Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Men du, jag vet det. Det var en del av min poäng. Poängen är varför använda ett engelskt ord som det a) finns utmärkta svenska synonymer till, b) man inte ens kan stava till?

Sorry, jag menade absolut inte att du inte kunde eller inte forstod. Jag har sjalv jatte problem med den har traden, jag vet inte riktigt vilket sprak jag ska forsoka mig pa att uttala med.:crazy: och jag hade precis upptackt v-w forvirringen med Cewin:eek: Jag kunde inte forsta att det var Kevin som avsags. Jag insag inte att man i Sverige tydligen lagger in w och anvander ett (sort of) Engelskt uttal dar det ska vara v.

Jag skulle saga Isaac ... precis som jag forvantar mig att bli uppropad som Elaine.

Det ar inte heller ovanligt med foraldrar fran andra lander nu fortiden, sa jag skulle helt klart uttala namnet som stavningen indikerar att det ska uttalas. Oavestt om det ar Isaac eller Yitschak.

Jag ska börja kalla min unge för Yitschak! :D Hur uttalas det?

Tur att min sons kompisar tycker att hans namns stavning är fin. Det gör jag också, och han är stolt. Var vi än varit där någon sagt hans namn för första gången eller läst upp det från ett papper så har han hetat Isak. Har de sett stavningen en gång, som i skolorna tex så har det alltid stavats Isaac. Det är därför jag blir så otroligt förvånad över att alla här på buke (bara här jag stött på det) ska envisas med det engelska eller ens judiska uttalet på namnet. Så många människor vi träffat på och inte en enda som skulle eller har gjort det.

Ett namn är en personlig sak, för mig både för- och efternamn, och att heta Anna Andersson hade inte känt så roligt för mig. Jag vill vara lika unik som jag ju är. Nej mitt förnamn är inget ovanligt namn alls. Men jag kan inte påstå att det är svenskt i grunden, inte som Karl eller Lina eller vad man nu kan jämföra med. Det var även här jag fick veta att Eet i slutet ska uttalas, men INGEN har någonsin gjort det :)

Jag får fullständig panik av danska. Jag tycker allt låter aiiieeeuuoooaaauuu. Alltså inga konsonanter.

Problemet är att alla andra tycker så också.

- Du, kan du danska?
Jag: aiiieeeuuoooaaauuu!
- Bra, kan du ringa det här samtalet till Peder Jørgensen ("Peter Jörgensen") åt mig?
Jag: Eh, öh, jag skämtade?

Typiskt ni svenskar. :p

Jag och mamma pratade om det i bilen i dag. Vi var rörande överens om att vi inte tycker att danska är svårt att förstå eller otydligt. Inte ens de dialekter i Danmark som andra danskar har svårt för (jämför stockholmska-skånska- norrländska typ).

Danska låter som svenska om man slirar lite på orden :angel:

Danskan har inte Ö med prickar. Skriver du det med svenskt Ö får det svenskt uttal.

Danskan har inte Ö med prickar. Skriver du det med svenskt Ö får det svenskt uttal.

Eftersom Jörgensen inte är ett svenskt namn så är det där bara bokstavsmärkeri. Med tanke på att man inte använder ett danskt ö i Sverige så är det verkligen inte korrekt att uttala mitt namn svenskt egentligen. Lika okorrekt att uttala Isaac Isak.

Jo, en bokstav kan ändra hela uttalet. Danskt Ö blir danskt uttal. Svenskt Ö blir svenskt. Denna förvirring skulle inte uppstå om folk bara kunde uttalsreglerna. Här ser vi nackdelarna om man inte kan dem och dessutom struntar i dem.

Jag och mamma pratade om det i bilen i dag. Vi var rörande överens om att vi inte tycker att danska är svårt att förstå eller otydligt. Inte ens de dialekter i Danmark som andra danskar har svårt för (jämför stockholmska-skånska- norrländska typ).

Men det är väl givet att danska inte är svårt att förstå om man är van vid språket.
För mig är det fullkomligt obegripligt... "slirar lite" är väl milt sagt. visst är det lite likt svenskan, om de bara kunde svälja gröten innan de pratar. :angel:
(och norska är typ danska på svenska...)

Jo, en bokstav kan ändra hela uttalet. Danskt Ö blir danskt uttal. Svenskt Ö blir svenskt. Denna förvirring skulle inte uppstå om folk bara kunde uttalsreglerna. Här ser vi nackdelarna om man inte kan dem och dessutom struntar i dem.

Trots mitt danska namn så stavar myndigheterna det på svenska, så jag kan med andra ord inte säga att mitt namn är danskt längre? :grin:

Tur det inte är du som avgör hur mitt namn ska uttalas eller om det är danskt eller svenskt :)

Den danska halvan av min familj tycker samma sak. Ibland slår de på dansk TV och säger "Det här är väl ändå inte svårt att förstå?" Och jag bara: "aiiieeeuuoooaaauuu!?"

Jag försöker verkligen, men jag går i baklås när jag träffar en dansk.

Men tycker du verkligen att det är så märkligt att man (jag) *tror* att du valt en engelsk stavning just för att du vill att namnet ska uttalas på det viset och inte för att du tycker att det är en finare stavning ? Hur ska jag kunna veta vad dina personliga preferenser på stavning är ? Jag säger igen, i första hand så håller jag mig till språkregler, folks smak är ju liksom lite svårare att gissa sig till.

Däremot så är det ju självklart att om jag blir rättad så räcker det med att bli det en gång.

Men det är väl givet att danska inte är svårt att förstå om man är van vid språket.
För mig är det fullkomligt obegripligt... "slirar lite" är väl milt sagt. visst är det lite likt svenskan, om de bara kunde svälja gröten innan de pratar. :angel:
(och norska är typ danska på svenska...)

Äsch det är bara för att du är smålänning och tappar R :D

Klart att det är lättare när man kan språket, det förstår jag ju. Det var mest på skämt, jag KAN skämta lite också :)

Men tycker du verkligen att det är så märkligt att man (jag) *tror* att du valt en engelsk stavning just för att du vill att namnet ska uttalas på det viset och inte för att du tycker att det är en finare stavning ? Hur ska jag kunna veta vad dina personliga preferenser på stavning är ? Jag säger igen, i första hand så håller jag mig till språkregler, folks smak är ju liksom lite svårare att gissa sig till.

Däremot så är det ju självklart att om jag blir rättad så räcker det med att bli det en gång.

Eftersom jag bara stött på det här så tycker jag det är väldigt konstigt ja.

Jag har inget emot att folk säger eller stavar fel, det gör inte ont på mig att rätta vid behov. Jag hade ett annat efternamn när jag var gift, stod för telefonen här och sista bokstaven i namnet var egentligen ett N men byttes av Telia ut mot ett E :) Det var så i många år och det var så jag hette trots att jag tog tillbaka mina flicknamn :D

He he, jag hade en dansk kund och de ville att vi skulle ha konferens samtalet på danska/svenska och det var minst sagt en utmaning...jag kunde förstå det mesta, men när jag började svara lite goddag yxskaft så frågade de om de kunde få någon annan till hjälp för de tyckte att jag var lite ...korkad. Då bad chefen (som är finsk) att få vara med på samtalet och då vart det ju på engelska. Sen ville de inte byta mig ngt mer.

Jösses, undrar vad jag egentligen sa på de mötena.

Den danska halvan av min familj tycker samma sak. Ibland slår de på dansk TV och säger "Det här är väl ändå inte svårt att förstå?" Och jag bara: "aiiieeeuuoooaaauuu!?"

Jag försöker verkligen, men jag går i baklås när jag träffar en dansk.

Smart familj du har :p

Jag förstår att det kan vara svårt att uttala, det kan för fasen inte jag göra korrekt. Visserligen kan jag prata danska flytande, men jag bryter lite så jag låter inte som en inföding. Men att förstå kan jag göra när jag sover :D

Jag vägrade, när jag var liten, att säga nycklar, det blev det danska ordet för detsamma. Lärde min systerdotter det också så hon kan både nycklar och den danska varianten. Förresten är det svårare att stava danska än att uttala det känner jag! :eek::eek:

Jag tycker det är konstigt att du bara sett det här !
Jätte, jättekonstigt att alla runt dig tycks automatiskt förstå att du valt en stavning för att den är snygg inte för att man ska uttala såsom det stavas

Nej, det finns språkregler som bestämmer det så det är inget jag behöver bestämma. Om du vill ha den danska formen av Jörgensen är det väl bara att du anmäler ändrad stavning. Bara för att ett namn härstammar från Danmark så betyder det inte att det är danskt. Svensk stavning - svenskt namn, som kan härstamma från annat land. Det gäller för många förnamn.

He he, jag hade en dansk kund och de ville att vi skulle ha konferens samtalet på danska/svenska och det var minst sagt en utmaning...jag kunde förstå det mesta, men när jag började svara lite goddag yxskaft så frågade de om de kunde få någon annan till hjälp för de tyckte att jag var lite ...korkad. Då bad chefen (som är finsk) att få vara med på samtalet och då vart det ju på engelska. Sen ville de inte byta mig ngt mer.

Jösses, undrar vad jag egentligen sa på de mötena.

Jag har svårare att förstå eller höra vad en svensk som försöker prata danska säger. Eller tvärtom. Jag förstår att de inte ville diskutera med dig :p

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
289
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 451
Senast: WS6
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
34 068
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 100
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka