Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Nej, det finns språkregler som bestämmer det så det är inget jag behöver bestämma. Om du vill ha den danska formen av Jörgensen är det väl bara att du anmäler ändrad stavning. Bara för att ett namn härstammar från Danmark så betyder det inte att det är danskt. Svensk stavning - svenskt namn, som kan härstamma från annat land. Det gäller för många förnamn.

Mitt namn är danskt oavsett om det är ett Ö eller ett O med streck i. Namnet stavades med Ö i samma stund dansken flyttade hit så om det är skrivregler så får myndigheterna bakläxa tycker jag.

Vad gäller Isaac Grünewald så har jag aldrig hört någon säga något annat än Isak. Inte Ajsäck och inte Yitzhak (trots att han var jude).

Och jag kan nog tycka att Isaac Isaksson borde vara minst lika enkelt;)

Jörgen finns ju även med den härliga stavningen Görgen. Det verkar dock inte vara ett nytt påfund då jag enbart träffat på personer i 40 årsåldern med den stavningen.

Sen är det en uppenbar klassfråga i vad ungarna heter. Men citatet från forskaren där hon säger att "föräldrarna tjänar på ett unikt namn" tror jag i verkligheten är tvärtom. De märker istället barnen att de kommer från ett visst samhällsskikt vilket i sig kan vara att göra barnet en otjänst i framtiden. Vad man heter spelr ju tyvärr roll i diverse situationer.

Fast vad hon menar tror jag är det här: Att ge sitt barn ett ovanligt namn med ovanlig stavning gör att ens barn sticker ut i mängden - alltså att föräldrarna anser att man tjänar på att sticka ut. Från ett underdog-perspektiv, som hon säger.

Fast vad hon menar tror jag är det här: Att ge sitt barn ett ovanligt namn med ovanlig stavning gör att ens barn sticker ut i mängden - alltså att föräldrarna anser att man tjänar på att sticka ut. Från ett underdog-perspektiv, som hon säger.

Normbrytare typ?

Varför i all sin dar ska man tvunget vara som alla andra? Eller heta som alla andra. Det undrar jag alltid när jag läser sådana här trådar. Varför är det viktigt för folk att namn stavas som de alltid gjort när resten av språket hela tiden utvecklas. Känner man sig hotad på något vis? En vanemänniska som har svårt för att bryta vanor?

Vad gäller Isaac Grünewald så har jag aldrig hört någon säga något annat än Isak. Inte Ajsäck och inte Yitzhak (trots att han var jude).

Och jag kan nog tycka att Isaac Isaksson borde vara minst lika enkelt;)

Det finns en häst som heter Isaac och som uttalas Isak... :) Så nej, jag tycker verkligen inte att Isaac Isaksson borde vara några problem att förstå hur det troligtvis ska uttalas. Eftersom ungen är 10 år snart och det aldrig varit några konstigheter med hans namn, så är jag inte ensam om att förstå det, antar jag.

Det är skillnad på att ha ett ovanligt namn och ett som bryter mot gängse språkregler bara för att, så att säga.
Jag har ett ovanligt namn, men det har blivit vanligare de senaste tjugo åren pga invandring.
Det kan stavas på ett par liknande sätt (alla är rätt) så jag får ofta bokstavera. Det är helt okey, men det vore rätt puckat att slänga in en helt annan stavning och sedan bli upprörd för att folk inte är tankeläsare och uttalar det "fel".

Senast ändrad:

Nej, smålänningar hoppar inte över alla R, bara de som är placerade på vissa sätt i förhållande till resten av bokstäverna. Jag kan inte "reglerna" för det men jag vet vilka R jag själv hoppar över om jag inte tänker mig för.
I nämnda Nora uttalas R-et även om det inte är så vackert med tungrotsvarianten.

Alltså, nu blir det fel känner jag. :p Jag menar inte att jag tror att folk tror att smålänningar skrotar alla R. Jag menar att alla smålänningar inte skrotar samma R, typ? :p Haha.

För det där med att säga Osca_ och Pete_ som någon skrev känner jag inte alls igen. Jag säger Oscar & Peter. Och nej, Nora på småländska blir inte så vackert... :p

Syrran ska snart ha barn och försöker komma på namn. När man väl kommer på något som är fint så... "Neej, det går bort. Det är ett R i det!" Inte lätt att ha problem med att säga R :p

Småland är rätt stort och dialektvarianterna är många - jag kan höra skillnad på om någon kommer från Torsås, Kalmar eller Nybro... Jag tror att det är södra Småland (kanske till och med sydost? - det är ju där jag finns) som är värst när det gäller att tappa R-en.

Det är skillnad på att ha ett ovanligt namn och ett som bryter mot gängse språkregler bara för att, så att säga.
Jag har ett ovanligt namn, men det har blivit vanligare de senaste tjugo åren pga invandring.
Det kan stavas på ett par liknande sätt (alla är rätt) så jag får ofta bokstavera. Det är helt okey, men det vore rätt puckat att slänga in en helt annan stavning och sedan bli upprörd för att folk inte är tankeläsare och uttalar det "fel".

Och det är det som är poängen, jag har inget emot att det blir fel. Med andra ord blir jag inte upprörd.

Jag tycker det är konstigt att du bara sett det här !
Jätte, jättekonstigt att alla runt dig tycks automatiskt förstå att du valt en stavning för att den är snygg inte för att man ska uttala såsom det stavas

Men det säger man ju inte öga mot öga till folk. Jag har råkat ut för det en gång, men ca 80% ger mig kängan i skrift att de tycker mitt namn är töntigt.

Dessutom den som sa det hade ett namn som vanligtvis slutar på y. Men stavade det själv med i. Typ Benni. Jag förmodar att han råkat ut för samma sak som mig, dvs blivit döpt till det och inte valt det själv.

Jätte, jättekonstigt att alla runt dig tycks automatiskt förstå att du valt en stavning för att den är snygg inte för att man ska uttala såsom det stavas

Nej det är inte för att den är snygg som de tror jag valt den eller hur det påverkar hur de uttalar det. De uttalar det på svenska eftersom det ligger nära till hands med ett svenskt efternamn på ett barn som bor i Sverige och går i svensk skola. Det är inte alls konstigt att folk väljer det före något annat.

Men det säger man ju inte öga mot öga till folk. Jag har råkat ut för det en gång, men ca 80% ger mig kängan i skrift att de tycker mitt namn är töntigt.

Dessutom den som sa det hade ett namn som vanligtvis slutar på y. Men stavade det själv med i. Typ Benni. Jag förmodar att han råkat ut för samma sak som mig, dvs blivit döpt till det och inte valt det själv.

Fast jag pratar inte om att folk automatiskt förstår att jag valt det av en orsak. Jag pratar om uttalet som folk automatiskt uttalar som Isak. Det är det jag menar, klart ingen fattar varför han heter som han gör om jag inte talar om det!

Fast det tycker jag inte är ett dugg konstigt.

Om jag hade träffat Enya och/eller hennes barn hade jag såklart inte deklarerat hur tillkrånglat och ologiskt jag tycker hennes son stavar sitt namn. På samma sätt som jag inte säger till någon att jag tycker den har köpt sig ett jättefult hus.

På ett disskusionsforum där Enya själv har tagit upp sitt barn som exempel i en tråd som diskuterar udda stavningar på vanliga namn är situationen en annan. På samma sätt som jag i en tråd om arkitektur kan prata om vilka hus jag tycker är hiskeligt fula.

Vad du tycker är irrelevant. Svensk stavning ger svenskt uttal oavsett var namnet härstammar från. Därför uttalas även ditt förnamn på svenska trots franskt påbrå.

Vill du ändra på det, kontakta svenska akademin.

Visst är det :) Det är en jäkla skillnad att komma från IKEA-town där jag är ifrån, eller att komma från typ Jönköping. :)
Jag är ju nästan från Skåne :p

Jag hade sagt Aron, svenskt. Med tanke på efternamnet, men hade givetvis ändrat om det var fel.

Jaså? Varför tror du inte att Aaron har det utsprung som stavningen på hans namn anger att han har? Aaron och Aron är ju två olika språks varianter på samma namn. Ungefär som Matthew och Matteus, Lukas och Luke (eller Isaac och Isak).

Jag känner för övrigt Aaron Eriksson (även om han egentligen har ett annat lika svenskt efternamn). Han har amerikansk mamma och svensk pappa och uttalar sitt namn som det stavas (dvs inte som svenska Aron). Men han är rätt irriterad på sina föräldrar som inte kunde ge honom ett namn som blir samma namn med samma uttal på svenska och engelska. :p

Bah ! :crazy:

Jag är övertygad om att de ville ha övertaget med att kunna vara en massa danskar som pladdrade på i 180 och sen tycka att den dumma svensken kör vi över hur lätt som helst. För övrigt så pratade jag svenska med dem. Men jag var så dum att de ville ha nån annan...:eek:

kl

detta är en väldigt sjuk tråd....låt folk få heta vad dom vill i vårt upplysta samhälle , min grabb heter Kenneth, med H ...han hade en väldigt bekräftelsekåt mamma ;)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
289
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 453
Senast: WS6
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
34 073
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 101
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?