Vår bästa Cane är borta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår bästa Cane är borta!

.(kanske ska läsa på lite innan du skaffar en jakthund)
Det är sambon som skall jaga och han håller nog koll på det där.

Dessutom finns det andra djur även vid en inhängnad strand,så att hägna in den hjälper inte i detta fallet....

Man får liksom använda sin egen badstrand om man vill det, med stängsel omkring om så är.
Det handlar om privata badstränder och sjötomt.

Men Inte_Ung, det är ju det som är grejen, du får INTE ha din hund lös på ens den inhägnade stranden, under förbudstid. Oavsett om den inte under någon som helst omständighet skulle jaga någonting.

Det är sambon som skall jaga och han håller nog koll på det där.

Man får liksom använda sin egen badstrand om man vill det, med stängsel omkring om så är.

Även om badstranden är er,så får hunden inte jaga fågel där heller under icke jaktsäsong,så även om ni hägnar in allt ni kan,så håll den kopplad under badsäsongen för fåglarna......(finns dessutom fridlysta fåglar som inte får jagas alls)

Nej det får du inte.

Det är det som är grejen. Dessutom vet du det, det diskuterades i den andra tråde. Det spelar ingen roll om det är din mark eller ej, hunden får inte vara lös i skog och mark så den kan störa djurlivet. En strand har fågelliv. Dvs, det handlar inte bara om jaga, utan om störa också. T ex fågelungar i vassen, ruvande fåglar en liten bit bort etc.

Så, du får ha hunden okopplad på stranden, så länge du ser till den inte springer där den kan störa djurlivet. Men att hägna in stranden hjälper föga. Möjligen om du hägnar UT fågellivet därifrån.

Jag får ju inte ha hunden lös i vinterhagen 200 meter från huset just nu. Min mark eller ej.

Jo för jag har turen att den räknas som tomt.
Och på egen inhägnad tomt så får man ha hunden lös.
Nu så råkar det vara sjötomt med strand - lyckliga mig.

Vanliga badplatsen för Campingen räknas däremot som "skog och mark" så där går det inte.

Ibland så blir det bra lyckat.

INTE om den stör djurlivet. Det som är kruxet. Den får inte jaga på tomt heller för den delen, men det brukar inte vara problemet utan djurlivet.

Om stranden är privat eller ej spelar tyvärr ingen roll, hunden får inte störa ev häckande fåglar/fågelungar iaf.

Det spelar ingen roll om du äger tomten,du får inte störa fågellivet,precis som Alexandra och jag försökt förklara i flera inlägg nu.....

Det spelar ingen roll om du äger tomten,du får inte störa fågellivet,precis som Alexandra och jag försökt förklara i flera inlägg nu.....

Innebär det att ingen får ha hunden lös på den egna tomten heller?
Eller i hundrastgårdar?
Där kan det ju också finnas vilt.

Jag vet att fågellivet inte får störas men där är en båtnedläggningsplats med tillhörande brygga.
Så det är inget fågelliv just där.

Fågellivet blir uthägnat - det är en grusad båtnedläggningsplats med brygga.
En tomt av typen "Industritomt" med fiskebod.

Spelar ingen roll vilken tomt det är heller.Vi har sommarstuga med sjötomt och vi har kollat upp vad som gäller(även om vi bryter mot det långt ute på landet och har hunden lös på vår tomt)

Eller i hundrastgårdar?

Jag vet att fågellivet inte får störas men där är en båtnedläggningsplats med tillhörande brygga.

Nomalt sett häckar inte fåglar (undantag för sjöfåglar mm) i "vanliga" trädgårdar så pass lågt att de blir störda av hundarna där.

Alltså är de flesta hundägare lagbrytare för att det ändå är "långt ute på landet"?
Lider viltet mindre där?

Normalt sett så tror jag inte att några fåglar häckar på en båtnedläggningsplats eller på en brygga.

Om hunden inte stör/jagar det vilda djurlivet nu i "yngelperioden" så får hunden vara lös.

Eller i hundrastgårdar?

Vi fick pippijävlafåglar i bäcken här nåt år. Nån mindre intelligent sak som tyckte det var en utmärkt plats att simma omkring med sina söta dunbollar till ungar. Himla sött var det, men rätt olägligt. Dels var mina hundar hyperintresserade av att käka upp dunbollarna, dels var det inplanerat urdikning.

Hundarna fick gå i koppel och urdikningen vänta tills pippijävlafågeln hade beslutat sig för att flytta någon annanstans. Den fick inte störas eftersom den hade ungar..

Och det var i allra högsta grad tomt. Men det spelade tyvärr ingen roll.

Att hägna ut fungerar ju inte mot de som flyger in. Sen undrar jag lite, i ena tråden har du lantbruksfastighet med X antal spridda fastigheter så du får ihop det så att en gigantiskt stor del kvalar in som tomt, sen har du sjötomt som blir en industritomt? Jag hänger inte med..

Nu så låter ni ju som jag brukar låta.

Alltså bryter de hundägare som släpper sina hundar lösa på grannens badberg mot en hel klase av lagar.
Vassen runt badberget är full med fågel.
I alla fall före badsäsongen.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 289
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama