• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bitch1
  • Startdatum Startdatum
B

bitch1

Nu syns det för var dag att juvret fylls mer och mer! :D Idag är hon inne på dag 303. Räknat från sista dagen hon tog emot hingsten. (De hade gått tillsammans i 3 veckor före.) Oroligt/nervöst när det är mitt första föl! (Hennes 2:a.) Hon har blivit väldigt känslig/grinig de sista dagarna också. Jag tycker att det ser ut som om det har börjat sjunka in lite där bak?! Svårt att veta exakt hur det "ska se ut" när det är första fölet! :smirk: Hur vet jag när det är dax att börja vaka? I mitt stall är det rätt kallt nu. Vilken temperatur bör jag ha, när fölet kommer?! Så det inte blir FÖR kallt för det! :crazy: Måste säga att väntan är olidlig... :bump:

Sv: *vÄntan*

Ingen som har tips angående graderna i stallet?! För tillfället ligger det nästan nere på 0!!! (Pålla är det ingen fara me, men lilla fölet som kommer sen måste väl ha varmare iaf?!!) :confused:

Mycket halm, och helst dragfritt... så brukar inte kylan ställa till så mycket. Men det är klart, det vore ju skönt om hon kunde vänta några dagar...

Jag är så avundsjuk på er som snart får bebisar, jag brukar alltid få tidiga föl, men iår får jag vänta till i maj...suck

Vi vakar för fullt och väntar fölis vilken dag som helst. Vi har haft -15 ute i natt och det ska bli värre. Det blir is på vattnet i hinkarna.

Min pojkvän är jätteorolig och har tagit hem ett stort värmeagregat från garaget. Han tyckte det var bra ifall om att den fryser.... :D

Om ni är oroliga...en vanlig värmelampa är inte dyr(3-500:-) och funkar kanonbra!!!

Tja... Den enda värmelampan jag har är en mindre modell, som jag använt när jag får kycklingar (och som äv kan användas till griskultingar) . Skulle en sådan "liten" räcka?!! :confused: Nu är snart juvret helt fyllt på gumman! Halva spenarna är fyllda...typ! :smirk: (Undrar hur lång tid det kan va kvar?!) :angel: :love:

Vi har ett föl som är 12 dagar nu. Vi har en stor värmefläkt i stallet som vi kör så att det håller sig på åtminstone 3-4 grader varmt, och det verkar gå bra. Det viktigaste är nog att eliminera eventuellt drag.

Vi har strött med först spån och sedan halm. Bara tjockt med halm blir ju lite för pulsigt för den lilla att röra sig i.

Lägger in en vintrig fölbild till er som väntar :D

Sussi_6days_1.jpg

Idag fick jag se 1 liten "knöl"/svullnad strax FRAMFÖR vardera spene. (Precis vid magens slut, nästan vid juvret.) De känns ungefär som juvret; mjuka. Vad är det för nått?!! :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

sån är min märr med
säkert ödem
vätskefyllt inget att oroa sej för
visst är det kul att vänta på fölis
min skall ha om dryga 5 veckor
beräknat

När jag kom ut till gumman imorse, hade hon bäddat i boxen. Hon var väldigt orolig och ville INTE stå still på stallgången när jag borstade henne. Juvret är jättetjockt, men spenarna är fortfarande halvfyllda...Hon är mer insjunken på sidorna av rumpan nu. (Är det "bara" där det syns, eller ska själva överdelen av rumpan sjunka oxå?!!)

Ja, visst är hon gullig. :love: Hon är e. For Feeling - Concorde.

UPPDATERING FRÅN BITCH1:

Dag 308.
Jättetjocka juver. (Inga vaxproppar-än.)
Sjunkit ihop/ändrat form på baken.
Svullen där bak.
Tittar på magen ibland.
Orolig/nervös.
Bäddar.
Ville in i boxen igen.
(Hon går dock i hagen nu.)

Min fråga: Är det dax för att börja vaka snart?!! NI måste hjälpa mig, då JAG är "förstfölerska" och inte vet när det är dax... :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 142
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar