Var får man ha häst?

kolblakkur

Trådstartare
Kollar lite på fritidshus. Det står att där är naturtomt, men då är frågan: får man ha häst där? Får man ha vilka djur som helst på sin egen tomt? Vad kan det finnas för hinder? Hur långt måste det vara till närmsta granne om man har häst på tomten?

Ofta finns där inga stall, men uteboxar bör väl kunna vara lösningen? :confused:

Ska man döma efter hur det ser ut i en del skånska byar och samhällen får man ha häst var som helst...

Fast enklast är väl att ringa respektive kommun och ställa frågan!

Haha, det är just i Skåne också ;)
Ja, det är säkrast att kolla med kommunen först. Jag vet ett ställe på Ekerö som var utannonserat som hästställe och det fanns även ett stall, det var bara det att kommunen hade åsikter och mäklaren fick ändra annonsen då man inte fick ha häst där. Nu är ju Ekerö lite speciellt pga hög hästtäthet, men bättre kolla upp det innan man köper något.

Senast ändrad:
Det beror väl på om huset ligger inom kommunens detaljplansområde, har jag för mig! Kan inte de exakta termerna dock ;)

Googlade lite snabbt och hittade följande:
---
Miljönämnden i xxxx: Fastigheten X 1:66 ligger utanför detaljplanelagt område, varför något formellt tillstånd inte behövs för hästhållning. Oberoende av om djurhållningen bedrivs inom eller utanför detaljplanerat område skall djuren förvaras och skötas så att olägenhet för människors hälsa inte uppkommer. Störningar för närboende kan åtgärdas med stöd av miljöbalken.

Mot bakgrund av att hästhållning inte tidigare förekommit på fastigheten, att fastigheten inte är en jordbruksfastighet, det mycket korta avståndet mellan stall och klagandenas bostad samt att fastigheten ligger i direkt anslutning till ett detaljplanelagt område, anser miljönämnden att hästhållning på fastigheten skall förbjudas.
---
https://lagen.nu/dom/mod/2006:32

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 005
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 233
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar