Sv: Var är rid och träningsdiskussionerna?
Ganska rätt, och lite fel...
Givetvis ska en pleasurehäst vara böjbar och genomarbetad. Men pleasureryttare böjer inte alls lika mkt, eller på samma sätt kasnke man ska säga, som tex man ofta ser en reiningryttare göra.
Eftersom formen är oerhört viktig i pleasure, och minsta böjning/krullning av halsen (ska) bestraffas så är det tabu att böja pleasure (hunter med för den delen) hästen så.
Man använder tex hörnpasseringarna till att samla/bromsa hästen ibland genom att verkligen böja bålen runt ryttarens innerben, för att slippa ta den i munnen och därmed förstöra formen och helhetsintrycket, och tränar mer böjningen på det sättet.
Men ja, hos en pleasurehäst är rakställdhet mycket viktigt, och det är i sig ofta svårare än att rida en häst som man böjer och flyttar hela tiden. Självklart är det skillnad på pleasre/hunter häst och en reiner tex. En reiner går volter och gör byten, en pleasure/hunter häst ska kunna gå samlad spikrak på lång tygel och får inte under några omständigheter göra ett byte under tävling, och måste därför vara stark i sina sidor och sin rakriktning.
Inte för att jag vet om jag gör mig förstådd, jag lyckades inte riktigt sist, men några kanske fattar vad jag menar... :smirk: