Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

sitter i lite samma sits som du...har ett sto som gått 341 dagar å visar heller inte något tecken på att det är nära...hade lite förverkar för några dagar sedan men nu helt lugn...tycker inte att du behöver oroa dig...fölningarna överlag är sena i år och så länge hon ser ut att må bra tror jag att du kan va lugn...vet hur jobbigt det är att vaka...eftersom hon är förstfölerska så håller jag extra koll på henne..sitter å glor på kameran halva nätter...visst blir man trött å grinig men när det väl kommer...förstår man vad det var värt det! :love:
Lycka till nu...

Inte än....

Har hållt ut över påskhelgen men ingen fölis än ju :mad:

Juvret har varit sprängfyllt sen i onsdags (tisdag idag) och baktill har det varit jätteslappt sen i fredags.
Vet inte vad jag ska tro (kan man lägga ner dem och försöka hoppa på magen på dem kanske, borde ju funka om det var en tecknad film... :D )

Försöker få tag i veterinären, han får väl kalla mig hysterisk :crazy: men jag börjar bli lite orolig varför hon inte fölar nån gång.

Är ju inne på dygn 349 nu. Behöver få sova på natten, eller egentligen ska jag ju jobba då. Undra hur länge chefen godtar ledighet för väntan på fölunge :D

Sv: Inte än....

*hugger knappen*

För er som går o väntar och väntar....... åk till Biltema och köp spännband :idea: Två användningsområden. Vill ni sova en natt? Dra svansen mellan benen på hästen och upp på magen så långt den räcker. Ta sedan ett spännband och dra runt hästen i ljumskarna, dra åt så svansen sitter ordentligt fast! Se där!! En bebisstopp!!!

Vill ni att hon ska föla? Sätt enkelt bandet framför magen, spänn, tryck bebis bakåt. Ta fram nästa band, sätt två decimeter bakom det första, spänn.... osv. Till slut flyger bebis som en champagnekork!!!! :D :angel:

*poängterar att det hela är på skämt så ingen tror att jag menar allvar*

Prosit skrev:
*hugger knappen*

För er som går o väntar och väntar....... åk till Biltema och köp spännband :idea: Två användningsområden. Vill ni sova en natt? Dra svansen mellan benen på hästen och upp på magen så långt den räcker. Ta sedan ett spännband och dra runt hästen i ljumskarna, dra åt så svansen sitter ordentligt fast! Se där!! En bebisstopp!!!

Vill ni att hon ska föla? Sätt enkelt bandet framför magen, spänn, tryck bebis bakåt. Ta fram nästa band, sätt två decimeter bakom det första, spänn.... osv. Till slut flyger bebis som en champagnekork!!!! :D :angel:

*poängterar att det hela är på skämt så ingen tror att jag menar allvar*

Jag tyckte det vare en jättebra ide :bow: det bevisar väl bara hur knäpp man blir utan sömn :crazy:

Jag hoppas verkligen att hon fölar denna veckan, nästa vecka ska jag vara i Stockholm på jobb i två dagar så då vill jag att allt ska vara klart. Trodde ju inte att hon skulle hålla sig så långt över tiden.

//Jenni

Du får väl passa på att studsa studsmatta på magen när hon ligger på sidan, då kanske det säger "Plopp"! :D

Vi fick en påskis, men det var precis, föddes i går kväll ca 23.00
En jätte söt fux med en "snöboll" i pannan. Hade tur om man jämför med många här skulle ha fölat den 21/3 men det såg det ej ut som, igår kväll när hon kom in från hagen hade hon "riktig" mjölk och vi tänkte att nu får vi börja vaka, ca 5 timmar senare föddes underverket (endast en sömnlös natt)

Och när ni är klara med spännbanden hos er kan ni komma hit och börja dra :smirk:

349 dygn: Har tappat räkningen på hur länge jag vakat. Är det snart dags att kontakta vet eller. Börjar bli riktikt orolig nu att något inte är som det ska.....

Om du räknar på 330 dygn så anser jag att du kan dra ifrån en vecka på "över tiden-dagarna" och ca 12 dagar över tiden är helt normalt. Hon kan gå två veckor till innan det kommer något och det är fortfarande helt normalt.
Man ska inte stirra sig blind på dagar utan se till stoets egna tecken på fölning. Tyvärr är det så att när man är ovan så börjar man oftast vaka alldeles för tidigt, så när det väl är dags är man så utmattad att man missar fölningen.
Ser stoet ut att må bra finns ingen anledning att ringa veterinär. Det är bara att vänta.
Har du ingen som är mer erfaren på fölningar som kan komma och titta på henne och kanske hjälpa dig att avgöra hur färdig hon är?
Ett bra tecken som är relativt säkert är att ston sällan lägger sig ner det sista/de sista dygnen innan det är dags att lägga sig ner och klämma ut fölet. Så halm i svansen= inget på gång och ingen halm= öka uppsikten. Detta förutsätter att stoet vanligen ligger ner och sover.
Annars är det mjölkens utseende. Vit mjölk = snar fölning.
På ston som haft ett par föl innan kan mjölken börja rinna/spruta de sista dygnen.

Lycka till!

Mitt sto gick 360 dagar. Vi trodde också att nåt var fel så veterinärerna tyckte att vi skulle försöka "stressa" henne lite för att väcka fölet. Hmm den kolugna damen blir aldrig stressad men vi tog med henne på promenad när jag tömkörde en annan häst. Olyckligtvis fastnade han i dold tråd som låg i gräset och slet sig och sprang iväg i panik med tömmar hängande bakom sig.
Vårt sto gick i passage med svansen över ryggen hela vägen hem (hittade honom på vägen så ingen fara skedd) och hon fölade ett par dagar senare!
kanske inget att rekomendera, men det hjälpte att få fölet att vakna till liv iallfall. Hästar som inte tycker om att åka transport kan man börja lasta. inte åka någonstans utan bara lasta, allt för att få dom att bli lite upprörda.
obs! detta är inte mina ideer utan olika veterinärer på hingststationer som pratat med erfarenhet.

men det har funkat!

De som varit här och tittat har tyckt att hon varit redo länge.

Mjölk går inte att kolla. Slår hej vilt bara man närmar sig, även med brems.

Det är inte alltid hon ligger ner på natten och om hon gör det så är det oftast nån gång mellan 23 o 24, korta stunder ca 20 min så jag kan ju missa det mellan vaken.

cia81 skrev:
Vi fick en påskis, men det var precis, föddes i går kväll ca 23.00
En jätte söt fux med en "snöboll" i pannan. Hade tur om man jämför med många här skulle ha fölat den 21/3 men det såg det ej ut som, igår kväll när hon kom in från hagen hade hon "riktig" mjölk och vi tänkte att nu får vi börja vaka, ca 5 timmar senare föddes underverket (endast en sömnlös natt)
Låter som vår Dolly. Hon fick lite blåmjölk på morgonen och på eftermiddagen så ville hon in, hade vit mjölk i juvret. Fick stå på stallgången medan jag mockade hennes box och hon var så om sig och stod fullkomligen och knep med bakbenen så det var bara att ströa med mkt halm och hon hann knappt in i sin box innan hon fölade. Pga av henne kommer jag inte våga lämna ön dagarna runt hennes beräknade tid.

Vet precis hur tråkigt det är att vänta. Det är ingen tröst men mitt sto gick 370 dagar. Veterinären skulle komma dagen efter o kolla henne. Men när väl den lille kom så är tröttheten som bortblåst. Vi sov 5 veckor i husvagnen utanför stallet. Men ditt sto verkar ju vara mer på gång i alla fall. Lycka till. :banana:

Mitt sto 260 dygn har fått som en "avlång grop" på korset. Någon som vet vad det kan vara?

Nä du, ingen fölis här inte.

Juvret ser dock spänt ut på mornarna, fast det är inte så stort.

Igår fick hon ett spel i hagen på eftermiddagen. Galopperade runt som en galning och försökte bocka. Gjorde aldeles för snäva svängar för sin ålder. Sen travade hon fram och tillbaka längs staketet helt uppspelt. Men in det skulle hon inte, så jag vet inte vad hon ville.

På kvällen var hon aldeles varm i sitt gamla framben som hon har haft en skada i förut :cry: lindade över natten och hon var bättre i morse.

Ja det lär det ju göra, fast förr eller senare kommer ju fölet. Har en kompis som skall ha sitt föl i slutet av april, men börjar visa tecken redan nu så vi får se om det blir tiden ut eller inte.

Förra året fölade hon ett par veckor för tidigt, men fölet dog. Hoppas på att det går betydligt bättre i år. Stoet är enormt jämfört med året innan, så det kanske blir en jätte bebis. Dräcktig med Weltman, har hört att han ger en aning större föl, någon som vet mer om det?

Inget föl här heller, idag är det 344:e dygnet, alltså två veckor över tiden, borde ju vara något magiskt med det så att fölis kommer idag :-)

//Jenni

Otur, jag hade väntat att du skulle skriva ÄNTLIGEN! Fast någon gång måste ju ändå fölis ut.

Du ska se att det ordnar sig med frambenet, har du varit med barn själv så vet du ju att det gör ont både här och där när kroppen är så tung som den är i slutet. Fast hästar är ju bra knäppa ibland som ska leka vildhästar när de är högdräktiga!

Ja hon var riktigt andfådd efter den där repan. Stånkandes tänkte hon: Just det! Jag är ju högdräktig... :idea:

Eller oxå var det så här:
-Nu ligger du still därinne annars :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
11
· Visningar
1 137
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka