Var finns Ametist?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var finns Ametist?

Ett avtal har skrivit mellan före detta hästägaren och mottagaren av Ametis. Där står det att f.d ägaren ska meddelas ifall Ametis skulle gå till slakt.

Läs mer på www.norraskane.se - den ursprungliga källan.
Klicka på "Östra Göinge" (rull-listen "lokala sidor)

ja men hur skall du kontrollera att kontraktet följs?

Även om du har ett kontrakt där du skriver in konsekvensen av att kontraktet bryts är det inte helt enkelt. Du måste ju övervaka köparen och se till att kontraktet inte bryts. Det är i praktiken nästan omöjligt, särskilt om köparen flyttar.

Om man däremot tar tillräckligt mycket betalt när man säljer så finns helt enkelt ingen vinst i att köpa för at sedan slakta.

Verkar som det är rätt vanligt. jag försöker följa upp och se stallet där hästen skall stå i INNAN den flyttar...

Jag är trådskaparen som "vräkte ur sig" VADÅ FÖR NÅGOT mer exakt???? :mad:

Tack Gunnar för att du låter "Ametist" leva vidare här på buke. Det finns ett allmänt intresse anser jag. Är Ametist död eller ej - det är det enda jag vill veta för att åtminstone kunna "gå vidare".

Theres har råkat ut för exat samma person som jag - hon sålde sin häst.

Tack

Ametist är inte funnen!!!!

I artikeln i fråga är det Veronica Larssons ord. När journalisten ville komma dit för att ta ett foto för att visa att hästen är i livet blev han nekad av Veronica Larsson.

Varför om hon inte har något att dölja??
Tidningen skrev oxå om det i lördagens tidning, att det var veronicas egna ord.

Tack Gunnar för att du låter "Ametist" leva vidare här på buke. Det finns ett allmänt intresse anser jag. Är Ametist död eller ej - det är det enda jag vill veta för att åtminstone kunna "gå vidare".

Theres har råkat ut för exat samma person som jag - hon sålde sin häst.

Tack

Vadå råkat ut för? Om man sålt sin häst, så får väl nya ägaren slakta hästen om man så anser att det behövs - eller???

/Lizzie

Har man gjort det i system att köpa billiga hästar eller få dem och sen slakta dem eller sälja dem vidare direkt, tycker jag det är en mycket "ful" verksamhet.
Om man kommer och tittar på hästen och säger man ska ha den som sällskap till sin häst och sen är så oärlig och slaktar den, är det rätt??
Är det så man vill att sin häst ska ha det?? Jag tycker det är en mycket oärlig människa som gör på det viset.
Kan man inte få ett vanligt jobb utan man måste tjäna dessa ynka tusen lapparna på att lura människor. Visst har du köpt en häst äger du den, men av vilken anledning ska du först säga att den ska vara sällskapshäst och sen kör och slaktar den. Eller säljer den vidare, vilket vissa hästar görs på detta slakteri............

Massa ensidaga beskyllningar(varför tror du tråden togs bort?) samt en massa konstigheter o osakligheter om slakt o pass.
PL

Har man gjort det i system att köpa billiga hästar eller få dem och sen slakta dem eller sälja dem vidare direkt, tycker jag det är en mycket "ful" verksamhet.
Om man kommer och tittar på hästen och säger man ska ha den som sällskap till sin häst och sen är så oärlig och slaktar den, är det rätt??

Rätt och rätt. Det är upp till ägaren att besluta vad som sker med hästen, har man sålt den har man också förverkat sitt rätt att lägga sig i.
Även om man säger att man först ska ha den som sällskapshäst kan omständigheter förändras.

Eller säljer den vidare, vilket vissa hästar görs på detta slakteri............

Det har jag svårt att tro att man verkligen gör. Vad har du för belägg för det påståendet?

Visst är det en ful verksamhet - OM det är så i detta fallet.

Det är därför man inte ska skänka bort en häst eller sälja den billigt.

/Lizzie

Om man köpt/fått häst under förespegling att den ska få vara sällskapshäst, säger åtminstone min moral att man inte slaktar den istället.
Har man dessutom skrivit under avtal om att kontakta säljaren/givaren innan man säljer den, så ser jag det som rent bedrägeri.

Beklagligt att "somliga" här anser det värre att skänka bort en häst, än att lura till sig en häst för att slakta den. Om det i det här fallet är som det ser ut att vara.

LIA

Jag är väl insatt i fallet....

Ring och fråga om det finns någon häst att köpa där... Dessutom samarbetar de med en hästhandlare i hörby som köper upp hästar därifrån. Säljer dem vidare eller som han gjorde tidigare körde till italien med dem... Det är stoppat nu enl. inspektören.

Om man köpt/fått häst under förespegling att den ska få vara sällskapshäst, säger åtminstone min moral att man inte slaktar den istället.
Har man dessutom skrivit under avtal om att kontakta säljaren/givaren innan man säljer den, så ser jag det som rent bedrägeri.

Beklagligt att "somliga" här anser det värre att skänka bort en häst, än att lura till sig en häst för att slakta den. Om det i det här fallet är som det ser ut att vara.

LIA

Jag säger inte att det ena är värre än det andra. Visst kan man skänka bort sin häst - MEN då anser jag att det ska vara till en person som man känner VÄL, eller gå på rekommendationer.

Inte skänka bort den till en vilt främmande människa. Världen är full med skojare som är ute efter att tjäna sig en hacka - så man behöver tänka efter före.

/Lizzie

Jag är väl insatt i fallet....

Ring och fråga om det finns någon häst att köpa där... Dessutom samarbetar de med en hästhandlare i hörby som köper upp hästar därifrån. Säljer dem vidare eller som han gjorde tidigare körde till italien med dem... Det är stoppat nu enl. inspektören.

På dig lät det som att det var en fullt pågående sysselsättning som man låter hållas. Men nu är det ju stoppat skriver du, och naturligtvis är det det eftersom det inte är tillåtet att sälja vidare hästar från slakteri. Så visste du dom det hoppas jag du var en som anmälde det hela.

Att slakta en häst man själv köpt kan inte jämföras med det.

Jag tänker inte fråga vart "där" är.

Min åsikt är att de som skänker bort sina hästar till stor del själva är delskyldiga till de otrevliga öden som väntar dessa hästar eftersom de själva inte tar sitt ansvar att göra vad de kan för de hästarna.
Att först skänka bort sin häst billigt/gratis och sen skrika högt i avsky för att någon därefter sålde den till ett slakteri är nog höjden av naivitet och faktiskt lite korkat.

Är köparen/mottagaren däremot någon man känner och litar på är det en annan femma.

Nu menar jag inte att försvara de som sysselsätter sig med att lova guld och gröna skogar för avdankade travare och 30-åriga t-märkta halvblod och sedan kör dem direkt till slakteriet, naturligtvis är det en ful metod. Men om dessa billiga hästar inte fanns att få tag på skulle verksamheten läggas ner. Upp till ägaren att antingen sälja hästarna till ett hyfsat pris, sätta ut dem på foder, själva pensionera eller i värsta fall avliva.

Varför tas min tråd bort.....

Ja du - svara på detta då....varför tar Gunnar och tidningar fortfarande upp exakt samma fråga "var är Ametist" och fortsätter att skriva om det?????

Du verkar insatt i ärendet snutt.....då vet du säkert också att det finns anonyma hot som uttaltas till vissa personer så fort Ametist kommer på upp på agendan.....:cry:

LIA

Vet inte om du tänkte på det jag skrev...

För mig är det illa i båda fallen.
Skulle kunna tänka mig, kanske, livstids foder. Men inte bortskänkt.
Att det sedan finns "bulvaner" som köper upp kan väl inte ha undgått någon som är läskunnig vid det här laget...

Men det är ju så svårt.
För OM man lämnar hästen på foder så följer ju passet med. Passet SKA ju följa med hästen.
Och då kan ju hästen hamna på slakt i alla fall. Att det har hänt, det vet jag.

Alternativt behåller man, trots reglerna, passet ändå.
Men hästen kan ju då ta färden nedåt över gränsen.

Jag vet inte.. vi har ju två kategorier hästar hemma.
Unghästar, som säljs som tävlingshästar. Dom är så dyra att ingen köper upp dom för slakt i alla fall.

Eller fölmärrar. Och dom går inte av gården på egna ben..

Att skänka bort en t.ex 15 årig gammal fölmärr finns inte hos oss i alla fall.
Och definitivt inte en som är skadad.

Men som sagt. Svårt att gardera sig.
Bulvanerna är vidriga och kan föra vem som helst bakom ljuset..tyvärr.

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 497
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama