Var är rid och träningsdiskussionerna?

alazzi

Trådstartare
Finns det ingen på western som vill prata om träning och teori?

Läser ibland inne på "Dressyr" och där debatteras det ju lite friskare, på gott och ont.

Finns det inget intresse här eller är vi för få?

Senast ändrad:
Sv: Var är rid och träningsdiskussionerna?

Det är ju det som är grunden.. så det måste det väll finnas intresse i, eller?
Själv vill jag ha en bra kondition på mina hästar, så grusvägen är inte att fördöma för min del i alla fall.. stackars de som bara går på banan... :angel:

Jag försöker rida skogsturer minst två gånger i veckan för hästens skull. Själv tycker jag att det är tråkigt med skogsturer, vill hellre sitta och fnula på banan.

Ja med! tycker det är tråkigt att rida ut, just nu rider min kompis ut på henne så hon inte tråkar ihjäl sig, men faktiskt tycker hon inte om att lämna stallet heller så vi är lika goda:D

Min träningsteori:

"Training thru trust",
sammarbete, harmoni, avslappnat och mjukt är grundstenarna i min träning.
Sen som pleasure/Hunter ryttare är formen, takten och att hästen jobbar korrekt och framåt hela tiden viktigt.
Hästen ska alltid vara positiv, allt jag ber honom om ska vara roligt för honom att göra, så jag är alltid positiv. Går det inge bra så struntar jag i den övningen och gör något som jag vet att han kan, och tar upp övningen igen efter ett tag, eller nästa dag.
Jag jobbar i mönster, om jag t.ex ska jobba med att flytta in bakdelen, gör jag det endast åt ena hållet tills det sitter och känns bra, sen byter jag.
Om jag ska börja med något nytt, så börjar jag alltid i det varv han har lättast för, för att han inte ska få en jobbig och negativ förstagången upplevelse, och när han kan det ur det varvet, gör jag det i det andra. Detta bygger också självförtroende hos hästen.

Sen har jag roligt och mysigt också, skritt turer ut i skogen, klättrar, går på promenader osv osv. Allt för att ge min lille 3 åring en så positiv och bra start i sitt liv som ridhäst!

åh, jag som älskar att rida ut :bump: har även lite taskig fantasi, så om jag skulle rida på banan varje dag skulle antagligen både jag och hästen bli totalt uttråkade. vi brukar göra en massa övningar i skogen, skogsridning behöver ju inte betyda att man inte 'tränar'...

Vill man ha en häst som håller i längde och inte börjar hitta på dumheter och blir helt uttråkad såå SKA man rida ut i skogen.
De stärker legament ,leder, senor. Musklar sig jämt och fint.
Man kan sitta och träna skänkelvikning och halt och ryggning på grusvägen oxå. Sen är det jätte bra och klättra lite i backar. Man kan rida i 8 runt träden och mjuka upp hästarna.
Jag LIDER nått hemskt för dessa hästar som bara går på ridbana jämt jämt jämt. Fy va hemskt.
Sålde en häst en gång och den visade det sig att första som köpte honom av oss hon satt i ridhuset hela vintern hopppade jätte mkt. Sen började han tröttna på detta harvande så han blev dum som dom sa och försökte kasta av henne så då sålde dom honom och när jag pratat med nya äg så hade hon haft honom i 3mån och red bara på volt aldrig ut. och han var så jobbig ooch dum. jag blev så förtvivlad, RID UT!, sa jag han är van att gå i skogen och trava och galoppera. Så jag hoppas hon gjorde detta. Vill inte veta mer.
Uch hemska tanke.:crazy:

Håller helt med dig:bow::bow::bow:.
Tränar det mesta ute i skog och mark, putsar på ridbana någon gång ibland bara, mest då för att träna med t ex bommar.
Tror på att växla träningen, vill ha hästar som tycker att det är ROLIGT att vara med mig och att jobba.
Terräng arbete stärker dessutom hästen och det är ROLIGT att rida ut!!!!

Förstår vad du menar.... Titta på "akademisk-sidan" (om den nu finns kvar - har inte varit där på ett tag) så ska du se att det diskuteras mycket ridteori.
Vi diskuterar inte mycket rid/westernteori här å det är synd. Det finns ju faktiskt en "akademisk" sida även när det gäller western. Varför man gör saker, och varför på just det viset....
Jag har en del funderingar kring olika rörelser/hjälpgivning/form etc. men hinner inte nu. Återkommer...

jag har också en hel del tankar kring detta, återkommer jag med - efter måndag.

Jag och min kompis rider både på ridbanan och ut i skogen. ungefär fifty-fifty. Oftast när vi är på banan så rider vi fram i skogen ca 20 minuter och sen skrittar vi av i skogen också. Just nu övar vi på bak och framdelsvändningar, skänkelvikning mm.

Många gånger tror jag att de diskussionerna uteblir då svaren på såna trevare ofta blir "prata med din tränare" eller "skaffa en bra tränare", i alla fall av det jag har läst...

Jag själv hade också välkomnat lite djupare diskussioner då det är sånt jag tycker är intressant, och framför allt sånt man lär sig något av, att reflektera och bilda sina egna uppfattningar genom att läsa olika infallsvinklar!

Men jag tycker för det första inte att westernforumet inte har haft en massa träningsdiskutioner! Jag har svarat i flera trådar där det diskuterats olika träning och mer specifikt vissa ryttare som undrar hur dom ska göra, vart dom ska ha händerna, skänklarna osv osv.

Men till slut når man också en gräns där man måste påpeka att en tränare är på plats. Det går itne att träna via ett internetforum och det går inte att lära någon att rida via ett internetforum!

Så, att den kommentaren ges då och då måste jag säga är bara sunt!

Ibland spelar det heller ingen roll vad man skriver, när man ska försöka förklara vissa saker, tex hur en pleasurehäst faktiskt kan gå i rätt form osv, och då tröttnar man till slut!

Däremot tycker jag det är kul och intressant att diskutera träning och det gör jag gärna.

Självklart så måste man poängtera ibland att en tränare är på plats, absolut, nu har det blivit mer sällan som jag har suttit på Buke, då jag tyvärr både fått mindre tid för det och tappat lite intresse, så jag har väl helt enkelt missat de "intressanta" trådarna och bara läst de då det stått ganska tidigt!

Får väl försöka sitta oftare då så att jag inte missar de intressanta diskussionerna ;)

allsidig träning är min filosofi, hästen måste tycka att det är kul att vara med dig. Jag tränar på bana , samling. Jag tränar bommar grind o div. jag rider i hagen för att få lite yaho . O seda brukar vi lufsa runt i skogen o lukta på blommorna.

*kl*

Jag försöker variera så mycket som det är möjligt. Tyvärr har jag en häst som är lite väl pigg och tittig sommartid att rida och ser helst att jag har sällskap med mig vid uteritter. Tyvärr är detta inte alltid möjligt och då får jag försöka variera mig så mycket det går på banan.
Visst rider vi ut själva också...mysigt..men hästen brunstar ju titt som tätt och blir gärna lite "koko" ;)

För tillfället så jobbar vi på att gå i form på lång tygel. Känner att vi kommit såpass att vi kan gå över på stång snart....har provat stång också och det går bra.
Sedan är det trail övningar..backa runt koner, L, sidepass osv. Mycket jobb med att ha så små hjälper som möjligt i ridningen.....och sits och hand träning.
Inte allt på samma gång men det är väl det jag försöker variera mig på just nu.

Jag skulle däremot vilja ha tips på hur man kan lugna en pigg häst ute på tävlingar och vid uteritter.
Erfarenhet är ju väldigt bra...men tro mig...hon har erfarenhet. Tydligen tycker hon western är väldigt roligt för innan när vi tävlat hopp och dressyr så har inte varit så här pigg.
Hon blir väldigt yster...vill inte stå still osv.
Kan man träna "bort" det här?
Typ att hon får stå still när hon är lite framåt...eller liknande?

Super att ha en träningspartner på det sättet ju! :)

Helt fantastiskt, vi hjälper varann med våra fel och brister. Sen är det ju kul både för hästarna och oss, det är inte lika roligt att rida själv. Men vi tar en skogstur själva ibland jag och min Nezze.

Många gånger tror jag att de diskussionerna uteblir då svaren på såna trevare ofta blir "prata med din tränare" eller "skaffa en bra tränare", i alla fall av det jag har läst...

Jag själv hade också välkomnat lite djupare diskussioner då det är sånt jag tycker är intressant, och framför allt sånt man lär sig något av, att reflektera och bilda sina egna uppfattningar genom att läsa olika infallsvinklar!

Jo, när folk ungefär frågar om sådant som kräver åratals erfarenhet då är de lämpligt med såna svar. Folk har ju ofta frågat om hur man gör väldigt avacerade saker och det är inte så lätt att förmedla det i skrift. Inte när man ser att trådskaparen är rätt grön, då har man inte samma språk eller referenser. Jag har aldrig svarat så på dessa frågor mig veterligt, har mest funderat på hur jag ska förklara och insett att jag inte kan förmedla svaret i skrift utan att ha sett ekipaget och när jag kan hjälpa från marken.

Det är ju det som är så spännande inne på dressyr, där finns det kunnigt folk som är debattglada, kanske lite väl debattglada ibland;):D

Saknar folk som vill debattera westernridning, teorier och träning. De som tycks ha lite mer kunskap är åtminstone inte aktiva här...ännu...Hoppas på en ändring.

Läser en hel del inne på ett tyskt forum och det är lite mer drag på det forumet. Men min tyska i skrift är för dålig ännu för att jag ska våga skriva där.

Då kan jag klämma in en fundering här! Hur ser ni på böjning och skolor?

Jag hörde nyligen påståendet att westernryttare inte böjer sina hästar. I kroppen alltså, att överböja halsen ägnade ni er visst åt? Dessutom så skulle det inte GÅ att böja hästen i kroppen om man har en westernsadel.

Så - stämmer detta, eller böjer ni hästarna? Rider ni skolor? Varför/varför inte? Om om, vilka hjälper använder ni för detta?

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka