Det är en tuff men oerhört viktig fråga du ställer för de offentliga utförarna. Hur gör de?
Jag anser inte att frågan har ett dugg att göra med vem som är utförare. Inte det allra minsta dugg.
Det är precis därför jag efterlyser mindre ideologi och mer pragmatism kring att faktiskt kvalitetssäkra skolverksamhet både för de 83% offentligt drivna skolorna och de 17% friskolor som finns inom grundskolan.
(Sedan finns det vissa omständigheter gällande privat ägda skolor när det gäller att själva verksamhetsformen kan drabba elever - såsom konkurs - och där bör regelverket se till att elevernas skada minimeras. Kanske genom en obligatorisk försäkring som privat drivna måste betala och därmed försäkra en viss framförhållning i sådana beslut. Den försäkringen betalar vi genom skattemedel för de offentliga utförarna.)
Att införa en typ av försäkring för att kunna driva skolan vidare kan vara ett positivt verktyg, även om jag tror att en skola som går ut med ett beslut om nedläggning skulle tappa sin personal ganska snabbt och det hjälper ju ingen försäkring mot. Även kommunala skolor som beslutas att läggas ner står ju inför den risken, men jag tänker mig att ett sådant beslut skulle fattas vid en mer lämplig tidpunkt utifrån verksamheten än beslutet i en skola som har ett börsvärde som behöver stimuleras. Igen, är det jag återkommer till, drivkrafterna hos ägarna.
Hur kvalitetsuppföljningen från Skolinspektionen går till kan man läsa om här:
https://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn--granskning/
Såhär står det om regelbunden tillsyn:
Tillsynen är behovsanpassad. Innan tillsynen sker en kartläggning av verksamheten hos huvudmannen, eller på skolenheten. Utifrån vad denna kartläggning visar läggs tillsynen upp på olika sätt. Vanliga inslag är intervjuer med elever, lärare och rektor. Lektionsobservationer och dokumentstudier på plats kan också ingå. Inför tillsynen genomförs en ombedömning av nationella prov och en enkätundersökning (Skolenkäten) där pedagogisk personal, elever och vårdnadshavare får ge sin syn på skolan.
Och såhär om vad inspektionen kan leda till:
Tillsynen ska bidra till en god utbildning i trygg miljö. Om bristerna är mycket allvarliga kan Skolinspektionen återkalla godkännandet för en fristående skola eller gå in och vidta de åtgärder som bedöms vara nödvändiga på en kommunal eller landstingsdriven skola.
Som exempel tänker jag mig att det är ett större steg att återkalla ett godkännande, än det är att få kommunens skolchef att byta ut en rektor eller annan personal, sätta in utbildningsåtgärder eller vad som nu behövs på en specifik skola. Det betyder inte att det alltid funkar bra på offentligt- eller personaldrivna skolor - det har vi ju sett många exempel på - men jag tänker mig att det är mindre chans att vinstkravet överskuggar kvalitetsmålet i en verksamhet som helt enkelt inte ska generera så stor vinst som möjligt till sina ägare. Incitamenten att välja ut de "bästa" eleverna med minst behov av stöd o.s.v. minskar. Dock har ju införandet av NPM drivit även offentligt drivna verksamheter åt samma håll, och jag har ingen koll på hur mycket det har hänt inom grundskolan.
Jag tycker dock att du blandat frågorna lite. Det jag främst är emot är obegränsat vinstuttag, inte emot alla icke-offentliga skolor som sådana. Att få bort företag med vinstmaximeringsintressen tror jag skulle vara en bra början inom skolväsendet. Sedan står jag fast också vid att vi bör veta hur vi följer upp kvalitet på ett tillförlitligt sätt först innan vi testar marknaden, men även det blir särskilt viktigt så länge vi är okej med att dessa företag skickar våra skattepengar till aktieägare och utländska fonder.
Eftersom du hela tiden bollar tillbaka frågan om kvalitetsuppföljning undrar jag om det betyder att du själv inte har någon uppfattning om hur en tillförlitlig kvalitetsuppföljning inom vård, omsorg och skola bör se ut? Känns inte det problematiskt alls för dig? Är det helt okej att skattepengarna rinner iväg medan vi följer upp om vi har vettiga uppföljningssystem eller inte? Eller är du helt trygg i att de funkar utmärkt idag, även om du själv inte vet hur det går till? Du verkar så obrydd om vart pengarna tar vägen, för mig är det väldigt främmande när det gäller skattepengar...