krambanan
Trådstartare
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel
Det är aldrig någonsin offrets fel. Att slå, hålla fast, vara hotfull eller fälla hotfulla kommentarer eller liknande är alltid fel. Det spelar ingen roll vad någon säger, att slå är aldrig någonsin försvarbart om det inte är för att freda sig själv eller någon annan som man försöker skydda ifrån förövaren.
Jag hade en mycket intressant diskussion idag med en ganska ung person och fallet vi diskuterade var en polis som hade misshandlat sin fru och även sina barn under många år. Hen jag pratade med berättade att polisen ansågs vara så otroligt snäll och att han jobbade extra som taxichaufför för att kunna ge sin familj allt de ville ha och att många ansåg att frun måste ju ha gjort något och att hon var si och så och var så krävande att hon hade drivit honom till det. Jag sa då just detta att det är aldrig aldrig aldrig någonsin offrets fel. Det spelar ingen som helst roll vad offret säger innan slaget för det är alltid förövaren som gör fel. Hen fick sig en tankeställare och insåg ju att jag har rätt. Jag hoppas att hen kommer sprida detta i sin bekantskapskrets också så att kvinnan och barnen får det stöd de behöver istället för skitprat bakom deras ryggar och att framtida offer inte behöver tänka tanken att det var deras fel utan att de vet att det är förövaren som gör fel så att de inte anklagar sig själva utan istället anmäler och söker hjälp. Vi pratade också om normaliseringsprocessen och vad mycket som händer innan första slaget faller. Många tror ju tyvärr fortfarande att förövaren en dag bara kommer hem och slår sin partner och de förstår då inte varför hen inte går och det är så enormt viktigt att sprida kunskapen om normaliseringsprocessen så att människor känner igen tecknen om deras partner påbörjar den.