Vår bästa Cane är borta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Men GUD vad hemskt!! Jag ryser i hela kroppen av den historien! Hoppas att han kommer hem oskadd!

*KL*

Tycker spinoffdiskussionen under rådande omständigheter borde föras i en egen tråd, för TS skull.

Jag erkänner att även jag, felaktigt eller ej, tolkade TS första inlägg som att hunden som rymde var lös och de andra kopplade. Dock såg jag ingen anledning att orda om det i nuläget, då TS lider alla helvetes kval ändå.

Sen, ska man dra det till sin spets så om hunden varit lös finns det väl fog för diskussionen om det juridiska och ansvarsmässigt. Men här och nu gör det ingen skillnad alls, så jag tycker inte tråden behöver beröra det på det sätt som gjorts just nu.

Om hunden var lös eller ej påverkar inte hur TS mår i detta nu. Det påverkar inte rädslan, sorgen och ovissheten. Var hunden lös har TS säkert förbannat sig själv tusen gånger om vid detta laget, var hunden inte lös har TS säger förbannat sig själv och tänkt på allt som kunde gjorts annorlunda tusen gånger vid detta laget. Osv.

Olyckor kan alltid hända, även i den absolut bästa av världar. Många av oss har hundar lösa i större eller mindre omfattning, som dels ökar risken, men också ibland bryter mot lagen. Innan man sätter sig på höga hästar kring det bör man dock rannsaka sig själv och fundera på om man aldrig varit lite för tung på gasen med högerfoten, kört på gult fast man skulle kunnat stanna, chansat på att hinna över järnvägsövergången innan bommarna fälls trots att det börjat blinka rött och låta 'pling pling pling'. Etc etc etc...

Människor ÄR just bara människor, med fel och brister.

Håller med!

Det är olyckligt det som har hänt, så varför tjata om rätt och fel, när Ts förmodligen är väldigt orolig över sin hund! Ta den diskussionen någon annanstans.

Men om man nu pressar de lagliga och andra gränser så är det ju en kalkylerad ökad risk för olyckor som man utsätter sig för.
Och det är inte lika mycket otur om man råkar illa ut när man inte följer regler som det är när man har gjort precis allting rätt.

Det finns ett uttryck "Don't push your luck!" som jag tycker passar bra här.
"Utmana inte ödet!" säger man väl på svenska.

*raderat*

Alltid lika svart och vit, ser jag. Ingen förändring där.

Senast ändrad av en moderator:

Men om man nu pressar de lagliga och andra gränser så är det ju en kalkylerad ökad risk för olyckor som man utsätter sig för.
Och det är inte lika mycket otur om man råkar illa ut när man inte följer regler som det är när man har gjort precis allting rätt.

Det finns ett uttryck "Don't push your luck!" som jag tycker passar bra här.
"Utmana inte ödet!" säger man väl på svenska.

Ja, självklart. Men innan man fördömer ANDRA som gör det, anser jag att man ska rannsaka sig SJÄLV.

Att köra fortare än hastighetsbegränsningen, eller för den delen sikt/väglag/förare egentligen medger är en kalkylerad risk som ökar olycksrisk.
Att köra på gult fast man hade hunnit stanna är detsamma. Så även att 'hinna över' järnvägen. Att köra fast man är minsta trött. Gått utan reflexer i skymning/mörker. Etc etc etc.

Och kan du säga att du ALDRIG tagit en kalkylerad risk som inneburit ökad olycksrisk och/eller dessutom rent juridiskt inte är korrekt - så varsågod att kritisera. Har du tagit en kalkylerad risk någon gång, bör du inse att det är mänskligt att fela/chansa.

Det är djur. Det går aldrig att ha 100% kontroll, och det borde ju du veta, du bor ju på gård, eller? När du skaffar hund som, om jag förstått dig rätt, ska springa omkring på gården så kan det med lätthet hända dig att hunden sticker iväg på ett viltspår i skogen t ex.

Att saker kan hända - ja, jag kan bli överkörd om jag korsar gatan om jag inte ser mig för ordentligt. Allt vi gör skapar konsekvenser. TS kanske inte hade en aning om att hennes hundar skulle dra efter vilt? Kanske har de aldrig gjort det förut? Det vet ju inte vi, bara TS. :idea:

Hunden har "valt" det för att den inte vet bättre, vart vill du komma med det? "Nä, han valde att springa till skogs, då kan han ju få vara där också".

Det är tur att alla människor inte har så stor brist på empati som vissa i denna tråd.

Och kan du säga att du ALDRIG tagit en kalkylerad risk som inneburit ökad olycksrisk och/eller dessutom rent juridiskt inte är korrekt - så varsågod att kritisera.

Jag tycker nog att det räcker med att jag för flera år sedan har slutat med att ta sådana kalkylerade risker.
Och att jag inte längre behöver stå till svars för det där med aldrig.
Dock har jag aldrig råkat ut för någon olycka i samband med de kalkylerade risker som jag tog förr i tiden.

Jag nöjde mig med att titta på andras olycka för att lugna ner mig.

*raderat*

Alltid lika svart och vit, ser jag. Ingen förändring där.

Vad annat kan man bli av ett inlägg som det nedan?
Kan du på heder och samvete säga att du 24/7 har 100% koll på din/dina hundar,så grattis i sådana fall.Det finns nog ingen som har det mer än du i sådana fall.
.....................
Även jag har min hund lös i skogen nu och senast igår tränade vi agility på icke inhängnat område.

Det är djur. Det går aldrig att ha 100% kontroll, och det borde ju du veta, du bor ju på gård, eller?

Alltså jag känner hundar som inte drar iväg.
De stannar kvar och jag skulle anse att de är 100% säkra i sin hemmiljö.

Det är skillnad att åka iväg och det är skillnad att ha fem hundar mot en.
Om man känner sin hund väl så gör man.

Men i första inlägget står det:
Cane har aldrig under de månader vi haft honom varit borta och vi inser att han dragit en längre bit.

Alltså är det tydligen en vuxen hund som man inte känner så bra.
Vilket ger ökade risker.
Och så åker man iväg till en spännande miljö och har fyra hundkompisar med.

Hur skall man kunna hålla koncentrationen på alla dessa hundar så att man kan ha kontroll?
När en dessutom är ganska så ny.

Alltså jag känner hundar som inte drar iväg.
De stannar kvar och jag skulle anse att de är 100% säkra i sin hemmiljö.

Hur kan du veta det? Har dessa hundar utsatts för ALLA tänkbara retningar som kan dyka upp?

Varken hundar eller hästar är maskiner o man kan aldrig räkna med att de är 100% säkra, att tro det innebär att man tar risker.
PL

Om du läser första inlägget så står det att platsen de befann sig på är en favoritplats = de har varit där förut. Hur många gånger vet varken du eller jag. Finns ju ingenting som säger att TS inte åkt till andra platser också med alla sina hundar där det aldrig förekommit några problem, så varför plötsligt anta att hon skulle tappa kontrollen just den dagen?

Om du hade ork att ta reda på lite bakgrundshistorik hade du vetat att sambon till TS har träffat hunden sedan den var valp då den kommer från en god vän som tyvärr gått bort. Sambons pappa var dessutom uppfödaren.

Hur kan du veta det?

Bor granne och har aldrig sett hunden/-arna på fel ställe på 10 år.
Och jag har ridit förbi, cyklat förbi, gått förbi och åkt bil förbi.
Rådjuren och älgarna har sprungit förbi.

Ärligt talat så vet jag inte vad som skulle kunnat ha missats på alla dessa år.

En hund var med här på gården när min anställda jobbade här.
Och den gick alltid löst och var alltid på rätt ställe.
Och då är jag petig av mig.

Vad annat kan man bli av ett inlägg som det nedan?

Man kan bli grå, också. Man snarare måste bli det. Vi har nämligen ingen aning om hur hennes hund fungerar, om den någonsin dragit på vilt, hur det såg ut i omgivningarna, hur stor chans hon hade haft att ta tag i hunden om det hade kommit en älg, osv...

Maskiner är inte heller 100% säkra så jämförelsen haltar.

Men dåså.
Om vi kan konstatera att hundar inte kan vara 100% säkra så måste ju "koppeltvång" innebära just koppeltvång.
Och då så kan ingen av de som här på forumet påstår sig ha 100% kontroll på sin hund och därför anser att de kan ha dem lösa ha rätt.
Eller hur?

Det kan ju inte vara på båda visen.

... hur stor chans hon hade haft att ta tag i hunden om det hade kommit en älg, osv...

Grejjen är ju den att just i skogen och just nu så måste man räkna med att där kan komma en älg och att det kan vara just en ko med kalv.
Och även räkna med de risker som detta medför.

Det är ju inte älgens fel att den bor i skogen.
Men nu så fick den en hund efter sig och ett helt gäng hundar över sin kalv.
Det skall inte en älg behöva utstå.

Fast det kan komma en älg över gårdsplanen till dina bekanta med '100% säkra' hundar också ju?

Fast det kan komma en älg över gårdsplanen till dina bekanta med '100% säkra' hundar också ju?

Jo men det gör det ganska så ofta här så hade det varit ett problem så hade ju hundarna dragit iväg och jag hade vetat det.
Så nej de hundarna drog inte efter älg heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 289
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama