Vår bästa Cane är borta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Jag brukar ha hästarna inne i hagen jag.

Och om de skulle komma lös någon gång? Bli skrämda av en älg, blixtnedslag eller annat och spränga staketet?
Är det dålig hästhållning då?

Eller sånt gör väl inte dina hästar förresten....

Inte har jag då djur som springer runt lösa på div olämpliga ställen i varje fall.
Är det normalfallet om man är hundägare?
Shit happens liksom och så är hunden lös både här och där och springer runt?

Min granne har sina kossor både här och där mest hela tiden och det betraktar jag som dålig djurhållning.
Jag brukar ha hästarna inne i hagen jag.

Finns mycket som är dålig djurhållning. Allt handlar inte om att djuren kommer lösa...

Alltså mina hästar har kommit lösa ut ur hagen 3 gånger på över 20 år.
Och då så har jag mellan 7-15 hästar hela tiden.
Det var fyverkerier, grannen hade lovat att inte smälla av dem men en av grannens gäster sköt in i hagen med dem.
Det var ett lodjur som härjade runt och så var den en som hoppade över staketet där älgen hade rivit ner det.

Inte så ofta och mera sällan efter hand som jag har lärt mig.

Jag bor så till att en tappad häst på stallplanen inte gör något.
Och jag tränar på plastpåsar.

Man har ju faktiskt en möjlighet att påverka risknivån.
Bla.a. så stänger jag av stallplanen med staket om jag skall hantera hästar som inte går att lita på.

Vad jag vet så går det att träna både hästar och hundar till en massa olka goda uppföranden.
Polishästen Utter är ett hästexempel och en god tjänstehund är ett annat.

Mina grannar de tappar ut kossor och hästar p.g.a. sådant som jag ser som slarv och lättja.
Vissa hundägande grannar tappar inte bort sina hundar medan andra gör det.
Något måste ju denna skillnad bero på.

Och om det då är en risk att tappa hunden lös så borde det ju inte bli ett sådant liv när man tycker att hundar skall ha koppel.

Finns mycket som är dålig djurhållning. Allt handlar inte om att djuren kommer lösa...

Visst men lösa djur är stora risker både för djuren och omgivningen.
Och nog kan man med nogrannhet, ordning och reda minska riskerna för att djuren kommer lösa.

Inte ofta alltså.
3ggr på 20 år och jag har många hästar hela tiden.

Med bra staket, extra inhägnad och litet ordning och reda så kan man ju minska riskerna.

Men är ju ändå 3 ggr. Vem vet, kanske detta är första gången som TS hundar gjort så här och ändå sitter du alltid här och ska vara en paragraf och en brorduktig...

Som sagt, saker kan hända utan att man för den delen är oansvarsfull.

Stallet jag köpte min förra häst ifrån råkade ut för en tragisk grej för ett par år sedan. Hästarna gick på bete och in i hagen "knallar" tre älgar i fullt sken. Hästarna fick panik och sprängde i sin tur staketet och drog ut på järnvägen ett par km bort. Där blev de påkörda av tåget och 5 hästar dog.

Det var höjden av otur men jag kan tänka mig att vissa skulle kalla det att ägaren får skylla sig själv som inte hade femdubbla staket...

Men är ju ändå 3 ggr. Vem vet, kanske detta är första gången som TS hundar gjort så här och ändå sitter du alltid här och ska vara en paragraf och en brorduktig...

Frågan är ju egentligen inte antal gånger utan om det beror på att TS har satt sig själv i en situation som inte är riktigt bra ur säkerhetssynpunkt.
Fem hundar är mycket att hålla reda på och att det finns älgar i skogen kan ju inte komma som en överraskning.

Det var ju inte någon som kom och klippte av kopplet för TS direkt.

Att få staketet nedrivet av älg (eller kanske av grannens lösa kossor) det är sådant som jag kan skydda mig emot med bättre el i mina steket.
Men Lo-katt visste man inte att det fanns här och grannarna hade lovat att inte bränna av fyrverkerier.
Hade inte grannarna lovat det så hade jag tagit in hästarna den Påsken.
För att slippa sådant så flyttade jag därifrån. Så det kan inte hända mera.

Så du är snart hundägare själv?
Hm,vi får se om du ändrar uppfattning då.....

De flesta hundägare vill ha sina hundar lösa ibland för att de ska kunna få springa av sig lite.Naturligtvis vill vi också då att hunden är lydig, håller sig i närheten och lyssnar på oss.De flesta av oss tränar detta med varierande resultat och då ingår oftast långlina i det stadiet då du börjar lita på hunden,men har en bit kvar där du har så kallat lika "bra" koll som en okopplad hund.När du sen litar på hunden,du märker att den lyssnar på dig,den kommer när du säger till och du har koll till 99% (100% kan du aldrig ha)så släpper många sina hundar lösa (även jag).Det går kanske bra 2 gånger,20 gånger eller till och med 150 gånger och du litar på din hund hur mycket som helst.Men så kommer det en händelse du aldrig räknat med.Kan vara precis vad som helst,som gör din hund rädd,jaktbenägen eller helt enkelt trotsig och "olyckan" är framme.Hunden drar iväg helt enkelt.Hur ska du kunna garantera att det inte händer när du litar så på ditt djur,och det har vart så lydigt innan.Ska vi aldrig kunna ha våra djur lösa oavsett om de är lydiga(99%)

Det jag vill få fram är att de flesta hundägare inte släpper sina hundar vind för våg,utan man litar på sin hund,men det händer som sagt va både det ena och det andra man aldrig kan förutse

Det är ju ett exempel på när det är svårt att skydda sig mot olycka.
Och något som bara är just det - en tragisk olycka.

