Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Hera skrev:
Ja hon var riktigt andfådd efter den där repan. Stånkandes tänkte hon: Just det! Jag är ju högdräktig... :idea:

Eller oxå var det så här:
-Nu ligger du still därinne annars :devil:

låter som min högdräktiga "flod"häst där hemma :bump:

//Jenni

Ett sånt där rejs i hagen gjorde ett av mina shettisston när hon skulle föla. Det kan vara för att vända fölungen i rätt läge, sa folk till mig då. För henne tog det dock inte mer än någon timme efter att ajg tagit in henne mitt i rejsandet förrän hon hade fölat.
Men du kanske ska se det som ett gott tecken ändå! ;)

Dag 331. Juvret stenhårt och mjölken droppar för fullt. (Bakbenen är alldeles klibbiga!) Slappa band. Imorse när min son gick ut för att ge henne frukost, hade hon legat ner-när han kom. (ovanligt) Senare när jag stod och borstade henne, var hon lite småorolig och försökte trycka upp rumpan mot någon lämplig vägg. Hon stod även och lyfte på svansen och tittade mot magen ibland. När jag nästan var klar med borstningen blev hon jättekonstig helt plötsligt! Blev som en högrest vildhäst, med stora näsborrar, spetsade öron och huvudet i högläge! Hörde hur hennes hjärta börjate få "frispel" och slog för fullt och hon andades jättefort! Hon blev jätteorolig och såg ut som om ett monster skulle äta upp henne! *JÖSSES* tänkte jag; är bebisen på väg ut?!! Jag knäppte loss henne från stallgången och tog in henne i boxen. (hon nästan rusade in) Där sprang hon runt några varv och såg helt vild/orolig ut! Sen ställde hon sig och bajsa. (hon är jättelös nu) Så jag vet inte om hon trodde att det var fölet som va på väg ut istället för bajsen?! :smirk: Jag stod och pratade lugnande med henne-så hon blev lite lugnare till slut. Sen tänkte jag släppa ut henne i hagen, medans jag mockar och fixar iordning. HA! På väg ut till hagen var hon som en vildhäst! Kastade sig åt sidorna och skuttade högt för minsta lilla som rörde sig ute! Hade full schå att få henne framåt, istället för alla möjliga håll. Nååå...Vad tror ni? Är bebben på gång nu äntligen?! Jag ska hålla NOGA koll på henne ute i hagen idag! Vill helst att hon får stå ute i det strålande vackra vädret! PS. Hon hade tydligen lagt sig i hagen igår em också! För hon var alldeles lerig på ena sidan, när jag tog in henne. DS.

Senast ändrad av en moderator:

Ja vi får hoppas att det är på gång.

Idag är hon så stoooor och tjock och trött och feeet i vårsolen. Hon står med svansen lite lyft hela tiden och slår irriterat med den ibland.

Har nästan inte ätit något idag. Hon jobbar stenhårt på solbrännan, hon vet antagligen inte att 88:an står på semin. :D

Men då måste det väl i alla fall vara på gång snart!

Har också fölis på gång nu, gud vad man har längtat och nu längtar man ändå mer. Ska egentligen hålla sig nån vecka till men jag tror inte hon vill det!!!
Hennes juver är sprängd fyllda och det kommer nån vit droppe ibland, hon är helslapp där bak och jag bara väntar..... och väntar....
Fölungen är efter Flyinge Qalle!!!!!! :banana:

jaha...inget föl än här heller, 343 dagar nu å hon står bara å njuter i vårsolen å visar inte ett tecken på att vilja föla nå idag heller :crazy: en annan är så trött så man knappt orkar hålla sig vaken på jobbet...vaket tar ju en aning på en så man är ju inte i bästa skick precis å inte på bästa humör heller...men men hoppas å tror på en liten innan helgen iaf...läängtaar :love:

Lånar knapp

Låter som att vi kommer att få ha fölvakar natt i natt till flera stycken. Håller tummar och tår för er.

//En avundssjuk Shady som inte får föl i år. :mad:

Lånar knapp.
Jag har ju förstått att många ston är sena med fölningen i år, vilket ju inte är så konstigt. Nu i vårvärmen lär väl dock de som är sena "sätta fart." Är det någon här som vet hur det funkar med de ston som ännu inte hunnit bli försenade? Alltså, är hela dräktigheten försenad, så att det tex är troligt att vårt ena sto, som är beräknad till den 2/4 kommer att vara lite sen, trots att värmen nu har börjat komma?
Jag förstår såklart att man inte kan säga med säkerhet, men någon kanske har en aning?
Just den här märren är 5 år, fick sitt första föl i fjol, också det den 2/4. Då var hon beräknad den 3/4, var 1.5 timme fel... Hon fick dessutom vaxproppar kvällen innan, mjölken blev klibbig dagen innan det. Så följer hon fjolårets schema blir det inte svårt att veta när hon fölar :) , men man har ju ändå sina undringar.

