Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.

fleur

Trådstartare
Har fått ett litet problem som jag hoppas få rätsida på. Vi bor på landet och har två hundar, dessa hundar är lösa tillsammans med oss på vår egen mark. (åker o vall) Men vad säger lagen? Nog måste väl mina hundar få vara lösa på vår egen mark om de håller sig där? En person som har angränsande mark kommer nämligen hit och klagar på att hundarna är lösa (i vår egen trädgård samt uppfart) Vad gäller egentligen? :confused:

Sv: Var får hunden vara?

Jag är inte hundra procent säker, men varför skulle du inte får ha dom lösa? Så länge de uppför sig är det ju inget problem..

Båda ja och nej, i strikt laglig mening så ska hunden hållas så den inte kan störa eller jaga annat vilt liv. Vilket det kan finnas gott om på åker och vall, så även om det är din mark så får hunden inte jaga tex harar.

Sen gäller det även att verkligen ha koll på att ens hund håller sig på eran egen mark, jag vet folk som bestämt har hävdat att deras hund aldrig har gått i från deras mark tills hunden har blivit tillfånga tagen i grannens fårhage vilt jagandes fåren. :crazy:

Så länge du har hundarna under kontroll och de inte jagar/stör kan jag inte se något problem.

En person som har angränsande mark kommer nämligen hit och klagar på att hundarna är lösa (i vår egen trädgård samt uppfart) Vad gäller egentligen? :confused:

De får vara lösa i trädgården om de aldrig sticker iväg själva utanför, på er uppfart, den till gården eller trädgården har dina hundar inte att göra själva.

Sen gäller det även att verkligen ha koll på att ens hund håller sig på eran egen mark, jag vet folk som bestämt har hävdat att deras hund aldrig har gått i från deras mark tills hunden har blivit tillfånga tagen i grannens fårhage vilt jagandes fåren. :crazy:

Men skriver man mark då får jag tankar till ägorna, alltså ex vall eller hagar o där får ju hundar inte springa runt utan tillsyn öht, ja, under barnkammartiden får de inte ens springa runt där med tillsyn, däremot får de vara lösa på en trädgårdstomt under förutsättning som du skriver-att de stannar där.

Jag tror att TS hundar har varit utanför trädgårdstomten och drällt, därav klagomålen och då med rätta.

Drällt? Så hundarna får inte vara med oss när jag tex rider på vallen? Eller när min man inspekterar grödorna?
De gånger hundarna velat springa iväg längre har vi återkallat dem genast, det är därför jag tagit illa vid mig.

Senast ändrad:

hundar får inte driva vilt eller orsaka skada.
Här är de två "viktigaste" paragraferna gällande din fråga, läs lagen i sin helhet på t.ex. Notisum om du vill veta mer :) Observera det kan finnas fler regler beroende på var man bor, kolla med din kommun för att få svar på vad som gäller hos just er.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Särskilda bestämmelser om tillsyn över hundar finns i rennäringslagen (1971:437).

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Senast ändrad:

De får vara lösa i trädgården om de aldrig sticker iväg själva utanför, på er uppfart, den till gården eller trädgården har dina hundar inte att göra själva.

Varför skulle inte hundarna få vara på gårdsplanen/uppfarten? (Inte på vägen givetvis)

Och visst får hundarna vara med ute på fält, ängar osv - även under "barnkammartiden".

Har fått ett litet problem som jag hoppas få rätsida på. Vi bor på landet och har två hundar, dessa hundar är lösa tillsammans med oss på vår egen mark. (åker o vall) Men vad säger lagen? Nog måste väl mina hundar få vara lösa på vår egen mark om de håller sig där? En person som har angränsande mark kommer nämligen hit och klagar på att hundarna är lösa (i vår egen trädgård samt uppfart) Vad gäller egentligen? :confused:

På din egen mark/tomt får du ha hundarna lösa hur mycket du vill. Så länge du har koll på dina hundar ska alla andra skita i om de är lösa eller inte

Jo det får dom, så länge som hundarna inte stör.

Jag tror nämligen inte att man nödvändigtvis behöver ha brustit i uppsyn för att råka ut för klagomål.

Det verkar vara problem med lösa hundar i skåne ?

Men skåne är stort , men hundar som rusar emot en . Är obehagliga och allrahelst om det inte finns staket runt gården /tomten .

Även om nu inte Ts är samma som blivit anmäld så är det inte trevligt att mötas av lösa hundar även om det kanske finns ett servitut över eller genom Ts gård eller hur nu grannen kommer i kontakt med dina hundar ?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1163508

Senast ändrad:

Drällt? Så hundarna får inte vara med oss när jag tex rider på vallen? Eller när min man inspekterar grödorna?
De gånger hundarna velat springa iväg längre har vi återkallat dem genast, det är därför jag tagit illa vid mig.

De kan vara med på vallen under icke barnkammartid när du rider, under förutsättning att de inte sticker och är lydiga, om det nu skulle komma någon eller någonting, människa eller vilt.

Under barnkammartid- hur gör du för att vilt inte ska störas?, sitter de plats hela tiden eller dräller de runt? , dräller de runt stör de för mycket så är det bara.

På din egen mark/tomt får du ha hundarna lösa hur mycket du vill. Så länge du har koll på dina hundar ska alla andra skita i om de är lösa eller inte

Det spelar ju ingen roll om det är ens egen mark eller inte, om Ts har ägor på 50 ha så får vilkens hundar som helst vara lösa, bara ägaren är med o har koll, och under barnkkammartid, visst okopplad med inte från föraren. Och självklart lydig..

Varför skulle inte hundarna få vara på gårdsplanen/uppfarten? (Inte på vägen givetvis)

Och visst får hundarna vara med ute på fält, ängar osv - även under "barnkammartiden".

Jag säger ju att de får vara på tomten men inte på vägen som leder dit.

Och de får visst vara med men inte kunna springa runt så de stör. Ska vara intill, som kopplade.

Men skåne är stort , men hundar som rusar emot en . Är obehagliga och allrahelst om det inte finns staket runt gården /tomten .

Ja, det är väldigt obehagligt att bli hotad, särskilt av stora hundar och speciellt om bra staket eller staket öht saknas.

Jag säger ju att de får vara på tomten men inte på vägen som leder dit.

Och de får visst vara med men inte kunna springa runt så de stör. Ska vara intill, som kopplade.

Vi ser nog "uppfarten" lite olika :)
På vägen har lösa hundar inget att göra, det håller jag med om!

knapplån
Vill bara klargöra att jag inte är anmäld, är inte från Skåne. Personen som klagar gör det direkt till oss och h*n gör det på ett ganska otrevligt sätt. Det finns andra hundar som släpps lösa här men det är inte våra.

Mina hundar kan ibland skälla längs staketet, när det går människor som låter mycket eller har hundar med sig. Jag har, för säkerhets skull, kollat med både hyresvärden och kommunen om vad som gäller. Dom har sagt till mig att så länge som hundarna inte stör (Specificerades som att skälla mycket, konstant etc) så har folk inget att komma med så länge som dom hålls på tomten.

Nu säger jag åt mina direkt dom låter förvisso, men det finns säkert gånger då jag missat att höra om man är på toa eller står vid torktumlaren typ. Vi har rejält staket (träplank) samt häck som döljer all insyn, så vår del av ansvaret ska vara fixat så att säga. Om nu någon skulle tycka illa om att dom skäller till på dom, så kan dom helt enkelt låta bli att släppa fram sina hundar genom häcken, så löser sig problemet självmant. Det är nämligen enda gången dom faktiskt låter mer än ett skall.

Men då kan ju hunden gå på låda och hålla sig inomhus då under barnkammartiden, om det enda hunden får göra är att sitta still ute för att inte störa.

För mig finns det mellanting mellan att drälla omkring lite okontrollerat och sitta still.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 959
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka