Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Har ju inte hunnit uppdatera här! :)

Den 29:e, ca kl 23.30 fick Svarta ett jättefint hingstföl!! :love: :bump:
Hon hade vit mjölk på morgonen, så jag visste att det skulle komma. Ändå så missade jag fölningen! :mad:
Var ute i stallet och kollade vid 22.30. Borstade lite och så. Hon stod och mumsade hö och verkade oberörd.
Så jag gick in en stund och glodde på TV. Stack ut igen strax före tolv och går fram till boxen. Där står mor & son och tittar på mig! -Jaha, och vad vill du? :D
Svarta var inte ens svettig! Fölningen måste ha gått väldigt lätt.

Fölis kom på dygn 329.
Förra fölet hon fick (oxå hingst) kom på dygn 338.

Hoppas ni andra får era föl snart! De borde ju komma nu när vårsolen värmer så skönt! :)

Ojojoj. nu har jag läst igenom allas olika tankar och frågor ang fölning. Var inte så nerös innan men blev det nu!

Väntar föl runt 20 maj så fröken är alltså i dag på den 284 dagen. Jag vet att man inte ska stirra sig blind vad det står i böcker men i förrgår hade hon börjat fylla på juvret och enligt boken "att bli med föl" står det att de fyller på när det är ca en mån kvar. I mitt (eller hennes eg) fall är det nästan 2! Detta är hennes första föl så jag har inget att referera till och det var 13 år sedan jag var med om en fölning så jag kommer inte ihåg hur det var med det stoet.
Hur har era märrar gjort?

Fråga 2. Anlägger ni bädd innan? Eller ser ni bara till att ha en massa halm inlagt?

Lycka till ni alla i väntans tider!

/Malin

Alla ston är olika, samt att tecknen på kommande fölning kan skilja sig från år till år. I vissa fall. Förstagångs föderskor, har (vad jag märkt) en aningens brottom att börja fylla på juvret. Mitt sto gjorde också det med ca 2 månader kvar första gången, men jag har hört andra ston som gjort lika dant.

På din fråga om bädd, har jag aldrig bädd. Mitt sto gräver upp den när hon bäddar. Men jag har ORDENTLIGT med halm när det är dags för fölning.

Tänkte igår att om hon fölar inatt så kommer alla tro att det är ett aprilskämt :smirk: Men nej nej, det tänkte hon inte bjuda på.

Veterinären var här igår, hade ett annat ärende ang en nykastrerad katt.
-Det ser ut som ett fin hingstunge med långa ben! menade på hennes knöliga mage :D Skulle gå ut och gå med henne, då hon bara står och solar på dagarna.

Hon mådde bra i övrigt, bortsett från hennes framben. Är fortfarande lite varmt. Det var ingen fara med hennen, hon är ju ändå 21 år. Därimot rekomenderade han att hon bara ska vara mamma i fortsättningen och bara motioneras för hand. Inte belasta benet med ridning för att vara på den säkra sidan.

Menar du att hon fortfarande inte har kläckt ur sig hingstungen???!!

Någon som hört samma sak som jag att om dom går över tiden blir det sannolikt en hingst?

En kompis sa det häromdagen och jag har aldrig hört det förrut.

//Jenni

*suck*...inget föl här ännu...trodde att det skulle bli nå inatt...hon va orolig ,gick med lyft svans å tittade mot flanken...men men...lugnade ner sig...å så va man tillbaka på ruta ett igen...bara att vänta...å vänta å vänta...

Hingstungar tar nästan alltid längre tid på sig, se mitt tidigare inlägg lite längre upp. (Sen tycker jag att de ofta är trögare att komma på benen, hitta maten samt få igång magen men det är väl inte värt att generalisera för mycket ;) )

Hälsn Ann

CosmicQueen skrev:
Min gick över 2½ vecka ifjol och hon fick...ja just det.. en hingst. :D
Mina tre ston gick över 11, 10 resp 4 dagar förra året (räknat på 335 dygn...) och det blev... tre stoföl! ;)

Carina på Silver Arabians

Har ingen erfarenhet av hästar men när det gäller kossor så stämmer det generellt.

Går de över tiden är det en tjur.......oftast.

Jag har också erfarenhet av att när dom går över så blir det hingstar :mad: - och jag som helst vill ha ston hoppas givetvis att det blir tidiga födslar för vår del i år ;).

Hälsningar Helen

Mitt halvblodsto har alltid föla på dagen som det har varit planerat och då har det kvittat om det varit hingst eller sto , kan inte säga att jag märker någon skillnad där inte men däremot är det alltid samma sto som går över och samma som fölar någon dag innan planerad fölning

Mitt sto fick 1 dag tidigare än beräknat 329
då fick vi en hingst.
Nu får vi se vad det blir

Tjoho!!!

Hon fyller upp juvret :bump:

När jag släppte ut de andra i morse så tyckte jag att det såg lite större ut. Två timmar senare var det betydligt större. När jag släppte ut henne nu så såg man verkligen skillnaden när hon rullade sig. Inte jättestort men mer än det dubbla mot va det varit förut.

Kanske i natt :bump:

(Lovar att hon "sjemtar mej aprillo" och att allt är borta när jag tar in henne sen :D )

Jaaaa hoppas att det blir snart, så kanske du får sova sen!

Jaaaa, hoppas hoppas. Även om det skulle bli ett april skämt. Fast annars så är det ju snart söndag igen. ;) Måste vara typ 4 veckan jag säger det nu eller?

Det här med att dom skulle gå över med hingst föl, håller jag inte med om riktigt, även att jag hört det också. Har fått två hingstar, en född tidigare än beräknat och en exakt på dagen. Stona har varit både för tidiga att försenade efter utsatt tid.

Det verkar finnas hur många teorier som helst vad det gäller om det är ett sto eller hingst. Att de skulle vänta längre än ston på att komma ut är jag tveksam till. Igår föddes hos grannen ett fint hingstföl ca en vecka för tidigt. (e. Akribori)

Annat jag har hört är att stofölen är livligare i magen än hingstfölen. Men en vän fick förra året ett hingstföl och den kickade så luften nästan gick ur stoet, hon stönade högt.

Själv är jag självklart lika nyfiken som alla andra stoägare men har inte någon klar känsla vad det blir. En i stallet är tvärsäker på att det blir ett sto, min sambo tror hingst. Helst vill jag ha sto men om bara allt går bra blir jag lycklig vad det än blir.

Tja, det är väl bara att vänta och se helt enkelt :smirk: . Beräknat datum är 25 maj. Ååhhh, vad sista tiden går långsamt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
11
· Visningar
1 172
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka