Var är rid och träningsdiskussionerna?

Sv: Var är rid och träningsdiskussionerna?

Prova att lätta sitsen lite. Fick det tipset av RÅ på en clinic. En del hästar, särskilt unga, kan uppleva det svårt att röra sig bakåt när ryttaren sitter ner. Räcker oftast att man lättar lite grann.

Rider också en 4 årig QH, några månader sedan var hon seg bakåt men är nu lätt att backa snabbare utan tygelkontakt. Fick sitta mer upprätt i sadeln och ta fram skänklarna mot bogarna, bumpar med dem på bogsidorna och lyfter handen ngt m liten kontakt. Nu har hon lärt sig att vid ryggning kommer mina skänklar ngt framåt, från henne, fladdrar lite med dem och styr bogarna dit hon ska backas, ska baken till vänster trycker jag bogen till höger och tvärt om för baken till höger. Det här fick hon lära sig för att kunna visa en osynligare skänkel .

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tips! Vi skall prova och se....Berättar senare om hur det gick...

Ja ursäkta att jag skrev t.o.m. jag har i alla fall inte ridit diagonalslutor tidigare. Jag har bara ridit sen 1970 och inte gjirt diagonalslutor tidigare. Ja, jag vet, jag är en urusel ryttare:(

Nää det var verkligen inte så jag menade. Jag menade bara att när jag började rida på vanlig ridskola för massa år sedan så skrittade vi och travade framåt i 100 år innan vi fick lära oss flytta hästarna på något sätt. När jag började rida western var det självklart att flytta fram och tillbaka åt alla håll och kanter direkt vilket var jätte bra tycker jag.

Senast ändrad:

Hej! jag vill gärna snacka western med dig (nybörjare inom det) f.d hopp ryttare, men än så länge dressyr ryttare på mitt varmblod, som jag ska skola om till western :)
Vad har du för häst? western?
MvH Lisette :bow:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka