Vår bästa Cane är borta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Så du brukar fråga dina vänner om de brukar tappa sin hund?

Jag pratar med mina vänner om det mesta och just tappade hundar kommer ofta på tal.
Och då i samband med att någon slapp granne har tappat ut sina djur.

Av någon anledning så är det ofta samma människor som tappar ut djur oavsett vilken sorts djur som det är.
Dock är det intressant att grannen med kennel aldrig tappat ut en hund lös på skogen utan bara tappat ut hästar och får i parti och minut.

De skulle säkert svara, men varför skulle jag var och varannan gång jag pratar med dem fråga om något av djuren lyckat smita sedan sist :confused:

Detta till trots så har vi förmågan att känna empati med en orolig hundägare vars hund smitit av en olyckshändelse (hunden blev således inte släppt lös av ägaren) och vi har dessutom tillräcklig empati för att inte lassa sten på börda i det läget!

KL delvis

nu var det ju som sagt inte bara en hund som smet-utan 5 st och det är faktiskt lite skillnad kan jag ändå tycka.då ser jag det som dålig koll.(just i denna situationen) Har ni i tråden eller du alltid empati för hundägare när hundar smiter eller är de bara vissa hundägare som får empati ? För ni kan knappast veta alltid varför hundar kommer lösa och ställer till bekymmer för er.. ni kanske även då borde inse att de även för andra än TS kan hända olyckor och inte då förfasa er så mycket utan även där visa era empatisk förmågor.:)

Men att du då har så många hästar själv,eftersom de ju uppenbarligen också vart lösa.Måste vara betydligt svårare att hålla ordning på 10-15 hästar än 5 hundar när de är lösa.....

för mycket begärt att ha koppel på och bara inhängnat? Där jag bor finns endast två hundrastgårdar i närheten.En av dem är så liten att hunden definitivt inte kan springa av sig iallafall.Den andra är oftast upptagen och har ett stängsel på ca 1 m höjd= lätt att hoppa över.Var ska vi vara då?

Jag hoppas du ska skaffa en liten hund som inte kräver att behöva springa av sig någon gång.Tycker nog mer synd om den hunden,som ska behöva tillbringa sitt liv i koppel och aldrig få en chans att springa av sig i hela sitt liv,än om de hundar som rymmer någon gång i sitt liv

Du ska inte lita på andra. Det är ditt ansvar att se till så inte dina djur smiter ut (så hade ditt svar blivit om det inte gällt dig själv)

Jo jag upptäckte ju det.
Så nästa år tog jag ju bara in hästarna i stället.

Grannens djur håller jag ute med redigt med ström i staketen.
Och genom att kontrollera det kostaket av taggtråd som skall hålla kreaturen inne.
Rapporterar jag trasigt staket så lagas det för det är i alla fall lättare än att jaga lösa djur.

(Kuriosa: Efter att en av denna grannes hyresgäster fått sin av grannen nyanlaggda gräsmatta söndertrampad av kreaturen så att grannen fick göra om den, så har djuren varit inne.)

... men varför skulle jag var och varannan gång jag pratar med dem fråga om något av djuren lyckat smita sedan sist ...

Det var under min tid av undersökande verksamhet runt vad man kan förvänta sig av hundar som jag frågade alla hundägare som jag känner.
Så jag kan erkänna att uppgifterna är något år gamla men då hade de i alla fall aldrig tappat någon hund.

(Andra djur har de dock tappat.)

Jag hoppas du ska skaffa en liten hund som inte kräver att behöva springa av sig någon gång.Tycker nog mer synd om den hunden,som ska behöva tillbringa sitt liv i koppel och aldrig få en chans att springa av sig i hela sitt liv,än om de hundar som rymmer någon gång i sitt liv

men nu kanske det var frågan mer om tidpunkten inte om att hundar aldrig skulle få vara lösa, en tidpunkt som nudå vilt inte ska störas!!!!
Är ni hundägare verkligen sånna att ni kan släppa era hundar lösa "för de behöver ju röra på sig", fast det vid denna tidpunkt är olagligt eller är det bara du?:eek:
Jag blir mer och mer förvånad, ja, eller kanske inte,:grin:, över hundägares attityder.:eek:

Tycker du hunden behöver springa under denna tid på året men att du inte har full koll på den så får du väl börja springa själv- med din hund- i koppel. Eller cykla för den delen om vovven är lite större och lydig.

Måste vara betydligt svårare att hålla ordning på 10-15 hästar än 5 hundar när de är lösa.....
Nu så är det ju inte meningen att de skall vara lösa utanför en inhägnad alls.
Men det räcker med att få tag på ledarstoet så följer resten med hem.
Och med ett klokt och hemkärt ledarsto så håller de sig hemma av sig själva.

Jag skaffar nog en retriever av något slag.
Den kommer att få en stor egen lantgård med egen inhägnad, egen strand att bada vid och egna jaktmarker att apportera fågel i.

*kl*
Orkar inte läsa igenom alla sidor med dravel, har det kommit någon uppdatering om hunden från TS?

jag hoppas du har hunden kopplad under fågelapporten och lina på hunden när du badar med den.För även en fågelhund jagar annat vilt.......

jag hoppas du har hunden kopplad under fågelapporten och lina på hunden när du badar med den.För även en fågelhund jagar annat vilt.......

Jag kan hägna in stranden.
Och under jakttid så får jakträttsinnhavaren ha lös hund enligt alla lagar och regler.
Så det gör ingenting i det läget.

Vilken bra idé det var.
Ett inhägnat hundbad med ytor att både bada och leka på.
Det borde Camping-gästerna tycka om.

Om en hund försvinner/är tappad/har smitit/är borta puts väck så är empati på sin plats eftersom hunden är borta.

Händelsen som ledde till det skedda kan jag ha både ett och två att tycka om, men det är inget jag gnuggar in i skinnet på en ledsen människa gång på gång på gång..

Var sak har sin plats liksom :cool:

Har inte läst igenom alla inlägg, men läs gärna nyaste hundsport...jag kan "citera" en del av texten...

"Det finns de som gör en egen tolkning av lagen och som vi vet, finns det folk överallt som gärna agerar poliser mot hundägare.
De tror att det råder koppletvång under någon den känsliga perioden och ingriper därför när de ser någon komma med sin hund lös.
Det finns inget koppeltvång under någon del av året, annat än det som Länsstyrelsen kan utfärda under extrema förhållanden, till exempel under perioder med ovanligt djup lössnö, som gör att inte djuren kan undfly så lätt.
Det finns alltså ingen lag som säger att du inte får ha din hund lös - men den får absolut inte jaga eller störa det vilda livvet runt dig."

Det står även mer men jag tyckte att kanske just detta kunde vara lite av intresse i denna diskussion.

Jag kan hägna in stranden.
Och under jakttid så får jakträttsinnhavaren ha lös hund enligt alla lagar och regler.
Så det gör ingenting i det läget.

Du får ha hunden lös under jakttid OM den inte jagar annat än det det är tänkt till,så ska du jaga fågel med din hund,får den inte jaga annat.En långbent hund som är snabb får tex inte jaga rådjur även om det är jaktsäsong.....(kanske ska läsa på lite innan du skaffar en jakthund)

Dessutom finns det andra djur även vid en inhängnad strand,så att hägna in den hjälper inte i detta fallet....

Men hur skall du kunna garantera detta då?
"- men den får absolut inte jaga eller störa det vilda livvet runt dig."

När det tydligen är normalt att tappa hunden litet då och då.

Om inte med hjälp av ett koppel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 289
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama