Var finns Ametist?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var finns Ametist?

Visst har du köpt en häst äger du den, men av vilken anledning ska du först säga att den ska vara sällskapshäst och sen kör och slaktar den. Eller säljer den vidare, vilket vissa hästar görs på detta slakteri............

Belägg för detta?
En person som säljer sin häst till ett slakteri ska få en avräkning från slakteriet där det står hur mycket hästen vägde, hur mycket kött det blev osv. Menar du att detta slakteri fuskar med det och skriver falska avräkningar? Jag har svårt att tänka mig att det är så!

Immer

***Knapplån***

En allmän reflektion: finns det verkligen så få slakthästar i Sverige att ägarna till slakteriet måste gå ut och lura till sig hästar under falska förespeglingar?
Knappast.

Immer

Jag tror nog att det finns anledning för slakterier att ragga "kunder". De flesta idag väljer nog trotjänaravlivning på sina hästar och jag tror inte att det är så många som kör dem till slakt. Sen är det väldigt många hästar som dessutom inte får användas till livsmedel. Så jag tror det är fullt möjligt.
Men slakteriägaren kan ju rentvå sig själv och sin firma genom att visa upp hästen. Varför gör hon inte det? Självklart tycker jag hon beter sig väldigt mysko...

***Knapplån***

En allmän reflektion: finns det verkligen så få slakthästar i Sverige att ägarna till slakteriet måste gå ut och lura till sig hästar under falska förespeglingar?
Knappast.

Immer

Att det är brist på "råvaran" är väl inget nytt. Och att man vill försöka ändra på opinionen angående köttet är väl heller inget nytt.

Men tveksamt att dom skulle "lura" på sig kunder..Nää det tror inte jag heller..
Eller jag vill inte tro att det händer i Sverige i alla fall. :crazy:

BRIST

AM

Ja, jag är också medveten om att det råder brist på hästkött i Sverige. Men från det till att börja lura till sig hästar? Nej, det tror inte heller jag på.

Jag vet många travmänniskor som regelbundet kör till det aktuella slakteriet med x antal hästar. Så jag tror inte att just detta slakteriet råder någon brist.

Immer

Om man köpt/fått häst under förespegling att den ska få vara sällskapshäst, säger åtminstone min moral att man inte slaktar den istället.
Har man dessutom skrivit under avtal om att kontakta säljaren/givaren innan man säljer den, så ser jag det som rent bedrägeri.

Beklagligt att "somliga" här anser det värre att skänka bort en häst, än att lura till sig en häst för att slakta den. Om det i det här fallet är som det ser ut att vara.

LIA

Jag håller med om att det är dålig moral att köpa en häst under falska förespeglingar för att sedan slakta.Dock är det väl ingen överaskning att det finns en hel del människor som inte har samma moral i frågan.

Så vad din eller min moral säger är egentligen irrelevant. vad hjälper det?

Varför tas min tråd bort.....

Ja du - svara på detta då....varför tar Gunnar och tidningar fortfarande upp exakt samma fråga "var är Ametist" och fortsätter att skriva om det?????
Hur skall jag kunna svara säkert på varför din tråd togs bort, jag är inte moderator.
Att Gunnar "tar up det" beror säkert på att det forumet automatiskt söker tidningsartiklar som handlar om hästar, inte på att din tråd var intressant trots att den förstördes av dig.
Dina påståenden om att hot när hästens namn kommer upp veerkar minst lika löjeväckande som dina konstiga påståenden om hästpass o antibiotika. Hade hästen ifråga ett pass med livstidskarens antecknat, o isåfall vilket preparat????
PL

Senast ändrad:

*kl* Jag är nog lika naiv och tror inte heller att man från ett slakteris sida "raggar" utdömda hästar att slakta...

Vart hästen är skiter jag fullständigt i, hästen skänktes bort för att nån uppenbarligen inte ville ha med den å göra längre och nu när båset är tomt saknas den... To bad, tänk efter före....

OCH om nån nu är så "barmhärtig" att den köper upp hästar billigt/får gratis som ingen vill ha och slaktar dem är det väl enligt många här bättre än att de får bli de berömda "vandringspokalerna" som ni så mkt avskyr att hästar blir...

Förmodligen har han väl blivit mat.....
Vet en som ringde till det aktuella slakteriet om en häst utan pass och fick till svar att det var inga problem de tog emot den ändå:confused:
De skulle få betalt för köttet också........
Som tur är så blev det inte så att hästen kördes dit.
Visst låter det som ett helt ok slakteri, eller??? Slakta hästar utan pass är väl ok för er som är suportrar till detta slakteri???
Eller så har vi fler som tycker det är en lönande affär och vill tysta ner det hela med att anklaga de som sålt eller gett bort sina hästar??? Jag får den tanken iaf då jag läser vissa inlägg, men hoppas ju att jag har fel...
Men där måste finnas folk som kan styrka att de slaktar hästar utan pass, träd fram så det blir ett stopp på det hela. Sitt inte bara tysta och låt det fortsätta, ni gör ju inte fel, det är slakteriet....

Var precis inne och läste på tidningen Norra Skåne där det stod att två hade ringt upp och berättat att de också blivit lurade av Veronica Larsson....
Visst låter hon (Veronica) seriös, klart hon samlar på sällskapshästar hemma i sin lägenhet, eller kan det kanske vara så att hon tar dem för slakt??? Helt ärligt vad tror ni egentligen???
Sedan kan man tycka vad man vill om att ge bort eller sälja sin häst billigt, det är kanske fel???
Men det största felet är ju att Veronica lurar till sig hästar, detta kan väl ingen hålla med om att det är ok????

Det känns som att slakteriägaren har vänner och bulvaner här på tråden för jag har svårt att förstå varför man annars tar henne så i försvar. Det ifråga sätts ingenting om hennes handlande utan bara den andras sidans s k orättfärdiga påhopp.
Pjok; jag har deltagit i den här diskussionen men jag avslutar nu. Jag önskar dig all lycka till och kan du inte PM:a mig lite hur det går.

Det känns som att slakteriägaren har vänner och bulvaner här på tråden för jag har svårt att förstå varför man annars tar henne så i försvar.

Det är JÄTTEBRA att det finns svenska hästslakterier.

Man ska självklart inte lura till sig hästar, om det nu görs,men varför vill så många att andra ska ta hand om deras utslitna och skadade trotjänare på ålderns höst, när deras eget mån över hästen minskar?

Situationen blir lite samma som när cykelägaren ställer sin cykel olåst, det är förbjudet att sno den men folk är idioter och gör så ändå , så man får skylla sig lite själv.

KL

Jag kommer från början från denna trakt. Det har varit en hel del problem med slakteriet. Vad som har stått i tidningarna (NSK) så har de fått djurförbud, men folk kan ju ta dit sina hästar och djur och slakta. Jag har för mig det var så här, var rätt många år sedan.
Det har även varit problem att de slaktat djur som uppenbarligen inte mått bra och sett vanvårdade ut.

Skulle jag slakta min häst hade jag INTE valt detta slakteriet. Finns säkerligen mer seriösa slakterier.

Jag är tvungen att ta ett inlägg till...:-)
Jag blir också "förbannad" när jag ser folk som vill bli av med jättegamla hästar. Självklart tar man hand om sina djur även när de blir gamla eller inte fyller sin funktion längre. Men det finns hästar som fungerar som sällskap eller promenadridning i många år till och de måste man ju kunna skänka bort eller sälja för en billig penning. Det finns folk som vill ha en häst utan att kunna lägga upp så mycket pengar.
Sen måste ju slakterier finnas. Var ska annars våra djur ta vägen. Och jämfört med andra djur så har hästar oftast haft ett ganska bra liv så kan vi slakta andra djur och äta och använda så kan vi göra det med hästar också. Jag tycker även att det är toppen att man kan lämna hästar på Kolmården och andra djurparker gratis också. Ett alternativ för de som inte vill lägga flera tusen på en trotjänaravlivning.
Men det som upprör här är ju OM slakteriet lurar till sig hästar på falska premisser!?!

Tack Dusty - jag kommer INTE att vara tyst förrän jag får svar på frågan VAR ÄR AMETIST? och då menar jag var = exakt geografiskt.

Att min enkla fråga skulle röra upp så mycket hade jag aldrig kunnat drömma om.....

Jag hoppas att Therese och den i artiklarna omnämnda Kristina känner precis som jag gör och vägrar skrämmas, hotas eller förlöjligas till tystnad. Jag vägrar i alla fall..:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 497
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur