Sv: Vår bästa Cane är borta!
Och då är ju reglerna uppfyllda.
Eller hur?
Inte störa var det.
Det var du som tyckte att man inte fick störa annans jakt genom att gå i skogen med sin hund. Om jakthunden störs av den andra hunden är det alltså jakthunden som felar, dvs man stör inte för man går där.
T ex, om du jagar i din skog, jag promenerar där med min hund, och det stör din hund, så är problemet ditt så att säga, då du måste träna din hund bättre så den inte bryr sig om mig och min hund.
Busa på ängen under kontroll är en sak medan springa runt lösa är litet en annan sak.
Dessutom så finns det nästan alltid vilt på alla ängar.
Hare, fågel o.s.v.
Och det är också för det mesta växande gröda.
Antingen vall som skall slås till grovfoder eller bete som skall ätas av djuren.
Bete räknas inte som växande gröda så, ett naturbete t ex räknas inte. Däremot en insådd äng räknas. Vilket för den normala hundägaren är omöjligt att avgöra. Men du glömmer hela den långa period då inget växer, under vintern etc. Under sommaren så faller det ju ändå under förbudstid.
Och busa under kontroll och springa runt lösa är olika saker? Hur menar du? Min hund får, under icke förbudstid, skena runt och leka i överljudsfart i stora vida cirklar på ängen utan problem. Sålänge han inte jagar/skadar vilt och sålänge han omedelbart kommer på min inkallning oavsett.
Dessutom så är ofta ängar nära ägarens hus och då kan ägaren störas av den orsaken.
Är det inte tomt räknas det inte som störande. Det är ganska snäva begränsningar vad som räknas som störande, det kan man på gott och ont tacka allemansrätten för. Om du avskyr folk och/eller hundar och därför störs räcker inte. Jag tycker t ex väldigt illa om att ha folk i hästhagen som är 200 m från huset bakom ladan, men det gills inte som störande, jag kan alltså inte hindra dem att knalla runt där. Jag kan inte hindra människor med hund att gå genom hagen heller, sålänge hunden inte jagar/skadar/är på mina hästar.
Men nu så handlade det ju om Naturvårdsverkets åsikter.
Och det är ju de som bestämmer.
Ja, och DU tolkade dem, för godtyckligt. De hänvisar till de lagar om koppeltvång under förbudstid som finns, och där finns gott om tolkningar. Och de stödjer tyvärr inte dig.
En äng är nästan alltid antingen naturen eller växande gröda
Och hundar får vara lösa i naturen under icke förbudstid så länge de inte jagar vilt, tamdjur etc. (Eller springer fram och stör folk som är på ängen)