Men jag undrar fortfarande om det är rimligt att tro att man skall kunna hantera fem hundar i en skog där man vet att det finns älgar?
Och med en hund som man inte har så starka band med som när man haft den som valp.

Jag skulle då inte hantera en häst som jag inte känner så väl och som inte ser mig som ledare på samma sätt som jag hanterar de som jag haft från det att de föddes.

Men så kommer det en händelse du aldrig räknat med.Kan vara precis vad som helst,som gör din hund rädd,jaktbenägen eller helt enkelt trotsig och "olyckan" är framme.

Koppel och inhägnat område är bra saker att använda tycker jag då.
Om man inte är hemma hos sig själv.
Oförutsedda händelser händer oftast borta där man inte bor.

Frågan är ju egentligen inte antal gånger utan om det beror på att TS har satt sig själv i en situation som inte är riktigt bra ur säkerhetssynpunkt.
Fem hundar är mycket att hålla reda på och att det finns älgar i skogen kan ju inte komma som en överraskning.

Det var ju inte någon som kom och klippte av kopplet för TS direkt.

Att få staketet nedrivet av älg (eller kanske av grannens lösa kossor) det är sådant som jag kan skydda mig emot med bättre el i mina steket.
Men Lo-katt visste man inte att det fanns här och grannarna hade lovat att inte bränna av fyrverkerier.
Hade inte grannarna lovat det så hade jag tagit in hästarna den Påsken.
För att slippa sådant så flyttade jag därifrån. Så det kan inte hända mera.

Du är aldrig självkritisk, inte ens när vi undrar om dina hästar som kommit ut så gör du fel. Får då är det nån annas fel....
Men andra, de gör fel och tänker inte alls lika långt som dig (enligt dig alltså).

En skenade älgflock struntar i om du har mer el i dina staket. Kommer de i full fart så lär de inte hinna stanna bara för du har el på.

Koppel och inhägnat område är bra saker att använda tycker jag då.
Om man inte är hemma hos sig själv.
Oförutsedda händelser händer oftast borta där man inte bor.

Då kan du läsa tråden som finns här, där en hund hoppar över 180 cm högt staket. Du kanske ska ha tak över dina marker?

En skenade älgflock struntar i om du har mer el i dina staket.

Det är sant.
Men den som får en skenande älgflock genom sina hagar har då definitivt råkat ut för en naturkatastrof.

Här kommer älgarna mera enstaka och de river inte ner elektrifierade staket lika mycket som staketen utan ström i.
De hoppar över i stället då.

Oavsett om dina hästar bara vart lösa 3 gånger på 20 år,så har de vart det.Alltså kan inte ens du garantera att dina djur inte gör någon skada....
De kanske inte jagar älgar,men de kan springa ner både det ena och det andra i ren panik(jag har själv haft häst),vilket inte alltid är så bra heller.

Du skriver att två av gångerna var "grannens "fel" att dina hästar smet,men borde du då inte tagit det säkra före det osäkra och tagit in hästarna när du vet att det är påsk och att han har djur som går över stängsel.Visst,jag hör själv hur patetiskt det låter,men jag gör en jämförelse med att du säger till "oss" att vi ska tänka över alla risker som finns för att våra hundar kommer lösa någon gång....

Det är märkligt att jag känner så pass många hundägare som aldrig tappat sina hundar.
Om det nu tillhör vardagsmaten när man har hund.

Mina hundägande bekanta brukar sällan rapportera allt som rör hundarna till mig..

Oavsett om dina hästar bara vart lösa 3 gånger på 20 år,så har de vart det.Alltså kan inte ens du garantera att dina djur inte gör någon skada....
De kanske inte jagar älgar,men de kan springa ner både det ena och det andra i ren panik(jag har själv haft häst),vilket inte alltid är så bra heller.

Du skriver att två av gångerna var "grannens "fel" att dina hästar smet,men borde du då inte tagit det säkra före det osäkra och tagit in hästarna när du vet att det är påsk och att han har djur som går över stängsel.Visst,jag hör själv hur patetiskt det låter,men jag gör en jämförelse med att du säger till "oss" att vi ska tänka över alla risker som finns för att våra hundar kommer lösa någon gång....

Precis. Hade en hundägare haft dessa förklaringar att det var grannens fel. Så hade den fått precis det svaret du skriver av IU.

Jag hade ju försökt att tänka över riskerna med raketerna genom att fråga.
Året därpå så frågade jag inte ens utan tog bara in hästarna.
Jag bodde där i två år.

Det som jag vänder mig emot är att man i ena andetaget tycker att hundar visst måste få springa lösa för att i nästa påstå att de inte alls går att vara säker på att man kan hålla ordning på dem.

Koppel på och inhägnat område så har man i alla fall gjort vad man har kunnat.
Och inte flera hundar än man kan hantera på en gång även i en stökig situation.

Är det alldeles för mycket begärt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 289
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama