Var är rid och träningsdiskussionerna?

Sv: Var är rid och träningsdiskussionerna?

Ja och eftersom du ändå måste tävla Wras och All breeds med den så blir det helt andra kriterier som gäller, så du kan lyckas hur bra som helst i pleasure med din cob iallafall.

Modern prestation - antik utrustning???

...Dessutom så skulle det inte GÅ att böja hästen i kroppen om man har en westernsadel...
Det är nog detta du hört:

kl

Om ni kollar på sidor för flexsadlar diskuteras detta mycket. Även om sadelbommarna är olika formade för att passa olika hästryggar så är de ändå solida. När hästen böjer sig böjer inte bommen efter hästen. Alla vet vi ju hur lite det hjälper att ha 40 sockar i skorna när det hårda trycker på foten, det förmildrar bara. (Prinsessan-på-ärten-effekten :D )

Jag har funderat mycket över detta och läst på en del sidor om flexbommar. Många säger att en bladsadel bara passar hästen om den:
1. Står stilla.
2. Inte förändrar muskelmassan (tappar/bygger muskler)
3. Inte böjer sig.
4. mm mm

Tänk dig själv att bära en planka på ryggen, rör dig med den och det blir ganska obekvämt. Ännu värre blir det när du ska böja dig, än värre blir det när du har 20 kg sten fäst på plankan. Jag har här ordnat en liten illustration. På bilden syns det tydligt hur hästens yttersida längs och innersidan kortas vid böjning. Sadelns "båda bars" är fortfarande lika långa. Även om sadeln är flared out in front så är den ju tillpassad när hästen står stilla, när den böjer sig blir det inte mer "utrymme" för det, båda bogarna är ju fortfarande mellan sadeln.
Någon som fattar hur jag tänker? Å andra sidan rider man i sadeln och kollar svettmärkena, så den är ju inte enbart utpassad stillastående...hmmm
bjbuke2.jpg

MEN jag förstår hela syftet med bladsadlar, de fördelar ut trycket. Frågan är väl om det går att tillverka flexibla sadelbommar som BÅDE klarar av att fördela ut trycket OCH vara flexibla mot hästens former. Än så länge har jag inte sett något sådant. Bomlösa alternativ verkar vara byggda av spagetti TYCKER JAG.

Jag vet inte om American Flex är ngt på spåren. Där hittade jag bilden: http://www.american-flex.com/system discription.htm

Är min uppfattning felaktig att bladsadeln har tagits fram just för att man ska kunna rida 8 timmar om dagen, sadeln ska fördela ryttarens vikt så jämnt som möjligt över hästens rygg. En ranchhäst går i en mer avslappnad form , förhoppningsvis bär den sig själv av sig själv.
En ranchhäst gör i princip alla rörelser och böjningar någon gång men inte i samma utsträckning som tex. en reininghäst på hög nivå. En reininghäst arbetar väl under sig, ryggen är höjd men formen är ändå låg. Man brukar säga att hästen går lite som en "uppåtböjd bro" (alltså ingen hängbro :D )

Dessa rörelser utförs inte i 8 timmar i sträck, det varierar allt mellan endast 30 min till kanske max 1.5 timma om dagen, om det inte finns dom som tragglar ännu längre...

Min undran som ni kanske redan räknat ut, är hur 17 man egentligen kan tycka att en bladsadel med sin solida bom, skulle passa så ypperligt till att utföra westernridningens "höghastighetsdressyr" där hästen ska vara mjuk o fin arbetandes i korrekt form? Denna hästs form ser ingalunda ut som en ranchhästs (även om den också böjer sig) Vore det ändå inte bättre med någon typ av dressyrsadel liknande det akademikerna har eller "engelskryttarna"?

Avståndet mellan modern reining och traditionellt rancharbete är enormt mycket större idag än det var i begynnelsen när kopojkarna ville ut o visa upp vad deras hästar gick för. Reining på toppnivå innebär enormt snabba spins och djupa låååååånga stops, detta liknar de rörelser hästen utförde i rancharbetet men klyftan till igenkännelse blir större ju mer högpresterande våra QH blir. Kanske att ta i liiite för mycket :angel: men ni fattar vad jag menar?:cool:

Borde man inte då fundera lite på vad det är för "bjälklag" :rofl: man faktiskt sitter på? För det verkar vara det enda som inte har uppdaterats radikalt (tänker då på dagens 20m slidestop mot dåtidens typ... 0.5 om jag överdriver lite igen). Visst är förändringar gjorda, många efter dagens behov av en sadel som inte ska vara i vägen för dessa rörelser -allt för showen- men stommen är densamma.

Dessa tankar gäller inte bara reiningen, jag tog den som ett exempel eftersom den är mest "extrem" i sitt utförande jämfört med övriga grenar. I alla grenar arbetar hästen, trampar under sig, höjer ryggen mm mm.

Jag tror inte detta var för mycket OT men jag vill gärna ha era tankar och åsikter. Pga detta vet jag inte längre vilken sadel jag ska rida i, jag är totalt villrådig :( Visst är det så att detta aldrig kommer ändras (om det inte kommer någon ny smart bom) eftersom då skulle hela westernridningen försvinna, traditionen säger att vi ska rida i westernsadlar men idag presterar hästarna som aldrig förr, därför undrar jag hur detta går ihop?

Modern prestation... antik utrustning :crazy: :rofl:

Det var den här skillnaden jag misstänkte fanns. I western går hästen undan från sittbenens tryck, i AR visar dem vilket håll hästen ska böja sig.

(Men jag använder också höftena för att flytta/hålla kvar bakdelen. Mina höfter = hästens höfter, Mitt bäcken = hästens bäcken, axlarna = bogarna, mitt huvud = hästens huvud. Lite med vikt på höger sittben = böj åt höger, ena sidans skänkel = in med det bakbenet längre in mot tyngdpunkten osv)

Jo men det tycker jag stämmer med westerntänket åxå - det där med axlar å bäcken å så....
Och när vi vill att hästen ska forma sig i bålen, tex. på ett böjt spår, då använder vi åxå inner sittben.

AR och western är nästan samma sak tycker jag - utom formen på hästen då förståss....

Något jag saknar inom westernridningen som är mer vanligt inom AR är att man inom AR lär ut mer specifikt för hästen hur den ska samla sig.
Inom western tycker jag mer att det är något som typ "kommer" av sig självt. Å andra sidan har QH o Paint god bärighet, men jag har trots detta aldrig hört någon westerntränare prata om hur man ska kunna få bättre bärighet och samling, alltså mer specifikt!

Vad sjutton, inom AR lär de ut från marken med en liten touch ovanpå korset (är inte så insatt men jag läste lite om det) att hästen ska träda in under sig. Om jag inte minns fel så ersätter man den "touchen" (ingen piska alltså) med annan signal. Jag har inte sett ngt liknande trots flera år som westernryttare. Jag tycker att topptränare i Sverige...nah...kanske tar det för givet. Det är ok om samlingen o bärigheten finns där, men vad gör de den dagen en elev komemr dit med en häst som har problem med detta?

tirnanog: detta var bland det mest intressanta som jag har läst på detta forum:bow:

wrangler: tack för att du berättar och förklarar. Jag har sett mycket pleasure men jag tycker fortfarande med mina amatöögon att många pleasurehästar ser skumma ut i sin gång. Absolut inte alla, bra plesaure när hästen rör sig framåt och i tretakt även i galoppen är vackert.

Nu lämnar jag westernsidan, det känns som om jag inget har att tillföra.

Och när vi vill att hästen ska forma sig i bålen, tex. på ett böjt spår, då använder vi åxå inner sittben.
QUOTE]

Men i ett inlägg längre upp skrev du att du sitter på ytter sittben i en sluta. Blir inte det inkonsekvent, eller är jag ute och cyklar :confused:

Tack tack :bow::bow::bow: Vet dock inte vilket av inläggen du åsyftade :p men tack iaf :bow:

Du kan väl inte lämna tråden nu? Jag vill så gärna ha ett svar på min frågeställning om hästens arbete under bjälklag :crazy: :angel:

Seriöst så vill jag faktiskt det. Undrar om jag inte faller över mer och mer på AR eftersom jag inte får några svar på mina frågor i westernvärlden. Så som samling och bärighet behandlas inom AR har jag vid min själ inte sett inom någon annan gren. Akademikerna är extremt noggranna och genomgående in i minsta detalj verkar det som! I mina ögon verkar det vara den enda grenen som faktiskt HAR en god plan för inlärning av samling och bärighet.

Den presenteras t.o.m. TYDLIGT, inget "himmel hummel sammelsurium om lite bakbensaktivitet in där o lite dra i den tygeln där, lite ställa huvet dit o så driva lite o dra lite o ja...
alla har vi väl hört de tusende och en varianterna om den "sanna samlingen" eller vad är det de säger? :angel: :devil:

Jo det kan absolut låta motsägande och inkonsekvens. Sittbenet flyttar undan när bakdelen så att säga "aktivt" ska träda inannför spåret. Men på ett "vanligt" böjt spår är det bara ytterskänkeln som stöder bakdelen kvar på spåret (om det behövs) och inner skänkel/sittben håller kvar böjningen. Skulle jag sen vilja flytta ut till ett större voltspår flyttar jag ut med inre sittbenen och understödjer med innerben. Så sittbenen kan verka både förflyttande (undan) och centrerande.

Något jag saknar inom westernridningen som är mer vanligt inom AR är att man inom AR lär ut mer specifikt för hästen hur den ska samla sig.
Inom western tycker jag mer att det är något som typ "kommer" av sig självt. Å andra sidan har QH o Paint god bärighet, men jag har trots detta aldrig hört någon westerntränare prata om hur man ska kunna få bättre bärighet och samling, alltså mer specifikt!

Vad sjutton, inom AR lär de ut från marken med en liten touch ovanpå korset (är inte så insatt men jag läste lite om det) att hästen ska träda in under sig. Om jag inte minns fel så ersätter man den "touchen" (ingen piska alltså) med annan signal. Jag har inte sett ngt liknande trots flera år som westernryttare. Jag tycker att topptränare i Sverige...nah...kanske tar det för givet. Det är ok om samlingen o bärigheten finns där, men vad gör de den dagen en elev komemr dit med en häst som har problem med detta?

Vi jobbar bärigheten hos våra hästar som i stort sett det viktigaste att ha med sig, en häst utan bärighet som inte trampar under sig och får påskjut bakifrån håller en kort tid. Hästen måste lyfta ryggen för att arbeta korrekt och bygga rätt muskler för bärigheten...oj oj, jag är trött nu blev lite snurrigt det här:angel:
Men vi jobbar som sagt oerhört mycket med detta både med våra/andras hästar samt alla ryttare...

Intressant, men jag tycker att du har en del brister i dina resonemang.

Trycket uppifrån från ryttaren är begränsat till en så liten yta att det är att betrakta som ett punkttryck. Om ett punkttryck skall fördelas på en större yta, kan inte bommen vara så flexibel att den samtidigt kan följa hästens böjning och välvning. Dessutom skulle en så flexibel bom, vid samling och välvning av ryggen ge ett ökat punkttryck ju mer hästen välver sig. Detta löser man med bomsadeln genom att bladen inte ligger uppe på ryggraden. En tillräckligt bred spalt mellan bladen möjliggör välvning av ryggen även om bommen som helhet är stel och ger på så vis inget tryck på ryggraden

I utvecklingen av westernridningen från arbetsridning till tävlingsridning har även rörelserna följt med och jag kan inte komma på en enda tävlingsrörelse där hästen skall vara böjd.
Min uppfattning av westernridningens grund är att det är bogen jag styr inte huvudet, vilket rimmar med att hästen är rak i kroppen även på böjt spår. (”Inte böjd” är inte lika med ”stel”.)

Jag uppfattar inte att svenska westerntränare bortser från samlingen, men att det inte finns en specifik metod för hur den skall gå till anser jag är helt i westernridningens anda. Det är målet som är det viktiga, vägen dit kan variera från tränare till tränare och från ryttare till ryttare.

Det där tycker jag du skrev väldigt bra. håller helt och fullt med dig.

Jag uppfattar inte att svenska westerntränare bortser från samlingen, men att det inte finns en specifik metod för hur den skall gå till anser jag är helt i westernridningens anda. Det är målet som är det viktiga, vägen dit kan variera från tränare till tränare och från ryttare till ryttare.

Så sant så! :)

Bra inlägg!

Och en tanke från en som är hyffsat insatt/aktiv även på den engelska sidan; även där, i grunden till den engelska ridningen, tänker man att man styr bogen (mer eller mindre, men i princip ja - beror ju på hur man uttrycker sig). Man kanske använder andra synvinklar, men det hela går ut på samma sätt.
Hästen måste vara rakriktad för att kunna samla sig, oavsett önskad form, gångart, tempo, storlek... Om hästen går snett och t ex slirar ut med ena bakbenet, så försvinner det en massa kraft på det och samlingen "flyter undan".
Observera att det är skillnad på korrekta skolor & skänkelvikningar mot att hästen går snett i kroppen.

Tack för svaret, mycket intressant!
Jag förstår precis ditt resonemang och håller helt med. Visst går hästen rak på ett böjt spår och inte finns det någon tävlingsrörelse där man ska böja hästen, men böjning sker för övrigt och då tar ju sadeln rimligtvis i i sidan precis bakom frigången till bogbladen, eller?
Jag tänker inte på välvningen av ryggen nu.

Tack för svaret, det är nog som TDJ nämnde att alla har olika sätt att uppnå samling inom westernvärlden. AR verkar mer ha en och samma tillvägagångssätt. Jag är inte så insatt i AR utan det är bara uppfattningen jag fått :p

Är det någon som har ett bra tips på hur man får hästen att lyfta mer på hovarna över trail-bommar?

Många gånger, oftast omedvetet, slutar ryttaren att rida över bommarna...och hamnar i lite framåtställning. Se till att vara aktiv i ridningen även över bomarbetet....hm, svårt att förklara är jag rädd...Men, i alla olika moment är ryttaren aktiv, rider in i boxen, stannar och vänder runt och rider ut. Sidepassen är hela tiden aktiv liksom grindöppning etc...men just när man kommer till bommarna, har jag sett, att ryttaren ofta "dör" och bara åker med hjälpligt...vilket kan bidra till att hästen tappar aktionen och slarvar just där...

kl
Jag hade en häst som inte gick bra över bommar om man inte "red med" ordentligt. När man däremot använde höfterna och visade tydligt genom att "doppa" ner höfterna precis som hästen går med sina ben mellan varje bom, som man är ett med hästen, då gick det fantastiskt bra. Vad gäller benlyft brukar det vara effektivt att köra med kraftiga/höga bommar så hästen lär sig att lyfta. Variera och gå över stockar/terräng för att sedan gå in på banan. Eller ha varannan bom vanlig och varannan större o lite kraftigare...

Har en 4 årig quarter som jag håller på att grund rida. Hon går fram, vänder, gångarter och stoppar jättefint...Men när vi skall backa, vilket är attans viktigt...kommer tröttheten över henne....Hon segar sig nåt steg bakåt. Ibland ger hon efter (alltid annars) ibland inte...
Hur skulle ni gjort? Jag vill inte dra i munnen, utan har en lätt kontakt och sitter i stopp position och håller om...Hon backar fint från marken. Hon går inte framåt heller utan växer fast liksom...Kanske skall ha en medhjälpare som backar henne från marken också? men jag undrar om det finns några bra ideer på hur vi får till en villig, energisk back! OK, hon är BARA 4 år men lite back skulle väl inte vara fel att be om. Eller rätta mig om jag har fel.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka