Var är rid och träningsdiskussionerna?

Sv: Var är rid och träningsdiskussionerna?

Jag rider för en tränare där vi rider mycket skolor. T.o.m. diagonalslutor ber han oss göra. Sen gör vi det kanske inte med dressyrkvalitet;)men vi får såna övningar. Tyvärr kommer han bara till oss max två gånger per år så det räcker ju inte för att utvecklas.

Vadå t o m? Jag kommer ihåg när jag började rida western och vår instruktör lärde oss öppna och sluta första året vilket tog ca 8 år på vanliga ridskolan innan vi fick lära oss. Sen sa hon ju inte öppna och sluta utan det handlade om att flytta fram- och bakdel och gympa hästarna. En sak jag tycker är skön med western är att det inte är så stort hallå med allt. Man behöver inte ha skrittat och travat rakt fram i 100 år för att klara att flytta hästen på något sätt.

Vadå t o m? Jag kommer ihåg när jag började rida western och vår instruktör lärde oss öppna och sluta första året vilket tog ca 8 år på vanliga ridskolan innan vi fick lära oss. Sen sa hon ju inte öppna och sluta utan det handlade om att flytta fram- och bakdel och gympa hästarna. En sak jag tycker är skön med western är att det inte är så stort hallå med allt. Man behöver inte ha skrittat och travat rakt fram i 100 år för att klara att flytta hästen på något sätt.

Ja ursäkta att jag skrev t.o.m. jag har i alla fall inte ridit diagonalslutor tidigare. Jag har bara ridit sen 1970 och inte gjirt diagonalslutor tidigare. Ja, jag vet, jag är en urusel ryttare:(

Jag ser fram emot film på alla westernryttare som rider diagonalslutor :-)

Ja ursäkta att jag skrev t.o.m. jag har i alla fall inte ridit diagonalslutor tidigare. Jag har bara ridit sen 1970 och inte gjirt diagonalslutor tidigare. Ja, jag vet, jag är en urusel ryttare:(

Har lika lång riderfarenhet som du och jag fick inte heller lära mig diagonal slutor första året...så jag har ingen film att visa!;)

Pleasure igen...om nu pleasure hästar är så genomarbetade som nämns ovan, undrar jag var benlyft osv tog vägen. Jag vet att de skall vara mer markbundna än andra, men ibland ser det illa ut...även på kvalificerade tävlingar...undrar hur skall det vara? Har man flyttat tyngdpunkten eller skall det inte göras på pleasurehästar? De jobbar inte under sig, lyfter inte på benen, får inte böja, och skall ha öronen i höjd med manken....
Jag försöker inte vara ironisk utan undrar bara. detta har jag funderat över länge faktiskt.

Benlyft! :eek: Vet hut människa o svär inte i kyrkan!

Benlyft är inte önskvärt hos en pleasurehäst. Den ska gå med markbundna flata steg! Jog är inte en långsam trav, jog är en annan gångart!

Vet du hur mkt samling som krävs för att en häst ska kunna gå i äkta jog, med halsen lång och utsträckt och nosen i lodplan?
Möjligtvis har du aldrig sett en häst gå så (bara fel o falsk jog), det kan också vara så att du inte har sett skillnaden.

Titta tex på hästens has, bakhoven ska aldrig lämna backen så att hasen kommer bakom linjen du kan dra från hästens bakre lårmuskel exempelvis.
Framfötterna ska inte skjuta sanden framför sig, men då vill jag också påpeka att underlaget ofta glöms bort i pleasure snacket, ett djupt underlag är förkastligt och får vilken pleasurehäst att skjuta sanden framför sig!

En viktig skillnad i mitt sätt att rida öppna/sluta: Jag använder höfterna till att flytta respektive hålla kvar hästens bakdel på spåret. I öppnan använder jag inre sittbenet till att hålla kvar bakdelen, i slutan yttre sittbenet till att föra över bakdelen innanför spåret

Det var den här skillnaden jag misstänkte fanns. I western går hästen undan från sittbenens tryck, i AR visar dem vilket håll hästen ska böja sig.

(Men jag använder också höftena för att flytta/hålla kvar bakdelen. Mina höfter = hästens höfter, Mitt bäcken = hästens bäcken, axlarna = bogarna, mitt huvud = hästens huvud. Lite med vikt på höger sittben = böj åt höger, ena sidans skänkel = in med det bakbenet längre in mot tyngdpunkten osv)

Att en NSBA domare ej skulle visa ut en halt häst finner jag för osannolikt (oavsett vad man anser om rörelsemönstren hos en del hästar)

Tycker du att den ser ren ut?

Det finns fler som rör sig skumt, inte bara den 3:e.

Senast ändrad:

Är ni säkra på att ni verkligen gör så olika med kroppen - att det inte bara är olika sätt att förklara samma sak, samma känsla?

Var går gränsen mellan höft och sittben, hur gör ni egentligen mer exakt med kroppsdelarna, hur trycker ni med ett sittben, var hamnar eran tyngdpunkt och erat fokus, hur vrids kroppen, osv? Det är inte så lätt att sätta ord på det där, och det är inte så lätt att följa instruktioner.

Hästarna brukar vara bra facit... Jag diskuterade det här med en westernridande stallkompis en gång och jag trodde att jag red enligt Gaias förklaring, och hon red enligt Tussemajas. Men så tänkte vi - vi provar på hästarna! Jag fick sitta upp på hennes jättefina, välridna, känsliga westernhäst. När jag försökte följa hennes instruktioner så vände hästen åt fel håll :o Men när jag däremot gjorde så som jag brukar så följde hästen villigt med på vändningar och flyttningar. Och när hon klev upp på min häst och red så som hon brukar så fungerade det utmärkt.

Efter detta var jag inte så övertygad om att vi gjorde olika...

Nej, jag häpnar iblandd när jag läser hur folk säjer att de rider vissa rörelser. Men det kan ju fungera för dem, jag har ju inte sett dem rida. Men din erfarenhet låter troligare;)

Benlyft är inte önskvärt hos en pleasurehäst. Den ska gå med markbundna flata steg! Jog är inte en långsam trav, jog är en annan gångart!

Vet du hur mkt samling som krävs för att en häst ska kunna gå i äkta jog, med halsen lång och utsträckt och nosen i lodplan?
Möjligtvis har du aldrig sett en häst gå så (bara fel o falsk jog), det kan också vara så att du inte har sett skillnaden.

Titta tex på hästens has, bakhoven ska aldrig lämna backen så att hasen kommer bakom linjen du kan dra från hästens bakre lårmuskel exempelvis.
Framfötterna ska inte skjuta sanden framför sig, men då vill jag också påpeka att underlaget ofta glöms bort i pleasure snacket, ett djupt underlag är förkastligt och får vilken pleasurehäst att skjuta sanden framför sig!

Om man frågar något kanske man kan få ett seriöst svar! Inte "hu så dum du måste vara"

Kanske du kan förklara samling för pleasure hästar då? kan inte vara samma def. som i engelsk ridning....Jo jag har sett pleasurehästar...både WRAS och AQUA tävlingar och visst de böjer i nacken...Vad är skillnaden på falsk jog och riktig? Hur skiljer sig långsam trav mot jog? (Om du inte kan svara sakligt kan säkert någon annan):D

bakhoven ska aldrig lämna backen så att hasen kommer bakom linjen du kan dra från hästens bakre lårmuskel
Menar du här att hasen inte skall vinklas? Gå mer med raka ben liksom?
Är intressant att få veta!

bakhoven ska aldrig lämna backen så att hasen kommer bakom linjen du kan dra från hästens bakre lårmuskel
Menar du här att hasen inte skall vinklas? Gå mer med raka ben liksom?
Är intressant att få veta!

Det är absolut inte vad jag menar, hästen ska trampa ordentligt under sig och hasen är vinklad hela vägen, det krävs styrka och samling för att hästen ska lyfta och föra fram benet rätt, om den släpper steget med hoven för långt bak är jobbar den inte under sig med bakbenen.
Förstår du hur jag menar?

Tror det fanns en video som visade på detta i nån tråd...

Kanske du kan förklara samling för pleasure hästar då? kan inte vara samma def. som i engelsk ridning....Jo jag har sett pleasurehästar...både WRAS och AQUA tävlingar och visst de böjer i nacken...Vad är skillnaden på falsk jog och riktig? Hur skiljer sig långsam trav mot jog? (Om du inte kan svara sakligt kan säkert någon annan):D

Jag försöker alltoid vara saklig! Lyckas väl inte alltid då... :smirk:

Samlingen ska komma bakifrån precis som den ska i dressyr men ge mig exempel på dressyr ryttare (med få undantag o ev en del GP ryttare) som lyckas samla sina hästar med hjälp av enbart benen och sitsen, utan att ta i hästens mun alls...

Jovars, det finns säkert men dom är färre än vad folk tror!

En (vältränad) pleasurehäst samlas mkt med benen, ju mer ben desto långsammare framåt o mer samling. Samtidigt ska halsen sträckas ut framåt vilket höjer svårighetsgraden.

Du har säkert sett hästar med böjda halsar i pleasuren, i Sverige är det inte många som verkligen rider sina hästar utsläppta, men det betyder inte att det är rätt!

Jog är också en fyrtaktig gångart, men mkt mkt mer markbunden och långsam än trav. En jog är väldigt svår att lära in hos en häst som inte har den naturligt, vilket de flesta quarterhästar har mer eller mindre. Pleasurehästarna har extremt mkt lättare för jog överlag än anda quarters.

Jog SER säkert fel ut för de som inte är vana, och kanske gillar andra sorters gångarter. Men det kan vi inte ändra eller diskutera bort. Då får man enas om att vissa inte gillar den sortens rörelsemönster, och andra gör det. Jag tycker inte om att sitta på en GP-häst i ökad trav, men det gör många andra!

Dock är det väldigt mycket åsikter om samling och gångarter från folk som inte är insatta, och avfärdar all pleasure gångarter och form som felaktig, bara för att dom är så inkörda på sin grej att dom inte kan ta till sig att samling och rätt form kan se olika ut, och måste vara olika på olika typer av hästar. Försöker du rida ett dressyrhalvblod i riktig pleasureform och i jog kommer du att få en häst med bromsen i som ligger på bogarna, definitivt. Att arbeta den i sakta trav på lång tygel vore helt okej, med det skulle ha ett helt annat syfte, snarare att få hästen att länga sig och slappna av.

Som alltid är du saklig och vältalig:bow:...vill bara lägga in en liten passus att det inte är särskilt svårt att få ett halvblod, eller annan häst heller, att gå i perfekt jog (menar då korrekt) men det kostar lite arbete med sits och skänkel och jobba bort handen lite:angel:. Själv fick oftast bäst poäng på just jog med min f.d. travare;)...inte många som slog honom där (inte ens bland QH/P/APP/arab etc)

:rofl:... Man skulle kunna tro att man är galen som skaffade en Welsh Cob (där just benlyft är ett rasdrag)...men faktum är att för att få henne att gå igång och lyfta måste hon upp i högre form och mer tempo (hon är ung än). Hon rör sig i övrigt med mycket naturlig bärighet, mycket gratis här...och joggen finns så vi blir nog att räkna med om vi kommer överens i övrigt...sto med attityd, vet du:angel:

Men det är mycket bra beskrivet, man bör nog se jog som en egen gångart. Dock ska det inte se ut som hälta;) och hästen ska inte gå och släpa benen efter sig i sömn, typ...tyvärr är det många "engelsk"-ryttare som inte ser hur hästen jobbar i övrig utan stirrar sig alltid blinda på huvudets placering och att rörelsen är förhållandevis långsam.

Ja de ser halta ut men det är för att vi inte är så vana att se de här gångarterna, de är avlade för pleasureklasser mm. Satt för många år sedan på Greva och studerade pleasureklasserna och kliade mig i huvet varför många hästar inte blev diskade pga av hältan de reds med. Men har nu blivit van gångarten jogg och den extrema slowmotiongaloppen. Försöker själv plesureträna dotterns QH då hon har en mkt lätt jogg (medfödd) men det är MKT arbete kvar till solwmotion och bärighet i galoppen. Det gjör inte saken lättare när 15 åringen sätter sig upp och ska reiningträna (slowmotion va e de?) nästan jämt när de är på banan;) Men det krävs mkt lösgjörande och fullkoll på hela hästen även för pleasure, okey att det kan se illa ut på tävlingsbanan men det är en upplevelse när hästen lossnar med bärighet och fixar alla långsamma gångarter med små hjälper. Ser ni en liten 4 årig Buckskin med en "tant" på ryggen vid nästa Greva är det kanske vi, om vi fixar bärigheten och slowmotion:)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka