var går gränsen?

Sv: var går gränsen?

För mig är stå emot i ryggen en häst som slutar tänka/jobba framåt.
Den släpper bettet.
Då får man säga hoppsan för mycket hand och rida fram tillbetett igen.

Den andra tänker fortfarande framåt, men på fel sätt.

Din bildeserie tycker jag var ett bra exempel på dålig kandarridning.
kankse jag skulle ha haft i en anna tråd :angel: :D

Den passar ju bra in på AnnAs beskrivining om hur hästen måste göra för att få eftergift från stången.
Den kanske känns tyngre på bild 2, men då kanske den hellre lägger sig på bridongen hårt, än får kraftig inverkan av för kort stångtygel på bild 1.

Ingen häst vill ju gå fram tillhanden på för mycket stång.

För att hästar är lata av naturen och försvarar sig på olika sätt, upp med huvet, ner med huvet, springa fort, springa långsamt osv. Har du någon teori, för visst är det svårt att få hästen i helt perfekt form! Jag försöker rida men ganska långa tyglar, jobba uppåt och jag rider alltid med en så stilla och stadig hand jag kan. Rider också så gott jag kan med säte och skänkar framåt. Fast även när min megaduktiga tränare rider så försöker hon krulla in nacken. Fast det blir bättre hela tiden. I skritt och halt är det sämst...Jag tror också att man måste koncentrera sig på att ha tag i hästen, kontroll på varje steg och komma ifrån alla försvar, innan man kan uppnå den fina höga formen. Så för mig är det bara att jobba på.

Senast ändrad av en moderator:

Hästar viker in nosen i det fria också då de tar i som katten med rumpan. Svart eller vitt hade varit bättre.

Hästar i det fria spänner och sänker ryggen när de tar i som katten också. I synnerhet när de drar in nosen som du beskriver. Det må vara naturligt på alla sätt, men kanske inte önskvärt i en riden situation.

T

Susan skrev:
Mysis skrev att hästen själv ville kröka in nacken.

Jag ser mer det som ett tecken på för mycket handarbete från ryttarens sida, 'meck' som vi skrev förut i en anna tråd.

Att hästen inte 'arbetar' beror ju på att ryttaren inte lyckas vinkla om bäckenet.

Vinklar man om bäckenet - så sträcks näsan framåt, man måste då erbjuda hsäten en trygg och stilla hand så den vågar vara kvar därframme.
Meckar man då, på en känslig häst som vill den inte vara där , utan krullar ihop sig igen.

Ryttaren har då lagt krokben för sig själv.

Som bekant fokuserar jag hellre på att ryttaren skall göra rätt, - först då kan och törs ju hästen följa med.

Sedan kan ju tygellängden också var av betydles.
Om hästen vinklar om bäckenet och kommer över ryggen så sträcker den näsan framåt, En för kort tygel hindrar ju det:smirk:
Ok, tack för förtydligandet!! :)

En fråga till då ;) Om jag rider min häst så den får med sig bakdelen, och rider den

1) över tygeln

2) i lod

3) bakom lod

hur påverkas hästens arbete? Hindras den från att jobba rätt på ngt vis om den rids över eller under? (rent muskulärt) Spelar det någon roll egentligen eller är det "bara önskvärt"?

Varför ska hästen ridas i lod?

Finns det någon tråd som har tagit upp detta så länka gärna till den, för då har jag inte fattat det jag läste då.. :angel:

När min häst är "över tygeln" jobbar underhalsen jättebra... :crazy:

jag skriver ingenstans om dra in nosen. ´

Jag vill inte dra in någon hästs nos. Även om jag säkert gör det 80% av min ridtid eftersom jag är så klantig. Jag försöker allt jag kan att rida med sitsen och inte med handen. Jag är medveten.

Jag tkr bara det är intressant att det inte FINNS tillfällen då hästen jobbar med rumpa, höjd rygg och nosen bakom lodplan enligt många på buke. Lord Owen visade en gång bilder på sin häst i frihet då den tog in näsan för att den laddade bak. Då var det ok. Men inte nu?

När är det ok och när är det inte? Beror det på vem som äger hästen? Tycker du att min häst här t ex sänker ryggen? Det är ingen som drar den i munnen.
http://photobucket.com/albums/a288/Jangmark72/?action=view&current=galopp.jpg

jag anser inte att man kan svara helt generellt på dina frågor.
Det finns en miljon sätt att gå till brevlåda, och hästen är ju också en levande varelse och kan variera sina rörelsemönster beroende på olika balanser och spänningar.

Mitt ideal är ju en jämnt spänd pilbåge det är det enda sätt jag har hittat till 100% balans och 100% röreslefrihet.

Det som spänner pilbågen är ju muskler på undersidan av pilbågen.
Det finns ju oxå motsvarande multifidus på ovansidan av halskotpelaren.

Du vet ju vad en agonist och en antagonist är eller hur?

Eftersom vi just i det här fallet vill spänna en pilbåge så räknas alla muskler som gör det till agonister, och de som har motsatt funktion till antagonister ( kanske borde heta anti gonister istället)

1. Okey - hamnar över tygeln gör ju hästenmed muskler på ovansidan pilbågen vilket alltså är antagonister. De gör motsatt jobb än det jobb vi vill ha gjort, så de hindrar ju oss.

En annan nackdel är att hästen måste få jobba med höger vänster sida växelvis. Varje muskelspänning som sker på båda sidor i kroppen samtidigt hindrar durchlässsigkeit. Och om hästen hästen höjer huvudet så jobbar den på båda sidor samtidigt.

2.Jag tror, att i lodbeskrivningen är ett sätt att beskriva i balans, men det vore mycket bättre om det hade beskrivit pilbågen.
Pilbågen koms på någon gång på 1700 talet men han vara liksom Kopernikus före sin tid, så den återupptäcktes i mitten på 1940 - talet. TR och så tror jag skrevs i början på seklet. De hade kanske inte orden....

3. Ett seriöst svar vore jag vet inte. Jag tycker att det är så många andra tecken som är viktigare. När dessa är uppfyllda så brukar näsan hamna rätt av sig själv. Lodet KAN vara symptomet.
Titta hellre på sittbenen på hästen, titta hellre på halsen är den en del av pilbågen eller en en helt fristående del = hästen är "av" vid c7.
Halsen resning skall ju vara en fortsättning på bröstkorgens välvning.
Det tyclker jag både jackos och Lord Owens hästar uppvisar.

jag tror det man vill åt genom att vilja ha hästen i eller något framför lod är att försäkra sig om att t inte finns någon onödig spänning i hästhalsen.

I min riding så finns inte termerna Yield, och eftergift utan det ses som ett resultat av en formning bakifrån och en av spänning.

jagvill att mina elever skall rida på tillräckligt långa tyglar för att hästen skall kunna höja bröstkorgen, för när den gör det så sträcks hals och huvud framåt och då måste det finans plats.

Under hals - det du ser på underhalsen är en muskel som heter brachiocephalicus. Den delen av den som du ser öppnar bogleden och drar bogen framåt. Jag tror snarare att du ser den beror på att att den övre delen av S- et i hals kotpelaren dras lite bakåt när hästen backar med huvudet.
Att den blir stor på hästar som går på bogarna beror förmodligen på att hästen börjar arbeta med denna muskel samtidigt som frambenet fortfarande är belastat.

Senast ändrad:

mysis skrev:
För att hästar är lata av naturen och försvarar sig på olika sätt, upp med huvet, ner med huvet, springa fort, springa långsamt osv. Har du någon teori,

teorien har jag redogjort för här i tråden.

Vill bara notera att om man tolkar hästens reaktioner enbart som undanflykter beroende på lathet så tror jag inte man nånsin kan komma ur situationen.

Först när man inser hur hästen försöker hantera sin ryggsäck så tror jag att man kan komma till en lösning.

OBS inget personligt om vare sig dig eller din tränare.

jag ville bara peka på en helt annorlunda utgångspunkt.

Hänvisar till Charles de Kunffy; Vikan inte forma hästen, bara rikta dess enerigier och de är dessa som skapar form.

I jackos bild flödar energin tycker jag.

Det är den man måste ffa tillåta som ryttare - det är där det sitter i förta hand.
Först tillåta släppa fram - därefter rikta

jacko skrev:
jag skriver ingenstans om dra in nosen. ´

[/url]

Du skrev " viker in nosen" och jag skrev "drar in nosen" och jag menar inget annat än du menar. Inte att ryttaren gör det eller så utan jag skrev ju "i det fria".

Din häst drar inte in nosen särskilt mycket och han är lite spänd i ryggen eftersom han brallar till sådant! Men det finns inget som är svar och vitt och att det ena måste ge det andra. Däremot är sannolikheten stor.

Tessan

Enligt dig kan en häst alltså aldrig någonsin dra in / vika in nosen och komma över ryggen? Oavsett om det är låg eller hög form? Då håller du inte med Belasik t ex?

Jag har roat mig lite för att ta reda på hur hästen skullel se ut i marken (hoppas ingen tar illa upp)

galopp.jpg

vad den här hästen gör är ju att den bara viker in huvudet - halsen är ju fortfarande låååång.

Jättefin pilbåge.

Jag gillar den här bilden.:d :d :d
Det som är så himla intressant i det här, och i en massa teorier öht. taget är att det är kanske i den här huvudpositionen som semispinalis öht. _kan_ hjälpa till att dra upp ryggen.

Allas vår AnnA_ talade ju om, att för att något skall funka som en hävstång så måste den finans en fixerad punkt att böja runt....

Jag vill inte lägag mig i själva diskussionen men jag tycker att sådan här diskussioner runt ikring verkligen tänder en lykta för att förstå the bigger picture.

Jag har fått läsa valda delar av bürger och hans hävstångsteorier och tyckt Que :confused:, men inser mer och mer att det han beskriver är ju det allra sista krutet som vi ser på bilden, och det jag beskriver och även Carola, och som det till och med finns forskning på - är det som måste på plats först inann det där andar kan ske...

Det är en stooor värld med biomekanik. Man kan gå till brevlådan på många olika sätt:D

Som parantes kan jag säga att jag inte anser denna häst spänd i ryggen då skull han inte kunan spänna pilbågen så fint framtill och heller inte få in bakbenet där.(Ryggmuskelrna är ju antagonister till det vi ser på bilden :D

Kolla in sittbenen :love:

JAcko - Är bilden från i somras hoppas jag _ annars blir jag avis på _er_ vår :D :o :rofl:

Skojjar bara

Mvh SUS

Senast ändrad:

Jo, det kan den. Och under ju kortare stunder desto troligare. Men det är allra vanligast att spänningar i underhalsmuskulaturen sprider sig reflexmässigt längs ryggraden. Alltså, om hästen far runt och "ormar" med huvudet när den busar i hagen så kan den visst vara avslappnad i ryggen under de bråkdels sekunderna (dock är det ju vanligt att hästar spänner sig när de brallar runt).

Om man rider en häst så att den lär sig att gå och hålla tillbaka huvudet med dessa muskler så kan man också få en vill avslappning i ryggen ändå, men detta trots reflexerna, inte alls på grund av dem.

Jag håller inte med Belasik att det skulle vara bättre att använda dessa underhalsmuskler för att behålla nacken flexad, även om det betyder bakom lodplan. För mig, och Bürger, Heuschmann och många fler så kommer vinkeln i nacken från eftergift och avslappning, inte från att hästen aktivt flexar. Men i och med Denoix/Pailloux bok så verkar detta nästan helt taget för givet nu mera, rent allmänt.

Theresa

Susan, jag skulle nog beskriva Bürgers teorier mer som "talja och trissa" än "hävstång", om du förstår vad jag menar. För att fixera halsen nog för att skapa en stång krävs åtskilligt med spänning.

T

Ahh! du skrev hävarm inte hävstång på din förra sida, nu måste jag ta en liten mekaniklektion igen vet ej skillnaden, det enda jag tänker på spontant är att även en hävarm måsta stabiliseras.

Skall studera vidare, vi börjar med ordboken sedan får jag googla.

SUS

Susan skrev:
Allas vår AnnA_ talade ju om, att för att något skall funka som en hävstång så måste den finans en fixerad punkt att böja runt....

Nja, men vänta lite.... Jag hänger inte med :o Vilka kroppsdelar menar du gör vad - vad är fixt och var är hävarmarna? Jag har inte läst något av Bürger... En hävstång är stel och oböjlig, det ska ju helst inte hästen vara.

(Med hävstång och hävarm menar man samma sak)

Tessan och jag har haft en diskussion för hundra år sedan om en muskel som går från nackutskottet ( heter det så?) och ner till manken kan lyfta ryggen.
Detta utifrån en hävsarmsteori från Bürger om jag förstått det rätt.
jag tror även dadde referara till främre och bakre hävarmen...

Jag har haft åsikter om brister i de mekaniska tankarna.

men inser nu att tex. om man fixerar ryggraden med hjälp av raka magmuskeln och fixerar ryggen med ryggmuklerna då kan ju höftlledskkulan vara den fasta punkten och rumpmusklerna kan öppna höftleden och på så sätt ta med sig hela kranen = ryggen

Framifrån så skuölle det kunna vara så här att om man stabiliserar halkotpelaren och sedan drar in hakan så skapr det en dragkraft uppifrån i semispinalis. Den fasta punkten torde då var Atlas....

Hästen viker in hakan och satbiliserar ( mer än lyfter tror jag) om rådet C 3-7

semispinalis egentliga funktion är ju att dra fästet på nacken (occipital bone) mot manken - dvs 'stjärnkika'.

jag kan lägga till bilder senare - nu måste jag måste rusa.

Senast ändrad:

Så skulle jag tolka det. Det som är intressant är väl vad man vill uppnå där och då.

Min favoritsnubbe de Kunffy ( snart får jag ta provision :D) påpekar lite då och då.

man får inte blanda i hop målet - med vägen

lånar den senaste knappen:

- Test med halvhalt visar om hästen går rätt på tygeln. Om hh fungerar - så är hästen rätt på tygeln./T_B

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens hälsa och var gränsen bör gå för metoder att öka hästens prestation, är frågor som just nu diskuteras på Internationella...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I radioprogrammet Studio 1 på P1 ringde programledarna upp ridsportprofilen Maria Gretzer för att prata om hästvälfärd och vart gränsen...
Svar
0
· Visningar
39
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en studie där ett forskarlag observerade ekipage på GP-nivå vid tävlingar i Tyskland, blev resultatet att flera av hästarna hade nosen...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023