Modern prestation - antik utrustning???
...Dessutom så skulle det inte GÅ att böja hästen i kroppen om man har en westernsadel...
Det är nog detta du hört:
kl
Om ni kollar på sidor för flexsadlar diskuteras detta mycket. Även om sadelbommarna är olika formade för att passa olika hästryggar så är de ändå solida. När hästen böjer sig böjer inte bommen efter hästen. Alla vet vi ju hur lite det hjälper att ha 40 sockar i skorna när det hårda trycker på foten, det förmildrar bara.
(Prinsessan-på-ärten-effekten )
Jag har funderat mycket över detta och läst på en del sidor om flexbommar. Många säger att en bladsadel bara passar hästen om den:
1. Står stilla.
2. Inte förändrar muskelmassan (tappar/bygger muskler)
3. Inte böjer sig.
4. mm mm
Tänk dig själv att bära en planka på ryggen, rör dig med den och det blir ganska obekvämt. Ännu värre blir det när du ska böja dig, än värre blir det när du har 20 kg sten fäst på plankan. Jag har här ordnat en liten illustration. På bilden syns det tydligt hur hästens yttersida längs och innersidan kortas vid böjning. Sadelns "båda bars" är fortfarande lika långa. Även om sadeln är flared out in front så är den ju tillpassad när hästen står stilla, när den böjer sig blir det inte mer "utrymme" för det, båda bogarna är ju fortfarande mellan sadeln.
Någon som fattar hur jag tänker? Å andra sidan rider man i sadeln och kollar svettmärkena, så den är ju inte enbart utpassad stillastående...hmmm
MEN jag förstår hela syftet med bladsadlar, de fördelar ut trycket. Frågan är väl om det går att tillverka flexibla sadelbommar som BÅDE klarar av att fördela ut trycket OCH vara flexibla mot hästens former. Än så länge har jag inte sett något sådant. Bomlösa alternativ verkar vara byggda av spagetti TYCKER JAG.
Jag vet inte om American Flex är ngt på spåren. Där hittade jag bilden:
http://www.american-flex.com/system discription.htm
Är min uppfattning felaktig att bladsadeln har tagits fram just för att man ska kunna rida 8 timmar om dagen, sadeln ska fördela ryttarens vikt så jämnt som möjligt över hästens rygg. En ranchhäst går i en mer avslappnad form , förhoppningsvis bär den sig själv av sig själv.
En ranchhäst gör i princip alla rörelser och böjningar någon gång men inte i samma utsträckning som tex. en reininghäst på hög nivå. En reininghäst arbetar väl under sig, ryggen är höjd men formen är ändå låg. Man brukar säga att hästen går lite som en "uppåtböjd bro" (alltså ingen hängbro
)
Dessa rörelser utförs inte i 8 timmar i sträck, det varierar allt mellan endast 30 min till kanske max 1.5 timma om dagen, om det inte finns dom som tragglar ännu längre...
Min undran som ni kanske redan räknat ut, är hur 17 man egentligen kan tycka att en bladsadel med sin solida bom, skulle passa så ypperligt till att utföra westernridningens "höghastighetsdressyr" där hästen ska vara mjuk o fin arbetandes i korrekt form? Denna hästs form ser ingalunda ut som en ranchhästs (även om den också böjer sig) Vore det ändå inte bättre med någon typ av dressyrsadel liknande det akademikerna har eller "engelskryttarna"?
Avståndet mellan modern reining och traditionellt rancharbete är enormt mycket större idag än det var i begynnelsen när kopojkarna ville ut o visa upp vad deras hästar gick för. Reining på toppnivå innebär enormt snabba spins och djupa låååååånga stops, detta liknar de rörelser hästen utförde i rancharbetet men klyftan till igenkännelse blir större ju mer högpresterande våra QH blir.
Kanske att ta i liiite för mycket men ni fattar vad jag menar?
Borde man inte då fundera lite på vad det är för "bjälklag"
man faktiskt sitter på? För det verkar vara det enda som inte har uppdaterats radikalt (tänker då på dagens 20m slidestop mot dåtidens typ... 0.5 om jag överdriver lite igen). Visst är förändringar gjorda, många efter dagens behov av en sadel som inte ska vara i vägen för dessa rörelser -allt för showen- men stommen är densamma.
Dessa tankar gäller inte bara reiningen, jag tog den som ett exempel eftersom den är mest "extrem" i sitt utförande jämfört med övriga grenar. I alla grenar arbetar hästen, trampar under sig, höjer ryggen mm mm.
Jag tror inte detta var för mycket OT men jag vill gärna ha era tankar och åsikter. Pga detta vet jag inte längre vilken sadel jag ska rida i, jag är totalt villrådig
Visst är det så att detta aldrig kommer ändras (om det inte kommer någon ny smart bom) eftersom då skulle hela westernridningen försvinna, traditionen säger att vi ska rida i westernsadlar men idag presterar hästarna som aldrig förr, därför undrar jag hur detta går ihop?
Modern prestation... antik utrustning