Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag fick en fölis första april 2001( Glory som SessCa har) hade stoet på ett stuteri så dom fick verkligen övertyga mig länge innan jag trodde på dom....dessutom vara han nån vecka förtidig
Juvret har gått tillbaka lite IGEN...men är fortfarande större än tidigare. Ville inte gå ut idag. Faktum är att jag tror att hon vill bara gå ut och rulla sig, sen kan hon gå in igen om det inte finns mat ute.
To be continue....(Ha, kanske ett lämpligt namnsåg jag nu )
Jag har ALDRIG känt eller sett fosterrörelser på något av mina ston - och jag har hittills haft 15 fölningar...
Tror nog att du kan vara helt lugn just på den fronten.
Det sto som jag hade hand om när jag arbetade som hästskötare hade ett ovanligt livligt föl. Rätt som det var petade det ut en hov i sidan på henne Veterinären fick en kick på stetoskopet oxå De andra stona i stallet syntes eller kändes det ingenting på.
Idag har vi röjt ur första fölboxen och skrubbat väggar och lagt in ny fin torv i botten och fyllt på med massor av guldfärgad halm. Nu får gärna fölisar komma hos mig men det dröjer ännu några veckor. Stona är så trötta och jag får nästan bära ut dem på mornarna. Idas juver fyller sig sakta men säkert. Hon äter knappt något ensilage och ute står hon bara i solen och dåsar. Hon är beräknad till 1a maj.
Apropå ingenting så kommer snart vårt 2a betäckningsto (från Finland denna gång)
Vad skönt att höra!!
Det känns som om alla säger att man ser och känner sparkar i alla fall i slutet. Då kanske man kan sluta stå och känna efter det lilla livet där inne...
Mitt sto verkar helt oberörd av att hon skall ha föl, är precis som vanligt, pigg glad och matglad.
Däremot härromdagen rullade hon fast mellan två kullar i hagen, men hennes hag kompis hämtade faktiskt hjälp!! Kom springande ensam emot oss och gnäggade och vände precis framför och sprang bort igen...Vi förstod att något var fel och rusade efter henne.
Där låg hon som en "uppenervänd skalbagge" med alla benen i luften, dock helt lugn, så vi kunde lätt hjälpa henne tillbaks på alla fyra. Nu går hon precis brediv stallet i en hage utan fastrullnings möjligheter. Man fick dock hjärtat i halsgroppen en stund...
Åh vad jag är avundsjuk på er som får bygga bo...
(fin bild på Fionan!) Så det blev det finska stoet iallafall Vad roligt! Haly fick 3 nya ston på samma dag förra veckan, det måste vara rekord, så nu får han nog inga mer för iår Men 5 damer får han väl nöja sig med, för att vara cob Dessutom alla cobston vilket gör det hela trevligare
För övrigt väntar vi på hans första föl, skall dimpa ner i mitten av maj och så kommer första cobfölet i juni! Så på ett sätt fölvakar jag här med
Ingenting i natt. Om man ska gå på nåt nytt så har hon inte legat ner de senaste två nätterna, vad vi sett i alla fall.
Matte är inne på dag 2 med migrän. Kommer som ett brev på posten när sömnen varit dålig.
Har köpt hennes favoritgodis, som hon gör vad som helst för. Tänkte hänga den på väggen framför hennes box med en skylt:
-Du får hela påsen när du har kläckt
jag tycker du ska hota henne! Sen tycker jag du ska ifråga sätta varför hon tränar upp sina sätesmuskler till att knipa i denna aktsamma ålder.. vad är det bra för? Har hon träffat en karl
Hota med att dra in morötter i ett år!
Vi får faktiskt oxå migrän av denna tråd..... Egoistiskt av henne, att inte tänka på nicke nyfiken (dvs mig )!
Fattar inte att hon inte tycker att det är jobbigt själv. hon har blivit jättestor sista veckan.
Hon står bara och lyfter på sin svans, fyller juver från och till, fiser och solar sig........Latmask!!! det blir nog inte så dumt med ett fullblod på henne ändå
Ohhh, vad hon draaaaaaaaar på att släppa fölis , vi vill ju att den ska "ploppa ut nu". Själv så är vi uppe i 5 dagar över tiden och jävlar dag lynnig och "elak" hon blivit de sista dagarna. Kan hon sparka någon mellan trådarna så gör hon det.
Tror att humöret börjar tryta på lilla donnan nu , fölis i natt kanske?
Undrade över en ytterligare sak...
Hur vanligt är det att andra fölare inte fyller ljuvrena fullt innan fölning?
Anledningen att jag frågar är att mitt sto känns som om hon släppt mera på bäckenbanden idag, men inte fyllt på ljuvrena mera..
Någon som vet?
Och hur vanligt är det att dom fölar ca 2 veckor för tidigt?
Hundavel & Ras
Hej,
Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma).
Vi bor i Skåne...
Hästnyheter En svensk toppryttare har anmälts till Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd. Enligt anmälarna har ryttaren piskat en häst upprepade...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.