Hera! Har det kommit någon fölis i natt? :bump:

Är det någon som vet svar? Han som jag står inhyrd hos säger att hästar och kor går kortare tid med första fölet/kalven. När de sen får nästa gång räknar man +10 dygn. Någon som vet? :confused:

Min har idag gått 299 dgr. Juvret har börjat förändra sig. Men som sagt 30 dagar kvar. Eller räknar man 335 dgr? :confused:

Jag räknar inte 330 dagar utan betäckningsdatumet 11 månader framåt, tex betäckt sista gången 1 maj 2004 så räknar jag 1 april 2005. Sedan går de ofta några dagar till, så 330 dagar är enligt mina erfarenheter minst 1 vecka för tidigt att räkna med.
Datumet har jag bara som riktlinje och tittar istället på de tecken stoet visar. Det är lättare att se när de har haft några föl eftersom de ofta följer samma mönster år från år. Jag tyckte att det stod ganska bra om fölning i Flyinges hingstkatalog.
Jag tycker snarare att de går längre tid med första fölet.

Ja, jag har räknat inseminering 5 juni = föl 5 maj och kanske över tiden eftersom första gången. Som med mig själv ungefär när jag fick :rofl:
Men blev tveksam när min "hyresvärd" hellre ville räkna 1 maj. Och sa att man alltid räknar kortare tid vid stoets första föl. Det har jag aldrig hört förut.
Ska skaffa Flyinges hingstkatalog då. Tack för tipset.

Vi räknade med 11 månader förra året på vår förstagångare och fick i panik bygga färdigt fölningsboxen efter :crazy: ett 70-årskalas förra året.

Fölis anlände på dygn 331, född 00.40 så det kunde lika gärna ha blivit exakt på dygn 330 ca 3 timmar efter att bygget var färdigt. :)

I år är vi "bara" på dygn 320 med en annan förstagångare och det börjar synas att det närmar sig även om det inte finns några riktigt akuta tecken ännu. :idea:

/// ghost

Vi fick årets första i tisdags kväll, beräknad till 7 april, dvs 9 dagar för tidigt. Mycket pigg o välutvecklad fölunge o allt gick som det skulle.

Jag tror att det är individuellt hos stona. Vissa kommer alltid tidigare, en del går längre. Vi räknar alltid 11 månader från sista seminering, i det här fallet från 7 maj. Lite plus o minus är helt naturligt. Märker också att stoföl föds tidigare, hingstföl senare. Förra året fick detta stoet en hingst, en dag för tidigt. Hennes mor var likadan, alltid 1-2 veckor före utsatt tid, mer med stoföl o mindre med hingstföl.

Visst kan även vädret påverka också. Det gäller ju hela "systemet" inkl brunster etc.

Vi har också ston som alltid går över, samma här, mer med hingstföl o inte så mycket med stoföl men över går dom.

När man haft många ston under många år så ser man mönster men ett enskilt sto kan naturligtvis hitta på saker. Dessutom kan det finnas andra saker som påverkar ett sto som är som en klocka så att hon plötsligt bryter mönstret.

Jag skriver alltid journal (inget avancerat) från när stoet börjar fylla juvret o sen mer intensivt de sista dagarna plus exakt vad som händer under fölningen. Det är väldigt bra att plocka fram från år till år plus att man glömmer väldigt mycket om de små detaljerna!

Hälsn Ann

Va, har det inte kommit något föl än?! Orkar du hålla ögonen öppna? Med tanke på ovanstående inlägg så bör ju ditt i så fall helt klart vara ett hingstföl.

Ploppi Jag skriver alltid journal (inget avancerat) från när stoet börjar fylla juvret o sen mer intensivt de sista dagarna plus exakt vad som händer under fölningen. Det är väldigt bra att plocka fram från år till år plus att man glömmer väldigt mycket om de små detaljerna! [/QUOTE skrev:
Så gör jag med. Annars skulle jag tex inte ha kommit ihåg detta att det här stoets mjölk inte började klibba alls, föränn dagen innan fölning. Alla ston jag varit med om innan har haft klibbig mjölk åtminstone en vecka innan fölning, även om det såklart är allra klibbigast precis innan.

Sv: väntans tider

hatar att vänta, hon har gått över en vecka!!! Börjar bli trött på att gå upp på nätterna. Antar att hon börjar tröttna på min ficklampa oxå......

Sv: väntans tider

jossa8@hotmail.com skrev:
hatar att vänta, hon har gått över en vecka!!! Börjar bli trött på att gå upp på nätterna. Antar att hon börjar tröttna på min ficklampa oxå......

Nej nej! Inte gnälla redan.... :)
Min är på 351 dygn, så än är det inte dags att börja beklaga sig :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
11
· Visningar
1 139
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka