egentligen vill röra sig mot? ;)

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens hälsa och var gränsen bör gå för metoder att öka hästens prestation, är frågor som just nu diskuteras på Internationella...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I radioprogrammet Studio 1 på P1 ringde programledarna upp ridsportprofilen Maria Gretzer för att prata om hästvälfärd och vart gränsen...
Svar
0
· Visningar
39
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en studie där ett forskarlag observerade ekipage på GP-nivå vid tävlingar i Tyskland, blev resultatet att flera av hästarna hade nosen...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka