Sv: Vår bästa Cane är borta!
Jag har aldrig någonsin tappat någon av mina hundar. Och nu räknar jag från min mer medvetna tid, inte när jag som 5 åring promenerade starka Schäfrar på tomten som fick omkull mig med en svansviftning
Jag har heller inte mina hundar lösa där dom kan störa. Jag har aldrig min tik lös i princip, eftersom hennes inkallning bara är halvdan. Hon får springa lös på inhägnade områden, eller möjligtvis där man kan se väääldigt långt åt alla håll, och vilt/andra hundar/människor är högst otroligt att dom ska komma. Hanen däremot är lös relativt ofta, dock inte i vilttäta marker eller i tätbebyggda områden (Antingen så välter han barnen som kommer springande med sina pussar, eller så kan han bli förbannad om någon främmande hund ska mäta sig).
Jag bodde förr i tiden på en Grand Danois-kennel, och där kan man snacka starka hundar. Med ren teknik så lär man sig att hålla även sådana om dom drar hårt i kopplet, och det har jag haft nytta av både med hästar och andra starka hundar. Tappade således aldrig 95 kg hanarna där heller, eller tikarna på 70-80 kg.
Trots detta kan jag känna empati för TS, för olyckor kan alltid hända. Jag ser inte mig som någon Stålmannen, utan VET om att det skulle kunna hända mig något sådant en dag också. Oavsett om jag går med 1 hund eller 5 hundar.
Jag kommer innan årets slut ha 4 hundar, som alla vid vuxen ålder väger runt 28-35 kg, och det är en väldigt muskulös och kraftfull ras - ca 120 kg muskler i koppel alltså. Alla mina hundar tränas hårt på att gå i koppel, att uppföra sig fint vid möten, inte dra osv osv.. Men jag kanske också kommer att ha otur någon dag, och då skulle jag blir väldigt less om folk höll på som en hel del gör härinne.
Som kuriosa kan jag nämna att min största hund drar 5 x sin egna kroppsvikt helt otränad, alltså kan egentligen väldigt få människor hålla honom om han
verkligen skulle vilja dra iväg. Dom flesta större hundar är riktigt starka, och vissa raser mer än andra förstås. Men har du någon gång hållt i en hund som rycker allt den har? Har man inte både ordentlig styrka OCH teknik, så har man inte en chans.